ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Tillåtet eller ej  (läst 3779 gånger)

2008-07-16, 10:23
läst 3779 gånger

Utloggad Marianne Kindgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 443
  • Senast inloggad: 2023-03-04, 15:14
    • Visa profil
    • www.roxnas.net
Tycker gott att vi kan hålla oss minst till den 70-årsgräns som folkbokföringen tillämpar (DIS har 100 år) och för övrigt alltid be om lov innan vi publicerar uppgifter. Vi har diskuterat det här tidigare när det gällde bilder av okända barn i Porträttfynd, men kom fram till att de får väl betraktas som ganska oskyldiga. Annat är när du publicerar släktsamband i nutid och lämnar uppgifter som kan upplevas som känsliga.  
På vår släktwebbplats har vi sidor som kräver inloggning och som endast kan nås av släktföreningens betalande medlemmar. Där publicerar vi Familjenytt (födda, vigda och döda), berättelser som berör nu levande personer samt nyare foton.
 
Även om det nu diskuteras att lätta på reglerna i PUL, så anser jag att alla som publicerar uppgifter på nätet ska läsa igenom vad som gäller först. Och givetvis ska vi påtala allt som kan upplevas som kränkande.
 
/Marianne K

2008-07-16, 11:56
Svar #1

Utloggad Göran Stenberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3170
  • Senast inloggad: 2021-09-03, 16:24
    • Visa profil
Ännu obehagligare är kanske när släkt- eller hembygdsforskare, exv Mattias Andersson och Henry Sandberg om byn Korpikå i Nederkalix, lägger ut felaktig information om levande personer.
GS

2008-07-16, 12:13
Svar #2

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Det är onekligen viss skillnad på uppgifter man väljer att publicera själv, och om andra gör det. Om någon skulle fått för sig att här på AF uppmärksamma att jag lagt ut på tjsf.org att jag inte skulle uppdatera den sidan på ett par veckor pga bröllopsresa hade det varit okej, jag hade trots allt publicerat det själv. Om jag däremot gift mig tyst och stilla utan att annonsera det någonstans hade jag sett det som onödigt att publicera.
 
Sedan har vi ju den klassiska frågan om nyligen döda. Slår man upp min mor i Sveriges dödbok hittar man uppgift om senaste civilståndsändring. Den uppgiften berör även en nu levande person, min far, som blev änkeman när hon dog. Samma sak gäller många andra. Man bör ta hänsyn till sådana saker när man publicerar uppgifter om döda.
 
Samtidigt så är det de närmsta anhöriga som avgör hur mycket de vill berätta om sina döda. I min familj är vi överens om att det är helt okej att tala om att mamma dog i cancer. Det är vårt val. (För övrigt skulle jag indirekt antyda något annat om jag skrev att min styvmor härstammar från Falbygden t ex, vilken är den vanligaste anledingen att man får en styvförälder?)
 
Å andra sidan finns det döda släktingar på lite längre håll, som familjen pratar väldigt lite om. Dessa nämner jag inte, oavsett att det är lagligt. Vad som kan bli knepigt är om de närmast anhöriga är oeniga om vad som får sägas och inte. Jag tycker att ingen skall tvingas tiga helt om den förlorat en förälder eller ett syskon, även om man inte behöver gå in på detaljer i onödan.

2008-07-16, 22:12
Svar #3

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Gott att se att alla är överens om att man bör ta hänsyn och inhämta tillstånd för publicering, i alla former! Om det inte rör journalistiskt undersökande artiklar förstås, då finns ju en juridisk och pressetisk prövningsmöjlighet och en ansvarig utgivare.
 
Att uppenbart felaktiga, okontrollerade och källösa uppgifter sprids tycker väl ingen om här. (Möjligen om det leder till ett möte eller diskussion mellan två forskare som sedan leder framåt i forskningen förstås. Det har hänt mig några gånger, och sannolikt många fler, när vi haft olika uppgifter.)
 
--------------------------------------------------------------
 
Vi är väl alla medvetna om att man kan uttrycka väldigt mycket som är mycket personligt i tryckt skrift, utan att lagföras, oavsett vad många tycker om detta. Till exempel veckopress, kvällstidningar, bekännelseromaner på verklig grund, avslöjande och utlämnande artiklar, hembygdsböcker, släktsammanställningar, med mera.  
 
Nu är det i praktiken så på nätet också, vad jag förstår, eftersom de flyttar servrar utomlands och fixar och donar, (till exempel Flashback från London), och bloggarna och hemsidor vräker ju ut inte bara uppgifter om den egna personen, utan om allt och alla, eller?
 
-------------------------------------------------
 
Jag förespråkar inte total frihet, laglöshet eller anarki. Tvärtom!
 
Men jag har inte fått något svar på varför det ska vara skillnad på tryckt material och internet? Varför bör inte samma regler gälla oavsett vilket media och vilken form som används? Det är väl innehållet som ska avgöra vad som ska skrivas och hur det ska publiceras?
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2008-07-16, 22:14
Svar #4

Utloggad Ingrid och Olof Bergström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 853
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 19:26
    • Visa profil
http://www.stpress.se/zino.aspx?articleID=11893
 
Datainspektionen anser att det är tillåtet för arbetsgivare att lägga ut foton, även på dem som inte vill, däremot ej sådant som rör privatlivet.
 
hälsningar Ingrid
Olof och Ingrid Bergström

2008-07-16, 23:16
Svar #5

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Stefan, vi är ense om mycket. Du undrar i ditt inlägg 16 juli 2008 - 04:17  vad jag menar. Vad jag far efter är att bara för att man släktforskar (och på något sätt fått uppgifterna) så innebär det inte att man måste publicera de uppgifter man samlat som gäller nutiden.
 
Jag menar att det finns viss skillnad mellan effekterna av att publicera på Internet och i bok. Sökbarheten och spridningseffekterna är annorlunda. De jag har hört som givit ut böcker med uppgifter till nutid har alltid positiva reaktioner att berätta för mig, jag har sällan hört att de fått negativa reaktioner. Däremot hör jag flera (både forskare och andra) som är negativa till att hitta sina egna uppgifter på Internet. Tyvärr har jag inga exempel på personer som jag vet finns i båda medierna så jag kan höra vad de tycker om respektive publicering - det är olika referenspersoner jag har.
 
Givetvis blir även en bok föråldrad med tanke på förhållanden som kan ha spruckit men den är ändå tidsbestämd som visar när det var aktuellt - en hemsida som inte är uppdaterad med utvecklingen ger sken av att det är ett nu gällande förhållande.  
 
Jag tycker också att det är skillnad om man frågar och får tillstånd (och har visat vad man lägger ut och hur sökbart det blir). Men man ser också hur personer som gärna lägger ut information själva (på hemsida, på blogg eller på Anbytarforum, både i vanliga och i dåvarande Kantstött porslin) inte först inser hur sökbart - och identifierbart - det är med Internet.
 
Det jag också stött på i min släktforskning är att många icke-släktforskare har en annan uppfattning om vad som är 'släkt' än vi som släktforskar. Då kan man bli väldigt förvånad om en femmännings sysslings brorson lägger ut ens uppgifter för att man är släkt med varandra ... (obs fiktivt exempel )  
 
Jag tror att många släktforskare inte tänker sig för innan de från sitt släktforskarprogram lägger ut hela sin forskning på Internet, det är relativt lätt - medan de kanske är mer tveksamma till att publicera en bok med samma uppgifter. Det finns program för att rensa bort levande men det är kanske sådant som många inte använder, eftersom det kräver lite mer.
 
Lite lösa filosofiska tankar och korta svar, men jag tyckte att eftersom jag höll med Carina så borde jag uttrycka det - det hade dittills bara kommit andra svar  
 
Hälsningar,
Eva

2008-07-17, 00:17
Svar #6

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Tack för ditt svar Eva! Det ligger mycket i vad du uttrycker.
 
Jag delar dina erfarenheter av vad de flesta har tyckt om bok- resp internetpublicering som yttrat sig om detta. Det gäller dock inte mina egna publiceringar, utan allmänt. Det är dock inte alla som då uppskattat alla de tryckta ställen de stått med på heller!  
 
För mig, och många andra, ter det sig absurt att det är olika lagar och regler för publicering. Åt flera olika håll. Det handlar inte bara om rätt att publicera. Ett minst lika stort problem är ju hur olika det ses på upphovsrätt på nätet.
 
Sedan är jag helt övertygad om att det är en generationsfråga, som med all teknik, att det finns en överdriven rädsla i början, som sedan lägger sig. De som är under 30, eller ännu yngre, har ju helt andra referensramar till ny teknik än vad äldre har, i regel. I framtiden kommer det därmed troligen att ändra sig rejält hur man ser på dessa saker.  
 
Det finns däremot förstås också en allt större motkraft som ser kritiskt på både själva teknikens negativa sidor och användningen av den, särskilt då uppgiftsspridning och kontroll av olika slag! Så helt givet är det inte hur det blir.
 
Nu väntar lite (läs tokmycket, när de andra somnat!) fix med hemsidan, inmatning i släktdatabasen och utmatning till DISBYT! Men först nybakad hallonpaj på hemodlade hallon förstås! (Får väl värma den i mikron efter mitt långa tjat här!
 
Väl mött Eva, och andra, antingen i det förlovade och/eller förlora(n)de nätet
eller  
förhoppningsvis i verkliga livet, i Malmö!  
 
Med hopp om flera (publicerade) gemensamma anor - förr eller senare.....
Stefan
 
(Meddelandet ändrat av simson den 17 juli, 2008)
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2008-07-17, 06:52
Svar #7

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Det är skillnad på att publicera i tryckt form och på internet. Vi har just nu diskussioner om föreläsningar som spelas in och där läraren kan hamna på  t ex YouTube. Det känns inte speciellt roligt att ett klipp som kan bli ganska förvrängt seglar ut i cyberspace. Inte ens för oss som är vana att stå på scenen och som gärna ställer upp och pratar i offentliga sammanhang. Det finns så oerhört många möjligheter att använda material på ett förvrängt sätt när det publiceras elektroniskt. Felaktigheter eller rena elakheter multipliceras och sprids i snabb takt på ett helt annat sätt via nätet. Där tror jag inte det är någon generationsskillnad, ofta har det varit yngre som råkat illa ut.
 
Vad lagar och förordningar säger och vad som är etiskt försvarbart är ofta olika saker - vi borde ha en etisk policy för släktforskare.

2008-07-17, 08:07
Svar #8

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Jag håller med Chris, om att det finns något som heter etik och moral också. Man kan inte bara luta sig mot det som man har rätt till, utan man måste också fundera på att ta hänsyn till nu levande också. Har man kunnat snoka reda på ditt och datt om en person, så har man ju också ett telefonnummer eller en adress till personen. Då bör det ju inte vara svårt att fråga om vederbörande vill vara med i släktutredningen eller inte.
 
Allt som kränker en vuxen eller ett barn, blir ju så mycket mer förödande när de sprids på nätet.  
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2008-07-17, 08:24
Svar #9

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Jag hoppas att det fortfarande framgår att min åsikt är att hellre låta bli att publicera på Internet, än att göra det. Tillämpa en form av försiktighetsprincip. Missbruk av olika slag av material sker oftare på Internet, som Chris är inne på och även Stefan.
 
Som jag skriver i ett av inläggen i diskussionen jag länkade till den 15 juli, så har jag svårt att se funktionen av att publicera nutidsmaterial på Internet.  
 
Eftersom mycket förr eller senare hamnar på Internet genom någon annan om man publicerar nutiden på annat sätt, så drar jag själv linjen vid slutet av 1800-talet om/när jag delar med mig.
 
Hälsningar,
Eva
 
PS. Ja självklart åker jag till Malmö sista helgen i augusti !
 
PS2. Självklart finns inte felaktigheter bara på Internet på privata hemsidor eller databaser, utan även i böcker, cd-skivor och kyrkböcker! Men om felaktigheterna rör levande personer blir effekterna annorlunda och troligen mer spridda (dvs. återanvända av någon annan) från Internet.

2014-01-09, 22:40
Svar #10

Utloggad Christer Nede

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 954
  • Senast inloggad: 2020-10-24, 16:27
    • Visa profil
Hej !
En bekant gjorde idag mig uppmärksam på, att jag finns på nätet på någons antavla. Jag googlade då fram detta:
http://www.petzäll.net/000/0000/118.htm
Vederbörande har till råga på allt lyckats gifta ihop mig med min fd svärmor.
Jag undrar om det är tillåtet, att lägga upp nu levande personer i antavlor på nätet ? Jag vet ej vem som har gjort det, men någon med namnet Petzäll verkar ju vara inblandad. Hur gör man för att få bort sådant ?
Detta undrar en milt sagt f-d
Christer

2014-01-09, 23:09
Svar #11

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil

2014-01-09, 23:40
Svar #12

Utloggad Christer Nede

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 954
  • Senast inloggad: 2020-10-24, 16:27
    • Visa profil
Tack Jan !
Det fanns ju en svarsruta på denna sida. Jag har skrivit mina synpunkter där, så får vi väl se, vad som händer.
MVH
Christer

2014-01-10, 13:17
Svar #13

Utloggad Vincent Eldefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2571
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 03:53
    • Visa profil
    • Släktingar.se
Det går inte att generellt säga om det är olagligt eller inte att publicera uppgifter om dig själv på nätet. Några sådana specifika regler finns nämligen inte. Viss ledning om vad som är tillåtet och inte kan du hitta här:
 
http://www.datainspektionen.se/lagar-och-regler/personuppgiftslagen/publicering- pa-internet/
 
I slutändan är det som synes alltid en bedömningsfråga. I det här fallet handlar det om harmlös och lättillgänglig information som redan finns på t.ex. birthday.se, publicerade CD-skivor från Släktforskarförbundet osv. så jag har svårt att se att det skulle gå att få igenom vid en eventuell rättslig prövning.
 
Vill du ändå försöka få bort information utomrättsligt så kan du som sagt var i första hand använda kontaktformuläret som du gjorde nu, i andra hand kontakta n.nu vilket är den tjänst personen använder sig av.
 
(Meddelandet ändrat av vineld 2014-01-10 13:18)
Sveriges största genealogiska databas med verifierad information:
https://www.slaktingar.se/

2014-01-10, 14:09
Svar #14

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6194
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 11:59
    • Visa profil
Uppgiften att Christer är gift, och dessutom med sin svärmor, tycker inte jag är harmlös. Relationer finns inte på birthday.se.

2014-01-10, 14:23
Svar #15

Utloggad Vincent Eldefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2571
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 03:53
    • Visa profil
    • Släktingar.se
I det sammanhanget talade jag om vad domstolen skulle anse vara harmlöst, enskilda individer kan ju naturligtvis anse sig kränkta av precis vad som helst. Visst finns inte relationer på birthday.se men det är ju bara att uppsöka lämpligt bibliotek för att titta efter i Sveriges befolkning om man inte köper skivan själv. Att han sedan står som gift med sin f.d. svärmor får man väl för övrigt anta vara ett misstag.
Sveriges största genealogiska databas med verifierad information:
https://www.slaktingar.se/

2014-01-10, 16:26
Svar #16

Utloggad Christer Nede

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 954
  • Senast inloggad: 2020-10-24, 16:27
    • Visa profil
Jag och min fd svärmor (antar jag) anser det föga harmlöst att ha gifts ihop. Att jag skulle ha skilt mig från hennes dotter för att sedan gifta mig min fd frus mamma blir ju heltokigt för oss båda !
Jag har ännu ej hört något från författaren till angivet opus, som jag igår kontaktade.
Enl min uppfattning har författaren givit exempel inte bara på okunskap utan även på mindre gott omdöme. Vincent, Du må tycka, att det är en bagatell, men det är ju lätt att säga, när man inte själv är drabbad.
MVH Christer

2014-01-10, 16:34
Svar #17

Lotta Nordin

Vincent,
det är ju lite skillnad på om man publicerar något om sig själv och att andra publicerar uppgifter om en. Eller hur? Speciellt när uppgifterna inte stämmer!
 
Hur vet du förresten vad domstolen skulle anse?

2014-01-10, 17:34
Svar #18

Utloggad Vincent Eldefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2571
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 03:53
    • Visa profil
    • Släktingar.se
Hehe, det är fritt fram att publicera samma uppgifter om mig själv om du önskar, Christer  Jag lovar på förhand att jag inte kommer ta illa upp. Hur som helst så kan du pröva att kontakta n.nu ifall du inte får något svar då personen ifråga är kund där.
 
Lotta, naturligtvis är det en väsentlig skillnad då man har full kontroll över uppgifter man själv publicerar. Egenpublicerade självbiografiska uppgifters laglighet är ju emellertid ganska meningslöst att diskutera  Att de här uppgifterna inte stämmer beror som sagt var med största sannolikhet på ett misstag så det rättas troligtvis till om man påpekar felet. Jag VET inte vad domstolen skulle anse, det är en kvalificerad gissning utifrån de regler som gäller idag och vad domstolar har beslutat tidigare (vilket förvisso är mycket lite än så länge i liknande ärenden, de flesta anser förmodligen att det inte är värt att dra till domstol).
Sveriges största genealogiska databas med verifierad information:
https://www.slaktingar.se/

2014-01-10, 18:59
Svar #19

Lotta Nordin

Vincent,
nu var det ju du som skrev ovan 13:17:
Det går inte att generellt säga om det är olagligt eller inte att publicera uppgifter om dig själv på nätet.
 
När det gäller sidan Christer hänvisar till står till och med vigseldatum, och det finns inte på birthday.se eller i Sveriges befolkning.
Sidan är tydligen producerad med hjälp av Disgen, och hur får man in sådana märkliga uppgifter i det programmet utan att upptäcka det?

2014-01-10, 19:59
Svar #20

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6194
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 11:59
    • Visa profil
Vincent  
 
Kl 13:17 fastslår du: I det här fallet handlar det om harmlös och lättillgänglig information... Men detta är din egen värdering och säger inget om vad domstolen skulle anse, eller för den delen vad personerna det handlar om tycker.
 
Kl 14:23 skriver du: I det sammanhanget talade jag om vad domstolen skulle anse... Det kan du inte veta.
 
Man behöver inte vara kränkt i lagens mening för att tycka det är obehagligt att andra publicerar uppgifter om en själv på det lättillgängliga nätet, utan samtycke.

2014-01-10, 22:47
Svar #21

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Christer,
 
Funkar det inte med kontaktrutan så har du ju två e-postadresser att testa.

2014-01-10, 23:24
Svar #22

Utloggad Vincent Eldefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2571
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 03:53
    • Visa profil
    • Släktingar.se
Lotta, jodå, registrerat vigseldatum (samt eventuellt datum för skilsmässa) finns med i Sveriges befolkning. Om du nu inte menar denna specifika vigsel förstås men den är ju redan konstaterad som helt felaktig.
 
Kristina, naturligtvis kan enskilda personer känna sig kränkta av precis vad som helst vilket jag också konstaterade. Det känns tämligen ointressant att diskutera, vad som är mer intressant är huruvida det är en laglig publicering eller inte. Ingen kan som jag skrev VETA med säkerhet vad utslaget av en domstolsförhandling blir på förhand men man kan göra mer eller mindre kvalificerade gissningar utifrån de lagar och regler som gäller och de utslag som fallit i tidigare ärenden. Det är utifrån dessa fakta jag gör bedömningen. Det har jag skrivit ett par gånger nu så denna gången går det förhoppningsvis in  Extremt få anmälningar leder ens till åtal och ännu färre till fällande dom. Lyckligtvis fokuserar man fortfarande på verkliga och mer relevanta kränkningar såsom det s.k. Instagram-målet i Göteborg och så förblir det förhoppningsvis även i framtiden.
 
Sen finns det ju ingenting som hindrar att man som sajtägare ändå tar hänsyn till personers önskemål, där gör man som man själv önskar. I det här fallet är ju knappast personen ifråga ute efter att sprida felaktiga uppgifter utan har helt enkelt gjort något galet. Jag har själv i egenskap av sajtägare och moderator (dock ej i släktforskningssammanhang) fått in sådana önskemål om att ta bort personuppgifter då och då. Ibland har de tagits bort, i andra fall har de fått stå kvar. Man får göra bedömningar från fall till fall helt enkelt.
 
(Meddelandet ändrat av vineld 2014-01-11 00:30)
Sveriges största genealogiska databas med verifierad information:
https://www.slaktingar.se/

2014-01-11, 13:32
Svar #23

Utloggad Bo-Arne Stenqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 322
  • Senast inloggad: 2018-04-18, 22:33
    • Visa profil
Hej, jag tycker du ska stå på dig Christer. Jag tycker inte det finns någon anledning att avvika från 70 -årsregeln vad det gäller personuppgiftsdatabaser, speciellt privata och i släktforskningssyfte såvida den inte delas privat för medlemmar. Vad jag tror gäller väl det Sveriges befolkning också som är en publikation man inte kan googla fram på nätet. Att många fall inte går till domstol och blir dömda tror jag inte beror på att det är omöjligt utan mer på att det aldrig går så långt då författaren väljer att ta bort informationen. Dvs att målen aldrig når så långt och att fråga om exempelvis skadestånd faller utom rimlighet och läggs ned. Det finns inga normer för kränkt, det är vad den drabbade upplever som kränkande. Det kommer säkerligen striktare lagar på de här nya områdena vilket är bra. Det finns heller ingen anledning att ta upp instagram-målet som var fruktansvärt i jämförelse då det får ämnet som detta handlar om att framstå som inget att bry sig om, vilket det inte är.
 
Trevlig Helg
 
BAS

2014-01-11, 13:52
Svar #24

Utloggad Christer Nede

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 954
  • Senast inloggad: 2020-10-24, 16:27
    • Visa profil
Hej Jan !
Det första jag gjorde var att testa mailadressen till den uppgivna författarinnan. Min dator stoppade mailet ( eftersom den ej hittar adressen - om jag fattade det rätt ). Efter detta använde jag meddelanderutan på hemsidan. Vid denna ruta uppger man ju också sin egen mailadress, så det finns ingen anledning för författainnan att ej svara mig. Den andra adressen är om jag fattat det rätt till en som administrerar hennes uppgifter på nätet och den har jag ej testat ännu. Jag menar nog, att författarinnan har huvudansvaret för sin hemsida, även om hon får teknisk hjälp.
Tack till de som ger en moraliskt stöd i ärendet ! Jag är inte i första hand ute efter någon form av rättsprocess utan för att dämpa min irritation hade jag sett fram emot någon form av ursäkt - MEN den har jag inte sett röken av ännu.
MVH Christer

2014-01-11, 14:34
Svar #25

Utloggad Joel Vogler

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 845
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 10:52
  • Quaerite et invenietis
    • Visa profil
Den sidan du hade hittat ser nu ut att vara bortplockad, vilket iofs är bra.
Men uppgiftet om giftermålet finns kvar på http://www.petzäll.net/000/0000/112.htm

2014-01-11, 15:12
Svar #26

Utloggad Vincent Eldefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2571
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 03:53
    • Visa profil
    • Släktingar.se
Bo-Arne, jag skrev inte om fall som inte går till domstol utan om fall som inte leder till åtal; det vill säga det handlar om sådana ärenden som faktiskt anmälts. Det jag resonerar kring är således lagligheten i publiceringar, inte huruvida personer anmäler ärenden eller inte. Jag hoppas och tror verkligen inte att reglerna kommer att bli striktare framöver, de ställer till tillräckligt med bekymmer för föreningar, företag och myndigheter redan idag. Det är inte heller olagligt att publicera personuppgifter som är yngre än 70 år, det beror helt på sammanhanget.
 
Christer, ifall kontaktformuläret är kopplat till samma e-postadress som den du prövade så fungerar inte heller detta. Sen får man komma ihåg att det är långt ifrån all e-post som besvaras, jag själv har exempelvis varken tid eller lust till att besvara all e-post jag får utan måste prioritera viktig e-post som rör mitt jobb. Testa gärna att skicka samma meddelande till den andra e-postadressen som listas på sidan så kanske det fungerar bättre. Om inte heller det fungerar så borde det väl inte vara alltför svårt att hitta ett telefonnummer.
Sveriges största genealogiska databas med verifierad information:
https://www.slaktingar.se/

2014-01-12, 01:11
Svar #27

Utloggad Bo-Arne Stenqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 322
  • Senast inloggad: 2018-04-18, 22:33
    • Visa profil
Hej igen!
 
Enligt Datainspektionen, jag citerar vad som anses att de ska göras som i ditt fall;
 Rätta personuppgifter som visar sig vara felaktiga eller missvisande. Det är oftast en kränkning av den registrerades personliga integritet om någon medvetet behandlar uppgifter om henne som är klart felaktiga eller missvisande
Datainspektionen.se
 
Vidare anses det som en integitetskränkning om någon samlar mycket information om dig som privatperson. Det kanske det inte var i detta fallet men kan vara bra att nämna i sammanhanget.
 
Vincent, på samma grund som i raderna ovanför tycker jag att det borde bli strängare. Jag tycker inte det ska vara så lätt att få en fullständig bild av en person eller familj. Jag har varit verksam i flera föreningar och ser inte det problemet du gör.
Jag tycker integriteten är viktig och bör bestämmas av bäraren och inte av organisationer eller företag. Javisst är det tillåtet att publicera uppgifter som är yngre än 70 år och att det beror på sammanhanget. I släktforskning har ju personuppgifter en självklar plats men jag anser att man behöver bli tillfrågad om sidan ligger öppen och behandlar nutid.
 
 
 
Mvh
 
BAS

2014-01-12, 12:06
Svar #28

Utloggad Vincent Eldefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2571
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 03:53
    • Visa profil
    • Släktingar.se
Bo-Arne, jag har möjligtvis varit lite för otydlig i den här diskussionen. Mina resonemang gäller bara den generella publiceringen av sådana uppgifter. Naturligtvis bör personen ifråga rätta till felaktigheten i uppgifterna men att det skulle ha gjorts medvetet har jag som sagt var mycket svårt att tro. Det vore högst märkligt i så fall. Att personer publicerar felaktiga personuppgifter sker hela tiden, oavsett om det gäller 1600-tal eller nutid. I de flesta fall handlar det trots allt om misstag som de flesta gladeligen korrigerar när så påpekas även om en del släktforskare ibland vägrar erkänna att de har fel  
 
Jovisst, börjar man kartlägga en privatpersons engagemang i diverse politiska frågor på nätet eller dylikt och publicerar detta i ett liknande sammanhang så kan man absolut börja närma sig lagbrott. I detta fall handlar det emellertid endast om enkla personuppgifter som redan finns lättillgängliga för alla.
 
Huruvida det kan uppstå problem eller inte beror naturligtvis på vad för typ av förening eller företag man är verksam inom. Många som arbetar inom myndigheter har också svårt att hantera de regler som gäller idag, till stor del för att de är så pass otydliga och ofta kräver tolkning. Se bara på alla frågetecken och olika åsikter rörande Skånepolisens registrering av romer. Därför måste man också förhålla sig till det fåtalet rättsfall som behandlats.
 
Mina resonemang har som sagt var heller ingenting att göra med vad du eller någon annan anser att man bör göra utan endast vad som gäller ur en rent juridisk aspekt. I slutändan är det ändå lagen som gäller, man kan inte bry sig om vad enskilda individer tycker hela tiden oavsett vad för verksamhet man sysslar med.
 
Kort sammanfattat: den felaktiga vigseluppgiften i det här fallet har aldrig varit min mening att invända mot. Den bör självklart inte finnas där men det tror jag som sagt var inte att publicisten anser heller.
 
(Meddelandet ändrat av vineld 2014-01-12 12:15)
Sveriges största genealogiska databas med verifierad information:
https://www.slaktingar.se/

2014-01-12, 12:37
Svar #29

Utloggad Christer Nede

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 954
  • Senast inloggad: 2020-10-24, 16:27
    • Visa profil
För att avsluta detta ärende, kan jag nu meddela, att den aktuella författarinnan har hört av sig till mig , bett om ursäkt och lovat att ta bort mig från sin hemsida. Därmed är ärendet avslutat för min del.
MVH Christer

2014-01-12, 19:22
Svar #30

Utloggad Mats Pettersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4723
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 11:22
    • Visa profil
Hej!
Observera att det finns cachade versioner kvar så det är kanske idé att be vederbörande att rensa ordentligt, ty ansedlarna går att ta fram fortfarande. En gång på nätet alltid på nätet.
Hälsar Mats

2014-01-12, 23:06
Svar #31

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Det bör noteras att Sveriges befolkning-cd-skivorna 1970/1980/1990 inte alls säger något om släktskap eller relation mellan de personer som bor på samma adress.  
På 1990-skivan framgår ett vigseldatum (inte på de andra två) och som då förhoppningsvis är registrerat för två personer på adressen.
 
Hälsningar,
Eva

2014-01-13, 23:25
Svar #32

Utloggad Birgitta Svensson Hallgren

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 14
  • Senast inloggad: 2016-07-10, 13:29
    • Visa profil
Gårdagens post fastnade visst inte så jag försöker igen.
Brottslingen är jag, Birgitta Svensson Hallgren.
Ingen skugga skall falla på Disgen, programmet kan hantera detta. Brottet var mitt om än oavsiktligt.
 
Detta är vad jag skrev till Christian Nede:
 
Tack för påpekandet.
Jag beklagar och ber om ursäkt.
Dels för publicering, del för att jag inte kontrollerade uppgifterna som jag fått från SS.
Jag hoppas att ingen av uppgifterna i sig har varit kränkande för dig.
 
Den enda ursäkt/förklaring jag har är att, normalt när jag publicerar på nätet, så sker det via Disbyt som sållar bort det som bryter mot sekretess.
Jag har nu justerat (tagit bort) uppgifter från mammas moster sida på släkten (där vi har gemensamma band).
Jag kommer också snarast gå igenom mitt övriga material så att det stämmer med gällande PUL.
 
Vidare vill jag Petzäll om ursäkt för att ha försett honom med material som aldrig borde publicerats.
 
Birgitta Svensson Hallgren
 
Jag har dessutom fått ett obehagligt brev från en C Andersson. Vad jag har gjort honom för ont vet jag inte ännu, bara att han tänker skriva på det här forumet.
Jag hoppas att det då skall gå ut över mig som är den moraliskt skyldiga.
 
Vidare hoppas jag att ingen mår så dåligt som jag gör nu.
Jag är också tacksam för alla som inte velat lyncha mig.
 
Birgitta Svensson Hallgren
 
(Meddelandet ändrat av Bimhall 2014-01-14 13:50)

2014-01-14, 03:01
Svar #33

Utloggad Vincent Eldefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2571
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 03:53
    • Visa profil
    • Släktingar.se
Birgitta, du ska inte behöva må dåligt för det här. Alla gör misstag och du har inte gjort något medvetet fel. När man är aktiv på nätet måste man förr eller senare lära sig att strunta i alla negativa krafter och påhopp och istället fokusera på allt positivt. Så snart man gör det möjligt för andra att kommunicera med en på nätet så får man ta del av det som alla offentliga personer tvingas stå ut med hela tiden. Ta ingenting personligt helt enkelt. Hoppas du kan sova gott om nätterna trots detta
Sveriges största genealogiska databas med verifierad information:
https://www.slaktingar.se/

2014-01-14, 08:38
Svar #34

Utloggad Mats Sundqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 216
  • Senast inloggad: 2016-03-07, 12:03
    • Visa profil
Birgitta, håller absolut med Vincent! Din förklaring/ditt sätt att be om ursäkt värmer och ger ett mycket fint avslut på hela denna fråga. Från och med nu går alla vidare, inklusive C Andersson, eller hur?!!

2014-01-14, 13:58
Svar #35

Utloggad Birgitta Svensson Hallgren

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 14
  • Senast inloggad: 2016-07-10, 13:29
    • Visa profil
Tack!
 
Och det är svårt att göra rätt *himlar med ögonen*.
Jag gjorde flera försök att skapa inlägget (är inte van vid forumet) och varje gång så redigerade jag bort namnen i mejlet.
Varje gång utom det försöket som lyckades. Suck.
Det är nu korrigerat :-)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna