ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Sala Rådhusrätt 1904  (läst 655 gånger)

2013-03-18, 15:51
läst 655 gånger

Utloggad Sofia Ahlberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 551
  • Senast inloggad: 2022-11-28, 11:37
    • Visa profil
Hej! Jag forskar på Anders August Johansson, f 1863 i Möklinta (U). Enligt församlingsbok Möklinta AIIa:2 s 550 dömdes han 1904-09-19 i Sala Rådhusrätt, men det står inte för vad.
Jag kollade på SVAR:s hemsida men där fanns inga volymer efter 1849.
Hur kan jag hitta domen?
 
Tacksam för hjälp!
Sofia

2013-03-18, 17:22
Svar #1

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2047
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 13:42
    • Visa profil
Så långt fram i tiden är inte domböckerna vare sig mikrofilmade eller digitaliserade. Så du måste besöka landsarkivet i Uppsala. En genväg till domen är att först titta i Saköreslängderna. Och de kan vara separerade från ordinarie domböckerna vid tiden och bilda egna serier. Annars hittar du saköreslängderna i ordinarie domboken efter varje ting. Lycka till! Mvh /Leif

2013-03-19, 10:52
Svar #2

Utloggad Sofia Ahlberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 551
  • Senast inloggad: 2022-11-28, 11:37
    • Visa profil
Tack så mycket, Leif! Jag har beställt kopior på domen ifrån Uppsala landsarkiv nu då jag själv är förhindrad att åka dit.

2013-03-20, 22:20
Svar #3

Utloggad Mats Ekedahl

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 315
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 02:32
    • Visa profil
    • www.obdr.se
Polisunderrättelser N:o 111
Lördagen den 17 September 1904
A. Efterlyste personer.
1:o. Hemmansägaren Anders August Johansson i Bornebo, Möklinta s:n, är skäligen misstänkt att hafva begått flera förfalskningsbrott.
Johansson, som afvek från sitt hemvist den 14/9, är född 26/10 63, af medellängd, med ljust, tunnt hår, något flintskallig, ljusblå ögon, grå hy, stora ljusa mustascher och rak näsa, samt var vid afvikandet iklädd svart mjuk smutsig filthatt, blå väst, röd- och hvitrandig ylletröja under västen. (utan rock), mörka randiga byxor samt s. k. näfverstöflar med skaften utanpå byxorna, och hade han vid nämnda tillfälle flera dagar gammal skäggstubb. Därest Johansson anträffas, torde han häktas samt meddelande därom sändas länsm. Bolander i Sala distrikt, adr. Sala, hvilken begärt efterlysningen.
 
Polisunderrättelser N:o 116
Torsdagen d. 29 September 1904
B. Häktade personer och aflysningar
4:o. I N:o 111 A 1 d. å. efterlyste hemmansägaren Anders August Johansson häktades 16/9 och dömdes 19/9 af Sala R. R, att för tvenne förfalskningsbrott undergå ett års straffarbete, enl. medd. af t. f. stadsf. Bol ander i Sala.
 
Mvh Mats

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna