ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Personuppgifter på hemsidor  (läst 2227 gånger)

2009-12-21, 15:59
läst 2227 gånger

Utloggad Vincent Eldefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2571
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 21:15
    • Visa profil
    • Släktingar.se
Det måste väl ändå vara tillåtet att publicera födelsedata på även nu levande personer i löpande text som på Anbytarforum? Enligt Datainspektionen själva:
 
Det är i princip alltid tillåtet att publicera personuppgifter i löpande text på en webbsida så länge man inte kränker den som uppgifterna avser.
 
Födelsedata måste ändå betraktas som harmlösa uppgifter som precis vem som helst ändå kan söka upp utan nämnvärd ansträngning. Moderatorer verkar dock radera sådana uppgifter utan urskiljning.
 
Det enda intressanta är hur lagen fungerar i praktiken i domstol, inte vad varje enskild person på Anbytarforum anser vara harmlöst eller inte.
 
Nu bidrar jag själv normalt bara med uppgifter innan 1800 men det är ändå en viktig fråga.
 
(Meddelandet ändrat av vineld 2009-12-21 16:00)
 
(Meddelandet ändrat av vineld 2009-12-21 16:35)
 
(Meddelandet ändrat av vineld 2009-12-21 16:37)
Sveriges största genealogiska databas med verifierad information:
https://www.slaktingar.se/

2009-12-21, 18:30
Svar #1

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Under 1800-talet och början av 1900-talet skrevs väldigt detaljerat i tidningarna om personers öden med namnet utsatt. Det kommer nu på internet med digitaliseringen av tidningarna i Kungliga Biblioteket till 1930.
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2010-01-16, 21:41
Svar #2

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Jag hittar ingen lämplig diskussionstråd för mitt inlägg, så jag skriver det här.
 
Idag hittade jag en hemsida där dennes anlista innehöll stora delar av min forskning inklusive min text om en ana och mina familjebilder. Allt detta finns publicerat på hans hemsida utan min tillåtelse och utan källhänvisning.  
 
Jag har skrivit till personen som skapat hemsidan och bett att han genast tar bort min text och mina bilder. Övriga uppgifter på samma familjeträd ser också ut att vara mina.  
 
Jag tycker det är oförskämt att någon kan göra så utan att fråga innan.
 
Jag förväntar mig att du (som har samma efternamn som jag) genast tar bort det du olovligt publicerat av mitt material!!

2010-01-16, 23:36
Svar #3

Utloggad Gunnel Toft

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 145
  • Senast inloggad: 2022-02-10, 00:19
    • Visa profil
    • www.gunneltoft.se
Anita!
 
Jag förstår din upprördhet! Rent etiskt är det ju totalt förkastligt att göra så, antar jag att de flesta tycker. Även formellt och juridiskt måste det ju vara otillåtet, eller? Är det någon som faktiskt vet något om detta? Är uppgifterna på en privat hemsida skyddade på något sätt mot stöld? Man har ju ingen copyright på en sådan sida. Jag är faktiskt totalt okunnig om vad som gäller men skulle gärna vilja veta. Kanske råkar man själv ut för något liknande. Själv har jag på min hemsida använt några uppgifter som jag fått i andra hand, men jag har då angivit källan, och även kommenterat detta i min text på hemsidan, så jag hoppas verkligen att jag inte gjort något olagligt där. Vitsen med en hemsida är väl annars att man vill publicera sin egen forskning där, inte någon annans.

2010-01-17, 00:45
Svar #4

Utloggad Gunnar Håkansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 528
  • Senast inloggad: 2016-01-13, 08:55
    • Visa profil
Tja. Webben är endast i liten utsträckning lagreglerad. Och forskning har alltid stulits. Utan möjlighet till laglig påföljd. Strikt juridiskt lär det vara lagen i det land, där hemsidans server står, som gäller. Alltså står de mest nyttjade servrarna i laglösa länder.

2010-01-17, 08:03
Svar #5

Utloggad Birgitta Olsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 836
  • Senast inloggad: 2022-01-30, 19:15
    • Visa profil
Hej Anita
 
En fråga, hur hittade du hemsidan? Tänkte jag skulle kolla om det finns någon hemsida med mina uppgifter.  
 
Mvh
 
Birgitta

2010-01-17, 08:44
Svar #6

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Hej Birgitta!
 
Jag gogglade på en av mina anor och råkade hitta den här hemsidan med anlistor. När jag tittade genom hela anlistan så kunde jag hitta mina uppgifter/texter och bilder på många anor. Det mest upprörande tycker jag är att han använt sig av min text och mina bilder.
 
Hälsningar Anita

2010-01-17, 08:55
Svar #7

Utloggad Birgitta Olsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 836
  • Senast inloggad: 2022-01-30, 19:15
    • Visa profil
Hej igen Anita
 
Tack för snabbt svar, jag skall testa lite anor när jag kommer hem från jobbet. Jag håller fullständigt med dig när det gäller stöld av uppgifter.  
 
Mvh
 
Birgitta

2010-01-17, 10:03
Svar #8

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Anita, nog har du väl upphovsrätt till din löpande text och bilder på din hemsida. Jag tror det är ett brott att kopiera sådant i större mängd (mer än citat) och publicera. Sedan är det en annan sak om det är svårt att lagföra pga att servern ligger i ett laglöst land.
 
Rena anlistor med basfakta (född, död osv) har nog inte verkshöjd, så det kan man inte göra mycket åt om det sprids, även om det också kan kännas olustigt om inte källan anges.
 
Jag tycker du ska skriva i klartext vem som har denna hemsida och länka till den, då ökar du trycket på honom/henne att ta bort det som är taget från dig.

2010-01-17, 10:33
Svar #9

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Anders: Jag har länkat till hemsidan i min hemsidas gästbok.
 
Bland annat är denna familj kopierat rakt av från min hemsida - text och bild. Övrig text, bilder och troligtvis även data i denna familj är också plankat från min hemsida.
   
http://www.famberglund.com/anor/p93706ff8.html
 
Hälsningar Anita

2010-01-17, 11:44
Svar #10

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Självklart tycker jag att du gör rätt Anita. Idag är det så lätt att skapa något på internet, för att sedan lika lätt kapa något från internet. Frågan är om vi inte mer och mer går åt det hållet hur vi än gör, för det är ju så enkelt. Sorgligt men sant. Det minsta man kunde göra är ju att fråga/uppge källa i alla fall.
 
Jag tror nog att man får ha med det i beräkningen idag, att lägger man ut materialet så blir det kapat till sist.
 
Vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

2010-01-17, 12:14
Svar #11

Utloggad Hans Olof Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3226
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 10:15
    • Visa profil
    • www.secutor.se/genealogi/index.html
Hej Anita!
 
Du borde kanske istället glädja dig åt att ha återfunnit en tvillingbror som du inte sett sedan ni - tydligen tillsammans - besökte er farfar när denne låg på sin dödsbädd.
 
Men skämt åsido misstänker jag att Peter inte hade en aning om att dessa sidor ligger ute på nätet. De verkar vara en rest från någon testpublicering som blivit kvar av misstag. Det finns såvitt jag kan se inga länkar mellan hans släktträd och dessa sidor, och ni verkar inte ha några gemensamma anor.
 
Programmet MinSläkt kan snabbt producera mängder av webbsidor men klarar inte så bra av att automatiskt ta bort överflödiga filer, och eftersom de automatiskt genererade filnamnen helt saknar samband med innehållet, är det inte särskilt lätt att manuellt radera de filer som inte ska finnas kvar.
 
Som datalärare borde nog Peter veta bättre och inte låta lånat material ligga kvar där Google kan hitta det, men jag tror som sagt inte att det var hans uppsåt att stjäla dina forskningsresultat. Det kommer han förhoppningsvis att visa genom att snabbt ta bort de berörda sidorna från sin sajt.
 
Hälsningar
Hans Olof
*******************************************
* Hans Olof Johansson 
* Uppsala, Sweden   
* http://www.secutor.se/genealogi/  
*******************************************

2010-01-17, 12:40
Svar #12

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Hej Hans Olof!
 
Tack för den förklaringen! Jag funderade också lite över varför jag inte kunde hitta min familj via hans hemsida, insåg att det var externa filer. Jag kunde dock inte hitta någon annan förklaring än att Peter ändå  medvetet lagt ut anlistan inklusive min text och bilder. Jag förstår inte vad problemet ligger i Minsläkt; jag har själv kunnat styra över vad jag vill lägga ut och inte. Jag använder Holger.
 
Hälsningar Anita

2010-01-17, 19:11
Svar #13

Utloggad Gunnar Håkansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 528
  • Senast inloggad: 2016-01-13, 08:55
    • Visa profil
Strängt taget borde väl en seriös forskare bli glad över att någon hjälper till att sprida forskningens resultat? Det viktiga är vad man kommit fram till, inte vem som gjort jobbet. Det går inte (och bör inte gå) att ta patent på forskningsresultat. Däremot kan man - för några år - ta patent på uppfinningar, men sådana går inte att forska fram.
Jag har (i en annan hobby) stött på fall av amatörforskare, som varit så angelägna att behålla sina forskningsresultat för sig själva, att de medvetet förstört källorna (bränt böckerna), så att ingen annan någonsin skulle kunna få reda på vad han själv fått. Detta är ju raka motsatsen till seriös forskning.

2010-01-17, 19:35
Svar #14

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Gunnar Håkansson: Jag har inget emot att mina uppgifter används av andra. OM källan anges! Detta görs hela tiden även av seriösa forskare (jag vet inte om jag räknas dit...;), så det är inget nytt. Jag hjälper mer än gärna till och tycker det är jätteroligt om jag kan vara till någon hjälp.
 
Det jag blir upprörd över att mina personliga kort av farmor och farfar och min text används av andra utan att jag blivit tillfrågad, ej heller att källan har angetts.
 
Som jag förstår nu av H.O. Johanssons svar så kan det röra sig om att mina uppgifter är utlagda av misstag, trots att det för mig låter lite märkligt. Om det inte går att ta bort filerna så tycker jag det är ännu tråkigare - jag vill inte ha personligt material svävande ute i cyberrymden utan att det finns någon uppgift om vem som är upphovsmakare.
 
Mvh Anita

2010-01-18, 15:27
Svar #15

Utloggad Lena Vendin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 46
  • Senast inloggad: 2013-01-10, 13:13
    • Visa profil
Hej,
 
Om upphovsrätten kan man läsa på https://lagen.nu/. Sök på 'upphovsrätt internet' så får ni upp många träffar rörande ämnet.
 
MVH Lena

2010-01-19, 00:33
Svar #16

Utloggad Vincent Eldefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2571
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 21:15
    • Visa profil
    • Släktingar.se
Gunnar (och andra). Att webben endast i liten utsträckning är lagreglerad stämmer ju inte riktigt. Upphovsrätten gäller lika mycket där som på annat håll. Så fort du producerar fotografier, text eller grafik så gäller upphovsrätten oavsett om du publicerat detta på nätet eller inte och vare sig du skrivit något om copyright eller inte.
 
Däremot så är det ju sällan värt besväret att lagföra någon så länge det inte handlar om någorlunda kommersiell verksamhet så hur upphovsrätten sedan fungerar i praktiken är en helt annan femma.
 
Det måste dessutom finnas en viss originalitet i design eller text för att det ska vara möjligt att bevisa lagbrott. Ren persondata och avskrifter från originalkällor kan således kopieras utan någon som helst praktiskt möjlig påföljd medan löpande personlig text och fotografier inte bör spridas vidare utan tillstånd. Detta sker givetvis åtskilliga gånger trots lagen eftersom det är så pass enkelt att kopiera digital information men eftersom Google straffar duplicerat innehåll så har sannolikt incitamenten för ren kopiering minskat en hel del i styrka.
 
Huruvida det är enkelt att ta bort något eller inte har inte heller någon som helst betydelse. Man är ansvarig för allt man publicerar, oavsett vilken teknik som används.
 
Att säga att de mest nyttjade servrarna står i laglösa länder stämmer inte utan det påståendet är helt felaktigt. Vilka länder skulle dessutom vara laglösa? Det står inte mycket svensk släktforskning på servrar i Afghanistan, Haiti eller Somalia, det kan jag garantera  Lagar gällande upphovsrätt finns i de flesta länder.
 
(Meddelandet ändrat av vineld 2010-01-19 00:38)
Sveriges största genealogiska databas med verifierad information:
https://www.slaktingar.se/

2010-01-19, 14:38
Svar #17

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Anita har all anledning att bli upprörd och reagera! Hoppas saken snarast regleras emellan henne och den som lagt upp hemsidan.
 
När det gäller ovanstående diskussion så är väl nyckelordet lagreglerad, dvs. självklart finns det lagstiftning som reglerar upphovsrätt, MEN som både Gunnar och Vincent konstaterar, så sker oftast inget ingripande i praktiken i liknande ärenden. I detta fall bör det räcka med ett påpekande för att uppgifterna ska tas bort och därmed behöver inte någon lag tillämpas förhoppningsvis.
 
Vincent, du nämner något som väcker min nyfikenhet och blottlägger min okunskap, Google straffar duplicerat innehåll. Skulle du kunna vara vänlig och utveckla detta lite mera? På vilket sätt gör Google detta???
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2010-01-19, 19:28
Svar #18

Utloggad Vincent Eldefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2571
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 21:15
    • Visa profil
    • Släktingar.se
Anita, om du verkligen vill gå vidare med detta så kan du alltid kontakta webbhotellet eller hota med anmälan om inte det hjälper. Det är den metoden många företagsjurister använder.
 
Stefan, om duplicate content och SERP-effekter därav hittar du massor genom en enkel sökning:
 
http://www.google.com/#hl=en&source=hp&q=duplicate+content+google&aq=f&aql=&aqi= g3g-m1&oq=&fp=e8d6ef47431c6a4a
Sveriges största genealogiska databas med verifierad information:
https://www.slaktingar.se/

2010-01-19, 20:50
Svar #19

Utloggad Thomas Vikander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 297
  • Senast inloggad: 2018-06-11, 05:22
    • Visa profil
What mapmakers do is create small variances or mistakes when drawing and publishing their work. Should they then come across, say, a tourist business,
that has unethically copied their map which reproduces these mistakes, then the theft is clear.
At Genforum Canada I have previously counselled a distraught researcher to next time consider writing-in some mistakes in the genealogy he is hired to research ---until he receives payment in full, and the cheque cashed and cleared, ---and then send the corrected data.
Of course it goes against my grain to build mistakes into work that I offer for free or is for my own use. But when my work is then ripped and appears unauthorized on some-one's site who may be receiving ad money, or heaven forbid a paysite, then it's time for some serious action. (Over here the pleasant news that a hockey player is coming over to deliver an autograph, changes people's minds. But hey, that's over here.)
Mistakes any one could make would include age at time of death, using a 9 instead of an 8, mixing up numbered months with numbered days from 1 to 12, spelling variations, extra names under group photos.

2010-01-19, 21:56
Svar #20

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
När det gäller den här lagstiftningen och mycket annat, så är det inte någon annan som arbetar åt en och tar tag i saker och ting. Man får göra det själv genom att stämma vederbörande, med allt som det för med sig.

2010-01-20, 07:10
Svar #21

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2010-10-15, 13:02
Svar #22

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Det här säger lagen om din släktforskning:  
 
 444  
 
Notera även notisen om den släktforskare som fått nej ifrån Skatteverket gällande personuppgifter, även efter överklagan till Kammarrätten.  
 
Liksom även notisen som säger att man kan kolla om ens bild har kopierats och publicerats på nätet.
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna