ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-03-17  (läst 1612 gånger)

2002-08-08, 15:04
läst 1612 gånger

Glen Johnson

I am trying to find dömbocker for Faurås häradsrätt for May-July 1902.  Landsarkivet i Lund says that Varbergs tingsrätt has them.
 
Ann-Christin Carlsson of Varbergs tingsrätt told me to ask Pastorsexpeditionen i Falkenberg.  This doesn't make sense to me.  Perhaps she didn't understand my question, or maybe my question was confusing.
 
Can someone help me locate dömbocker for Faurås häradsrätt for May-July 1902?
 
Thanks very much!

2002-08-08, 23:30
Svar #1

Glen Johnson


2002-11-14, 20:30
Svar #2

Utloggad Ronnie Olsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 68
  • Senast inloggad: 2010-01-16, 12:08
    • Visa profil
    • hem.passagen.se/cimson/
Hej!
Jag har en släkting som efter krigsrätt 1860 blev avskedad från kronprinsens husarregemente i Malmö för stöld.
Är det i Malmö Rådhusrätts domböcker jag ska leta för att hitta något om detta brott eller i några militära handlingar.
 
mvh
Ronnie

2002-12-20, 08:33
Svar #3

Utloggad Michael Petersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 193
  • Senast inloggad: 2014-03-24, 13:42
    • Visa profil
Jag har fått reda på att min morfar blev mördad 24/6-1929. Kan jag någonstans hitta ett rättegångsprotokoll?

2002-12-20, 23:12
Svar #4

Utloggad Björn Engström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Senast inloggad: 2019-10-07, 10:24
    • Visa profil
Rättegångsprotokoll finns hos aktuell tingsrätt.
Eventuellt kan protokollen vara inlevererade till landsarkivet och finns iså fall där.

2003-06-14, 19:43
Svar #5

Utloggad Anne Eriksson

  • Egen företagare
  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 99
  • Senast inloggad: 2020-02-05, 23:02
    • Visa profil
    • anneeriksson.snabber.se
Hejsan!
 
Skulle någon kunna hjälpa mig! Det gäller min mm mm m Lena Cajsa Sandberg f.1816-09-13 Vetlanda, Stenberga församling och hon fick en oä dotter (fadern okänd)Regina Augusta Brandtberg f. 1844-09-07 Vimmerby, Södra Vi församling. 1844 var dom bosatta i Vimmerby, Södra Vi församling, torpet Stampen - Ålhults bruk. Det jag undrar över är: måste jag åka till Vadsten för att läsa domböckerna (bor i Stockholm) eller finns dom i Stockholm eller kan jag beställa dom från SVAR. Jag undrar också i vilka domböcker jag ska titta i. Jag fick ett tips om att det fanns en bruksnotarie Adolf Wilhelm Brandtberg på Åhlhults bruk(Södra Vi AI:9, s 265,som var lite yngre än Lena Cajsa Sandberg)vid denna tid. Efternamnet stämmer in på min mm mm Brandtberg. Men jag vill i alla fall kolla domböckerna så jag har fått riktiga bevis. Hoppas att någon kan hjälpa mig. Tacksam för svar!
MVH
Anne Eriksson

2003-06-18, 11:13
Svar #6

Utloggad Ragnar Eisjö

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Oäkta barn.
Jag skall just börja söka i domböcker för Norrköping.  Pigan och stundom väfveriarbeterskan Christina Matilda Johansson, född den 1 maj 1837 på Beckpannan i Östra Ryd, dvs soldattorpet nr 30 i Hällstads rote, och dotter till lifgrenadjären Johan Andersson Thorn och hans hustru Britta Stina Johansdotter, bosatte sig med tiden i Norrköping (S:t Olai församling) och fick enligt kyrkböckerna sju oä barn.  Barnen, födda 1861 - 1878, har i handlingarna begåvats med tre olika efternamn, Nilsson, Johansson och Björkqvist, vilket möjligen skulle tyda på tre olika fäder.
Kan någon förklara för mig hur ärenden av den här typen hamnade i domstolen?  Modern själv hade väl knappast råd att dra dem dit?  Då som nu kostade det väl en hel del att stämma in någon för att kräva ersättning.  Eller var det möjligen landfiskalens sak?   Eller vems?  
Tacksam för svar.

2003-06-23, 10:21
Svar #7

Utloggad Stig Hansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2040
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 12:38
    • Visa profil
Anne
Visst kan du beställa mikrokort för domböcker från SVAR. Födelseåret borde väl vara det intressantaste, men även året efter.

2003-06-23, 13:27
Svar #8

Utloggad Anne Eriksson

  • Egen företagare
  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 99
  • Senast inloggad: 2020-02-05, 23:02
    • Visa profil
    • anneeriksson.snabber.se
Hej Stig!
 
Vad bra, då ska jag göra det men problemet är att jag ej vet vad domböckerna(eller microkorten) heter som jag ska beställa för Södra Vi 1844/1845. Jag är helt novis när det gäller domböcker.  
Tacksam för svar!
MVH
Anne Eriksson

2003-06-24, 11:14
Svar #9

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Anne Eriksson,
Södra Vi ligger i Sevede härad, Kalmar län. Domböcker finner Du i SVAR-katalogen i NAD. Ett problem dock; Vad jag kan se finns domböckerna att låna endast fram till 1830 - volym AI:129. Ring till SVAR och fråga tel 0623-725 00.
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2003-06-24, 14:29
Svar #10

Utloggad Anne Eriksson

  • Egen företagare
  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 99
  • Senast inloggad: 2020-02-05, 23:02
    • Visa profil
    • anneeriksson.snabber.se
Hej Olle!
 
Ett jätte stort tack för hjälpen. Jag ska ringa SVAR och höra vad dom säger.
 
MVH
Anne Eriksson

2003-08-14, 17:04
Svar #11

Mats Sjödén

Jag letar efter ett faderskapsmål för min fmm Maria Augusta Runer född 1856. Hon är född i Stora Kopparberg, men bodde kanske även i Falu Kristine. Jag har försökt hitta lämplig volym i Svar, men vet inte riktigt vad jag skall välja.
Kan någon tipsa mig att hitta rätt källa.
H-r
Mats

2003-08-15, 13:47
Svar #12

Jan Wallander

Hej!
 
Om Du går in på SVAR och söker i deras kortkatalog efter den aktuella födelseförsamlingen så står det där vilket tingslag den tillhörde vid den aktuella tiden. Sedan är det bara att hoppa över till domböckerna och leta fram kortet.
Mvh
Jan W

2003-08-18, 12:35
Svar #13

Mats Sjödén

Tack Jan för tips, men jag kan bara hitta register och förteckningar på Kopparberg i Svars förteckning. Har jag missat något? eller saknas handlingar där?
Mvh  
Mats

2003-08-22, 01:06
Svar #14

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2047
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 13:42
    • Visa profil
Hej Mats!
 
I SVAR:s pärm 'Domstolsarkiv' på biblioteket, finns förteckningar över 'Kopparbergs läns häradsrättsarkiv, KLHA'.  
Under Serie XVI, finns förteckningen för 'Kopparbergs och Aspeboda tingslag 1779-'. Hur långt de sträcker sig känner jag inte till.
 
Men jag har studerat domböcker för andra häradsrätter och där slutar det mikrofilmade materialet i mitten av 1800-talet. Man måste då uppsöka Landsarkivet i Uppsala och studera originaldomböckerna.
 
Du kan ju kolla med Dalasamlingen på Stadsbiblioteket i Falun om de har mikrofilm (rullfilm) som sträcker sig längre fram under 1800-talet. Prata med Elisabeth Hemström.
 
Lycka till!
 
Hälsar //Leif

2003-08-23, 00:20
Svar #15

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2047
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 13:42
    • Visa profil
Hej Ragnar!
 
Jag har själv råkat ut för detta med 'oäkta barn - fader okänd'.  
 
Under flera år har jag sökt uppgifter på min ffmf - utan resultat. Måste konstatera att problemet förblir olöst. Det är inte roligt eftersom jag missar så många namn i antavlan!
 
Käthe Bååth skriver mycket initierat om ämnet under rubriken 'Vars namn hon icke vet. Om fäder till barn födda utom äktenskap' [Arv och anor. Årsbok för Riksarkivet och Landsarkiven 1996 s. 93ff]:
 
Från och med 1864 ändrades lagen, så att böter för lönskaläge endast utgick i de fall en kvinna stämde in en man för att han gjort henne med barn, och han blev ålagd att betala underhåll. I praktiken hade detta varit fallet redan tidigare. År 1860 fick 1 011 män stå till svars inför domstol. Samma år födde 12 181 kvinnor barn utom äktenskapet. Endast 8% av fäderna fick alltså faderskapet utdömt vid domstol. Allt färre barnafäder dömdes under 1800-talets lopp och från 1864 hamnar ännu färre i saköreslängderna. [...]. Allt detta sammantaget gör att dombökerna från 1864 och framåt innehåller förhållandevis få faderskapsmål. Däremot finns många män som instämdes för barnuppfostringshjälp i de s k stämningslistorna, som finns bevarade (om än ofullständiga) i domstolsarkiven. Barnuppfostringsmålen utmärks av att de i mycket stor utsträckning är överkorsade, d v s stämningarna har återtagits innan de gick till rättegång. Så långt Käthe Bååth.
 
Citatet ger kanske en del svar på dina frågor:
 
Vid den tidsperiod som din fråga omfattar, var det modern själv som fick föra målen till domstol. Och det var de bättre bemedlade som vågade (läs: hade råd med) detta. Och i de fall saken skulle avgöras i domstol, förlikades parterna vanligen innan rättegång.  
 
Jag har studera specialräkenskaperna i kyrkoräkenskaperna (volym L) före 1864 och där kan det finnas uppgifter på fadern. Om ett barn föddes utom äktenskap, var det ju straffbart och föräldrarna fick erlägga ett bötesbelopp till kyrkan. Fadern dubbelt så högt belopp som modern. Där kan namnet stå på fadern - om man har tur (och det hade inte jag).
 
Ragnar: Jag hoppas du härmed har fått lite mer 'kött på benen'.
 
Med vänlig hälsning
//Leif

2003-11-24, 19:18
Svar #16

Utloggad Christina Palm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 205
  • Senast inloggad: 2023-08-09, 11:40
    • Visa profil
Hej Jag har en släkting som har blivit dödförklarad vid Östbo Häradsrätt. Efter kontroll tror vi det är år 1930-09-27. Möjligen 1936.
Dödförklaringen gäller Carl Daniel Claesson (Klasson) född 1867-11-23 med dödsdatum 1913-03-04.
Jag har skrivit till Värnamo Tingsrätt och Vadstena Landsarkiv. Värnamo talar om Avhandlingsprotokoll. Men ingen kan ge mig upplysningar. Jag letar efter adress och vad som hände Carl Daniel som åkt till USA. Ytterligare en bror åkte iväg utan att höras av men blev ej dödförklarad.
kan någon hjälpa mig? Christina

2003-11-24, 21:52
Svar #17

Utloggad Björn Engström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Senast inloggad: 2019-10-07, 10:24
    • Visa profil
Dödförklaring innebär att någon person har försvunnit. Oftast skedde dödförklaring för att det fanns arvsdelar som inte kunde delas. Det brukade kungöras i Post och Inrikestidning och efter en viss tid från kungörelsen så blev person dödförklarad om densamma inte hörde av sig eller någon annan kunde göra det troligt att personen levde. Dödförklaring innebar oftast att dödstidpunkten antas vara ett antal år före beslutet.
Det kan vara ide att gå igenom kungörelserna i post och inrikes tidning.

2004-01-06, 10:06
Svar #18

Mikael Frölund

Var kan jag finna domböcker för Österåker,  
Ljusterö och Roslags-Kulla? Vilken häradsrätt  
tillhörde dessa socknar i mitten av 1800-talet?  
 
Tack för hjälpen,
 
Mikael

2004-01-06, 15:34
Svar #19

Carl-Evert Gustafsson (Clevert)

Domböckerna för Ljusterö,Roslagskulla,Österåker finns i Åker och Riala skeppslag. Domböckerna finns under Svea hovrätt, Uppsala län på 1600-talet, och Stockholms län därefter. Det kan vara ganska svårt att hitta rätt bland de olika kuverten då det finns 4-5 st för vart år.
Carl-Evert m fam

2004-01-07, 08:10
Svar #20

Mikael Frölund

Tack för det, Carl-Evert, och god fortsättning på  
det nya året!
 
Hälsningar,
 
Mikael

2004-01-07, 11:12
Svar #21

Carl-Evert Gustafsson (Clevert)

Hej Mikael!
Om det är något speciellt år du är ute efter så kanske vi kan ge dig beställningsnumren, om du frågar privat. Ljusterö kan f. övr. även förekomma i Värmdös domböcker. Vi förhastade oss när vi skrev Uppsala län, Åker och Riala är nog Stockholms län hela vägen.
Carl-Evert m fam

2004-01-14, 08:06
Svar #22

Ingrid Larsson

I Väse socken (Värmland) bodde år 1851 (i april) en kvinna (Stina Nilsdotter) som dödade sitt  barn. Barnet dödades troligen strax efter födseln. Själva dråpet ägde rum i ett torp i Ölme socken- men modern var skriven i Väse. Jag förmodar att det är i Ölme dombok jag kan söka efter mera information om detta dråp?  
 
Jag tycker mig kunna se i husförhörslängden (Gummeruds såg) att Stina Nilsdotter dömts till 6 års fängelse och att hon blev förd till Norrmalms straff- och arbetsfängelse.  
 
Vad var normalstraffet för barnadråp? Var kan jag finna mera information om Norrmalms fängelse (jag förmodar att det låg i Stockholm?). Kan Stockholms stadsarkiv ha arkiverat fångrullor el dyl? Stina Nilsdotter avled år 1857 den 25/3 på fängelset.
 
Tacksam för all hjälp
 
MVH Ingrid Larsson

2004-02-07, 20:04
Svar #23

Bo Olsson

Jag skulle behöva söka i en dombok, men den finns inte mikrofilmad, utan på Landsarkivet i Lund. Jag har inte tid att åka ner dit, så jag undrar om det finns chans att även dessa domböcker kommer att mikrofilmas inom en inte alltför avlägsen framtid. Det gäller Bräkne Härad för 1845 och 1846.

2004-02-07, 23:53
Svar #24

Utloggad Ingegärd Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 668
  • Senast inloggad: 2019-02-15, 23:21
    • Visa profil
Hej Bo!
Domböckerna från hela Götaland finns i avskrift (renoverade domböcker) i Göta Hovrätts arkiv i Jönköping. Kanske är det närmare för dig att åka dit.
Hur det är med den pågående mikrofilmningen av domböcker borde SVAR kunna svara på.
MVH
Ingegärd

2004-02-08, 08:26
Svar #25

Bo Olsson

Tack Ingegärd, jo det är närmare dit, så jag får väl ta mig en tur dit i sommar.
 
MVH
 
 
Bo Olsson

2004-02-08, 09:39
Svar #26

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
Finns inte domböckerna fram till 1860 på rullfilm för hela Sverige? Kolla på biblioteket efter en katalog över mikrofilmade domböcker mm. De finns länsvis. Så länge inte SVAR konverterat till mikrokort brukar det fungera bra med fjärrlån.

2004-02-08, 09:49
Svar #27

Bo Olsson

Kanon, om det är så Gunnar. Jag ska åka till biblioteket ändå idag, så det var ett jättebra tips. Tackar.
 
MVH
 
 
Bo Olsson

2004-02-24, 22:31
Svar #28

Bjarne Vincents

Hejsan alle
 
Jeg skulle gerne ville vide om nogon kjender disse personer og om jeg kan få ytligere informationer:
Post 1879580
Klara
f. 1878 i Tjörnarp (Kristianstads län, Skåne)
d.
Flicka, barn i familjen
Åkarp
Tjörnarp (Kristianstads län, Skåne)
Födelseort i källan: Tjörnarps
 
Och här är övriga familjen
 
Post 1879576
Sandberg, Gustaf
Arb.
f. 1833 i Stoby (Kristianstads län, Skåne)
Gift man, far i familjen
Åkarp
Tjörnarp (Kristianstads län, Skåne)
Födelseort i källan: Stoby
 
Post 1879577
Olsd:r, Johanna
f. 1835 i Norra Mellby (Kristianstads län, Skåne)
h.
Gift kvinna, mor i familjen
Åkarp
Tjörnarp (Kristianstads län, Skåne)
Födelseort i källan: N. Mellby
 
Post 1879578
Alma
f. 1867 i Tjörnarp (Kristianstads län, Skåne)
d.
Ogift kvinna, barn i familjen
Åkarp
Tjörnarp (Kristianstads län, Skåne)
Födelseort i källan: Tjörnarps
 
Post 1879579
Elise
f. 1870 i Tjörnarp (Kristianstads län, Skåne)
d.
Ogift kvinna, barn i familjen
Åkarp
Tjörnarp (Kristianstads län, Skåne)
Födelseort i källan: Tjörnarps
Gustaf är född 27 September 1833 av Mathias Sandberg Röinge och  
Hanna Andersdotter 27 år (född 1806), Gustaf sägs vara trolovningsbarn.
Dopvittnen  
Hustru Hanna Anders d-r i Wanneberga Hussar Samuel Sanders och
Hussaren Nils Kjellgren i Röinge.  
Det föds en bror 4 Augusti 1835 som heter Magnus Gustaf.
Dopvittnen  
Hustru Maria Svens d-r från Ignaberga. Drängen Ola Andersson
och Hustru Johanna Nils d-r båda i Röinge.
 
Mathias Sandberg 27 år och Hanna Andersdotter 27 år gifter sig
i Stoby församling ? November 1833.
Anmärkning
[Vigseldag har blivit överskriven och går inte att tyda,
eventuellt en trea över en sexa.]
Mattis Sandberg dör 78 år gammal den 1 April 1884
Magnus Gustaf (här blir det ruskigt) blir mördad den
1 September 1836, då är han 1 år och 28 dagar.
Övrigt
Mördad genom slag i hufvudet med en yxa. Barnets Mormor,
Hustrun Pernilla Larsd-r i Röinge verkställde denna grymma gerning.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Födda i Stoby församling  
1833-1894  
Datum Datum avser  
1835-08-04 född  
Barnet  
Namn Kön  
Magnus Gustaf man  
Äktenskaplig börd Antal födda  
inom äktenskapet  
Dödfödd Paritet  
N  
Fader Moder  
Namn Namn  
Mathias Sandberg Hanna Andersdotter  
Titel Titel  
t.d. hussar  
Ort Ort  
Röinge  
Ålder/födelseår  
32  
Dopvittnen  
Hustru Maria Svens d-r från Ignaberga. Drängen Ola Andersson och Hustru Johanna Nils d-r båda i Röinge.  
Övrigt
--------------------------------------------------------------------------------
Källhänvisning  
Arkiv Sid- / Årsnummer  
Stoby kyrkoarkiv C:2 12 /  
Förvarande institution Sida i Hfl  
Landsarkivet i Lund  
Läsproblem i förlaga Microfiche volym nr (ej obligatoriskt)  
Nej  
Källanmärkning:  
--------------------------------------------------------------------------------
Registeranmärkning  
Uppgifterna hämtade ur: Stoby C:2 1833-1860, Stoby C:4 1861-1878 samt Stoby C:5 1878-1894.  
 
 
Jeg ville gerne vide om Pernille Larsdatter er blevet henrettet for sin dåd.
Hvis nogon har tid vil jeg også gerne be dig om at kigge l?ngere tilbage i tiden
hvis du har mulighed for det.
Alle oplysninger om disse personer er interessante.
 
På forhånd Takk
 
Bjarne Vincents Johansen K?benhavn

2004-03-17, 13:40
Svar #29

Utloggad Michael Carlberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 114
  • Senast inloggad: 2010-12-12, 23:54
    • Visa profil
Hej,
 
Min farfars morfars mor, Hedvig Hedda Sopia Moberg, Hästäng, St Åby, Östergötland, fick flera oäkta barn mellan 1841 och 1855 (b la min farfars morfar, Gustav Moberg/Abrahamsson, 1841). Barnen har fått olika namn; Abrahamsson och Kindberg. I vilken/vilka dombok bör jag söka för att hitta mer information om detta?
 
Vänliga hälsningar,
 
Michael

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna