ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 21 december, 2009  (läst 3184 gånger)

2009-12-16, 08:41
läst 3184 gånger

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4736
  • Senast inloggad: 2023-12-03, 17:58
    • Visa profil
Stefan
Svar på din fråga från 15/12 16.10
 
Jag avsåg annan websajt av liknande slag som privat hemsida, exempelvis Anbytarforum.

2009-12-16, 09:35
Svar #1

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Torbjörn!  
 
Du får gärna driva din fråga om att ha rätten att publicera foton på webben utan den avfotograferades medgivande. Men du kanske ska välja en annan tråd. Under denna tråd diskuteras en helt annan fråga vilken kortfattat kan sammanfattas med Är det ok att lägga upp nu levande personers namn och födelsedata i kombination med hur deras familjekonstellation ser ut (med eller utan medgivande) på en privat hemsida.  
 
Du skriver söndagen 13 december 2009 - 16:03;
   
Men herregud, vad är det känsliga i att diskutera vem som är förälder till vem, eller vilka brorsbarn nån har idag? Om det är osäkra uppgifter som kan vara förtal får väl man för farao stämma personen inför domstol om man ogillar det som skrivs.
 
Jag har tidigare erbjudit dig att tala om precis varför sådana uppgifter icke är harmlösa, utan tvärtom kan vara väldigt känsliga. Du ignorerade det inlägget.  
 
Helene

2009-12-16, 09:44
Svar #2

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Och Stefan! Nej, jag tycker inte jag har fått svar på min fråga men eftersom den frågan med all tydlighet inte hör hemma under denna tråd där vi diskuterar publicering på privata hemsidor, inte vad som skall vara tillåtet att publicera/diskutera på AF, så bör vi lämna den frågan därhän (ialla fall under denna tråd).  
 
Dock måste jag få bemöta ditt inlägg tisdagen 15 december 2009 - 22:02:  
 
All heder åt att du har med släktforskning på schemat för dina elever. MEN, jag hoppas också att du ser att i precis den situation som många av dina elever uppenbarligen har befunnit sig i/befinner sig i (LVU-ärenden och fosterhemsplaceringar) är just den typ av situation och medföljande information, som jag anser är av så pass känslig art att den mer än något annat är skäl nog att inte diskutera nu levande personer och familjeband.  
 
Helene

2009-12-16, 10:32
Svar #3

Utloggad Torbjörn Jerlerup

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 388
  • Senast inloggad: 2019-11-30, 21:18
    • Visa profil
    • brandt.radient.org/wiki/
Helene. Det är inte foton jag diskuterar utan anor. Mitt exempel om foton och ansikten handlar om den här debatten! Ibland måste man se debatten från ovan för att se om den är på rätt spår eller inte, därav min jämförelse!  
 
Det fotoexemplet är för övrig också mitt detaljerade och utförliga svar på din fråga!  :o)
 
Din fråga om inte anuppgifter kan ses som känsliga och harmfulla besvaras lättast med att allt, precis allt, kan ses som harmfullt och känsligt och tabu. Allt! Frågan är inte om anuppgifter är känsliga eller inte, utan var drar vi gränsen.
 
Därav min jämförelse med fotografierna. jag hade kunnat dra andra exempel. Som när min mor ville ha en röd brevlåda i ett grannskap med bara svarta och det ansågs harmfullt, känsligt och respektlöst och integritetskränkande!
 
 
/T
 
 
(Meddelandet ändrat av Jerlerup 2009-12-16 10:37)

2009-12-16, 10:39
Svar #4

Utloggad Torbjörn Jerlerup

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 388
  • Senast inloggad: 2019-11-30, 21:18
    • Visa profil
    • brandt.radient.org/wiki/
PS
 
För övrigt blev en släkting till mig riktigt arg när jag visade att hennes mammas mormors morfars mor föddes utanför äktenskapet. Sånt sysslar inte vi i vår släkt med... jag smutsade ner henne på något sätt, ansåg hon!

2009-12-16, 10:46
Svar #5

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Torbjörn! Jag kan fortfarande inte se parallellen mellan ett anonymt ansikte på ett fotografi - taget någonstans i ett folkhav och publicerat på webben - i jämförelse med att aktivt söka information om en person (tex namn, födelsedatum, vigseldatum, dödsdatum och allt därimellan som sker i en människas liv) för att sedan, utan dess medgivande, publicera uppgifterna på webben.

2009-12-16, 10:52
Svar #6

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
PS! Jag diskuterar inte anor generellt, jag diskuterar nu levande personer. Även en nu levande person kan vara en ana som bekant.

2009-12-16, 11:02
Svar #7

Utloggad Torbjörn Jerlerup

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 388
  • Senast inloggad: 2019-11-30, 21:18
    • Visa profil
    • brandt.radient.org/wiki/
Helene. Nej, för att för dig är det inte känsligt att synas i ett folkhav, men det finns folk som anser att det är känsligt! Och på samma sätt folk som anser att det inte är känsligt med varken ansiktspublicering eller grundläggande födelseinfo.
 
Jag drar också en gräns, men anser att grundläggande födelseinfo om anor och födelseår inte är käsnligt, andra, som du anser det.
 
Lagen kan inte ta hänsyn till vad folk anser är känsligt utan måste utgå från annat. Samma om vi pratar om en policy för webben och släktforskarsverige.
 
Min poäng med fotoexemplet är att jag anser att det faktum att vissa kan ta anstöt och tycka att något är känsligt inte är ett giltigt argument.
 
Vilket påminner mig om vad min irakiske vän en gång berättade, att det finns islamska fundamentalister som inte nämner kvinnor alls i sin släktforskning. Deras antavlor är bara fyllda med män. De tar nog anstöt av varje släktsida med kvinnor på, döda som levande.
 
Jag vill höja debatten bort från det kan vara stötande och känsligt-nivån till en lite högre nivå, därav min fotojämförelse!
 
/Torbjörn

2009-12-16, 11:04
Svar #8

Utloggad Torbjörn Jerlerup

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 388
  • Senast inloggad: 2019-11-30, 21:18
    • Visa profil
    • brandt.radient.org/wiki/
Sen har jag fått påstötelse att vidare debatt kan vara känslig.  :o) Så jag lägger nog av helt nu.  
 
 
/T

2009-12-16, 11:10
Svar #9

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
PS2! Torbjörn, avseende din mammas brevlåda; Driver du med mig?
 
Helene

2009-12-16, 11:14
Svar #10

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Ja, jag ha fått samma mail och drar mig därmed ur diskussionen.  
 
Helene

2009-12-16, 13:57
Svar #11

Utloggad Gunnel Toft

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 145
  • Senast inloggad: 2022-02-10, 00:19
    • Visa profil
    • www.gunneltoft.se
Jag är förvånad över att debatten efter min fråga den 5 december, så mycket kommit att handla om vad man tycker. Jag kan också tycka i frågan, men för mig var det viktiga att veta vad lagen säger, och möjligen om det finns någon vedertagen praxis. Länken som någon gav till datainspektionen var bra i detta avseende och borde studeras av alla som gör hemsidor. Dessutom har framkommit vettiga synpunkter om att visa respekt för sina släktingar. Jag tycker det är trevligt om man inte blir ovän med dem, genom att publicera saker mot deras vilja. Men å andra sidan förhindrar ju faktiskt lagen detta. Vill man sedan ändra på lagar som PuL, så får man väl jobba politiskt för detta, det är ju en helt annan fråga.

2009-12-17, 07:40
Svar #12

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Mats, nog förekommer det personuppgifter om levande personer på många hemsidor och även släktforskarhemsidor, med eller utan samtycke!
 
Gunnel, som du redan vet så samtycker jag till ditt inlägg närmast härovan.  
 
Visst har du rätt i att man möjligen gör bäst i att jobba politiskt för att ändra PUL och andra lagar och regler i samhället, men Släktforskaförbundet spelar faktiskt även en roll som opolitisk representant i remissärenden vad gäller släktforskning.  
 
Men den diskussionen kan förstås tas i en annan del av Anbytarforum eller på Förbundsforum, även om den kan tolkas som att höra hit under rubriken Personuppgifter på hemsidor = internet, vilket jag nämligen gjorde, dvs även hur det bör vara i lagen och dess tillämpning, inte bara självsvåldigt i praktiken, som det nu är på många hemsidor! Inte minst på Facebook, även foton är ju personuppgifter, enligt Datainspektionen (se mitt ännu längre inlägg ovan!).
 
Men även grundfrågan vad lagen säger och särskilt hur den tillämpas vad gäller släktforskaruppgifter på privata hemsidor är tyvärr inte helt klarlagd, förrän Datainspektionen uttalar sig i klarspråk, eller snarare att domar kommer i domstol, helst så högt upp i systemet som möjligt.  
Det lär nog inte ske, i alla fall inte på mycket länge, eftersom det förekommer så många andra grova överträdelser av den befintliga lagen redan och ännu fler oklara oprövade fall.  
 
Att internetanvändare genom sitt beteende redan ändrat och mildrat PUL från januari 2007 vet vi redan, men om det fortsätter så vid en ändring i framtiden eller om det blir skärpningar i lagen kommer att avgöras såväl av användarna/väljarna och även alla ansvariga för dessa frågor i företag och på myndigheter, samt av politiker i olika instanser.
 
----
 
Apropå politiker, så ligger Göran Persson, Fredrik Reinfeldt och Anders E. Borg i Anbytarforum och några få andra levande som Bodil Malmsten i Anbytarforums avdelning Kända personers anor, se till exempel:
 
 
 
och
 
http://aforum.genealogi.se/cgi-bin/discus/show.cgi?tpc=83331&post=636197#POST636 197
 
De som gjort inlägg där har förstås skaffat deras samtycke, eller kanske inte finner honom tillräckligt levande eller inte vara någon riktig person, ungefär som att mina svar inte anses vara några svar alls, eller åtminstone inte riktiga svar, bara för att man inte tycker likadant!  
 
(Ett tillägg: Ett citat från ovan: i jämförelse med att aktivt söka information om en person (tex namn, födelsedatum, vigseldatum, dödsdatum och allt därimellan som sker i en människas liv) för att sedan, utan dess medgivande, publicera uppgifterna på webben.  
 
Tillåt mig en motfråga: Varför just webben, en sådan handling är väl inte mer rättfärdigad för att den publiceras någon annanstans? Eller är den det, i sådana fall var och varför?  Snus är snus om än i gyllene dosor och en ros är alltid en ros om än i sprucket krus)
 
Det är klart att det finns känsliga uppgifter om levande personer, som inte bör läggas ut på nätet. Det anger också Datainspektionen (se ovan).  
 
Men den viktigaste huvudfrågan här är vad som enligt lagen, Datainspektionen och domstolarna är  harmlösa uppgifter på släktforskarhemsidor, inte vad vi tycker att det är eller som jag hur det borde vara. I avvaktan på tydliga besked om detta gör alla klokast i att förvissa sig om att uppgifterna inte utgör något problem (till exempel därför att de redan finns publicerade på internet med personens godkännande eller förstås helst skaffa samtycke inför publicering av dennes personuppgifter på hemsidor och för mig ter det sig lika självklart att samma lagar och regler ska gälla alla media oavsett form av teknik! Med en juridisk och etisk prövningsrätt som finns för tidningar, tidskrifter, böcker, radio och TV redan idag. Om det behövs en tredje lagstiftning för just datorer och internet, kommer den med stor sannolikhet att närma sig den övriga i framtiden, när våra barn och barnbarn med sin dator- och internetvana kommer till makten. Då kanske någon av dem letar upp denna då fossila diskussion i sin släktforskning och åser detta med ett leende eller förundran över hur rädda folk var eller hur naiv jag och andra var!  
 
I rubriken för denna diskussionen står faktiskt inte privata hemsidor, så då är väl Anbytarforum också hemsidor, men jag har inget emot att flytta eller avsluta den debatten här, om så önskas. Framförallt för att det redan diskuterats och sannolikt kommer att diskuteras igen, men också för att kunna önska God Jul och Gott Nytt Släktforskar-År till såväl meningsfränder som meningsmotståndare!
 
Jag vill avsluta med att rikta ett särskilt stort TACK till de som svarade på min fråga om TV-programmet Vem tror du att du är? och även om SVT och andra självklart inte bryter emot lagen, vare sig de skaffat samtycke eller ej, så är det ett faktum att det som publiceras där och i andra media (även på SVT:s hemsida) för stor allmän spridning utan någon reaktion alls, ter sig plötsligt helt annorlunda när man diskuterar samma publicering på det relativt nya mediet internet!
 
GOD JUL och GOTT NYTT SLÄKTFORSKAR-ÅR
önskas  
ALLA!!!
från
en nästan insnöad
släktforskartomte
i det Simanderska palatset (även namnet på min ((hemska?)) hemsida www.freewebs.com/simander)
med den enda evigt julröda postlådan  
i Gamla Uppsala
 
(Meddelandet ändrat av simson 2009-12-17 20:24)
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2009-12-19, 12:30
Svar #13

Utloggad Torbjörn Jerlerup

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 388
  • Senast inloggad: 2019-11-30, 21:18
    • Visa profil
    • brandt.radient.org/wiki/
Nu sa jag egentligen att jag skulle hålla mig ifrån debatten men jag har kollat några andra trådar och det är ganska absurt egentligen.  
 
ANBYTARFORUM har redan idag policyn att det är HELT TILLÅTET att prata om levande människors anor och anor som dött nyligen. Annars skulle anbytarforum radera en massa trådar, ex. tråden om Von Holstein.
 
http://aforum.genealogi.se/discus/messages/576/56746.html?1260996498
 
Eller är det så att skilda regler gäller för offentliga personer och privatpersoner?
 
Är Pekka Langer offentlig person, inte en kotte under 30 minns väl vem han är? Eller hur definieras det isåfall... Och  Jonas Dominique? Hur är han offentlig??? Och de båda adelsmännen i exemplet ovan, vad motiverar att deras namn får vara kvar?
 
Om inte skillnaden är där undrar jag vad skillnaden är mellan Pekka Langer, Karl Johan Dominique och   hans musikbegåvade söner Jonas, Joakim och Johannes (citat anbytarforum) och mina släktingar, såväl döda relativt nyligen (Sven Arne Georg Nilsson (Född i Höganäs, död 1991 av cancer i Stockholm) som nu levande (som Alvi Jerlerup, min mamma, Sven Tornblad i Ängelholm och Egon och Bende Larsson (min morfar Albins brorsbarn) eller Ruth Nilsson min morfars farmors systers sondotter som lever i Höör idag)?
 
Observera att jag i båda fallen nämner levande personer och nyligen avdöda!
 
 
/Torbjörn
 
(Meddelandet ändrat av jerlerup 2009-12-19 12:31)
 
(Meddelandet ändrat av jerlerup 2009-12-19 12:49)

2009-12-19, 12:39
Svar #14

Utloggad Torbjörn Jerlerup

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 388
  • Senast inloggad: 2019-11-30, 21:18
    • Visa profil
    • brandt.radient.org/wiki/
I forumreglerna står följande:  
 
På Anbytarforum skriver vi endast om AVLIDNA personer.
Inlägg som innehåller uppgifter om levande personer kan komma att tas bort.
Det är givetvis tillåtet att nämna nu levande personers namn i egenskap av utforskare av, eller författare till, källor som åberopas.Vid diskussioner baserade på material som innehåller nu levande personer ska du vara särskilt försiktig, så att du inte av misstag frågar om eller besvarar frågor om nu levande personer.
 
Jag har nu i föregående inlägg medvetet brutit mot denna regel då jag i jämförande syfte namngav LEVANDE PERSONER.  
 
Av nån anledning raderas inte personuppgifter om levande personer som är adel, kungligheter eller kändisar eller som är levande släkt eller BARN eller barnbarn till adel, kungligheter eller kändisar. Men folk som inte har fina anor och som lever, de inläggen raderas med hänvinsning till forumreglerna. Detta tycker jag är djupt orättvist eftersom den hjälp anbytarforum skule kunna ge till folk som söker nu levande släkt bara ges till folk med fint namn.
 
Jag vill testa och debattera denna regel i forumet, som i praktiken formuleras så här På Anbytarforum skriver vi endast om AVLIDNA personer och om levande kändisar, adelsfolk och kungligheter och om deras nu levande släkt, barn och barnbarn.
 
 
Eller betyder orden i forumreglerna något överhuvudtaget? Kan vi strunta i forumreglerna?
 
/Torbjörn
 
(Meddelandet ändrat av jerlerup 2009-12-19 12:58)
 
(Meddelandet ändrat av jerlerup 2009-12-19 12:58)

2009-12-19, 12:47
Svar #15

Utloggad Torbjörn Jerlerup

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 388
  • Senast inloggad: 2019-11-30, 21:18
    • Visa profil
    • brandt.radient.org/wiki/
PS
 
Stefan. Sanningen att säga funkar SVT och anbytarforum lika. Glöm inte att de personer som nämndes i SVT:s program var KÄNDISAR och är man kändis gäller inga normala lagar och regler. Glöm inte att anbytarforums forumregel i praktiken är: På Anbytarforum skriver vi endast om AVLIDNA personer och om levande kändisar, adelsfolk och kungligheter och om deras nu levande släkt, barn och barnbarn. SVT:s policy är nog likadan!
 
/T
 
(Meddelandet ändrat av jerlerup 2009-12-19 12:59)

2009-12-19, 15:35
Svar #16

Sten Magnusson

Jag har väl inte följt vartenda inlägg i denna debatt men eftersom det verkar vara på ovanstående vis enligt Torbjörn borde väl ordningsreglerna uppdateras så att det kompletteras bl.a. med nedantående text.
 
På Anbytarforum skriver vi endast om AVLIDNA personer och om levande kändisar, adelsfolk och kungligheter och om deras nu levande släkt, barn och barnbarn.
 
Min kommentar: Annars bryter det ju mot nuvarande regler.
 
Jag lägger här in ett citat av Generalklausulen i sin helhet.
Ordningsregler på Anbytarforum
Uppdaterade den 13 oktober 2007.
 
Dessa ordningsregler syftar till att skapa trivsel och ordning på Anbytarforum.
 
Generalklausul
 
På Anbytarforum skriver vi endast om AVLIDNA personer.
Inlägg som innehåller uppgifter om levande personer kan komma att tas bort.
Det är givetvis tillåtet att nämna nu levande personers namn i egenskap av utforskare av, eller författare till, källor som åberopas.
 
Vid diskussioner baserade på material som innehåller nu levande personer ska du vara särskilt försiktig, så att du inte av misstag frågar om eller besvarar frågor om nu levande personer.
 
Tänk på att visa tillbörlig hänsyn även mot de avlidna och deras anhöriga. Grundregeln är att ju närmare vår egen tid uppgifterna kommer, desto större hänsyn kring både frågor och svar. Undvik därför onödiga diskussioner om dödsorsak, utomäktenskaplig börd, skilsmässor osv. Tänk på att även tillsynes oskyldiga frågor kan innehålla känslig eller för nu levande personer kränkande information.
 
Hänsyn innebär att släktforskarens intresse av att veta inte alltid går först. Även om uppgifter är offentliga hos skattemyndigheten så är det inte alltid lämpligt att publicera dem på Anbytarforum. Adress- och telefonuppgifter till andra ska inte heller lämnas ut, om inte särskilt tillstånd har inhämtats.
 
Lägg f.ö. märke till att dessa ordningsregler inte uppdaterats på över två år.
 
Mvh/Sten Magnusson

2009-12-19, 16:06
Svar #17

Utloggad Torbjörn Jerlerup

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 388
  • Senast inloggad: 2019-11-30, 21:18
    • Visa profil
    • brandt.radient.org/wiki/
Ja. hade det varit en och annan tråd hade det väl kunnat ses som en miss, men nu är det liksom så många trådar och inlägg som berör levande människor att det nästan blir lite småkomiskt. Det är ju MÄNGDER av inlägg. Så många att jag inte riktigt såg skogen för alla träd!
 
Här är en liten pikant Alice Timander tråd tex: http://aforum.genealogi.se/discus/messages/83331/39569.html?1105113684
 
Hennes svärfar hittar dui här: http://aforum.genealogi.se/discus/messages/44/62919.html?1094376903
 
Och reinfelds anor synas här: http://aforum.genealogi.se/discus/messages/83331/94489.html?1261072215
 
Föredrar du sossar hittar du Göran P här: http://aforum.genealogi.se/discus/messages/83331/94491.html?1198346407
 
Men ska man gifta in sig i Kungahuset då är det fint värre. Kolla in Madeleines fästman, som vad jag vet inte är död ännu: http://aforum.genealogi.se/discus/messages/576/241730.html?1251668927 Hans föräldrar finns med också: 2 Karl Claes Göran Bergström, född 1942 5/8 i Djursholm, Danderyd sn. (f,mtl). Gift med    
3 Elisabeth Jörgensen, född 1943 19/11 i Inedalsgatan 13 A, Stockholm (S:t Göran). (f,mtl).  
 
men det är klart finare att vara drottning: http://aforum.genealogi.se/discus/messages/576/61514.html?1044530146  Lägg märke till att det är ok att antyda att pappan var nazist och att det finns moriska anor i släkten!
 
Ska jag fortsätta? Ja, varför inte?
 
En icke ännu död kommande hertig av Västegötaland kanske???  http://aforum.genealogi.se/discus/messages/576/30738.html?1244093840   Där kan man läsa följande mening tex: Jag läste i Aftonbladet att fadern är kommundelschef i Sandviken och att modern jobbar deltid på postgirot. Kommer de att få några titlar om de blir kungliga svärföräldrar?
 
Jo, jo, det är fint värre detta!
 
/Torbjörn
 
(Meddelandet ändrat av jerlerup 2009-12-19 16:07)

2009-12-19, 16:12
Svar #18

Utloggad Torbjörn Jerlerup

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 388
  • Senast inloggad: 2019-11-30, 21:18
    • Visa profil
    • brandt.radient.org/wiki/
Slutsats:
 
Man får skriva om nu levande personers anor enligt Forumpraxis som den är just nu och man får till och med spekulera i om en nu levande persons pappa var nazist OM DEN PERSON MAN SKA DISKUTERA ÄR> KÄNDIS ELLER BÄR EN FIN TITEL.
 
För det kan väl inte vara så att de här är kändisar eller släkt med kändisar och därför gäller andra regler för dem?
 
Eller kan det vara så att anbytarforums ledargrupp inte ens tänkt på detta fatala lilla snedsteg!?
 
Men var går gränsen. Jag vet att finansman X (känd) hade en pappa som var nazze, och forskaren Y hade en morfar som var nazze, vilket är lite pikant eftersom Y var genetiker. Får jag skriva om detta? Eller ska det vara kändare personer? Är det ok att skriva om nazistiska släktingar om Det är drottningar eller statsministrar bara men inte om andra?
 
Och var går gränsen för nämnande av ana eller ren fördelsedata. Adel verkar vara ok. Så adel får man nämna hur som helst. Men Christer pettersssons släkt togs ju bort... Hmm... Svartenbradts dotter går ut i media ganska mycket numera, kan vi prata om henne eller? Får man prata om släkt och yrken för borgare eller går gränsen vid adel. Peter Wallenberg får man nämna, finns det nån gräns? Är det taxeringskalendern?
 
Och folk som inte är kända? Var går gränsen mellan känd och icke känd? Får jag göra en sida om nån som är med i en dokusåpa, eller måste man vara förlovad med en prinsessa för att få det privilegiet
 
/T
 
PS
 
Kolla gärna adelsdelen av forumet. Där KRYLLAR det av levande personer. Ett exempel. Ja, kolla Ramel!
 
http://aforum.genealogi.se/discus/messages/576/32015.html?1258807264
 
Ett smakprov:
 
För det andra: Menar du hovjägmästaren Otto Ramel (1896-1983), var han syssling till Povel Ramel. Menar du sonsonen Otto Ramel (f 1950), är han följaktligen sysslings sonson till sagde underhållare.  Hovjägmästarens och kompositörens (m.m.) gemensamme farfars far var löjtnanten och ordonnansofficeren Hans Ramel (1807-1856) på Övedskloster.
 
Carl-Fredrik Hanzon   postat måndagen 26 augusti 2002 - 11:15        
Tillägg till föreg. inlägg: Stig Ramel är däremot brylling till Povel Ramel. Han härstammar från en bror till den nämnde löjtnanten Hans Ramel.
 
Den falske greven Ankarsvärd har diskuterats flitigt här i forumet... De sidorna är borta nu dock, han är visst död! Så lustigt nog var det ok att publicera uppgifter om honom och hans släkt när han levde men inte när han är död!  :o)   http://aforum.genealogi.se/discus/messages/576/44512.html?1258305622
 
(Meddelandet ändrat av jerlerup 2009-12-19 16:40)

2009-12-19, 16:36
Svar #19

Utloggad Moderator Släkter

  • Moderatorgruppen *
  • Antal inlägg: 1023
  • Senast inloggad: 2016-06-16, 23:05
    • Visa profil
Har inte läst varenda ord som skrivits här ovanför, men vill bara fästa uppmärksamheten på att det är tillåtet att diskutera anor till levande offentliga personer såsom statsministern och kungligheter. Det slogs fast av Datainspektionen, och framgår också av texten överst under Kända personers anor:
Datainspektionen tillåter dock att nu levande offentliga personer som t ex statsministerns och andra framträdande politikers anor kan diskuteras.  
 
 
Regeltexten behöver uppdateras, det håller jag med om.

2009-12-19, 16:42
Svar #20

Utloggad Torbjörn Jerlerup

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 388
  • Senast inloggad: 2019-11-30, 21:18
    • Visa profil
    • brandt.radient.org/wiki/
Ok. Det var som jag fruktade! Då kvarstår frågan om var gränsen ska dras för vad som är en offentlig person, dvs kändis. Och... är man per definition känd om man är adlig?
 
Man kanske skulle fråga datainpektionen vad som är en kändis! Sen återstår problemet att kommande prinsessgemålers pappor och mammor upphöjts av anbytarforum och datainspektionen till kändisar...  :o)
 
Och vad gör vi med de musikaliska barnen till Karl Axel D? Är de offentliga personer bara för att deras pappa är känd och de är på avstånd släkt med en statsminister?
 
Jag är också på avstånd släkt med honom, kan vi prata om mina anor då?
 
har du källor för datainspektionens beslut som du kan redovisa?
 
Sen är frågan åter: KAN DET VARA NÅGOT POSITIVT ATT KUNNA STÄLLA FRÅGOR OM NU LEVANDE ANOR? Jag minns att det någonstans i forumet finns en diskussion om familjen Ekman. Ett barnbarn till Hasse Ekman diskuterar visst där. Jag tror att hon eller han uppskattar att diskutera sina anor där.
 
Jag såg att den kommande hertigen av Västergötalands pappa uppskattade forskningen om hans och sonens anor som bedrivs lite varstans på nätet!  :o)  Jo...
 
SKA INTE ALLA KUNNA FÅ DENNA RÄTT ATT DISKUTERA OCH STÄLLA FRÅGOR OM SINA ANOR? Varför denna diskriminering till förmån för kändisar, kändisars barn och barnbarn och personer vars söner råkar bli ihop med rätt kvinna?  
 
(Ursäkta mitt drastiska språk. Jag står helt för denna sista mening som är nödvändig för att påtala det absurda i saken!)
 
Vem ska jag bli ihop med för att få detta fina privilegium? Vilket TV-program ska jag vara med och hur ofta?
 
/T
 
 
(Ursäkta, jag är lite obstinat idag! En obstinat afton!!)
 
 
 
 

 
PS  EN FRÅGA!!
 
Det finns en 70-års gräns också. Men den följs inte här när det gäller kändisar.
 
Det finns många nyligen döda kändisar som diskuteras hej vilt här. Det finns tusentals inlägg här om kändisar som dött nyligen. En adelsman som var med i nazistpartiet och dog på 80-talet nämns tex!
 
 
Vad betyder detta? Är det tillåtet att skriva om nyligen döda, oberoende av 70-års gräns? Och gäller denna förmån ALLA, eller bara s.k kändisar?
 
 
 
Hur går detta ihop med att jag tycker mig ha sett moderatorer som ingripit mot inlägg som nämnt folk som dött relativt nyligen (70, 80- 90-talet tex). men jag har aldrig sett nåt sånt i trådarna om kändisar!

 
 
 
 
 
 
 
(Meddelandet ändrat av jerlerup 2009-12-19 17:39)
 
(Meddelandet ändrat av jerlerup 2009-12-19 17:43)
 
(Meddelandet ändrat av jerlerup 2009-12-19 17:43)
 
(Meddelandet ändrat av jerlerup 2009-12-19 17:46)
 
(Meddelandet ändrat av jerlerup 2009-12-19 17:47)

2009-12-20, 01:20
Svar #21

Utloggad Thomas Vikander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 297
  • Senast inloggad: 2018-06-11, 05:22
    • Visa profil
Torbjorn's queries are very much close to the bone about the policies AF uses to administer the regulations  set up by governmental bodies. I have often pondered the anomolies he has honed in on and I thank him for bringing this up again.
As I (or was it someone else?) wrote a few years ago, a solution might be be a web page based in a country not restricted by these regulations.

2009-12-20, 16:38
Svar #22

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
En sakupplysning. SVT och andra medier, även de med publiceringstillstånd på nätet, kan nämna ALLA levande personer och även döda förstås. De behöver INTE göra någon skillnad på om personer är kända, adliga eller något annat! Däremot har Datainspektionen, som Michael mycket riktigt påpekat, godkänt publicering på nätet och i Anbytarforum vad gäller dessa, därav att de finns här och inte andra personer. Men som sagts reglerna borde absolut förstås förnyas och förtydligas. Det gäller kanske även information om de nygamla diskussioner som öppnas om till exempel resande och andra.
 
Grundregeln att man skaffar samtycke till publicering av släktforskningspersonuppgifter i alla sammanhang, och särskilt på nätet, om man vill känna sig säker på såväl lagens eventuella råmärken, som förstås det viktigaste, nämligen personers egna samtycke.
 
Intressant synpunkt Torbjörn för fram om den demokratiska aspekten av bedömning av vilka som ska anses vara kända. Men ett kriterium bör väl vara om personerna är allmänt publicerade i olika media, och särskilt om de är publicerade på internet redan, särskilt de finns publicerade med samtycke. Det är alltså inte så att det inte har ett dugg med vad du kan hitta i eniro eller någon annanstans att göra om man återger samma uppgifter här. Dock är går det ju att länka till dessa sidor om man absolut inte vill ha med dem här, men något brott enligt Datainspektionen kan det ju inte vara, vilket diskuteras här. Däremot emot Anbytarforums regler om hårdrar dem bortom användarnas egna användning av sina egna personuppgifter!
 
Nu hoppas jag på en fortsatt god jul med mina levande släktingar med våra döda i levande minne i den reala världen. (Samt tid att följa upp alla lösa trådar i släktforskningen, som inte hunnits med på sistone). God Glögg till Eder alla!
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2009-12-21, 00:50
Svar #23

Utloggad Torbjörn Jerlerup

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 388
  • Senast inloggad: 2019-11-30, 21:18
    • Visa profil
    • brandt.radient.org/wiki/
God Glögg på dig också! (Har köpt estnisk havtornsglögg idag som ska testas imorgon!)
 
Jag är fortfarande intresserad av den dubbla policy anbytarforum har.  
 
- Vissa personer anses per definition så kända att man till och med får prata om deras nazistiska anor.
 
- Andra mindre kända, men man får prata om deras anor och deras SLÄKTS anor. Deras släkt förvandlas per definition till superkändisar då de är släkt med superkändisar. Det är därför ex. Karl Johan Dominiques musikbegåvade söner Jonas, Joakim och Johannes några som kan nämnas. Pappor och mammor och syskon till kommande prinsar av Sverige förvandlas också till kändisar av detta slag i och med att de är pappor till en kommande prins.
 
- Övriga kändisar får man inte prata om medan de lever, men när de är döda. Det finns många exempel på detta. Så många att jag inte tänker ge exempel. Även pseudokändisar tillhör denna kategori. Den gamle nazzen som dog på 80-talet är kanske det bästa exemplet.
 
När det gäller vanliga svenssons har jag upprepade gånger sett att moderatorer inte bara strukit referenser till nu levande utan även nyligen döda, med hänvisning till 70-talsregeln. Alltså finns det en policy för kändisar och psuedokändisar (nyligen döda får nämnas och efterforskas) och en annan för kreti och pleti!
 
 
Som jag skrivit är detta högst tvivelaktigt ur demokratisk synvikel. Ska bara de med fina namn få förmånen att få nämnas här om de dött nyligen, eller lever?
 
 
Jag är inte emot regler som begränsar hur mycket man skvallrar om människor. Tvärtom. Det jag efterlyser är följande: Totalt skvallerstopp för alla levande och nyligen döda (en femtio års gräns vore bra)! Men att man avdramatiserar anbegreppet genom att tillåta fri diskussion om anor (född, död, vigd, syskon, barn, föräldrar, etc...). Som jag skrivit kan anbytarforum göra detta omedelbart genom att knyta forumet till en publicerad tryckt skrift.
 
 
Som det är nu är det dubbelmoral så det skvätter om det. Varför ska man kunna nämna OCH DISKUTERA anorna för Povel ramel, Pekka Langer och nyligen avdöda nazzar med adligt namn men inte min pappa Sven Arne Georg Nilsson som föddes 1924 och dog 1991?
 
 
Som släktforskare studerar man ANOR och som del i en kedja av anor blir en medelsvensson lika viktig som en prins, även om prinsen KAN vara mer intressant eftersom mer information finns bevarad om prinsen. Framtida generationer funkar på samma sätt. Om tvåhundra år suddas en hel del av skillnaden mellan prins ditten och datten och medelsvensson ut och i utforskningen av ANORNA är båda lika viktiga. Och pekka Langer och kanske även Povel har kanske samma status då som de byspelemän man stöter på ibland.  
 
Man kan bara föreställa sig hur besvika de kommer att bli när de söker bland internetarkiven från 2009, som finns bevarade, och finner att i anbytarforum kunde man inte läsa något om de anor de efterforskar som levde runt år 2000! Bara kändisarna nämns!
 
 
/Torbjörn
 
(Som blir glad varje gång jag läser en bygdehistorisk skrift med berättelser om livet förr. Exempelvis det nummer av Kullabygd jag har framför mig om Brännan. Med en massa referenser till folk som levde då Janne Stark skrev artikeln...)
 
(Meddelandet ändrat av jerlerup 2009-12-21 00:56)

2009-12-21, 00:55
Svar #24

Utloggad Torbjörn Jerlerup

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 388
  • Senast inloggad: 2019-11-30, 21:18
    • Visa profil
    • brandt.radient.org/wiki/
På ett sätt gör anbytarforum samma sak som släkttidningarna jag läst ibland från 1700-talet och 1800-talet. Ni vet de där fina skrifterna som bara nämnde ståndspersoner. Bönder ansågs inte fina nog att nämna. Som jag skrev i förra inlägget är det högst troligt att forskarna år 2209 kommer att ha tillgång till de internetarkiv som redan existerar idag (internet archive, KB:s arkiv, etc). Och jag misstänker att de kommer att tycka att det är lite synd att anorna för personer som levde runt 2010 inte diskuteras, mer än för kändisar, och vem fan bryr sig om det eftersom kändisars anor är lätta att snoka rätt på?!
 
Jag blir glad när jag ser något dokument från nån släktforskare som levde runt 1900 och som nämner även då levande personer.
 
Kanske fler haft nytta av såna dokument!
 
Kan alla som haft det räcka upp handen?
 
 
/Torbjörn

2009-12-21, 10:11
Svar #25

Utloggad Moderator Släkter

  • Moderatorgruppen *
  • Antal inlägg: 1023
  • Senast inloggad: 2016-06-16, 23:05
    • Visa profil
Varför ska man kunna nämna OCH DISKUTERA anorna för Povel ramel, Pekka Langer och nyligen avdöda nazzar med adligt namn men inte min pappa Sven Arne Georg Nilsson som föddes 1924 och dog 1991?  
 
Det går självfallet utmärkt att diskutera din döda pappas anor. Varför skulle du inte kunna göra det? Jag förstår inte riktigt vad du kritiserar här. Din pappa är helt jämställd med Povel Ramel och Pekka Langer (bägge avlidna).  
 
När det gäller diskrepansen mellan kändisar och vanliga så beror den väl på att de förstnämnda är offentliga personer som oftast gjort ett aktivt val att vara just offentliga, medan för de sistnämnda så vet vi inget om detta om de inte direkt har tillfrågats, och då bör vi förutsätta att de önskar en hög grad av integritet.
 
Men som alltid blir det ibland gränsfall, och då bör vi försöka att prioritera integriteten. Vi moderatorer tar gärna emot via mailadressen tips om regelbrott där levande personer är omnämnda, så det kan åtgärdas. Man får tänka på att systemet med moderatorer inte ens är ett år gammalt, och det kan ligga en hel del regelbrott kvar sedan gammalt som helt enkelt inte uppmärksammats.

2009-12-21, 12:19
Svar #26

Utloggad Torbjörn Jerlerup

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 388
  • Senast inloggad: 2019-11-30, 21:18
    • Visa profil
    • brandt.radient.org/wiki/
Om så är faller ber jag om ursäkt. Jag har bara för mig att jag sett moderatorsinlägg där personer ombetts att inte prata om folk som dött under de sista årtiondena!
 
Finns det en policy att man får prata om nyligen döda personers anor är det bra!  
 
Men reglerna behöver ändå stramas upp en aning!
 
:o)

2009-12-21, 12:36
Svar #27

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4736
  • Senast inloggad: 2023-12-03, 17:58
    • Visa profil
Kan någon peka ut den 70års/70talsgräns som nämns, jag hittar den inte i ordningsreglerna (eller läser fel)

2009-12-21, 12:44
Svar #28

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Mats, någon sådan finns inte i Anbytarforum, däremot för släppande av SCB-uppgifter ifrån SVAR för födda, vigda och döda. I Rikarkivets arkiv i Arninge finns uppgifter som går längre fram ändå.
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2009-12-21, 14:00
Svar #29

Utloggad Moderator Södermanland

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 563
  • Senast inloggad: 2016-04-26, 11:52
    • Visa profil
Torbjörn, det jag tror att du har sett är inlägg där moderatorer bett personer att inte skriva om dödsorsaken för personer som är nyligen avlidna. Det må så vara att de inte alls är berörda av att nära släktingar själva beslutat att ända sina dagar men Anbytarforum är knappast rätt forum att basunera ut detta. Hur mycket information forskaren ifråga sedan väljer att lägga ut på sin hemsida är ju upp till denne själv.
 
Jag själv har justerat några inlägg där personer frossat i detaljer kring just självmord och det kanske är just dessa du sett.
 
Sedan är ju förstås frågan vilka som kan anses vara nyligen avlidna, men den frågeställningen kanske hör hemma under en egen rubrik.  
 
Mvh
Camilla Eriksson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna