ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hitta rätt härad  (läst 1397 gånger)

2002-04-29, 22:35
läst 1397 gånger

Utloggad Sten-Sture Tersmeden

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 489
  • Senast inloggad: 2017-02-14, 20:51
    • Visa profil
Finns det något online häradsregister?  
På arkiven finns en del böcker, men hur göra om man sitter hemma vid datorn?

2002-04-29, 23:13
Svar #1

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 10:13
    • Visa profil
Häradsregister för Bohuslän, Dalsland, Värmland och Västergötland finns sammanställda av Jörgen Tollesson på http://www.nog.nu/harader/harad.html

2002-04-30, 03:16
Svar #2

Chris Troy

En snabb metod är att kolla SVAR kyrkoarkivkatalogen på http://194.198.128.222/katalog/katindex.20011116#kyrkark

2003-10-18, 08:45
Svar #3

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
I Socken-Sök på Rötter anges nu häradet för varje församling. Man kan däremot inte söka baklänges, dvs. ha häradsnamnet och se vilka församlingar som ingår.
 
Häraderna för Skåne, Blekinge och Halland framgår på webbplatsen för Demografisk Databas Södra Sverige www.ddss.nu. Genom att klicka på kartan på startsidan för respektive landskap kommer en karta upp med härader och församlingar (för Skåne får man klicka på respektive härad för att få en lista över församlingarna och Hallandskartan är plottrig att läsa).
 
En annan förteckning för Skåne, också där utifrån en karta, finns på Skånes genealogiska förbunds webbplats (www.sgf.m.se).
 
Hälsningar,
Eva

2003-10-18, 09:59
Svar #4

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Östergötlands härader och dess ingående socknar sammanställt av Mari-Anne Olsson
finns här.
 
En intresssant fråga/id? från oss Rötters Vänner måste väl vara om det möjligen skulle kunna gå att ordna ett Härad-Sök, nu när de alla redan ligger i Socken-Sök? Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2003-10-18, 12:23
Svar #5

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Jag vet inte hur du tänker dig att ett Härads-Sök skulle fungera. Men om man vill se vilka socknar som ingår i ett visst härad, skriver man bara in häradsnamnet i Socken-Sök så uppenbarar de sig. Det Eva skriver är alltså inte korrekt, det går utmärkt att söka baklänges i Socken-Sök.

2003-10-18, 15:59
Svar #6

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Håkan,
Å jag som tog Eva Dahlberg på orden  
Det var precis vad Socken-Sök redan kan prestera som jag tänkte på - att få veta vilka socknar som inngår i ett visst härad. Det är inte sällan jag sitter med t ex skattelängder och där en snabb överblick över socknarna i ett härad är av värde, för att kunna söka namn på gårdar som i längden är svårlästa. Om jag vet häradet, därefter socknen så kan jag slå socknen i Svenska Ortnamn, och på så sätt få en överblick över dagens namn på socknens gårdar. Perfekt!
 
Man kan tydligen också få fram vilka härader som ingår i ett visst län genom att ex vis skriva Kronobergs län i sökrutan. Troligen får man också samtliga härader i landskapet Småland om man skriver Småland i sökrutan, men jag har inte kontrollerat ordentligt.
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2003-10-18, 20:32
Svar #7

Kalle Thorsberg

Hej alla,
 
Ett påtagligt problem är ju att häradsindelningen varierat över tid. Jämför t ex vad som hänt med socknar och härader i Västergötaland under medeltid och 1500-tal...
 
K

2003-10-19, 19:57
Svar #8

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Himla förargligt  .... Jag har ju själv använt den gamla versionen till baklänges-sökning av församling från SCB-koden, så jag vet inte var tankeluckan kom från ... Tur att Håkan kunde ingripa och rätta mig innan alltför många anslöt sig till önskelistan!
 
Med vänliga hälsningar,
Eva - krupen till korset ;-)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna