ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Snokande stoppas  (läst 1321 gånger)

2007-03-16, 11:22
läst 1321 gånger

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6911
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 08:52
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
De som går genom livet i tron att det är en mänsklig rättighet höjd över alla andra rättigheter att kunna släktforska genom att snoka reda på varje liten detalj om sin gammelfasters andre mans niomänningars barnbarn och alla andra mer eller mindre nära släktingar, med en total oförmåga att förstå att dessa också är människor med rättigheter, inte bara släktforskningsobjekt - de släktforskarna jublar knappast i dag.
 
Men alla vi andra har i dag skäl att utbrista i ett annars troligen inte alltför vanligt förekommande Tack, skatteverket!
 
Svenska Dagbladet: Känsliga uppgifter stoppas
 
(Om någon tyckte att tidningen först hade fått ett annat namn här, så såg vederbörande naturligtvis fel... J)
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2007-03-16, 13:43
Svar #1

Lasse Persson

Bra då kan vi alla koncentrera oss att söka enbart bakåt i släkten nästa blir då 1500-talet sedan 1400 talet osv

2007-03-16, 14:49
Svar #2

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6911
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 08:52
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Man hittar inga nya släktingar hos Ratshit och liknande hyenor; man kan 'bara' snoka fram uppgifter om personer man redan känner till.
 
Och den som tror att det inte går att släktforska i modern tid utan att rota i sådana internetslaskhinkar rekommenderas en kurs i riktig släktforskning. Hör med närmaste släktforskarförening eller studieförbund.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2007-03-16, 19:04
Svar #3

Utloggad Ingrid och Olof Bergström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 854
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 17:41
    • Visa profil
Jörgen, du gör dig lustig över hur avlägsna släktingar man kan behöva söka på webben. I andra sammanhang har du ömmat för fosterbarn, som kanske inte vill finnas på befolkningsskivorna. Det kan finnas människor, som behöver ta reda på om närmare släktingar, som syskon, fortfarande lever och var de bor. Visst det finns andra sätt. Och inkomsten behövs ju inte i släktsammanhang.
 
hälsningar Ingrid
Olof och Ingrid Bergström

2007-03-16, 19:41
Svar #4

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6911
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 08:52
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Nej, jag gör mig inte lustig över hur nära släktingar (med eller utan citattecken) man kan behöva söka, varken på internet eller någon annanstans.
 
Jag konstaterar bara det självklara faktum att släktforskare över huvud taget inte behöver företag som Ratshit - såvida man inte har ett oemotståndligt behov av att luska ut precis varje liten privat detalj om dem man anser sig släkt med.
 
Som du själv säger: Det finns andra sätt att få reda på t.ex. adressen till en släkting som man vill komma i kontakt med.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2007-03-17, 11:09
Svar #5

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7197
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 05:12
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
En sakupplysning:
Uppgifterna stoppas på internet i framtiden.  
Men de finns att hämta från Skatteverket i fortsättningen också.
Det stoppar väl de flesta från att söka den sortens uppgifter om inkomst och betalningsanmärkningar o dyl, snokare eller inte.
De behövs ju verkligen inte för släktforskning iallafall.
 
En annan sak som man sa att man slutade med var de fyra sista siffrorna i personnumret i Ratsit, men de fortsätter man lägga ut på syskonsajten www.upplysning.se!  
Dessutom finns ju www.birthday.se från samma bolag.  
Födelsedatum och namnsdag läggs för övrigt även ut på www.hitta.se nuförtiden!
 
Sedan är det förstås upp till var och en av oss om vi vill göra släktsammanställningar framåt i tiden och ta kontakt med dessa avlägsna släktingar eller inte, eller hur Jörgen?
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2007-03-17, 12:18
Svar #6

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Jag ställer mig mer frågande till att de är just släktforskare som använder sig av dessa sajter. Tror nog mer på att de ffa handlar om en helt annan typ av personer som finner någon sorts glädje i att kontrollera tex inkomstuppgifter o dyl för grannen eller någon arbetskamrat.  
 
Oavsett så ska de bort från Internet. Basta!  
 
Helene

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna