ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Uppgifter  (läst 596 gånger)

2007-09-20, 23:59
läst 596 gånger

Utloggad Britt-Marie Nordin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3281
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 14:22
    • Visa profil
Hej!
När någon söker uppgifter om föräldrar, släkt eller barn varför kan vi inte bara lämna ut vad vi hittar. Om någon söker uppgifter här beror det troligen på att man inte ha tillgång till Arkiv Digital, Svar eller Genline eller helt enkelt inte hittat vad man söker. Varför inte uppge de uppgifter man hittat när man ändå varit inne och tittat? Ser flera här på Anbytarforum som säger titta där eller där. Det är väl bättre att lämna de uppgifter man har?
Hälsningar
Britt-Marie

2007-09-21, 07:15
Svar #1

Utloggad Göran Stenberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3170
  • Senast inloggad: 2021-09-03, 16:24
    • Visa profil
God morgon, Britt-Marie! Jag tycker nog att alla jag mött är väldigt hjälpsamma och bussiga och vidarebefordrar uppgifter, dvs data som de betalar för men som jag av någon anledning ej abonnerar på. Men då jag har som ledstjärna att inte bara tära utan också nära, försöker jag kompensera genom att svara ganska utförligt i min respons i hopp om att någon annan stackars sate skall ha nytta av uppgifterna. Jag tycker det är slående hur fint samarbetet är och hur alla bidrar efter sina förmågor.
Göran

2007-09-21, 08:54
Svar #2

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Hej Britt-Marie!
 
Jag tycker också att man ska lämna ut uppgifterna här, om det inte blir en alltför lång lista ned namn och andra data. En enda gång har jag hänvisat en person till källan där hon kunde leta själv. I det fallet visste jag att den frågande, som hade lagt ut flera hundra frågor över hela landet, bor 4 mil från det arkiv där uppgifterna finns, medan jag har över 10 mil till riksarkivet i Arninge. Frågor som rörde mina socknar brukade jag hjälpa till med. Det är några år sen nu, så Genline hade inte så många län klara då.
 
Ett annat skäl för att inte skriva här är om svaret innehåller uppgifter om någon som lever idag.
 
Mvh
Ingegerd

2007-09-21, 10:08
Svar #3

Utloggad Britt-Marie Nordin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3281
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 14:22
    • Visa profil
Hej igen!
Det var inte meningen att klanka ner på alla som hjälper till, för det gör ju de flesta, utan mer en uppmaning till de som inte gör det. Jag har också fått fantastiskt bra hjälp härifrån forumet och hade på många håll inte kommit vidare utan hjälp härifrån.
Hälsninar
Britt-Marie

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna