ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 06 september, 2004  (läst 2177 gånger)

2000-09-08, 13:54
läst 2177 gånger

Utloggad Helen Strahl

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 299
  • Senast inloggad: 2022-07-07, 15:41
    • Visa profil
Ska jag publicera namn och födelsedata för nu levande personer på min hemsida eller inte? Det lär finnas en förordning men vad säger den egentligen? Hur har andra gjort med sina släktforskarsajter?

2000-09-08, 15:24
Svar #1

Utloggad Torbjörn Norman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1384
  • Senast inloggad: 2008-07-08, 22:32
    • Visa profil
Skall det vara riktigt så skall levande personer tillfrågas innan de läggs ut på hemsida. Men inte ens kommunerna kan leva upp till detta. Finns inte telefonkatalogen på nätet? Det beror ju på hur känsliga uppgifterna är också.  
Torbjörn i Björklinge

2000-09-08, 16:51
Svar #2

Utloggad Andreas Karlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 575
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 09:50
    • Visa profil
Frågan är ju också var hemsidan ligger rent fysiskt. Ligger den på en server i Sverige så är det klart att PUL och den svenska lagstiftningen gäller. Men om sidan ligger på en server i USA så borde ju rimligtvis amerikansk lagstiftning gälla.

2000-09-08, 20:33
Svar #3

Majken Adamsson

Helen!
Du frågar hur andra gjort, det är väl bara att kolla, det finns ju hemsidor med släktforskning i tusental. I mitt eget fall så har jag pratat med de nu levande personer som finns i min antavla. Ingen där har nekat mig publicera deras uppgifter. Givetvis är jag kanske lite mer sparsam i mina kommentarer om de personerna än om de som levde för kanske två hundra år sedan.
De som dött (även om det var mindre än 70 år sedan) tror jag inte lider av att ha sina personuppgifter publicerade...
 
Lycka till

2000-09-09, 09:21
Svar #4

Magnus Johansson

Man kan inte kringgå PUL genom att lägga personuppgifter på en server i ett annat land. Om man läser 4$ 1 st i PUL står det följande: Denna lag gäller för sådana personuppgiftsansvariga som är etablerade i Sverige.
Om man själv lägger upp en hemsida med personuppgifter så blir man personuppgiftsansvarig för sin hemsida. Då spelar det ingen roll vart uppgifterna ligger fysiskt, dvs om det ligger på en server i Sverige eller i ett annat land. Ligger servern i ett annat land kan även detta lands personuppgiftslag gälla för uppgifterna. Jag vet inget om lagen i USA, men deras lag är förmodligen minst lika sträng som den svenska lagen.
Med personuppgifter menas all slags information som direkt eller indirekt kan hänföras till en fysisk person som är i livet. (3 $ PUL).
Man får alltså lägga ut uppgifter om alla döda personer, men samtidigt bör man ju vara lite försiktig vad man skriver för kommentarer om dessa personer som dog under 1900-talet. Någon ättling kan ju ta illa upp av detta. Man får ju använda sunt förnuft.
För att vara på den säkra sidan så bör man fråga de personer vars uppgifter man vill lägga ut på internet.
Hälsningar
Magnus

2000-09-09, 13:01
Svar #5

Utloggad Åke Tilander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 480
  • Senast inloggad: 2018-09-18, 06:07
    • Visa profil
Hej!
 
När det gäller PUL så ska man ha klart för sig att den just nu genomgår en revidering i mer tillåtande riktning. Det verkar som att de som skrev PUL inte riktigt förstod hur internet fungerar och vad de gjorde. Om jag skriver ett namn här, t.ex. Lars Andersson, så borde jag ha inhämtat personens tillstånd först, eller snarare redaktören som är ansvarig för detta forum borde ha gjort det. Jag tror att de flesta inser det orimliga i detta. Titta t.ex. i detta forum under avdelningen kändisars härstamning. Vem har frågat dem om lov att lägga ut deras namn här?
 
PUL är, om man ser till lagens bokstav, obsolet. I praktiken har den inte kommit att tillämpas på det sätt som var tänkt därför att detta var orimligt.
 
Av de förmodligen åtskilliga miljoner brott som svenskar begått under senare år mot PUL har endast ett ytterligt litet fåtal fall prövats i domstol. I de fall någon dömts har det handlat om grovt kränkande, osakliga omdömen om namngivna personer. Det bör man nog akta sig för!
 
Visserligen har dessa sidor kunnat stängas efter en lång och utdragen rättsprocess. Ett problem har dock varit att andra personer, helt oberoende av den som först la ut hemsidan, har kopierat och lagt ut den på andra ställen på nätet, i yttrande-frihetens namn.

2000-09-09, 19:32
Svar #6

Utloggad Helen Strahl

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 299
  • Senast inloggad: 2022-07-07, 15:41
    • Visa profil
De uppgifter som finns på min hemsida är namn, födelsedatum (ej personnummer) och ort. Inget kontroversiellt alltså. Jag har dock inte gått ut med en förfrågan till alla. Hör någon av sig och inte vill stå med på min hemsida måste jag naturligtvis ta bort uppgifterna. Ser fram emot den nya reviderade PUL!

2000-09-10, 18:08
Svar #7

Utloggad Andreas Karlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 575
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 09:50
    • Visa profil
Angående den amerikanska lagstiftningen så är den inte alls lika sträng som den svenska, eller rättare sagt EU:s lagstiftning (för det var ju EU som tvingade på oss PUL). Ett amerikanskt försök till lagstiftning i den vägen upphävdes av högsta domstolen, eftersom det stred mot den amerikanska författningen regler om yttrandefrihet. En förebild för Sverige.
 
För övrigt är det även i Sverige alltid frågan om hur en domstol tolkar lagen. Låt oss säga att du låter en vän som bor i USA lägga ut hemsidan på nätet. Skulle då verkligen du själv kunna dömas som ansvarig enligt PUL? Det finns många andra sätt att försöka kringå lagen. Och hur domstolen sedan tolkar detta och dömer, det kan man ju inte veta på förhand. Det måste upp till prövning först.
 
För övrigt bör PUL anskaffas snarast. Inte förändras, utan avskaffas helt. Den lagen hör hemma i Nordkorea eller Kuba, inte i Sverige.

2000-09-10, 18:20
Svar #8

Stig Rådahl

Hej Andreas!
 
En förebild för Sverige säger du om den amerikanska författningen om yttrandefrihet.
Varför enbart tala om Sverige?
 
Varför inte En förebild för EU eftersom vi nu tillhör EU?
 
Mvh Stig

2000-09-11, 10:38
Svar #9

Utloggad Åke Tilander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 480
  • Senast inloggad: 2018-09-18, 06:07
    • Visa profil
PUL - inte KUL
 
Det är naturligtvis ett stort problem med en lag som stora delar av svenska folket brutit mot.
 
Det finns också ett rättssäkerhetsproblem i att kanske mindre än en tusendels promille av brotten går vidare till domstol. Vem avgör vem som ska sättas dit och vem som ska frias om så många bryter mot lagen. Om man är konspiratiroskt lagd kan man ju säga att det är bra att ha en lag som många bryter mot. Vill man straffa någon som är obekväm i samhället och kanske säger sanningar som de styrande inte vill höra kan det ju vara bra att ha en lag att ta till som den personen faktiskt brutit emot och på så sätt tysta den obekvämes kritik.
 
Samtidigt tycker jag inte att PUL helt ska avskaffas. Det finns faktiskt en hel del saker som bör vara förbjudna när det gäller att peka ut personer med namns nämnande på internet. Tyvärr förbjuder PUL inte bara detta utan så mycket mer.

2000-09-13, 12:40
Svar #10

Andreas Karlsson

Visst skall man kunna förbjuda att peka ut personer med namns nämnande på internet när det gäller förtal och dyl., när det gäller falska anklagelser o. likn. Men dessa regler gäller redan för andra massmedier idag. Det behövs inte en speciell lag för datamedier och internet, utan dessa bör täckas av samma regler som gäller för tidninga, TV, radio etc. Därför bör PUL avskaffas snarast.

2000-09-14, 19:28
Svar #11

Utloggad Lena A Löfström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 964
  • Senast inloggad: 2022-11-01, 10:39
    • Visa profil
Visste ni att även bilder lyder under PUL så se upp med att lägga upp semesterbilden på nätet!
 
mvh
Lena A L

2000-09-19, 22:08
Svar #12

Utloggad Michael Östman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 212
  • Senast inloggad: 2015-12-30, 13:34
    • Visa profil
    • www.abc.se/~m9172/
Hej Andreas Karlsson !
 
Jag måste påpeka att EU inte har tvingat på oss
PUL. Det var en rekomendation från EU till EU:s medlemsländer att göra detta.
 
Mig veterligt är det bara Sverige som har tillämpat rekomandationen. Detta säger mer om Sverige än om EU !!
 
För övrigt har mina hemsidor blivit friade från åtal - Med hänvisning till att lägga ut släktforskning på detta sätt är att räkna som journalistisk verksamhet !! Därmed undantagen från PUL.
 
Åklagaren har tagit stöd från Datainspektionen i denna fråga.
 
Hemsidan finns på http://www.itv.se/~a1141/
 
Mvh. Michael

2000-09-20, 22:05
Svar #13

Utloggad Andreas Karlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 575
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 09:50
    • Visa profil
Hej själv Michael!
 
Det är delvis sant att EU inte tvingat på oss PUL. Men bara delvis. EU har två möjligheter att utfärda lagar:  
 
(1) Direkta lagar som EU skriver och som börjar gälla direkt. Överordnat de nationella lagarna.
 
(2) Direktiv till medlemsstaterna om att de själva skall stifta en lag med ett visst innehåll. I detta fall är det alltså varje medlemsland som självt skriver lagen och inkorporerar den i sin egen nationella lagstiftning. Beroende på hur detaljerade EU:s direktiv är så kan lagarna skilja sig något åt mellan olika länder, men grundläggande sätt skall de säga samma saker.
 
Nu grundar sig PUL på (2) ovan, och i sin iver att följa EU:s direktiv har kanske Sveriges riksdag varit lite övernitiska och övertolkat direktivet. Men det är likafullt EU som ligger bakom att PUL har kommit till. Och lagar som följer detta direktiv är på gång i flertalet EU-länder, även om det kan dröja en tid innan de har gått igenom.  
 
mvh
Andreas Karlsson

2002-03-12, 13:46
Svar #14

Annelie Biller

Gäller denna lag även uppgifter som är offentliga och icke sekretessbelagda också. I dag kan du med lätthet söka levande personers namn, adress, personnummer, avkommor och förstasidan på deklarationer med lätthet hos skattemyndigheten.  
Ingen sekretess ligger på dessa uppgifter och andra myndigheter har andra uppgifter på nu levande personer som inte är sekretessbelagda. hur gäller då lagarna för publicering av dessa uppgifter (om man helt och hållet frångår sunt förnuft och etik i sin publicering)

2002-03-12, 17:57
Svar #15

Anna Berg

Det handlar väl om att man inte får lämna sådana uppgifter som kan vara sårande och/eller kränkande och/eller till men för den enskilde !  
Så man ska ej notera personliga, privata uppgifter om nu levande personer om de ej själva har tillfrågats och godkänt att det får publiceras på en hemsida.
Så jäkla roligt och intressant är det väl ändå inte att servera privatlivet på nätet? Till vilken nytta? Folk gifter sig, skiljer sig och ska väl inte behöva flyta omkring i rymden bara för att någon har en id? om en hemsida som ska berätta allt eller...?

2004-03-28, 15:25
Svar #16

Utloggad Elenor Svensson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 187
  • Senast inloggad: 2019-03-25, 21:01
    • Visa profil
Hej! Behöver hjälp nu!
 
Jag har läst och läst på massor av platser om PuL, men jag förstår fortfarande inte...  
Jobbar med en släktforskarförenings hemsida, som ska sjösättas inom en månad. Börjar få smått panik pga PuL...
 
Kan jag ha ett register med medlemsbladets artiklar, som anger artikelns författare på hemsidan? Eller måste jag ringa runt till alla författare innan jag lägger ut registret?  
 
Hur är det med ett register på vilka böcker föreningen äger? Måste jag få tag i alla författare?  
 
Jag lägger självklart inte ut adresser eller andra kontaktuppgifter på någon utan att fråga.  
 
Till medlemslistan får alla själv anmäla att de vill ha med sina uppgifter.  
 
Igår fick jag höra att om vi har en ansvarig utgivare för hemsidan, tex föreningens ordförande, så är det okej att lägga ut sådana här register. Ordföranden lät inte alls pigg på detta...  
 
Ska anmäla mej till redaktörskonferensen för hemsidor i Östersund i augusti, men jag behöver ha svar på detta NU!
 
Kan någon hjälpa mig? Eller ge mig råd om vem jag ska fråga om råd...
 
Mvh, Elenor

2004-03-28, 16:15
Svar #17

Bernt Bergkvist (Swetrot)

Boklista är OK så länge den består av titel på boken och författare. En text som beskriver boken är också OK.
 
Artiklar är svårare, inte bara med PUL. Rent upphovsrättsligt måste författaren medge att artikeln publiceras på Internet. Det får dessutom inte stå saker i artiklarna som bryter mot PUL.

2004-03-28, 20:41
Svar #18

Utloggad Elenor Svensson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 187
  • Senast inloggad: 2019-03-25, 21:01
    • Visa profil
Hej Bernt!
Så jag behöver inte kontakta alla författare till de böcker vi har...  
 
När det gäller artiklarna, så tänker vi inte lägga ut dem, utan bara ett register på vilka artiklar som publicerats i vårt medlemsblad och i vilket nummer man kan hitta artikeln i samt namnen på de personer som skrivit artiklarna.  
De flesta artiklarna är skrivna av flera av våra medlemmar, men vissa är skrivna av andra personer, som kan vara svåra att få tag i.  
 
Är fortfarande lite orolig för det här med registren, men jag hoppas att det du Bernt skriver är rätt och riktigt. Det är ju fullständigt hopplöst att göra hemsidor annars!
 
Mvh, Elenor

2004-03-29, 18:56
Svar #19

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2046
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 18:52
    • Visa profil
Hej Elenor!
 
PUL reglerar vilka personuppgifter som får publiceras i tryck och andra medier - men avser först och främst innehållet i desamma.
 
Författarnamn, boktitlar, rubrik på artiklar i medlemstidskrifter e t c får naturligtvis publiceras utan författarnas medgivande.  
 
Genom att boken eller tidskriften en gång för alla har utgivits, är alstret offentligt. Det finns då inget som hindrar att man genom hemsidans arkivförteckning gör reklam för boken/tiskriften/artikeln - så länge man inte publicerar hela artiklar, bilder o dyl.  
 
Om så ska ske behöver man utgivarens medgivande eller, i de fall utgivaren har avlidit, någon närstående eller den som för närvarande utgör källan (t ex ansvarig utgivare för en tidning vars artikel har skrivits av en numera avliden person).
 
Det är i alla fall så här jag har uppfattat PUL kontra offentighetsprincipen. Måhända finns andra uppfattningar?
 
Med vänlig hälsning
Leif G:son Nygård
Huvudredaktör Flydda Dagar,
Medlemstidskrift för Linde Bergslags Släktforskarförening.

2004-03-30, 16:01
Svar #20

Lotta Nordin (Lotta)

Hej Leif!
 
Nu har du nog blandat ihop några principer här. PUL, offentlighetsprincipen och upphovsrätten hänger inte riktigt ihop på det viset. Upphovsrätten till en artikel, bok eller annat har författaren, inte utgivaren. Offentlighetsprincipen gäller allmänna handlingar, alltså  handlingar som förvaras hos, kommit till eller upprättats av myndigheter. PUL gäller, som det betyder, personuppgifter.  
 
Sök på offentlighetsprincip och PUL här i Anbytarforum, det finns mycket skrivet och mycket förklarat.
 
Mvh//
Lotta

2004-03-30, 17:16
Svar #21

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2046
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 18:52
    • Visa profil
Hej Lotta - och tack för tillrättaläggande!
 
Det är viktigt att jag som släktforskare i allmänhet och tidningsredaktör i synnerhet får principerna klart för mig.  
 
Ska noga instudera vad som finns skrivet i ämnet här på RÖTTER.
 
Vänlig hälsning // Leif

2004-03-30, 19:09
Svar #22

Utloggad Elenor Svensson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 187
  • Senast inloggad: 2019-03-25, 21:01
    • Visa profil
Hej Leif och Lotta!
 
Jag blev riktigt glad när jag läste Leifs inlägg, men efter att ha läst Lottas, måste jag säga att jag fortfarande inte vet vad som gäller...  
 
Imorgon ska jag försöka få tag i någon i vår kommun som vet mera när det gäller publicering av personuppgifter på hemsidor...  
 
Mvh, Elenor

2004-03-30, 19:23
Svar #23

Lotta Nordin (Lotta)

Hej Elenor!
 
Jag får väl försöka göra dig glad igen då.  
 
Kan jag ha ett register med medlemsbladets artiklar, som anger artikelns författare på hemsidan?
Svar: Ja!  
Eller måste jag ringa runt till alla författare innan jag lägger ut registret?
Svar: Nej!
 
Hur är det med ett register på vilka böcker föreningen äger?
Svar: OK att lägga ut på hemsidan.
Måste jag få tag i alla författare?
Svar: Nej!
 
Det du inte får göra är att lägga ut artiklar i sin helhet på hemsidan utan att fråga författaren.
 
Mvh//
Lotta

2004-03-30, 20:02
Svar #24

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Hej!
Detta med att författaren äger sin egen artikel är förvisso sant, men det finns många facktidskrifter som kräver att man som författare skriver över äganderätten till sitt alster på tidskriften. Detta måste man kolla upp om man vill återutge artiklar som varit tryckta i olika tidskrifter.
 
Anders

2004-03-31, 15:16
Svar #25

Utloggad Elenor Svensson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 187
  • Senast inloggad: 2019-03-25, 21:01
    • Visa profil
Hej Lotta!
 
Jag tog med mig ditt besked till PuL-ansvarig på min kommun idag, och han tyckte som du. Han sa också att man kan anmäla till datainspektionen att man har en ansvarig utgivare av sidan, och då kommer inte sidan att omfattas av PuL. Vet inte om det är ett alternativ för oss. Jag ska se om jag kan hitta mer om detta.  
 
Tack!
 
/Elenor

2004-03-31, 16:10
Svar #26

Utloggad Elenor Svensson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 187
  • Senast inloggad: 2019-03-25, 21:01
    • Visa profil
Hej igen!
 
Jag har nu talat med en kille på datainspektionen. Efter vad jag förstod, så var det okej att lägga ut mina register, så nu ska jag jobba på, så att vi får inviga sidan i april!  
 
 
Mvh, Elenor

2004-03-31, 21:09
Svar #27

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2046
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 18:52
    • Visa profil
Elenor!
 
Har under dagen (passande nog) funnit en bok som jag tror kan vara intressant för redaktörer och webbredaktörer i släktforskarföreningar. 
 
Titeln är Nätjuridik - Lag och rätt på Internet (1998). Författare: Thomas Carlén-Wéndels, advokat. 
 
Den verkar bra. Ger besked om regler kring bl. a yttrandefrihet, upphovsrätt, varumärke och firma, marknadsföring, handel och avtal, dataregister, ansvaret för anslagstavlor, domännamn, länkar, cookies, brottsliga förfaranden samt lagval och jurisdiktion.
 
Här på RÖTTER finns mycket skrivet i ämnet, jag har läst en del. Men att få allt väsentligt samlat i en häftad bok (för 20 kr. på Myrorna!), är inte dumt att ha med sig!
 
Lycka till med webbsidan!
 
Mvh // Leif

2004-04-01, 08:24
Svar #28

Utloggad Elenor Svensson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 187
  • Senast inloggad: 2019-03-25, 21:01
    • Visa profil
Hej!
 
Jag vill bara tipsa om datainspektionens hemsida:
www.datainspektionen.se
 
Under Informationsmaterial & blanketter - Personuppgifter hittar man ett  
informationsblad om Personuppgifter och Internet.  
Det finns även andra intressanta informationsblad att hämta där.  
 
/Elenor

2004-09-06, 23:27
Svar #29

Michaël Lehman


Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna