ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Dombok från Tuna tingslags häradsrätt 1871  (läst 850 gånger)

2012-12-27, 20:14
läst 850 gånger

Utloggad Therese Westman

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 8
  • Senast inloggad: 2012-12-29, 16:34
    • Visa profil
Någon som kan hjälpa mig att hitta ovannämnda dombok? Hittar den inte på SVAR. Finns den inscannad någonstans eller är det den fysiska boken som gäller?
 
Det jag är intresserad av att veta är domen där min morfars morfars far Anders Nilsson Westman den 4/3 1871 dömdes till 5 års fängelse för tredje resans stöld.  
 
Är även intresserad av de domar där han dömdes för första och andra resans stöld (har dock inte dessa datum tillgängliga just nu).

2012-12-28, 14:50
Svar #1

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2046
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 18:52
    • Visa profil
Så moderna domböcker är inte microfilmade, och ännu mindre digitaliserade. Så det är den fysiska boken som gäller, dvs. du måste besöka Landsarkivet (i Ua) för att studera domboken.
 
Och eftersom han dömdes till fängelse är en genväg att först studera saköreslängderna, som vanligen sammanfördes i slutet av varje ting.
 
Där kan du också finna uppgifter om sida och/eller paragraf i ordinarie domboken, där rannsakning av brottet (stölden, i detta fall) kan finnas.

2012-12-28, 17:07
Svar #2

Utloggad Calle Lindström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1949
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 14:19
    • Visa profil
Hejsan Therese, Anders Nilsson Westman finns hos SVAR bland Frigivna straffarbetsfångar med foto från domen 1871.
 
Vänligen,
Calle

2012-12-29, 16:34
Svar #3

Utloggad Therese Westman

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 8
  • Senast inloggad: 2012-12-29, 16:34
    • Visa profil
Leif: Så jag måste alltså ta mig till Landsarkivet för att studera boken? Du skriver i Ua, menar du Uppsala? Finns alla domböcker där eller beror det på var i riket domboken kommer från? Är det på samma ställe som jag kan hitta de saköreslängder som du skriver om? Är helt grön på det här med släktforskning utanför de digitaliserade böckerna därav alla frågor  

Calle:
Tack för informationen  Jag har sett det fotot.

2012-12-29, 20:06
Svar #4

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2046
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 18:52
    • Visa profil
Therese: Ja, du måste besöka landsarkivet som ligger i Uppsala, som brukar förkortas 'Ua'. Och varje landsarkiv är arkivdepå för ett visst antal läns regionala och lokala statliga myndigheter.  
 
För Uppsala landsarkiv är upptagningsområdet Dalarnas, Västmanlands, Södermanlands, Uppsala och Örebro län. Du kan få överblick och närmare info om detta genom att gå till startsidan för Riksarkivet. Så på landsarkivet förvaras de domböcker du frågar om, liksom saköreslängderna.
 
Dombok och saköreslängder brukar vara inbundna i samma volym under tidigare sekler (16- och 1700-talet) men under 1800-talet och senare - bla till följd av ärendemängden - utbrutna och bilda egna serier (signum C VII).
 
Och genom NAD, Nationella Arkivdatabasen, kan du själv studera förteckningar för bl a häradsrätter. Och Tuna tingslag ingick tydligen i Gustafs tingslags häradsrätts arkiv vid den här tiden (1871) och heter då Stora Tuna och Gustafs tingslags häradsrätt. Och saköreslängderna bildar här bara en egen serie en viss period på 1800-talet, så 1871 ingår de i ordinarie domboken. Men i domboken för urtima ting (extra ting mellan de ordinarie) 1871 finns saköreslängd. (Jag tror dock inte att en stöld framkommer där, även om det gav 5 års fängelse).  
 
Bra läshjälp för nybörjare är Clemensson & Anderssons informativa bok Släktforska steg för steg. Den står sig än, inte minst när det gäller domstolsarkiv.  
 
Lycka till!  
 
Mvh /Leif

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna