ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Marsjödramat  (läst 2543 gånger)

2002-10-11, 19:56
läst 2543 gånger

Mikael Andersson

Jag skulle vilja veta lite om Marsjödramat, då jag vet att en släkting till mig var inblandad, så det skulle vara intressant att veta mer om det, skulle vara glad om någon har någon gammal artikel eller bok kanske, där det står namn och så?, så att jag vet exact vad min släkting gjorde.

2002-10-11, 23:22
Svar #1

Essan Gradhman

Jag blev nyfiken på vad du menade med Marsjödramat så jag gick in och sökte i Google, där hittade jag en artikel i Advokaten 7/2002 om en misshandel. Kan det vara den du menar eller är jag ute och cyklar?
mvh
Essan G

2002-10-11, 23:43
Svar #2

Mikael Andersson

Jag vet inte redigt själv vad det är, jag vet bara att det hände för länge sedan, och tydligen var så stort att det finns i Sveriges Kriminal Historia.. Och att det var mord.
 
Mer vet jag inte.

2002-10-12, 08:43
Svar #3

Utloggad Ann Sjöberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 363
  • Senast inloggad: 2020-02-21, 16:30
    • Visa profil
Jag sökte också på Google men bara på ordet Marsjö. På sidan 5 vid min sökning så stod följande:
 
Faktaböcker
... Häftat org. Ett kapitel svensk kriminalhistoria. Gott skick! 50 kr. 2746, Larsson,
Emil (Sme-Emil). SANNINGEN OM MARSJÖ-DRAMAT. 1931. Häftat org. Ovanlig! ...  
www.jarla.net/fakta.html  
 
När jag går in på sidan hittar jag tyvärr inte denna bok. Men det kanske hjälper dig en bit på vägen.
Hälsningar
Ann

2002-10-12, 09:26
Svar #4

Mikael Andersson

Jag lyckades efter mycket om och men hitta en sida där det stod om Marsjödramat till fullo, på Svenska Advokaters samfund eller vad de nu heter.
http://www.advokatsamfundet.se/advokaten/new/mer_adv.asp?ID=33
 
Han Sme-Emil är då min mormors bror.

2002-10-12, 12:48
Svar #5

Gun Olsson

Hej Mikael!
I söndags köpte jag en begagnad bok på en marknad som är skriven av Håkan Bergström 1987 och utgiven av Litteraturfrämjandet 1990 med namnet Slaktarns öga - roman om Marsjödramat. Har emellertid inte hunnit läsa den än. Dramat skall ha utspelats på 20-talet i Sörmland. I händelsernas centrum står smeden Emil Larsson, hemmansägarsonen som utvandrat till Amerika och genom hårt arbete och sparsamhet tjänat ihop en förmögenhet. Han återvänder hem för att ställa tillrätta för föräldrarna, som fått problem efter försäljningen av gården till slaktaren Gustafsson. Efter en auktion bestämmer sig slaktaren och hans kumpaner att klå upp Emil och det uppstår ett stort och ödesdigert slagsmål. Emil döms till fängelse och skadestånd. Folkopinionen ansåg honom vara oskyldigt dömd, och själv försökte Emil rentvå sig resten av sitt liv.
Boken är ju inte så gammal så den bör finnas på något bibliotek.
Mvh  
Gun

2002-10-12, 14:44
Svar #6

Utloggad Torgny Henriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 103
  • Senast inloggad: 2008-09-02, 19:22
    • Visa profil
    • www.torgnyhenriksson.se
En liten rättelse: Författarens efternamn är Boström.

2002-10-12, 15:17
Svar #7

Mikael Andersson

Jag har hittat den på biblioteket här i kommunen, skall låna hem den snart

2002-10-12, 22:00
Svar #8

Leif Svensson

Johan Emil Pettersson-Larsson, kallad Sme-Emil.
 
Efter fyra års träget arbete i Amerika, med en sparad slant i fickan, återvände år 1910 smeden Johan Emil Pettersson-Larsson, kallad Sme-Emil, till Marsjö, ett litet bysamhälle inom Västra Vingåkers socken. Hans föräldrar behövde hjälp och Sme-Emil tänkte sig att stanna kvar i bygden, men efter att två gånger ha utsatts för slagsmål från avundsjuka “torpare” där han mot sitt nekande blev dömd, och de enligt hans mening överfallande pojkarna gick fria, tröttnade han på svensk rättvisa och återvände till Amerika sedan han sålt föräldrarnas gård och tryggat deras ålderdom. Sex år senare fick han illavarslande nyheter hemifrån. Gården, där föräldrarna bodde kvar på undantag, var såld till slaktaren Gustafsson, en gammal antagonist till familjen, och han behandlade dem illa. Gustafsson blev inte glad över Sme- Emils återkomst.  
 
Historien är ganska lång.
 
Denne en gång så reslige kraftkarl blev till slut  knäckt såväl fysiskt som psykiskt. Han hängav sig åt grubblerier och intogs på Sundby Sinnessjukhus där han avled 1954.
 
Mvh
Leif Svensson

2002-10-13, 10:09
Svar #9

Mikael Andersson

Tack för Info
Nu skall vi se om jag kan få tag i hans släkt på webben på något sätt.
PS: Finns det några bilder i den boken ?
mvh
Mikael

2002-10-13, 19:06
Svar #10

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21880
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 19:20
    • Visa profil
Hej Mikael,
här är han med familj i folkräkningen 1890:
 
Hemort: Marsjö, Västra Vingåkers förs
Hemmansägare, smed Lars Petersson, f 1836 i V. Vingåker
Hustru Gustava Mathilda Lundberg, f 1837 i Skedevi
Barn:
Carl August 1861 i Skedevi
Erik 1864 i VV
Anna Mathilda 1867 i VV
Johan Emil 1876 i VV
Maria Elisabeth 1878 i VV
 
I 1900 års folkräkning är hemort Marsjö Mellangård, där föräldrarna bor med sönerna Erik och Jonas Emil samt döttrarna Maria Elisabeth och
Ida Sofia f 1870 i VV.
 
Mvh/Maud
Hälsar vänligen
Maud

2002-10-14, 11:24
Svar #11

Mikael Andersson


2002-10-14, 11:38
Svar #12

Mikael Andersson

Nu har jag pratat med mor och far min. Och de är helt övertygade att min farfars mor Betty var släkt med Sme-Emil. Min kusin har till och med brev någonstans skrivet från Sme-Emil till Betty, och jag tror vissa av dem berör detta drama.
Men jag kan ju inte placera Betty, ännu.
Men, rent logiskt sett, så bör Betty vara född någon gång mellan 1860-1890. Så att det skulle vara Johan Emils barn, är ju väldigt osannolikt. Men samtidigt finns ju chansen, även om jag betvivlar att han hade fru, efter vad jag sett om hans liv. Men vad säger att det inte skulle vara Farbrors barn ?
Då kan det stämma.
Så skulle du, om det inte är för mycket besvär, kunna kolla upp det ?
Alltså
Lars Petersson, f 1836 i V. Vingåker mor/far och syskon. Så kanske jag kan nå fram till Betty denna väg. Skulle vara väldigt intressant.
Men samtidigt kan ju föräldrarna ha haft Betty som ett senare barn, då listen över Barn innan inte har med Ida Sofia, som var född 1870..
Tack på förhand.
Mvh
Mikael.Andersson

2002-10-14, 14:55
Svar #13

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21880
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 19:20
    • Visa profil
Lars Peterssons föräldrar går inte att ta fram med hjälp av folkräkningarna.
 
För att få ett säkert svar på frågan om släktskapet får du nog börja i andra änden, d v s med farfar och Betty, och söka uppgifterna i kyrkböckerna.  
Men om din far vet något mer om Betty kan jag ju ändå försöka hitta en tänkbar kandidat i folkräkningarna. Var hon döpt Betty eller var det ett smeknamn? Hade hon fler förnamn? Efternamn som ogift? Var föddes hon? Var bodde hon som vuxen? Vad hette hennes man? När föddes första barnet?
 
Mvh/Maud
Hälsar vänligen
Maud

2002-10-15, 19:04
Svar #14

Mikael Andersson

Ok, jag berättar vad jag vet om Betty, och det är inte så fasansfult mycket.
Vi känner henne som Betty, vi kan ju dock inte helt utesluta att hon hette något annat. Eftersom vi inte vet.
 
Hennes efternamn som gift skall då ha varit Andersson.
Betty skall ha kommit ifrån Vingåker, och vara född där.
Som vuxen skall hon då ha bott i Björkhult, Storå/Guldsmedshyttans län.
Hennes man hette då Lars Erik Andersson.
Deras första barn, vad jag vet i alla fall. Skall vara min farfar:Gustav Martin Lennart Andersson -Född: 28/2 1914 i Guldsmedshyttan - DÖD:
27/7 1977 i Storå/ Guldsmedshyttan .
 
Pappa säger nu att Teddy var första barnet (hennes barn som vi ver är som följer:
Lydia, Teddy, Rut, Lennart).
Lennart bör vara andra, då Teddy skall ha fötts runtomkring år 1910.

2002-10-15, 20:07
Svar #15

Mikael Andersson

(Läs din e-mail Maud, och svara där)

2002-10-15, 21:30
Svar #16

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Nu har Ni kommit in på det som tidigare är efterfrågat under Landskap: Västmanland: Socknar: Guldsmedshyttan - vi får väl se till att det inte diskuteras på flera håll..
Egentligen passar det nog bättre att ev. fortsatt diskussion kring de personer som var födda i Guldsmedshyttan 1914 sker under den rubriken, istället för här under 'Marsjödramat'..

2004-09-20, 01:29
Svar #17

a.bennevall

Marsjödramat inkl bilder finns beskrivet i Ivan Bratts bok Frihet förverkad, utgiven 1995, s 155 ff. Händelsen utspelade sig 1919 och var inget mord men grannen (Gustafson) förlorade ett öga i tumultet. Landsfiskalen Nyman tillskansade sig en stor del av Sme-Emils egendom, fallet kom till allmän kännedom och ledde till ändring av utsökningslagen 1937.

2005-12-09, 17:03
Svar #18

Tommy Boberg

Hej!
 
vi bor i sme emils hus. Nu finns det i stockholms skärgård. Då vi flyttade det från Marsjö mellangård. Jag har en bok samt beställt en till. Det finns bilder på huset om någon är intresserad

2006-07-04, 15:32
Svar #19

Utloggad Mikael Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 22
  • Senast inloggad: 2011-08-11, 22:09
    • Visa profil
Jag är Mycket intresserad av det, tyvärr ser jag inte om du har en e-mail adress. Men jag hoppas du läser detta.
 
Maila mig
mr_warlock9@hotmail.com

2012-01-15, 23:01
Svar #20

Utloggad Tage Karlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 49
  • Senast inloggad: 2023-12-28, 12:53
    • Visa profil
Västra Vingåkers hembygdsförening har en del info om Sme-Emil Larsson
 
www.vvhbf.se

2012-01-16, 19:00
Svar #21

Utloggad Eva Almqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 222
  • Senast inloggad: 2020-10-22, 18:11
    • Visa profil
Mikael!
Betty din farfars mor var ju Maria Elisabet syster till Smeds-Emil

2012-01-17, 11:59
Svar #22

Björn-Åke Petersson

Det finns en lång artikel om Marsjödramat
i någon av Bernhardssons kriminalkrönikor
från 60-talet
 
Björn-Åke

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna