ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Min anmoder Maria Lovisa Ersdotter Selja f. 1801  (läst 1013 gånger)

1999-12-30, 10:13
läst 1013 gånger

alex

jag vill ha mer uppgifter om denna lappkvinna som bodde i Nordanås, Fredrika sägs att hon skulle varit av skogssamisk påbrå.

2000-01-07, 21:45
Svar #1

Utloggad Staffan Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2261
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 08:20
    • Visa profil
I Tyko Lundkvists Av ris och rot står det en hel del om hennes föräldrar. I korthet: Hennes far var Erik Eriksson Selja f 1756 och modern var Eriks andra hustru Anna Maria Pålsdotter f 1770. Anna Maria var dotter till samen Pål Jonsson i Hörnsjö och dennes hustru Malin Larsdotter.
 
Erik var son till skattelappen Erik Persson Almark f 1720 och dennes hustru Stina Waniksdotter (d t Wanik Ingelsson Risberg och Margareta Arvidsdotter). Erik Perssons far skall, enligt Tyko L, varit lappen Per Eriksson på Stöttingfjället.

2000-01-10, 09:30
Svar #2

Alexander Lindquist

tack ska du :)
sen en annan sak nu när ja ha kommit ner så långt i min samiska släkt så undrar jag den här Anna Maria Pålsdotter f.1770 jag har tittat i kyrkboken både i åsele, nordmaling men ja hittar hon inte, sen hennes far pål jonsson ska han möjligvis vara son till lappen jon larsson 1699 ?
sen en annan sak pål jonssons hustru Malin Larsdotter har hon nåt å göra med Fredrika lapparna typ nåt åt hållet mot Lars Bryngelsson eller?.
 
mvh alexander

2000-01-11, 21:30
Svar #3

Utloggad Staffan Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2261
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 08:20
    • Visa profil
Jag tittade i Kjell-Åke Lundströms forskningsmaterial om samer och nybyggare (finns på CD). Där står det att Anna Maria är född 1770 i Holmsjö i Åsele. Fader Pål Jonsson f 1735 i Holmsjö och moder Malin Larsdotter f 1736.

2000-01-16, 15:04
Svar #4

Alexander Lindquist

tack! finns det mycket om lappar å nybyggare på lundströms cd ?

2000-01-16, 15:22
Svar #5

Alexander Lindquist

tack! finns det mycket om lappar å nybyggare på lundströms cd ?

2000-01-29, 12:58
Svar #6

Alexander Lindquist

vilken kategori finns Pål Jonsson på lundströms cd jag hittar det inte.

2000-01-30, 13:30
Svar #7

Utloggad Staffan Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2261
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 08:20
    • Visa profil
Alexander Använd sökfunktionen under Redigera så hittar du säkert honom.

2000-04-02, 11:45
Svar #8

Håkan Filipsson

Jag har gjort en mindre släktutredning om släkten Waniksson. Jag kallar alla för Rissjö-ätten för enkelhetens skull. I denna förekommer denna Erik Eriksson Selja som var gift med en Waniksdotter. Jag tror att det kan röra sig om samma person.
 
Dessa skogssamer hade lappskatteland i Bäsksjö, Rissjö, Bäsksele med omnejd.
 
En del lämnade samelivet och blev rika bönder och grundade Latikberg, Bäsksjö m.m. (Jon Larsson och dennes släkt) medan andra blev omvittnat fattiga (Arvid Gustafsson m.fl som beskrivs i Gamla byar m.fl böcker av O.P. Pettersson)
 
Utredningen finns på http://www.filipsson.nu/abraham/rissjo.htm
 
Källorna är vanliga kyrkoböcker, O.P. för kuriosa och Westerdahls Samer Nolaskogs. Westerdahls bok är mycket bra.
 
Kommentera gärna och hojta till om ni hittar fel alt. kompletteringar.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna