ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Var han fadern?  (läst 613 gånger)

2012-01-27, 15:05
läst 613 gånger

Utloggad Bo Holmstedt

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 47
  • Senast inloggad: 2016-06-04, 11:11
    • Visa profil
Min mormor föddes som oäkta och växte upp hos sina morföräldrar. Modern flyttade till annan ort, gifte sig och fick ytterligare fyra barn.
När maken, alltså min mormorsmors, avlider står i bouppteckningen att sterbhusdelägarna är dels änkan, min mormorsmor, och dels barnen därmin mormor finns upptagen.
Kan man av detta dra slutsatsen att den avlidne var far till min mormor eller kan det tänkas att änkan nämnt sina barn, där alltså min mormor ingår?
 
Bosse

2012-01-27, 21:25
Svar #1

Utloggad Gunnar Håkansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 528
  • Senast inloggad: 2016-01-13, 08:55
    • Visa profil
Säker kan man inte vara i detta fall. Se efter, vad det står i närmast föregående husförhörslängder! Om din mormor hela tiden kallas hustruns oäkta dotter, är det mindre sannolikt, att den avlidne maken var barnafader. Finns det inget sådant attribut, är det mera sannolikt. Mycket mera. Jag har ett analogt fall med min farmors morfar.

2012-01-30, 16:43
Svar #2

Utloggad Anders Nyman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 200
  • Senast inloggad: 2021-02-21, 14:38
    • Visa profil
Efter 1866 ärver oäkta barn sin mor om denna särskilt antecknat sitt moderskap i födelseboken. Först 1928 äger trolovningsbarn arvsrätt efter far, eller om denne bestämt att barnet ska ärva.
 
Att din mormor står som delägare borde betyda att hon erkänts av den avlidne.
Eftersom bouppteckningen är ett jurisidskt dokument inskrivet vid domstolen bör väl din mormors arvsrätt ha prövats i domstolen innan bouppteckningen skrevs in. (Detta är ett rent lekmansantagande, kanske finns någon med säkrare juridisk kunskap?)
Anders Nyman
Stockholm

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna