ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Är detta tillåtet?  (läst 3003 gånger)

2007-10-12, 20:51
läst 3003 gånger

Utloggad Berit Tjernberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2255
  • Senast inloggad: 2024-02-17, 13:36
    • Visa profil
Får man skriva vad som helst? Jag bara undrar!
Berit
 
http://www.sikhallan.se/ klicka> Synpunkter

2007-10-12, 21:14
Svar #1

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Vad som föranledde detta påhopp mot mig och Lars går att läsa under Ångermanland, Björna. Sedan har ju Carl Szabad också fått sig en skopa ovett.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2007-10-13, 08:12
Svar #2

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Berit!
 
Tyvärr, så tror jag det är så att man på sin hemsida får säga vad man tycker om namngivna personer, däremot inte komma med anklagelser om brott o s v.
 
Däremot är det väldigt trist att vi användare/besökare i AF ska bete oss på det här sättet mot varandra.
 
Nu är det ju så att pekar man med ett finger mot någon, så pekar man med tre mot sig själv. Med andra ord, dessa uttalande gagnar inte den som uttalat dem, utan tvärtom, gör bara vederbörande till ett åtlöje.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2007-10-13, 09:00
Svar #3

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Nu har vederbörande ändrat sina snpunkter och raderat det han skrev i förrgår, till att bara innehålla ett par rader. Fegt!
 
Nu är det så att oförskämdheterna finns sparade och lästa av flera.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2007-10-13, 10:38
Svar #4

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Jag var inne och kikade snabbt på sidan med Synpunkter. På en modererad sida hade ju sådant snabbt tagits bort som personangrepp.
 
Om man har en egen hemsida med egen blogg bör man ju inte använda den på det här sättet.
 
Kanske borde skrivreglerna kompletteras - skribenter som utnyttjar andra sidor för att kommentera anbytarforum på ett sätt som skulle bryta mot skrivreglerna här ska kanske också kunna stängas av här?

2007-10-13, 11:25
Svar #5

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Uppgifterna på sidan ändras tydligen hela tiden. Den som tittar nu får ju tänka på det - kommentarerna ovan är gjorda vid olika tidpunkter - då har också formuleringarna varit annorlunda.

2007-10-13, 11:50
Svar #6

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Anders!
 
Det ligger något i det du säger, om man angriper en skribent som gjort ett uttalande här i AF, på en annan hemsida och detta uppdagas, så borde även det räknas med, om en person ska avstängas eller inte.
 
Angrips man här, har man i alla fall möjlighet att bemöta påståendena, vilket inte är fallet, om man inte känner till, vad som står på hemsidan.  
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2007-10-13, 12:24
Svar #7

Gun Jonsson

Anders
Anbytarforum är modererat på så vis att sådant som kan uppfattas som angrepp mot privatpersoner som regel får stå kvar - medan annan ordning gäller för de ansvariga inom förbundet. Det händer att intrikata inlägg förblir orörda - medan reaktionerna på dem ganska snabbt raderas.
Under rådande förhållande - så är jag därmed emot raderingar.
 
Ann-Mari
Har du själv någon del i den uppkommna konflikten. Har du själv alltid varit hänsynsfull när du bedömt/recenserat andras kunskaper? Du vet - ett förfluget ogenomtänkt ord (el. en hel mening)...  
Om jag uppfattat dig rätt så vill du få en person avstängd från forumet p.g.a. personliga motsättningar? Så genom att starta denna diskussion - tänkte du lösa konflikten denna gång - ja, hurdå egentligen?

2007-10-13, 12:28
Svar #8

Eivor Andersson (Ema)

Jag tycker att det är underligt att en helt anonym avsändare kan få göra inlägg utan att det raderas av webbmastern?
 
Menar nu den avsedda sidan.
 
Åsikter om Anbytarfrum har väl funnits på fler hemsidor och bloggar om man skall vara ärlig.
 
Hälsn. Eivor

2007-10-13, 12:39
Svar #9

Gun Jonsson

Eivor
Jag hoppas att du inte menar att jag är helt okänd och anonym i anbytarsammanhang. Utveckla gärna din åsikt.
 
F.ö. var det inte Ann-Mari som startade diskussionen denna gång - fel av mig, URSÄKTA!
 
MVH
Gun Jonsson, i en solig björkarnas stad.

2007-10-13, 12:47
Svar #10

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Fördelen med att tala om saker är att den som skrivit i affekt, kan ändra (om det är på egen sida) vilket tycks vara fallet nu. Dagens synpunkt är borttagen och den tidigare, något råa milt sagt, är ändrad. Och det är skönt, för ibland blir det för mycket av det som är skrivet är skrivet

2007-10-13, 12:57
Svar #11

Eivor Andersson (Ema)

Till Gun:
Vi skrev samtidigt så jag såg inte ens Ditt inlägg.
Här diskuterades Sikhallan, och vad jag såg fanns det inte någon underskrift eller något namn på inlägget.
Din ton är i mitt tycke inte särskilt trevlig - var det Du som skrev det aktuella inlägget eftersom Du tar åt Dig?
 
Eivor

2007-10-13, 13:23
Svar #12

Sven-Erik Johansson (Sikhallan)

Hej på er alla
 
Allt som skrivs på www.sikhallan.se eller .com har jag skrivit.  
Jag tycker att diskussionen börjar dra åt den välkända diskussionen om rondellhunden.
Var det förresten någon såg det eminenta reportaget om rondell hunden och Muhammed bilderna i TV härom kvällen.
Här visade det sig att de som ledde skrikande egentligen visste väldig lite om bakgrunden eller ens hade sett bilderna.
Men jag försvarar inte nidbilder av religiösa symboler, men jag tycker att den som ger sig in i leken som Ann Marie bör tåla samma medicin själv och inte ropa att stora stygga vargen kommer så fort hon får mothugg.
 
Det är något som verkligen är fegt.
 
En trevlig dag önskar
Sven-Erik

2007-10-13, 13:54
Svar #13

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Det hela är mycket trist. Nu är det väl jag som är skurken i sammanhanget. Man ska vara tyst och tiga och ta emot. Då är allt frid och fröjd.
 
Jag har inte betvivlat någons kunskaper. Punkt slut. Den som läser det som skrivits under Ångermanland-Björna, kan själv bedöma det. Tvärtom, de personer med efternamnet Gidlund, som jag fann i Porträttfynd, visste jag ju inte om det fanns ett samband med frågeställarens morfar (tror jag det var) eller inte. Jag hoppades att någon med kunskap skulle ge mig svar på den frågan och vad fick jag för svar? Ja, det går bra att läsa själv under Björna, Ångermanland.
 
Än en gång, jag har inte betvivlat att Sven-Erik saknar kunskaper i släktforskning. Var har jag skrivit det?  
 
Det är inte jag som bestämmer om någon ska avstängas eller inte. Däremot kan jag tycka att det är fegt att fortsätta med eventuella angrepp på sin hemsida.
 
Gun och Sven-Erik! Ni behöver inte befara att jag ska göra något inlägg mer under Västerbotten och Ångermanland. Därmed har jag sagt mitt.  
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2007-10-13, 13:58
Svar #14

Sven-Erik Johansson (Sikhallan)

Hejsan Ann Marie
 
Jag tycker att du är en krydda i tillvaron, men sparka inte på andra när du själv känner ärtan genom madrassen.
Jag ser fram emot att du fortsätter.
 
En trevlig dag önskar
Sven-Erik

2007-10-13, 14:33
Svar #15

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Sven-Erik!  
 
Tror du på fullaste allvar att någon kan ha en fortsatt trevlig dag efter alla dina påhopp på AF när någon försöker hjälpa till under tex Ångermanaland? Stundtals kommer det otrevligheter från dig med ett avslut som går stick i stäv med dina inlägg;
ha en fortsatt trevlig dag/helg etc.
 
Helene

2007-10-13, 15:45
Svar #16

Gun Jonsson

Såhär såg det ut i våras under rubriken Teds uppmaning:
 
Av Ann-Mari Bäckman (Ines) - fredag den 23 mars 2007 kl. 11.24:  [Ändra]  
 
Helene!  
 
Det tror jag att jag kan svara på. Det är möjligt att Sven-Erik avser sådana fel, som kan uppstå i kyrkoböckerna, men där enskilda forskare kommit på en annan sanning. Jag själv har lämnat två utforskade sanningar till denna databas. Sedan att jag har vissa negativa synpunkter hur denna databas i tid och otid saluförs, istället för att konstruktören lämnar ut tillfrågade uppgifter, det är en annan sak. Det är som om någon ställer en fråga och som svar får Gå till biblioteket och leta!.  
 
Sedan kom en ordentlig urladdning under Umeå lands - som raderades.  
 
Detta med marknadsföring återkommer f.ö. under Gidlund-diskussionen - nu av Lars Ohlsson. Nu gällde väl inte meningsutbytet marknadsföring - men det tycks vara en provokationsknapp som man gärna vill försöka trycka på - i Anbytarforum.  
 
Beträffande Användarkonton så kan man skriva i stort sett vad man vill om andra anbytare. Så påhopp lär man inte komma ifrån genom obligatoriska konton. Den här typen av efterslängs- diskussioner lockar givetvis fler läsare än forskningsdiskussionerna. Men det leder kanske inte till att fler skaffar konton?
 
Eivor
Nej, jag har inte skrivit något inlägg i ämnet, annat än här. Jag skriver inte heller i denna tråd för att jag tar åt mig på något sätt. Jag ville bara att du skulle utveckla din åsikt - jag förstod inte vad du menade. Om du tycker att jag är den mest otrevliga här - så får jag väl leva med det.

2007-10-13, 16:09
Svar #17

Eivor Andersson (Ema)

Hej Gun,
 
Det tycker jag inte, men Du lät lite uppfordrande i tonen.
Jag har aldrig läst något av Dig tidigare och som jag skrev innan så skrev vi våra inlägg samtidigt.
 
Jag visste inte att det var en privat hemsida utan trodde det var en databas i släktforskning.
 
Jag håller mig nog söderut - det är lugnare  
 
Hälsningar från Bohuslän - Eivor

2007-10-13, 23:02
Svar #18

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6919
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 23:59
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
En sak borde vi alla vara eniga om - oavsett vad vi tycker i själva sakfrågan som tvisten egentligen handlar om, och oavsett vad vi anser om det sätt som meningsmotståndare omskrivs på: Det som berättigar till avstängning från Anbytarforum ska vara sådant som skrivs här - inte det man skriver på egna hemsidor eller i andra forum! Annars går ingen säker!
 
Jag är mycket förvånad över att just du kommer med ett sådant förslag (13/10 kl. 10.38), Anders. Vem är det som i slutänden avgör vad som är ett personagrepp som ska leda till avstängning? Jo, de som makten haver i Anbytarforum - och vi vet ju alla hur den makten har använts till att stänga av den som är obekväm för de styrande. Tänk då om 'dina' regler hade gällt under bråket i vintras, då ditt eget utmärkta Proveniens blev ett andningshål - då hade de som skrev i Proveniens och kritiserade censuren och maktmissbruket i Anbytarforum kunnat bli avstända i Anbytarforum för det de skrev i Proveniens!
 
Själv skulle jag också ligga illa till med tanke på vad jag har skrivit på annat håll...
 
En jämförelse: Kör man i 150 på autobahn i Tyskland, så ska man inte dömas för fortkörning och bli av med körkortet när man kommer hem till Sverige!
 
Sedan måste jag säga att Ann-Maris inställning förbryllar mig en aning. Antingen var det Sven-Erik skrev på sin egen hemsida ett personangrepp som inte borde ha skrivits eller så var det det inte. Om det var ett personangrepp, så är det väl bara bra att det har ändrats? Varför då kritisera detta också och kalla ändringen feg? Hade det varit bättre om den gamla texten hade stått kvar oförändrad? (Detta sagt utan att ta ställning till vem som har rätt eller fel i själva konflikten, eftersom jag inte har följt med i alla skriverier tillräckligt noga för att kunna bilda mig en uppfattning om den saken.)
 
F.ö. instämmer jag helt i Guns beskrivning (13/10 kl. 12.24) om hur Anbytarforum modereras f.n., d.v.s. den olikhet inför lagen som råder här.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2007-10-14, 00:05
Svar #19

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Jörgen, det är möjligt att du har rätt i att det vore orimligt att låta det som skrivs på andra ställen få återverkan här.
 
Jag anser dock inte att något skrivits på Proveniens som brutit mot några skrivregler...
 
Sedan reagerade jag också på samma sätt som du. Om man skrivit något man ångrar och ändrar det så är det inte fegt.

2007-10-14, 00:47
Svar #20

Utloggad Stig-Lennart Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3482
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 11:57
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
Instämmer, Jörgen - men det är kanske precis  
det som är meningen: att ingen ska gå säker ?
 
Mvh StigLennart
PS (utom de som t.v. håller i saxen)

2007-10-14, 07:10
Svar #21

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Visst alla ska ha rätt att ångra sig. Man säger något för man är ilsken. Det blir för hårda ord, men jag förväntar mig då en ursäkt. T ex Jag ber om ursäkt för det jag skrev. Jag tar tillbaks det, men jag står för det jag nu skrivit
 
Hur tolkade jag det hela? Jo, att det började osa hett under fötterna och då plockar Sven-Erik bort delar av vad han skrivit.
 
Sven-Erik, har jag fattat saken fel där, så ber jag om ursäkt. Då är det inte fegt. Då ångrar du de hårda orden, men då ska du också be mig och Lars om ursäkt, för att det ska bli trovärdigt!
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2007-10-14, 07:42
Svar #22

Sven-Erik Johansson (Sikhallan)

Hejsan Ann Marie
 
Ber du, Lars och Helene mig oreserverat om ursäkt så gör jag naturligvis samma sak.
 
En trevlig dag önskar
Sven-Erik

2007-10-14, 08:36
Svar #23

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Sven-Erik, var det avsiktlig humor? Jag skrattade i alla fall till!
 
En ursäkt som utfärdas med reservation att en annan ursäkt utfärdas utan reservation...
 
(Det är svårt att tolka det på annat vis än att du faktiskt menade det elaka du skrev, och tog bort det bara pga skriverierna här. Så illa är det väl inte?)

2007-10-14, 09:38
Svar #24

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Sven-Erik!
 
Inte för att jag vet varför jag skulle be dig om ursäkt men visst, du får min ursäkt. Det verkar ju vara ett krav för att du ska be Ann-Mari och Lars om ursäkt för de oförskämdheter du skrev om dem på din hemsida.  
 
Helene

2007-10-14, 09:39
Svar #25

Sven-Erik Johansson (Sikhallan)

Hejsan Anders
 
Jag uppskattar att du ser humorn i det hela.
Det behövs här på anbytarforum.
 
Jag kan glädja dig med att det inte finns några samband mellan mina ändringar och skriverierna på Anbytarforum.
Jag visste om Anbytarforum debatten lång senare.
 
Jag kommer inte ihåg riktigt vad jag skrivet som var så upprörande i förhållande till tex vissa andra vräker ut sig.
 
Om det gläder någon så ber jag gärna de om ursäkt som gör sammaledes mot mig enlig Putte Kock metoden.Gardera med kryss.
Du är kanske för ung för att komma ihåg Putte Kock.
 
En trevlig dag önskar
Sven-Erik

2007-10-14, 09:55
Svar #26

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Okej, då tar jag tillbaka mitt ord Fegt och att vi kan sluta denna diskussion för den tar bara kraft och energi från annat, som glädjen att få gå på kalas och uppvakta mitt näst yngsta barnbarn idag.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2007-10-14, 10:06
Svar #27

Sven-Erik Johansson (Sikhallan)

Hejsan Ann Marie
 
 
Jag får väl då också ta bort fegt ur mitt inlägg och besöka mitt enda barnbarn.
 
En trevlig dag önskar
Sven-Erik

2007-10-14, 15:22
Svar #28

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6919
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 23:59
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Jag är helt enig, Anders; inget av det som har skrivits i Proveniens skulle vara ett brott mot ordningsreglerna om det hade skrivits i Anbytarforum. Men nu är det ju inte vi som har makten att avgöra vad som bryter mot ordningsreglerna...
 
Och det kan som bekant vara något vanskligt att förutse vilken de styrandes tolkning av ordningsreglerna kan komma att bli i det enskilda fallet; tillämpningen av reglerna är ju något elastisk... Vill man hitta en orsak att stänga av eller varna någon, så brukar man också hitta den.
 
Skulle de då också få ta hänsyn till vad som har skrivits på annat håll, så skulle man alltså inte ens kunna framföra kritiska synpunkter på sin egen hemsida utan att stämplas som ett arbetsmiljöproblem för Rötters/Anbytarforums redaktion...
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna