ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kyrkböcker på samma sätt som Projekt Runeberg  (läst 827 gånger)

2007-09-25, 14:48
läst 827 gånger

Anna Klevebäck (Annapanna)

Hej!
 
Vore det inte en bra id? om (någon av) de som scannar in kyrkböckerna kunde lägga upp dem som Projekt Runeberg gör. Naturligtvis inte med ocr-inläst text under (vore ett under om ocr kunde tyda gammal handskrift *fnitter*) men med möjlighet för intresserade att försöka tyda sidorna och lägga in texten.
 
På detta sätt kan (så småningom) innehållet i böckerna bli sökbart. Hittar jag inte min Elin på det födelsedatum jag har kan jag söka efter Elin i hela den FB. De träffar jag får kan jag kontrollera mot orginal källan i den scannade bilden ovanför texten.
 
Vid svårtydda sidor kan flera föreslå tolkningar och hjälpas åt med vad som borde vara den troligaste tolkningen.
 
Ovanstående var bara en id? som jag fick och jag är nyfiken på vad ni anser om den och om någon tror SVAR/Genline/ArkivDigital/m fl? skulle kunna vara inttresserade att göra något sådant?
 
Anna

2007-09-25, 17:14
Svar #1

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6912
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 18:29
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Det finns ju alltid möjlighet att söka i t.ex. Släktdatas register för den som vill hitta sin Elin snabbare i originalboken.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2007-09-25, 19:25
Svar #2

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Jag tycker det låter som en intressant id?. Kanske i liten skala att börja med, men det är ett utmärkt sätt att lära sig tyda gammal handstil.

2007-09-25, 22:45
Svar #3

Utloggad Sven Luthman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 81
  • Senast inloggad: 2013-06-14, 09:39
    • Visa profil
    • www.genealogi.nu
Hejsan,
 
Detta projekt kommer att realiseras. För ca 50 år sedan så mikrofilmade mormonerna de svenska kyrkböckerna. Nu håller de på med att digitalisera sitt enorma arkiv med mikrofilm. När det gäller de svenska kyrkböckerna så sker det i samarbete med SVAR.
Man har också påbörjat arbetet med att indexera detta enorma material. För tillfället är det mest amerikanska dokument som indexeras. Men även i andra länder har pilotprojekt påbörjats. Förhoppningen är att man under 2008 kommer kunna börja att indexera det svenska materialet. Det är då viktigt att det blir många som hjälper till för att det inte ska ta för lång tid.
För information om detta indexeringsarbete kan ni titta på FamilySearchIndexing
Anmäl er gärna så de ser att det finns många svenskar som är villiga att arbeta med detta.
Det material som är indexerat går att söka via en annan sida (kräver registrering) Record Search och som fortfarande är på teststadiet. Det kommer hända mycket inom detta område de närmaste åren.
 
mvh
/Sven
- - - - -
Besök gärna min hemsida
Genealogi.nu
- - - - -

2007-09-26, 08:37
Svar #4

Anna Klevebäck (Annapanna)

Hej!
 
Intressanta länkar både Släktdata och FamilySearchIndexing, speciellt den senare som tydligen ska genomföra min id?.
 
Kommer följa utvecklingen med spänning.
 
Anna

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna