ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Dotter före äktenskapet ärver  (läst 590 gånger)

2004-04-16, 20:51
läst 590 gånger

Utloggad Susanne Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 415
  • Senast inloggad: 2023-11-11, 18:55
    • Visa profil
I min farmors mors bouppteckning har jag hittat följande mening som jag undrar över:
efterlämnat: Änklingen samt Dottern före äktenskapet
 
Betyder meningen att dottern är född utom äktenskapet men med samma föräldrar som syskonen?
Eller är dottern endast dotter till min farmors mor? (Att hon har en annan far än min farmors far alltså).
På Söderskivan står dottern som född inom äktenskapet!
 
Skulle vara roligt att veta hur någon av er reagerar över meningen, om ni får känslan av att detta är frågan om en halvsyster till min farmor.
Jag har ingen äldre att fråga, sedan är jag inte så säker på att jag skulle få något svar...
 
Mvh, Susanne

2004-04-16, 22:07
Svar #1

Ingrid Wikberg

Min spontana reaktion är att dottern var född utanför äktenskapet och då med annan fader.  
 
Ty varför markera i en bouppteckning att det finns en dotter som är född utanför äktenskapet -om änklingen var biologiska pappan?
 
mvh, Ingrid

2004-04-17, 00:20
Svar #2

Asta Englund

Om du läser i originalfödelseboken på mikrokort när dottern är född, så får du ju veta där föräldrarnas namn. Antingen bara mamma, eller bägge föräldrar, eller om hon är född inom eller utom äktenskap.  
 
Tips från Asta

2004-04-17, 18:37
Svar #3

Utloggad Lena Nalmo

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 133
  • Senast inloggad: 2020-02-16, 15:25
    • Visa profil
I min släkt finns en man född 1862, oäkta, faderns namn står inte i födelseboken. Han fick efternamn efter sin far och mamman arbetade som piga på faderns gård så det kan inte ha varit någon tvekan om vem som var far. När föräldrarna äntligen gifte sig efter 10 år ändrade prästen till född före äktenskapet i husförhörslängden. I nästa husförhörslängd står han som son. Trots att han var enda barnet måste fadern skriva testamente för att sonen skulle få ärva.
Hälsningar Lena

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna