ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2008-07-16  (läst 2760 gånger)

2008-07-15, 14:36
läst 2760 gånger

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2207
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 18:00
    • Visa profil
Hej.
 
Jag har hittat både mig, min man och son i ett släktträd på nätet. Mitt flicknamn är t.o.m medtaget, och det var inte så jättevanligt. Vi har inte blivit tillfrågade. Är det tillåtet ? I så fall, vilka lämnar ut sådana personuppgifter ? Jag tycker inte det är rätt att lägga ut sådant utan att fråga personerna det gäller först. I detta släktträd finns hela nu levande släkten med, gammal som ung. Detta är ingen nära släkting till oss som gjort detta. Själv är jag inte vidare förtjust i att helt plötsligt se sig själv med där, när man sökte efter en förfader på t. ex 1700-talet, mycket snopet.
 
mvh
Carina

2008-07-15, 15:11
Svar #1

Utloggad Carl-Johan Gustafsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 795
  • Senast inloggad: 2023-08-25, 17:38
    • Visa profil
Hej
 
Det vore fint om man kunde få bra riktlinjer för vad som är tillåtet eller ej. Själv använder jag mig ofta av uppgifter i SB1970 och SB1980.  
 
Carina är ju med i båda dessa tillsammans med föräldrar och i den senare även en syster. Jag uppfattar dessa som tillåtna källor med officiella uppgifter.
 
Nu har jag själv inte någon egen hemsida och i DISBYT rensas så moderna uppgifter bort. Att tillfråga alla personer som man hämtat ur denna typ av källor är inte så lätt. Den dag man skapar en egen hemsida vill man ju veta vad som gäller.
 
Det vore roligt om det blev mycket synpunkter på detta. Det har diskuterats på olika ställen tidigare, men det har mest varit fråga om upphovsrätten till uppgifter, det finns kanske flera vinklingar.
 
M v h
Kalle

2008-07-15, 15:19
Svar #2

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2207
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 18:00
    • Visa profil
Det förekommer de personer som är födda på 1990-talet, de är ju inte med i SB1970 och SB 1980 ???

2008-07-15, 15:33
Svar #3

Utloggad Carl-Johan Gustafsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 795
  • Senast inloggad: 2023-08-25, 17:38
    • Visa profil
Jag tänkte inte direkt på ditt fall utan mer generellt. Du säger att din man och son är med, de måste ju hämtats från en helt annan källa.
 
Det jag är ute efter är dessa utgivna CD-skivor, SB1970, SB1980, DB4 etc.
 
Likaså kan man fundera på om en uppgift blir officiell om man sätter ut en annons i en tidning, vid t.ex. dop, förlovning, vigsel, död.
 
M v h
Kalle

2008-07-15, 15:53
Svar #4

Utloggad Gunilla Brolund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-04-04, 12:02
    • Visa profil
Hej!
 
Jag planerar att så småningom lägga ut hela mitt släktträd på nätet. Men bortsett från min närmaste familj - som jag kommer att fråga - kommer inga levande personer att finnas med, heller inga som är födda för mindre än 70 år sedan. Med det menar jag att jag känner mig oförhindrad att ta med t ex en person som föddes för 80 år sedan och som är avliden, medan en levande 90-åring inte kommer med.
 
Själv tycker jag det är självklart att helt andra regler gäller när man publicerar sig på nätet. Vad man har för uppgifter hemma i sin egen dator är en helt annan sak.
 
Möjligtvis om jag skulle ha råkat ha något kändis i släkten, som är i livet, så kanske jag skulle överväga det ... det är ju lite kul i alla fall ... inte för att jag har det direkt. Men en kompis till mig upptäckte att hon härstammar från Gustav Vasa genom en av hans söners frillor, så hon kan ju ta med vår kungafamilj om hon vill - det skulle jag göra! Bara för att det vore kul.
 
Om du inte vill vara med, Carina, så tycker jag du skall protestera, för hela din familjs räkning! Det skulle jag göra.
 
Hälsningar,
Gunilla

2008-07-15, 16:23
Svar #5

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
De flesta som lägger ut släktinformation brukar filtrera bort uppgifter om de levande personerna och det finns särskilda program för att rensa ut sån info från en GEDCOM etc. PhpGedView och liknande program har oftast en sån funktion inbyggd, och där man kan man ha inloggning för de som ska ha rätt att se även levande personer.
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2008-07-15, 17:04
Svar #6

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2207
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 18:00
    • Visa profil
Ja, Gunilla, vad man har hemma i datorn för enskilt bruk är ju en annan sak. Jag tycker också det ska finnas andra regler när man publicerar sig på nätet. Blir man tillfrågad och säger ja till att vara med så är det okey, men att bara hitta uppgifter om en själv från en person man inte ens visste existerar, är inte okey tycker jag. Du gör helt rätt Gunilla, som frågar personerna det gäller när du ska lägga ut hela ditt släktträd på nätet.  
 
Det är ju bra C-G Magnusson, att det finns program som filtrerar bort sådana uppgifter. Och inloggning är ju också jättebra för de som ska ha tillträde till det.
 
Carl-Johan, det kanske är svårt att dra en gräns och folk har olika uppfattningar, men det måste ju finnas något som kan skydda en människa från att hamna på nätet sådär. Det måste ju finnas en lag mot sådant.

2008-07-15, 17:08
Svar #7

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2008-07-15, 17:27
Svar #8

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2207
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 18:00
    • Visa profil
Ok, ska kolla upp den. Tack C-G Magnusson

2008-07-15, 18:07
Svar #9

Utloggad Carl-Johan Gustafsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 795
  • Senast inloggad: 2023-08-25, 17:38
    • Visa profil
Jag får väl fortsätta med rollen som motsträvig gubbe.
 
PUL är inte helt lätt att förstå, inte ens jurister verkar vara säkra på sin sak. Söker man på nätet så hittar man lite olika tolkningar och undantag. Syftet med PUL är ju att personer inte skall få kränkande uppgifter publiserade. Är familjerelation, namn och födelse/död uppgifter kränkande? Möjligen hamnar man i läget att samkörning av uppgifter inte är tillåten, vi hämtar ju data ur olika källor. Om en person är mer än 70 år och död, kan man då lägga ut uppgifter som kan vara kränkande för anhöriga?  
 
PUL sätts ju också ur funktion om en hemsida har en ansvarig utgivare, då är det tydligen yttrandefrihetsgrundlagen som gäller.
 
Det jag skulle vilja få fram är om det finns personuppgifter som är officiella och OK. Likaså varför man har olika regler för att saluföra en CD-skiva med personuppgifter jämfört med presentation på en hemsida. I båda fallen är det lätt att hitta uppgifter via sökfunktioner.  
 
Jag tycker nog att det viktigaste är att undanhålla negativa uppgifter om personer, oavsett ålder.  
 
M v h
Kalle

2008-07-15, 20:25
Svar #10

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7201
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 19:03
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Detta har diskuterats tidigare i olika sammanhang här på Anbytarforum, särskilt om PUL och dess tillämpning. Sök på PUL i sökfunktionen.
 
Jag anser personligen att det ska råda samma lagar och regler för nätet som andra officiella media och tryckta uppgifter. Troligen kommer det i framtiden bli möjligt, men lagen är inte där än. Den är däremot omgjord i den riktningen, men inte prövad i något juridiskt sammanhang när det gäller rena släktforskaruppgifter (födda, vigda, döda) som jag känner till. Kanske någon gör det?
 
Dessutom är det inte alls säkert att den svenska offentlighetsprincipen blir kvar i nuvarande form genom EU-medlemskapet.
 
Jag har en hemsida http://www.freewebs.com/simander/ där jag publicerat anor till mig och min närmast familj. Där finns även en del porträtt på såväl levande som döda, med de levandes tillstånd. Detta är uppskattat av såväl nära som avlägsen släkt!
 
Jag har ännu så länge undvikit att lägga ut släkttavlor med levande ättlingar där.
 
Däremot har jag publicerat släkten Simander i Svenska Släktkalendern 2003 och där är ju idéen att den ska innehålla levande släkt!!! Den finns ju på alla större bibliotek.
 
Carina, skulle det kännas bättre att finna sig själv där? Andras synpunkter är förstås lika välkomna.
 
Är det skillnad på internet och andra publiceringar för din del tycker du? Det är ju däremot helt lagligt att publicera i tryckta skrifter.  
 
Jag vill poängtera att jag vidtalat alla myndiga levande släktingar innan jag publicerat dem, såväl för nöjes, som för säkerhets skull.  
 
Däremot har jag en gång stött på problem i min databas, när en broder ville ha med uppgifter om fadern, som senare en syster ifrågasatte varför jag tagit med dem. När hon fick reda på att brodern var källan, så sa hon att det var okej, men jag tog ändå bort dem. Hellre visa hänsyn, än tvärtom förstås.  
 
Annars är det förbluffande hur många positiva och nyfikna reaktioner jag mött under mina kontakter med släktingar under 18 års forskning.
 
---
 
Det finns ju helt andra problem med registring just nu med FRA-lagen, som är betydligt allvarligare än att offentliga uppgifter publiceras på nätet!!! Att staten övervakar allt som sägs i telefon och på nätet!!! Kameraövervakning på offentliga platser och elektronisk registrering av vårt vardagsliv!!! Det är snart bara kameror i hemmen som fattas för att 1984 ska vara uppfyllt!
 
(Meddelandet ändrat av simson den 16 juli, 2008)
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2008-07-15, 20:58
Svar #11

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2207
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 18:00
    • Visa profil
Det är kanske inte så farligt att bli publicerad på nätet, MEN MAN SKA BLI TILLFRÅGAD SJÄLV INNAN andra lägger ut en där. Stefan, du skriver ju SJÄLV ATT DU TILLFRÅGAT alla myndiga levande släktingar innan du publicerat dom. Bröllopsbilder, vigselannonser, födslar m. m. KAN man faktiskt VÄLJA SJÄLV om man vill sätta ut i tidningen eller inte. Det tycker jag är skillnad.

2008-07-15, 21:04
Svar #12

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2207
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 18:00
    • Visa profil
PS: Sedan förekommer det att familjeförhållanden, faktiskt KAN FÖRÄNDRAS efter det att uppgifter om en person kommit ut på nätet. Skilsmässa, avlidna m. m. Det kan vara KÄNSLIGT för en del. Sedan måste det ju ändå till syvende och sist vara PERSONEN DET GÄLLER, som har något att säga till om.

2008-07-15, 21:19
Svar #13

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Det är mycket riktigt diskuterat flera gånger tidigare (exempelvis här Anbytarforum » Övriga ämnen » Webbpublicering » Vilka uppgifter kan man lämna ut på nätet/hemsidan?) , och min personliga åsikt är en annan än Stefans  - nämligen att nu levande personer inte bör tas med på andras hemsidor.  
 
Detta oavsett om man finns med på cd-skivor från förbundet (som för övrigt inte fick ut materialet till 1990), i tidningen i något sammanhang, i släktböcker, på eniro/hitta/birthday etc. Jag tycker man ska fråga sig varför man måste publicera andras uppgifter fram till nutid - man har ingen absolut rättighet att göra det (definitivt ingen skyldighet) ...
 
Personuppgiftslagen har visserligen mildrats i sina skrivningar sista året, men man kan även ta andra hänsyn än vad lagen minst kräver av en. Jag håller med Carina i hennes två senaste inlägg.
 
Carl-Johan, du bör tänka på att Sveriges befolkning-cd-skivorna inte anger något släktskap mellan personerna på samma adress. 1970 och 1980 saknar helt uppgift om i fall en vuxen man och en vuxen kvinna på samma adress är ett par oavsett om de har samma efternamn eller inte (tänk studenter som delar lägenhet eller en studentkorridor eller äldre ogifta syskon som bor kvar på föräldragården) än mindre att båda är föräldrar till ett barn på samma adress.  
 
Hälsningar,
Eva
 
edit: stavfel rättade
 
(Meddelandet ändrat av edah den 15 juli, 2008)
 
(Meddelandet ändrat av edah den 15 juli, 2008)

2008-07-15, 21:21
Svar #14

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2207
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 18:00
    • Visa profil
Utsäkta ett tredje inlägg. Det förekommer två personer i släktträdet, födda på 60-talet båda, de står som helsyskon med samma far. Nu är det så att de INTE är helsyskon utan halvsyskon med olika fäder. Det kan bli helt fel om någon läser det och samma fader är angiven till båda. Det är inte okey.

2008-07-15, 21:34
Svar #15

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2207
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 18:00
    • Visa profil
Eva, tack för din sammanställning som VERKAR BÅDE LOGISK OCH BRA. Jag ska gå in och läsa under länken du lade in.  
 
Hälsningar
Carina

2008-07-15, 21:38
Svar #16

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2207
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 18:00
    • Visa profil
Ja, Göran, sådant är MYCKET OBEHAGLIGT. Även ditt inlägg med dom siffrorna tycker jag ÄR OBEHAGLIGT. Det finns något som heter den personliga integriteten.
 
Anbytarvärden, kan du ta bort Görans inlägg ??? Jag vill inte att de siffrorna ska vara där.

2008-07-15, 21:57
Svar #17

Utloggad Göran Löfstedt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1126
  • Senast inloggad: 2019-01-23, 03:44
    • Visa profil
Hej Carina.
 
Har tagit bort det själv.
 
Mvh Göran

2008-07-15, 22:00
Svar #18

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2207
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 18:00
    • Visa profil

2008-07-15, 23:51
Svar #19

Utloggad Carl-Johan Gustafsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 795
  • Senast inloggad: 2023-08-25, 17:38
    • Visa profil
Jag har inget eget intresse i att lägga ut uppgifter om levande personer, utan håller mig gärna till de gränser som satts upp. Jag inser också att det finns både kvalitetsproblem och tolkningsproblem med dessa CD-skivor.  
 
Jag vill avsluta min del i denna diskussion här, då det inte verkar finnas några personuppgifter som man kan anse som offentliga.
 
M v h
Kalle

2008-07-16, 00:15
Svar #20

Utloggad Göran Löfstedt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1126
  • Senast inloggad: 2019-01-23, 03:44
    • Visa profil
Men Carina, inse att du och de dina är där ute i nätrymden oavsett vad du tycker om integritet. Det går att hitta oss alla. Du lämnar ju klara spår, även jag, du måste då förstå att data läggs ut om dig oavsett om du vill eller inte.
 
Mvh Göran

2008-07-16, 00:36
Svar #21

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2207
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 18:00
    • Visa profil
Jag står för vad jag skrivit. Det jag tycker är att okända privatpersoner i alla fall kunde fråga innan de lägger ut en annan person på nätet hur som helst. Då kan man ju i princip lägga ut vem som helst, grannen, bästa väninnan t. ex. HELT FEL, SKITAKTIGT ATT GÖRA SÅ. Sedan får andra människor acceptera att alla VILL INTE bli utlagda på nätet. Det måste ju kunna accepteras av andra, att alla människor TYCKER INTE LIKADANT. [color=0000ff]AVSLUTAT[/color]

2008-07-16, 00:49
Svar #22

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2207
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 18:00
    • Visa profil
Tvetydiga budskap förekommer visst. Jag rekommenderar länken som Eva Dahlberg har i sitt inlägg.[color=0000ff] AVSLUT OCH ADJÖ[/color]

2008-07-16, 02:12
Svar #23

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Carina
 
Jag förekommer på en massa sidor på nätet, mest via mitt jobb. Dessutom har jag ett ovanligt namn så det syns vem jag är. Men jag skulle inte heller tycka om att få mina i och för sig oskyldiga och komplett ointressanta familjeförhållanden utlagda i en antavla eller liknande. Även om det finns Cd skivor, hitta.se och eniro så tycker jag att det går för långt att publicera nu levande, med släktskapsförhållanden, utan deras samtycke.

2008-07-16, 04:12
Svar #24

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7201
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 19:03
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Jag tycker precis som ni Carina och Eva, att det bästa är att tillfråga folk om publicering är okej, särskilt på nätet eftersom lagen möjligen kräver det, vilket väl ännu inte är prövat och allmän hänsyn är att föredra.
 
Ursprungsfrågan är ju om det är tillåtet eller ej. Det är oklart. Troligen är det tillåtet. Men det vore intressant med en anmälan för att se vad myndigheterna säger. Hittills har de vägrat att ta i liknande anmälningar med tång, dvs inte tagit upp frågan.
 
Min poäng är istället att det är helt lagligt att trycka privata personuppgifter utan tillstånd.
Varför upplevs inte det på samma sätt? Jag tycker personligen att man helst ska kolla så långt det är möjligt om det är okej att publicera sådana personuppgifter även i tryck, men det behövs inte rent juridiskt.
 
Eller jämställa internet med annan publicering som går att pröva juridiskt, när det går orätt till! Det bör inte vara skillnad på vilket media man använder i detta sammanhang.
 
Sedan är det också som Göran säger att privata personuppgifter publiceras på nätet redan, oavsett vad man tycker om det. Tidningarna, såväl i tryck som på nätet, lämnar också ut mer personliga uppgifter nu än tidigare, vilket är betydligt mer oroande än enkla kyrkboksuppgifter, som ändå är offentliga. För att inte tala om bloggarna.....
 
-----------------------------
 
Uppgifter som är felaktiga är ju aldrig bra att de sprids, i någon form, men bör ju rimligen gå snabbare att bemöta vid upptäckt på nätet än i tryck. Ta bara Elgenstierna som exempel. Om dessa uppgifter publicerats på nätet så fort de upptäckts, så hade det ju gått mycket fortare!  
 
Tyvärr så sprids ju mer okontrollerad information snabbt genom nätet, också utan källhänvisningar. Man får ta det onda med det goda i det fallet och göra det bästa möjliga av situationen genom att förhålla sig källkritiskt och bemöta det som är uppenbart fel!
 
Rätt använt och med lagar och allmän hänsyn så är internet ändå fantastiskt verktyg för släktforskare, eller hur?  
 
(Meddelandet ändrat av simson den 16 juli, 2008)
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2008-07-16, 04:17
Svar #25

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7201
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 19:03
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Eva, jag vill gärna veta vad du menar med följande:
 
Jag tycker man ska fråga sig varför man måste publicera andras uppgifter fram till nutid - man har ingen absolut rättighet att göra det (definitivt ingen skyldighet) ...  
 
Menar du bara nätpublicering eller all publicering av sådana uppgifter?
 
Tycker du inte att man ska få publicera släktuppgifter och foton på nätet om levande personer som godkänt det?
 
(Meddelandet ändrat av simson den 16 juli, 2008)
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2008-07-16, 04:18
Svar #26

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7201
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 19:03
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Dags att se om det blir solgångsväder imorgon igen! God natt och god morgon!
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2008-07-16, 06:20
Svar #27

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Godmorgon
 
Jag var i kontakt med en myndighet i denna fråga för några år sedan angående att lägga ut uppgifter på nätet, bland annat nu levande. Bakgrunden var/är att jag jobbar på en bok och ville därför lägga ut trädet som en recherch för att det skulle bli så riktigt som möjligt. Svaret jag fick då var att det kunde anses okey beroende på att det var journalistiskt förarbete. Det var bara harmlösa uppgifter som namn, född, eventuella döda och då släktskap. Sedan vad som är harmlöst för var och en, är en annan fråga. Jag skulle vad jag då förstod inte behöva hämta in tillstånd av levande. Jag ändrade sedan min planerig i det hela, så inget finns där ute, om nu inte någon annan har gjort något.
 
Nu skall man inte lägga ut sitt material för det svaret jag fick, man kanske tolkar det olika nu, eller så stämnde PUL, så att i mitt fall gick det. Jag vet inte, men med respekt för varandra så bör man kanske hämta in tillstånd, om det bara skall läggas ut på nätet.
 
Vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

2008-07-16, 07:21
Svar #28

Utloggad Hans Gidoff

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 232
  • Senast inloggad: 2020-05-24, 17:14
    • Visa profil
Jag fann i helgen, via en sökning på Internet, att hela min familj fanns upplagd på en privat släktforskares hemsida. Till råga på allt med en hel del felaktiga uppgifter om nu levande människor.
 
Jag skrev omedelbart till författaren eller den ansvarige för hemsidan och bad vänligen att uppgifterna om min familj skulle plockas bort, vilket också gjordes samma dag. Ingen hade tillfrågats om det var OK att presentera dessa data.  
 
Anser själv att åldersreglerna på anbytarforum är mycket rimliga och att det vore bra om de gällde även på privata hemsidor.  
 
Mvh Hans Gidoff

2008-07-16, 09:05
Svar #29

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Det spelar ingen roll hur mycket uppgifter man kan leta fram om mig och min familj, men jag vill absolut inte ha dem i en på nätet publicerad antavla. Jag tycker att man absolut ska fråga innan man tänker lägga ut uppgifter på nu levande på internet.
 
Jag tror att de som gör så här gör det av ren obetänksamhet, att alla kanske inte tycker det är så kul, medan vissa är väldigt positiva till det.
 
För något år sedan fick jag via mail en släktutredning på en bekant skickat mig för dedömning, något som jag aldrig begärt. Där stod något som jag inte kände till, nämligen att min bekant hade en halvbror, något som min bekant under vår långa bekantskap aldrig nämnt. Det kändes faktiskt väldigt obehagligt. det kändes som jag fick del i uppgifter, som jag inte hade med att göra. Jag hoppas för allt i världen att detta inte lagts ut på någon hemsida, men det var väl det som var tanken.
Ann-Mari Bäckman

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna