ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 14 mars, 2009  (läst 2141 gånger)

2009-03-10, 20:40
läst 2141 gånger

Utloggad Stefan Lundgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 308
  • Senast inloggad: 2023-07-14, 18:54
    • Visa profil
    • okandahandelser.blogspot.com
Jag är lite irriterad och vill lätta trycket inom mig.
 
Det har inte med släktforskning med att göra, men under de senaste månaderna har jag fått epost från en som inte är medlem och inte kan skriva på anbytarforumet. Denna person skriver eller kritisera mig vad jag skriver utan att diskutera det som jag vill få fram, OK, jag kanske inte är den bästa eller främsta skribenten på Anbytarforumet. Men jag börjar tycka att det är lite för mycket nu och det jag skriver på Anbytarforumet skall väl inte påpekas av en utomstående. För mig räcker det gott och väl med en som är antingen föreningsmedlem eller registrerad användare samt moderatorerna kritisera eller ifrågasätter vad jag skriver. Jo, jag har fått påpekningar på anbytarforumet och har försökt tagit till mig det, men att någon utanför anbytarforumet rättskriver eller kritisera en. Upplever jag inte som ett gott tecken!!!
 
Det jag skriver på anbytarforumet, om det är olämplig text---så är det väl moderatorerna eller med någon annan på Anbytarforumet att påpeka det och inte någon annan.  
 
Hoppas att någon förstår vad jag vill komma fram till.
 
Stefan
 
(Meddelandet ändrat av Stephannium den 10 mars, 2009)
 
(Meddelandet ändrat av Stephannium den 10 mars, 2009)

2009-03-10, 21:40
Svar #1

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Du är inte ensam om det Stefan. Det finns fler som får sådana mail. Fortsätt du att skriva och deleta sådana mail utan att svara.

2009-03-10, 21:58
Svar #2

Utloggad Jonas Magnusson

  • Jonas Magnusson (www.cognatus.se)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1316
  • Senast inloggad: 2023-12-21, 22:42
    • Visa profil
    • www.cognatus.se
Stefan, är det så att du är helt ointresserad av allt denne person kan tänaks skriva till dig kanske det finns möjlighet att filtrera bort e-post från denne automatiskt, det beror lite på hur du hanterar dina inkommande mail.
 
Mvh
 
Jonas

2009-03-11, 07:25
Svar #3

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Stefan, det låter inte riktigt normalt. Om du har en mejl-hanterare med Spamfilter så kan du göra som Jonas föreslår.  
 
I min Outlook kan jag högerklicka på ett sådant mejl och välja Skräppost och sedan Lägg till avsändaren i listan Spärrade avsändare.

2009-03-11, 07:29
Svar #4

Utloggad Stefan Lundgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 308
  • Senast inloggad: 2023-07-14, 18:54
    • Visa profil
    • okandahandelser.blogspot.com
Tack för tipsen, funderar på att skriva någonting i min profil att jag undarber personer som enbart är ute efter att kritisera det som jag försöker lägga fram.
 
Stefan

2009-03-11, 22:41
Svar #5

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6194
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 11:59
    • Visa profil
Stefan!
Nog måste folk få kritisera och ge återkoppling på det som du skriver på en offentlig webbsida. Framför allt i detta diskussionsforum som är till för ett utbyte av tankar, kunskap och idéer. Så att undanbe sig synpunkter på det du skriver är ingen vidare bra idé tycker jag.
 
Att kritisera någon som person är förstås en annan sak. Det behöver du inte svara på eller bry dig om.

2009-03-11, 22:52
Svar #6

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Kristina, Stefan ifrågasätter inte kritik och återkoppling i detta diskussionsforum som är till för ett utbyte av tankar, kunskap och idéer.
 
Han ifrågasätter att någon person som inte bryr sig om att skriva i forumet istället tydligen studerar olika sidor på internet för att sedan terrorisera personen via privat e-post.

2009-03-11, 23:01
Svar #7

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4736
  • Senast inloggad: 2023-12-03, 17:58
    • Visa profil
Om du får oönskat mail från någon, svara skribenten hövligt men bestämt att du inte önskar fler mail från honom/henne. Det ska respekteras. Om detta inte efterlevs så finns det möjlighet att anmäla vederbörande till dennes operatörs abuse-funktion  (behövs kanske mer än ett mail till, men om ofoget fortsätter trots flera påpekanden, så är det bara att anmäla)

2009-03-11, 23:49
Svar #8

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6194
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 11:59
    • Visa profil
Anders!
Stefan ifrågasätter faktiskt kommentarer på det han skriver på Anbytarforum: det jag skriver på Anbytarforumet skall väl inte påpekas av en utomstående
 
Eftersom detta är en offentlig webbsida finns det inga utomstående. Vem som helst kan läsa och kommentera, via forumet eller den (privata) e-postadressen som man själv lagt upp. Man behöver inte vara medlem någonstans.
 
Att skriva i sin profil (på Anbytarforum utgår jag från) att han inte vill ha kommentarer tycker jag fortfarande inte är någon bra idé. Kritik kan ju även vara användbar, lärorik och positiv.  
 
Jag vet inte hur mejlen till Stefan ser ut eller hur ofta de kommer. Men om han verkligen känner sig terroriserad (ditt ordval) av en viss person kan han förstås följa rådet att spärra vederbörandes adress som skräppost.

2009-03-12, 20:24
Svar #9

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4736
  • Senast inloggad: 2023-12-03, 17:58
    • Visa profil
Ett annat sätt är att gå in i profilen för användarkontot och klicka i att mailadressen inte ska visas, så lär kritikern som inte vill använda Anbytarforum inte hitta fram
 
(Meddelandet ändrat av mats den 12 mars, 2009)

2009-03-13, 00:26
Svar #10

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6194
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 11:59
    • Visa profil
Fast den som redan använt adressen har den ju kvar...

2009-03-13, 16:28
Svar #11

Utloggad Stefan Lundgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 308
  • Senast inloggad: 2023-07-14, 18:54
    • Visa profil
    • okandahandelser.blogspot.com
Jo, jag svarade hövligt först och sedan blev det bara värre......Jag upplevde det som att han dels sökte fel och dels kritisera allt möjligt. [Text borttagen av Moderator Övriga ämnen]
 
Stefan
 
 
 
Stefan
 
(Meddelandet redigerat av Moderator Övriga ämnen ca 17.00 14 mars 2009.)

2009-03-13, 17:27
Svar #12

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4736
  • Senast inloggad: 2023-12-03, 17:58
    • Visa profil
Den som använt den har den kvar.... Visst, men det kanske finns nya kritiker som man kan slippa

2009-03-13, 18:41
Svar #13

Utloggad Kennert Ottosson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 86
  • Senast inloggad: 2018-03-15, 21:27
    • Visa profil
    • www.kena.nu
Är det så att du känner dig terroriserad kan du alltid polisanmäla honom. Eller farför inte bara ignorera honom. Se det som spam. Mail man får men inte bryr sig om

2009-03-14, 08:54
Svar #14

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Jag förstår vem du menar Stefan!  
[Text  borttagen av Moderator Övriga ämnen] Jag skulle ändå råda dig till att blockera hans email i din dator. Att helt igorera honom är nog den bästa metoden, att reta upp tar krafter från en själv och det är han inte värd.
 
(Meddelandet redigerat av Moderator Övriga ämnen ca 17.00 14 mars 2009.)

2009-03-14, 09:08
Svar #15

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Det är egentligen ett sätt att sabotera AF (skrämma bort folk) så följ Jans råd och spammärk mailen! Fortsätt sedan gärna och skriv här!

2009-03-14, 11:56
Svar #16

Lotta Nordin

Att snabbt radera ett ebrev som man inte vill läsa är mycket enkelt och går mycket snabbt.
 
Att hänga ut en enskild person i Anbytarforum och dessutom skriva om honom/henne med mer eller mindre grova kränkningar, det är inte ett dugg bättre än vad denne/-a påstås ha gjort, snarare värre. Och ännu värre är det när denne/-a inte ens kan försvara sig. Dessutom är det ett brott mot ”Ordningsreglerna” för forumet. Det borde väl inte minst forumets moderatorer veta, dom är ju tillsatta för att stävja brott mot reglerna och för att hålla ordning.

2009-03-14, 12:03
Svar #17

Birgit Hirsch

Så länge inga namn näms så är det inte  en kränkning .

2009-03-14, 12:11
Svar #18

Lotta Nordin

Det är inte tillåtet att diskutera enskilda nu levande personer i Anbytarforum, varken med eller utan namns nämnande. Och om man direkt eller indirekt pekar ut en viss person, så.... jo, det blir kränkande med dom uttryck som ett par av skribenterna har använt sig av.

2009-03-14, 12:20
Svar #19

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
De som blivit kränkta av mailen då? Den här diskussionen började ju med det. Hur ska de försvara sig - det upplevs antagligen som ett starkt intrång i den personliga integriteten.

2009-03-14, 12:38
Svar #20

Lotta Nordin

Jag försvarar givetvis inte kränkningar hur dom än framförs. Men, som sagt, det är oerhört lätt att radera ett ebrev utan att ens läsa det. Vill man göra något mer än att bara radera ebrev man blir/känner sig kränkt av så finns det också möjligheter, vilket även har framförts ovan.
Att bli uthängd och kränkt inför ”publik” utan en möjlighet att försvara sig, det anser jag vara något helt annat och betydligt värre. Och - återigen - nu levande personer får inte diskuteras här om jag har förstått saken rätt.

2009-03-14, 12:40
Svar #21

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Utan att ta ställning för den ena eller andra, så har det väl räckt att diskutera den ursprungliga frågan, hur man går till väga för besvara någon som ansätter en via mail.
 
Jag håller med Lotta, att det är fel att nämna namn på personen ifråga eller göra en hänvisning, så man ska kunna se vem det är, då vi inte har någon möjlighet att ta del av vad som skrivits. Det blir ett ensidigt ställningstagande.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2009-03-14, 12:48
Svar #22

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Det är väl så, att påpekanden som framförs i god ton och bästa välvilja per mail för att inte upplevas som nedlåtande är helt OK. Men de (en hel del personer) som tydligen blivit utskällda (inte bara av en person) har till slut ledsnat och känner sig upprörda och kränkta. Det är trist att det uppenbarligen är så och att en hel del drabbats. Då går man till motattack och den kan gå över gränsen.  
Släktforskning ska som sagt tidigare vara roligt och det är inte roligt att bli utskälld.

2009-03-14, 14:00
Svar #23

Birgit Hirsch

Ja den som är mest kränkt är ju den som blir påhoppad av e-mail gång på gång . Jag hävdar fortfarande så länge inga namn näms så gör det inget om han/hon är livs levande .. Jag tycker att Stefan ska be admin att denna person som bråkar per e-mail ska bli avstängd här inne Varför vara elaka om stavfel eller att man uttrycker sig fel. Vi är väll här för att ta reda på anor och ev hjälpa andra på traven om man kommit snett i sitt letande.. Inte för att vara ordryttare

2009-03-14, 14:24
Svar #24

Utloggad Moderator Övriga ämnen

  • Moderator *****
  • Antal inlägg: 310
  • Senast inloggad: 2016-04-08, 13:43
    • Visa profil
Det är helt OK att diskutera hur man skall bete sig när man får ovälkommen epost, MEN det är inte OK med kränkande kommentarer oavsett om namn nämns eller inte. Jag har påtalat detta för ett par skribenter som nu har möjlighet att justera sin inlägg innan jag gör det.  
 
Får jag därför be alla som deltar i diskussionen att hålla sig till själva saken; vill man diskutera enskilda fall är nog en privat epostkorrespondens att föredra.
 
/Michael Lundholm
Moderator övriga ämnen

2009-03-14, 16:31
Svar #25

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Kränkt är ett ord som har blivit populärt de senaste åren bland svenskar. Var och varannan har blivit kränkt, oftast för småsaker i andras ögon. Det har gått inflation i begreppet som håller på att urvattna innebörden. Lever vi i någon hederskultur i Sverige idag, där vi ständigt måste ha upprättelse för vår heder eller integritet?  
 
Stefan m fl , även jag har fått otrevliga mejl ifrån personer som läst vad jag skrivit på Anbytarforum. Ni är alltså inte ensamma i att ha kommit i kontakt med udda personer. Då jag hjälpt till att plocka fram uppgifter om någons avlägsna släktingar och presenterat dessa på forumet har det vänts mot mig. Det finns uppenbarligen flera därute som inte kan tåla att man skriver och, i mitt eget tycke, påtalar källbrister och okritiska resonemang i detta forum. Tillika har jag även blivit mejlbombad av entusiastiska släktforskare som inte bara skickat mig förfrågningar och krävt att jag ska ge ut min egen släkt till dem, utan även hamnat på deras skicka-roliga-bilder-i-massor-lista (kommer inte på något bra ord för dessa i mitt tycke spamaktiga mejl). Även har personer ringt upprepade gånger dagar i följd för att prata släkt. Då jag påtalat att jag inte har tid till dylikt eller vill ha en massa ovidkommande mejl i min e-post så har jag fått mycket otrevlig respons. Så här löd en mejlkonversation (delvis är svarsmejlet refuserat på namn):
 
[ifrån mig som svar på att jag fick en massa dagliga roliga-mejl:]
Hej!
Snälla, sluta skicka en massa mejl som detta. Jag förstår att det kan vara kul, men det förekommer ofta en massa spam i dessa olika rundskick så ta bort min mejladress ifrån din lista. Jag har ingen tid att läsa dem ändå.
 
vänligen,
Niclas Rosenbalck
 
[svar på mitt mejl kommer ett påhopp knutet till min hjälp på Anbytarforum:]
DU LÄGGER ALDRIG MER UT INFORMATION SOM RÖR MIG OCH XXX UTAN ATT FRÅGA NÅGON UTAV OSS, HELST OSS BÅDA. DET SOM JAG HITTADE OM CCC RÖRDE BARA MIG OCH XXX, INGEN ANNAN , ÄNDÅ SÅ LA DU UT DET, HUR FRÄCKT ÄR EJ DET VA? VEM FASEN TRODDE DU ATT DU VAR? JAG KOMMER ATT RAPPORTERA DITT TILLTAG TILL ANBYTAR VÄRDEN, FÖR DET BORDE JAG HA GJORT FRÅN BÖRJAN HÖR DU, FÖR SÅ DU GJORDE, DET GÖR MAN INTE . MAN FRÅGAR FÖRST OM MAN FÅR LOV ATT GÖRA DET. MEN ICKE, MEN DU GJORDE MMMM TOTALT VANSINNIG , MEN JAG FICK MER ELLER MINDRE SKULDEN FÖR DET , ÄR DET RÄTTVIST VA? NEJ, DET TYCKER JAG EJ. DU BORDE BE HNM OM URSÄKT FÖR DETTA.
då vill du nog ej ha med mig att göra, så jag ska med glädje ta väck dina mailadresser, för så oförskämd som du har varit, lägga ut min information på rötter utan att ens fråga, det finner jag mig ej i.
Man fråga först om man får lägga ut det offentligt, och inte bara lägga ut utan att fråga.
är du ej lite väl oförskämd, vill man ej ha såna här saker, så kan man säga det, utan att be en ta väck mailadres, för mig är det samma sak som att be mig dra åt helvete.
då kan du låtsas om att jag ej finns, radera allt material du har på Mina och XXX avlägsna släkt/familj XXX.
CCC var fly förbannad på dig på grund av din dumhet att lägga ut all fakta om XXX och LLL.
Vill du behålla vänskapen, så får du minsann be om ursäkt.
Så vem är du iegentligen? jag har fan ta mig inte bett dig lägga ut det jag har visat och sagt till dig heller, ej gett dig tillåtelse att lägga ut det heller. Så vad tar du dig till?
du har minsann ingen anledning att hoppa på mig på detta sätt. Adjö.
 
Kanske bör påtala att det inte var i anledning av någon resandediskussion (där har jag bara haft god och mycket bra kontakt med resandeättlingar och resandeforskare). Det bästa är att lämna dylika påhopp därhän och gå vidare.

2009-03-14, 16:51
Svar #26

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Jag håller med dig om ordet kränkt, det är dock svårt att hitta något annat ord för företeelsen, som du också råkat ut för. Det är verkligen trist att sådant här förekommer. Otrevliga mail kan var mycket obehagliga och förstöra glädjen i släktforskningen.
Det är viktigt att påpeka att de allra flesta mail man får är trevliga och många gånger mycket tacksamma för att man hjälpt till. Eller också får man kontakt med ättlingar till personer som finns i ens forskning.

2009-03-14, 17:07
Svar #27

Utloggad Moderator Övriga ämnen

  • Moderator *****
  • Antal inlägg: 310
  • Senast inloggad: 2016-04-08, 13:43
    • Visa profil
Två meddelanden ovan har redigerats av mig eftersom de stred mot Ordningsreglerna och författarna inte ändrade dem.
 
/Michael Lundholm
Moderator Övriga ämnen

2009-03-14, 17:41
Svar #28

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Och det var klokt raderat, budskapet om otrevliga finns kvar

2009-03-14, 18:24
Svar #29

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Jag håller definitivt med Niclas att ordet kränkt är ett ord som det går inflation i och som används på ett sådant sätt att det nästan bir ett ord man rycker på axlarna åt. Jag tillhör dock en av de personer som fått mail där jag ifrågasätts som släktforskare och där jag blev väldigt, väldigt ledsen, därmed kommer följande tankar;  
 
Jag tror att man har missat kärnfrågan i den här diskussionen. Det krävs ingen registrering för att bara läsa inläggen på AF, det är öppet för alla. Vid en registrering vilket också ger en behörighet att skriva på forumet ställs man inför valet att lämna ut sin mailadress eller dölja den. I de fall man väljer att visa den, visas den också för icke registrerade personer på forumet.  
 
De flesta registrerade medlemmar väljer att visa sin mailadress i sin profil. Detta öppnar upp för personlig kontakt med andra släktforskare och det genererar också ofta oväntad kontakt med människor som sett inlägg om deras anor på AF och vill veta mer eller tom oväntad kontakt från avlägsna släktingar.  
 
Och här tycker jag vi kommer in på frågan; Hur löser vi detta? Idag finns bara två alternativ. Visa mailadressen eller dölj den! Min önskan skulle vara att man hade följande val vid registrering:
 
- Dölj min mailadress (visas endast för moderatorerna på AF)
- Visa min mailadress men endast för registrerade användare av AF
- Helt öppen mailadress, visas för alla
 
Då har man som registrerad användare ett val avseende hur mycket kontakt man vill ha via sin privata mail. För summan av kardemumman är trots allt att det finns släktforskare som inte vill registrera sig på AF men som utnyttjar forumet för att kunna påtala andras brister i släktforskning, tolkning av källor etc, etc.  
 
Helene
 
(Meddelandet ändrat av hjor den 14 mars, 2009)ä
 
(Meddelandet ändrat av hjor den 14 mars, 2009)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna