ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Dombok Nederkalix ca 1801 Faderskapsmål.  (läst 527 gånger)

2013-01-23, 23:56
läst 527 gånger

Utloggad Sven-Erik Zetterström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 260
  • Senast inloggad: 2020-06-05, 16:07
    • Visa profil
Hej, Jag har fått en Oäkta eller Oägt son i mitt träd, som jag försöker lösa.
 
Omständigheterna är lite speciella, låt mig förklara
 
Jakob Gustafs födelse finns inte registrerad, utan dopdagen räknas. Den är inskriven i dopboken dock (som man kan anta, inskriven i efterhand, då texten är inklämd) Dopboken nämner inte barnet som oäkta av någon anledning.
 
Det framgår då mamman bor i Sören på Nr 3, Nederkalix AI:2 sidan 252 att barnet är Oägt. Som far skulle man ju kunna misstänka en dräng som finns på gården, men jag för inte in någon i trädet förren jag har bevis så att säga.
 
Vid den tiden var det olagligt att få barn utanför äktenskapet, så i samband med dopet eller en tid efter blev mammorna till oäkta barn kallad till tinget där man ibland kan ha tur och hitta sin förfader ändå.
 
Jag sitter med Arkiv digital, och har tillgång till domböckerna, dock till mitt förtret är det ett hopp med domböckerna från 1783 till 1808.  
Jag vet inte hur det ligger till i SVAR eller Genlines arkiv, Någon som kan kolla vid tiden då Jacob Gustaf föddes 21 mars 1801? om det finns arkiv där?
 
Den infon vi har..
 
Sonen heter  
 
Jacob Gustaf Wallerström  
Födelse 21 mars 1801 Nederkalix  
Avled 21 okt 1871 i Vallen, Norrbotten, Sverige  
 
OBS: Wallerström är ett taget namn efter Lisas äktenskap med furir Henric Wallerström
 
Mamman heter ..
 
Lisa Ersdotter (Ericsdotter)
Födelse 18 mar 1768 Nederkalix  
Avled 29 okt 1838 i Sandviken  
 
Fader Okänd
 
Tack på förhand
 
 
(Meddelandet ändrat av SvenEZ 2013-01-24 00:10)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna