ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Personuppgiftslagen (PUL) och Rötter / Anbytarforum  (läst 2564 gånger)

2007-01-13, 09:44
läst 2564 gånger

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Förlåt men vart tog Lars-Åkes inlägg vägen som fanns här igår fredag??  
 
Helene

2007-01-13, 11:22
Svar #1

Christian Andersson

Hej Helen.
 
Det vore bra om man fick en förklaring på plats när inlägg tas bort. Gärna med en motivering. Kanske man bedömde att Lars Åkessons inlägg var anonymt eller att det eventuellt kunde tolkas som personangrepp. Vad vet jag. Jag tror inte vi får något svar på dessa undringar.
 
Som det är nu kommer ju de som inte hann läsa inlägget att undra vad det egentligen stod för något.
 
För övrigt vill jag tills vidare inte lägga mig i den här diskussionen. Jag avvaktar ett svar från förbundsordföranden.
 
Med vänlig hälsning
 
Christian

2007-01-13, 11:39
Svar #2

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Hej Kaj! (Nu har vi kommit långt ifrån rubriken!!! ) Förbundets USA-resor har tidigare diskuterats här i Anbytarforum på följande sidor:
 
SwedGenTour 2002 - 06 okt 2003 kl. 14:54 - 18 inlägg  
 
SwedGenTour 2002 - allmänna åsikter - 20 aug 2002 kl. 23:37 - 106 inlägg  
 
SwedGenTour 2005 - allmänna åsikter - 14 sept 2005 kl. 19:59 - 35 inlägg  
 
Därmed inte sagt att allt redan sagts!  
 
-------------------------------------------------
 
Till Ted och andra ansvariga!
 
När det gäller Förbundets ekonomi så redovisades på stämman hur det gick föregående verksamhetsår och det gick ju back, liksom året innan, men tack vare ett rekordår i försäljning av CD-skivor, så hölls förlusten nere.
 
Anledningarna till att ekonomin gått dåligt i två år och kanske fortfarande gör det har väl varit för höga personalkostnader, särskilt i samband med olika projekt, samt höga lokalkostnader?  
 
Det förekom väldigt lite kritik eller debatt på Förbundsstämman om detta överhuvudtaget med tanke på den allvarliga situationen och den framtida utvecklingen!
 
Styrelsen skulle ju ta tag i detta för att få budget i balans.  
 
Många är allvarligt bekymrade. Det talas i leden om konkurs!? Det kan väl ändå inte vara sant?
 
Vad är sant och vad är falskt?
 
Hur går det, Ted och andra ansvariga?
 
God Fortsättning
önskar
Stefan Simander
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2007-01-13, 11:57
Svar #3

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Christian!
 
Det stod inget mer olämpligt än att Lars-Åke undrade var Jan-Christer Strahlert fått siffran 3 miljoner ifrån. Därefter gjorde Lars-Åke ett ytterligare inlägg där han bad om ursäkt att han stavat Jan-Christer Strahlerts efternamn fel. Svårt att tro att man är anonym om man är så artig att man ber om ursäkt för en sån sak.
 
Helene - som gärna vill ha en förklaring på varför inläggen togs bort

2007-01-13, 12:26
Svar #4

Utloggad Kaj Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 628
  • Senast inloggad: 2009-03-25, 06:41
    • Visa profil
Stefan m fl - det var inte jag som drog in PR-, informations- och kontaktresor till USA i debatten, utan de användes av Ted som exempel på framgångsrika aktiviteter. Det är möjligt att de värderats på annat ställe och annat sammanhang. Det är rentav möjligt att de verkligen är exempel på framgångsrika aktiviteter. Men det hade varit intressant att få denna typ av normalt mycket dyra företeelser belysta i skenet av den nu aktuella ekonomiska debatten.
 
När det gäller frågan om ansvarig utgivare för Anbytarforum/Rötter, så tillhör jag dem som anser det vara en mycket stor fördel om det finns en ansvarig utgivare. Hela diskussionen om PUL skulle kunna avfärdas genom en sådan åtgärd om jag inte har missuppfattat frågan. Så fick jag det iaf förklarat för mej när jag själv fick AU-uppdrag för en webb-plats för några år sedan.
 
Hur det gick till i styrelsen för SSf, dvs diskussionen mellan Håkan och Ted, har jag ingen egen bild av. Men det har uppenbart begåtts en del märkliga turer i detta ...
 
Mvh
/Kaj A.

2007-01-13, 12:49
Svar #5

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Ursäkta Kaj, jag menade inte att det var du som startade diskussionen under fel rubrik, utan jag ville ju bara tipsa dig om tidigare diskussioner om USA-resorna! Samt ursäkta mig för att jag fortsätter skriva under fel rubrik! '
 
När det gäller PUL och ansvarig utgivare, så är vi förstås eniga. Möjligen med den brasklappen att det är nya PUL-regler som gäller från 1 januari 2007, vilket även vår ordförande Ted uppmärksammat i ett veckobrev nyligen!  
Jag hoppas därmed på en snabb förändring, när det gäller Anbytarforums regler i enlighet med de nya lagarna!!!  
 
När det gäller ekonomin så ser jag fram emot ett positivt besked om läget!  
 
Eller åtminstone ett besked!
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2007-01-13, 13:11
Svar #6

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Christian undrar (Citat) Kanske man bedömde att Lars Åkessons inlägg var anonymt eller att det eventuellt kunde tolkas som personangrepp.  
 
Personangrepp kallar jag Håkan Skogsjös inlägg (citat);
 
Ted Rosvalls sätt att leda släktforskarförbundet har tyvärr kantats av nyckfulla infall och onödiga schismer, varav detta var ett av de första mer påtagliga. Det har inte varit lyckosamt. Nu befinner sig förbundet i en accelererande stagnation med en ekonomi i någonting som påminner om fritt fall.
 
För att rädda släktforskarförbundet behövs radikala grepp. En ny ledning vore lämpligt. Ted Rosvall har fått pröva på som ordförande tillräckligt länge.
 
Helene

2007-01-13, 13:12
Svar #7

Utloggad Lars Åkesson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 90
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Inläggen togs bort på min egen begäran därför, som jag skrev till anbytarvärden, att Det enda som inläggen förmodligen resulterar i är antingen ifrågasättande av min existens pgr av avsaknad av epost-adress -vilket skett tidigare- eller att man istället angriper mina synpunkter -vilka jag förvisso fortfarande står för- men att det riskerar i att resultera i en av alla dessa meningslösa debatter, vilka synes vara legio i AF. Dessutom har mitt inlägg inget som helst sammanhang med rubriken.

2007-01-13, 13:32
Svar #8

Christian Andersson

Helen!
 
Jag vet mycket väl vad som stod i Lars Åkessons inlägg. Och exakt så som du beskver stod det inte.
 
Men som jag skrivit ovan:
För övrigt vill jag tills vidare inte lägga mig i den här diskussionen. Jag avvaktar ett svar från förbundsordföranden.
 
Mvh Christian

2007-01-14, 11:30
Svar #9

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4736
  • Senast inloggad: 2023-12-03, 17:58
    • Visa profil
SwedGenTour 2005, kompletterande uppgift.
 
Ovan frågas efter kostnader för bl a SwedGenTour. Från verksamhetsberättelsen 2005 framgår att resans kostnad för föbundet var ca 123 tusen kronor. Denna kostnad kan sedan reduceras med den vinst som gjordes på försålt material (som troligen inte sålts utan resan) och då blev den egentliga nettokostnaden 87 tusen kronor.

2007-01-14, 21:25
Svar #10

Utloggad Kaj Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 628
  • Senast inloggad: 2009-03-25, 06:41
    • Visa profil
Den kostnaden förefaller ju inte ha kunnat äventyra förbundets ekonomi i nämvärd omfattning. Finns det någon värdering gjord av resornas betydelse?
 
Mvh
/Kaj A.

2007-01-15, 17:50
Svar #11

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Konkurs!!!!! Är det så illa ställt? Då måste ledningen eller andra omedelbart dra igång en insamling här bland rötters-vänner så får vi alla hjälpas åt och räta upp skutan!!! Eller hur?
 
UT MED POSTGIROKONTOT OMEDELBART ISÅFALL!!!!
 
Jag tänker skicka en slant!
 
Ulf Sawert

2007-01-15, 18:02
Svar #12

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Om alla 5000 personer som dagligen besöker AF skänker 100 kr var så är det en halv miljon direkt...det måste väl avhjälpa de mest akuta utgifterna...så: lets go!
 
Ulf

2007-01-15, 20:12
Svar #13

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4736
  • Senast inloggad: 2023-12-03, 17:58
    • Visa profil
Om det inte finns någon okänd programvara så är det 5000 besök, men långt ifrån 5000 besökare, på AF.  
Villfarelsen om antalet besökare har spridits och sprids fortfarande från SSf, men det är besök/påloggningar på aktuell sida som räknas. Så går du in på samma sida flera gånger så räknas du som besökare varje gång, eller.....

2007-01-15, 21:03
Svar #14

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Fram med ett postgirokonto nu så skänker jag 500 kr! Har fått OVÄRDERLIG hjälp här på AF - inf. som inte går att mäta i pengar - så jag bidrar gärna med lite pengar.
 
Ulf

2007-01-15, 21:46
Svar #15

Carl Szabad (Carl)


2007-01-15, 23:32
Svar #16

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Fint Carl! Jag sätter in 500 kr imorgon, jag tycker att det är värt det - jag har surfat gratis så länge nu på denna sait. Till Ted och styrelsen: SÄTT IN DESSA RADER NU PÅ FÖRSTA SIDAN AV RÖTTER ATT NÅGRA ANVÄNDARE PÅ AF VILL STARTA EN SPONTAN INSAMLING (postgironumret) FÖR ATT RÄTA UPP DEN SVÅRA EKONOMISKA SITUATON SOM FÖRBUNDET HAMNAT I. OM ALLA MEDLEMMAR I ALLA DOTTERFÖRENINGAR SKÄNKER NÅGRA HUNDRALAPPAR VAR SÅ KOMMER DET ATT GÅ!!!
 
Lätt, plätt som Helena Jorsell brukar säga!
 
Vänligen
 
Ulf Sawert

2007-01-16, 12:46
Svar #17

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Lätt plätt har jag skrivit i ETT inlägg Ulf...! Dessutom heter jag Helene Jorsell, inte Helena....!
 
Vänligen / Helene

2007-01-16, 13:34
Svar #18

Nicke Persson


2007-01-16, 13:53
Svar #19

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Om någon har problem med sin ekonomi är - enligt min uppfattning - omedelbar start av en insamling ett synnerligen oansvarigt och lättsinnigt sätt att tackla problemet. Först av allt måste man väl ta tag i saken och analysera vad problemen beror på. Därefter vidtar man nödiga åtgärder, brukar kallas sanering av ekonomin. Det gäller såväl enskilda som företag, föreningar, förbund mm. Ett inlägg - av en annan tråddeltagare klassat som personangrepp - den 12 januari 2007 kl 1259 i denna tråd tycker jag manar till eftertanke.
 
Inläggen i denna tråd glider allt längre från rubriken.......

2007-01-16, 14:43
Svar #20

Utloggad Ingemar Gollungberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1105
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 17:40
    • Visa profil
Varför inte lägga upp en rubrik som bättre stämmer med syftet. T.ex. Sveriges Släktforskareförbunds ekonomi. Det verkar vara många som är intresserade av detta. Själv har jag avhållit mig från inlägg i denna fråga för jag har inte hittat någon lämplig rubrik.
 
Som prenumerant till tidningen och användare av forumet är det i allra högsta grad angeläget att denna fråga kan diskuteras. Vad jag kan förstå så är det dessa som är förbundets största intressenter även om föreningarna rent formellt är de som är medlemmar och på årsstämman fattar beslut.
 
I all välmening och med vänliga hälsningar från
Ingemar Gollungberg

2007-01-16, 18:56
Svar #21

Utloggad Kaj Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 628
  • Senast inloggad: 2009-03-25, 06:41
    • Visa profil
På annan plats har jag läst att underskotten i Sff:s ekonomi är cirka 2,5 Mkr under vardera 2005 och 2006. Tillsammans ca 5 Mkr! Det är anmärkningsvärt att man inte vidtar åtgärder för att skapa ekonomisk balans efter det första året av så kraftiga underskott.  
 
Det är givet att förslaget om obligatoriska användarkonto till ett pris av 100 kr dyker upp i skenet av detta, men det kommer knappast att räcka. Den nu pågående rean är väl ett annat uttryck för desperation. Man flyttar pengar från balans- till resultaträkningen. Eller skapar likviditet. Men någon verklig åtgärd är det inte, snarare ett utrryck för konkursmässighet.
 
I tidigare debattinlägg på Rötter har Mats Ahlgren föreslagit att stänga betydligt dyrare satsningar från förbundet (jag tror det gällde Arninge). Ted Rosvall argumenterade emot. Utan motivering från debattredaktören har just dessa inlägg raderats. Är det utslag av styrning från förbundsordförandens sida, att när det börjar osa katt så avlägsnas katten, men nån vädring blir det inte tal om?
 
Enligt min uppfattning är situationen sådan att förbundsledningen (som anser sig enbart plikta inför den församling som valde dem) omgående bör gå ut offentligt med en förklaring till hur situationen har kunna uppstå, och vad man avser att göra åt den. Inte ens på Stockholms fondbörs skulle en styrelse undgå prickning med det nuvarande beteendet. Möjligen kan en liknelse med Skandia vara mer på sin plats.
 
Till Ulf Sawert: Det räcker tyvärr inte med en vacker gest i form av en insamling. Det krävs uppenbart betydligt mer radikala inslag. En början skulle vara att styrelsen (som är ekonomiskt ansvarig i sin helhet) ger en offentlig förklaring vilka åtgärder man avser att vidta. Det är inte bara ordföranden utan hela styrelsen som är ansvarig.
 
Mvh
 
Kaj A.
 
PS. Anbytarvärden! Flytta gärna alla inlägg som berör förbundets ekonomi till en egen rubrik enligt förslaget ovan från Ingemar Gollungberg!

2007-01-16, 19:42
Svar #22

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Till Kaj Andersson: naturligtvis räcker inte en snabb insamling för att lösa de långsiktiga problemen men i ett nödläge (likviditetskris) kan ett par hundratusen göra underverk! Det ena behöver inte utesluta det andra...man måste göra radikala förändringar inför framtiden för att komma i ekonomisk balans MEN man kan behöva lite tid för detta. Jag skänker gärna en slant då jag så länge surfat gratis här och uppmanar andra att göra likadant - det är det värt!!!
 
Ulf Sawert

2007-01-16, 19:57
Svar #23

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4736
  • Senast inloggad: 2023-12-03, 17:58
    • Visa profil
Nu har jag inte läst alla inlägg så där jättenoga, men efter vad jag förstår av balansräkningen från utgången av 2005 så fanns det mer än 4 miljoner på bank och till detta också ca 1 miljon i kortfristiga placeringar.
 
Nu har det gått ett år till, och om, mot förmodan, förlusttakten för år 2006 varit som 2005 ( resultat på minus 1.7 miljoner) så finns det fortfarande likvida medel. Det är nog inte där skon klämmer, utan det är nog mer på det långsiktiga planet.
 
Eventuella förslag på åtgärder rörande ekonomi ska ju diskuteras på Debattsidan, men jag hoppas att ovanstående information inte överskrider gränsen för vad som är tillåtet.

2007-01-16, 20:44
Svar #24

Utloggad Kaj Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 628
  • Senast inloggad: 2009-03-25, 06:41
    • Visa profil
Hej Mats!
Tack för informationen - jag har inte tillgång till några handlingar beträffande SSf:s ekonomiska läge (inte ens en årsberättelse, så min information bygger på det jag kan snappa upp). Vet du var jag kan få tag på relevant (publicerad) information?
 
Det du skriver ovan visar inte på en likvidetskris, tack och lov. Däremot kvarstår ju ett finansiellt bekymmer - styrelsen har tagit beslut om ofinansierad verksamhet (eller gjort en felbedömning om K/I).
 
Jag instämmer i att det borde vara debattsidan, och det kanske är en id? att flytta diskussionen dit. Men först skulle åtminstone jag vilja ha mer information - det är dumt om debatten bygger på felaktiga premisser.
 
Därför ber jag också om ursäkt för om jag har byggt mitt förra inlägg på bristande fakta.
 
Mvh
/Kaj A.
kaj.anderssonampersandkajan.com

2007-01-16, 20:57
Svar #25

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4736
  • Senast inloggad: 2023-12-03, 17:58
    • Visa profil
Från förstasidan kan du, under RIKSFÖRBUNDET, klicka på Förbunds-Nytt. Där tar du Nyhetsbrev, väljer Angeläget, så hittar du sedan ett antal nyhetsbrev, och de innehåller allt möjligt, däribland årsberättelser och ekonomisk rapportering.
 
Längre ner på sidan Förbundsnytt finns Ekonomi. Innehåller Verksamhetsberättelser, dock bara t o m 2003, och statistik och siffror (t o m 2005)

2007-01-16, 21:16
Svar #26

Utloggad Kaj Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 628
  • Senast inloggad: 2009-03-25, 06:41
    • Visa profil
I Angeläget nr 2 2005 finns, förutom årsredovisning 2004, även förslag till budget 2006. Där räknar styrelsen med ett underskott på 297 000 kr. Resultatet (om Mats antaganden är i närheten av verkligheten) är nästa 1,5 Mkr sämre. Vad är förklaringen? Varför har inga varningssignaler hissats i styrelsen, och varför har inga åtgärder vidtagits under året för att korrigera mot budget?
 
Ovanstående kan uppfattas som provokativt mot den nu sittande styrelsen, det är inte avsikten. Jag skulle bara gärna vilja få rimliga förklaringar på hur läget är. En sista fråga. Varför har inte bokslutet 2005 publicerats?
 
Mvh
/Kaj A.

2007-01-16, 21:22
Svar #27

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4736
  • Senast inloggad: 2023-12-03, 17:58
    • Visa profil
Kaj
 
Jag skrev inte att det var så, jag skrev att om det mot förmodan skulle vara så dåligt som 2005 så räcker ändå pengarna. Jag har ingen aning om utfall 2006, vill jag poängtera

2007-01-16, 21:26
Svar #28

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4736
  • Senast inloggad: 2023-12-03, 17:58
    • Visa profil
Angeläget 2/06 innehåller 2005 års bokslut (syns inte på sammanfattningen, men finns under Kallelse)

2007-01-16, 21:28
Svar #29

Lars Öhman

Årsredogörelsen för 2005 finns intagen i Angeläget nr 2, 2006. Se särskilt kommentar till Intäkter och resultat på sida 12 samt specifikation av kostnader i not 4 och not 5.

2007-01-17, 01:24
Svar #30

Utloggad Kaj Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 628
  • Senast inloggad: 2009-03-25, 06:41
    • Visa profil
Efter två år av förmodade stora förluster är det motiverat att granska den ekonomiska redovisningen. Flera oberoende källor uppfattar även 2006 som ett år med stora, obudgeterade förluster. Då är det rimligt med en granskning av den ekonomiska redovisningen. Efter att ha tagit del av de tips om var man hittar ekonomin, kommer här en kommentar. Den är inte helt snäll, men välmenande. Om någon känner sig angripen, så ge en förklaring. Är något oklart, så låt oss reda ut det. Avsikten är inte att ta heder och ära av någon, utan att få en seriös diskussion om ekonomisk förvaltning. Alla källor finns på Rötter.
 
En jämförelse mellan budget 2006 och bokslut 2005 visar hur styrelsen har planerat verksamheten. Det visar dock inte hur resultatet ser ut (eftersom det är budget som jämförs med resultat). Det kan ändå ha ett intresse att jämföra verksamheten 2005 (som finns redovisad) med hur man tänkte sig verksamheten 2006. Här är de bokförda/budgeterade största förändringarna (med några kommentarer kring 2007):
 
Intäkter
 
1) Ökad försäljning av tidskriftsabonnemang med 13%, ytterligare ökning 2007 med 2%.
2) Ökade intäkter av arrangemang med 53%, en halvering till 54% år 2007. Dvs tillbaka till en lägre nivå än utgångsläget 2005.
3) En tredubbling av annonsintäkterna mellan 2005-06, ytterligare ökning med 30% år 2007.
4) En ökning av hyresintäkterna med 87%, ytterligare ökning med 11% år 2007.
5) Produkter i arbete ökar med nästan en tiopotens mellan 2005-06, för att år 2007 gå med en förlust på 300 Kkr.  Vad som ligger bakom detta vet jag inte.
 
Kostnader
 
1) Tidskrifter blir 23% dyrare att producera.
2) Arrangemangen blir 25% dyrare att genomföra.
3) Bokhandelsinköpen blir 34% dyrare, jämfört med 1,5% högre intäkter. År 2007 sjunker kostnaden för inköp.
4) Lokalkostnaderna stiger med 30% år 2006, ytterligare 7% år 2007.
 
Några väsentliga förändringar mellan budget 2006/2007:
 
1) Intäkter från sajter ökar med 86%
2) Annonsintäkter ökar med 30%
3) Intäkter från organisationsavgifter ökar med 50%
4) Egna kostnader ökar inte i något fall med mer än 8%
 
Det ska bli spännande att se det verkliga utfallet år 2006.  
 
Trenden på tidskriftsförsäljningen har varit fallande från 2004, hoppas den kan lyfta med budgeterade +200 Kkr i bokslutet 2006.  
 
Arrangemangsintäkterna borde ju öka kraftigt med tanke på att Stockholm hade värdskapet för årsmötet - men kanske kostnaderna äter upp nettot. Den budgeterade intäktsökningen är dubbelt så stor som kostnaden. Det fanns ett visst gnäll mot avgifterna här på Anbytarforum, men budgeten ger ju fog för att ta bra betalt. Arrangemangen borde bara gå minus med cirka 400 Kkr.
 
Bokhandeln är en guldkalv, men det flagnar. Resultatförsämringen 2005/2006 ser ut att bli cirka -600 Kkr. För år 2007 budgeteras en ytterligare försämring med -85 Kkr.  
 
Hyresintäkterna kan bli en räddning enligt budgeten. En dryg kvartsmiljon i ökning mellan 2005-06, och ytterligare 60 kkr 2007. Bra (?) att hyreskostnaderna bara beräknas öka med 425 Kkr mellan 2005-07.
 
Övriga omkostnader ökade med mer är 500 Kkr mellan 2004-05, därefter sjönk de till en nivå under 2004.  I budget 2007 sjunker de ytterligare. Bra! Nu utgör övriga omkostnader snart mindre än 10% av den totala omsättningen på 10,6 Mkr (2007). [Hade jag lagt en budget med Övriga omkostnader på den nivån hade jag fått sparken].
 
Tyvärr blir denna typ av redovisning väldigt tung. Jag ber om överseende med det. Men det är nog lite vikigt att emellanåt rannsaka verksamheten på ett sätt som möjliggör för medlemmar och intresserade att ta del av detaljer. Alltid finns det nån som kan tolka innebörden.
 
Mvh
/Kaj A.

2007-01-17, 08:23
Svar #31

Utloggad Anna-Lena Hultman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 409
  • Senast inloggad: 2016-04-07, 12:17
    • Visa profil
Diskussionen stängs nu eftersom den inte längre handlar om PUL.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna