ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Märta Lisa Jakobsdotter  (läst 799 gånger)

2002-08-26, 21:27
läst 799 gånger

Patrik Hägglund

Jag söker far till Märta Lisa Jakobsdotter f 1815 d 1880 Skog gift 1840 med Elias Isaksson. modern var Sara Ivarsdotter f 1792 Lavsjö Ett flertal Bryngghelssom finns som dopvittnen, är det någon som vet någotom hennes anor på fädernet?

2003-01-15, 22:56
Svar #1

Yvonnie Sjödin

Hej!
 Vet ej om du kommer att läsa detta, efter den tid som gått? Jag chansar.
Fader till Märta Lisa Jakobsdotter f 1815 =  Jon Körsberg-Jonsson född 1791 i Rödön Tåsjö (z)

2003-01-16, 08:03
Svar #2

Rune Edström (Rune)

Hej Yvonnie
Hur säkra uppgifter är det. Det är ju i alla fall 4 år före deras giftermål 1819. Sen vet jag inte, räknas Jon och Jakob som samma namn ??
mvh
rune

2003-03-18, 23:20
Svar #3

Yvonnie Sjödin

Hej!  
Jo! uppgiften jag har om  
Märtha Lisa Jacobsdotter f 1815 12/3 d 1880 23/9  
född i Skog,V-mina, gift i Djupdal V-mina  
moder: Sara Ivarsdotter f 1792 i Lavsjö (hörde då till Åsele) Upg= vilhelmina böckerna  
Sara Ivarsdotter gift 1819-12-12 med  
Jon Körsgerg-Jonsson f 1791 i Rödön Tåsjö Upg=Finns att läsa i Åseleböckerna  
MVH

2003-03-19, 10:07
Svar #4

Rune Edström (Rune)

Hej Yvonnie
Nja du får nog komma med bättre källor. T ex vart Jon var dräng aktuell tid, så dom kunnat träffas.
 
I Åseleborna finns inget om Märta Lisa och i Vilhelminaborna finns ingen far angett.
 
Olle Stenum har inte lyckats hitta att Jon Jonsson Körsberg är far.  
mvh
rune

2003-03-20, 12:46
Svar #5

Yvonnie

Hej!
Vadå bättre källor. Jag utgick bara ifrån att du inge visste om Mårha Lisa och jag gav dig bara grunderna. så tog jag nog lite för givet att jon Körsberg-Jonsson kunde vara fadern eftersom Märha Lisa hette Jonsson från början modern hette ju Ivarsdotter Märtha Lisa kallade sig Jacobsdotter först någon gång mellan 1931-38 efter att ha vistats i Åsele där denne Jakob Josefsson Norman född 1787 i Lajksjö, Åsele bodde, och som modern Sara Ivarsdotter tydligen kände. (Trolig fader, ej bekräftat)
MVH Yvonnie
 
 
Observera att för- och efternamn skall skrivas i rutan för användarnamn vid inlägg i Anbytarforum..
-Kom ihåg det framöver bara..  /Peter Karlsson - Anbytarvärd

2004-04-01, 05:28
Svar #6

Therese Sundblad

Enligt mitt familjeträd gjort av Nordiska Släktforskningsinstitutet, så var Märta Lisa Hustruns (Sara Ivarsdotter) barn utanför äktenskapet.
 
MVH
Therese

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna