ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hemsidor för släktföreningar  (läst 1632 gånger)

1999-05-09, 14:53
läst 1632 gånger

Margareta Frost-Johansson

Hej!
Vi är en släktförening som planerar att lägga ut en hemsida om föreningen på Internet. Finns det någon som har erfarenhet ev detta? Vi behöver tips och idéer. Tack på förhand.

1999-05-21, 11:40
Svar #1

Utloggad Fredrik Derefeldt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1028
  • Senast inloggad: 2023-09-25, 12:41
    • Visa profil
Hej!
 
Själv skall bygga om min egen hemsida, och endel uppgifter kommer att flyttas till en annan adress. Då kommer jag även att lägga in endel för Ådala Släktförening (Umeå) som i förstahand berör Åström från Ådala/Åliden.
 
Jag har endel tankar och funderingar. Så det kan ju vara intressant att utbyta funderarar och ideer.
 
Så du kan ju höra av dig till mig. Alltid kan man ju få inspiration. Men som ett första steg tycker jag att det skall finnas dels information om föreningen samt en släktutredning. Är släkten spridd över flera länder, bör den finnas minst på två språk (i detta fall skulle jag tro Svenska och Engelska).
 
Mvh
Fredrik
fredrik.derefeldt@ebox.tninet.se

1999-05-21, 19:15
Svar #2

Utloggad Christer Svensson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 118
  • Senast inloggad: 2024-04-11, 12:18
    • Visa profil
    • www.lifeisfab.com
Margareta!!!!
Lämpligast vore väl att registrera ett domännamn som knyter an till föreningen såsom man kan göra till en ort enligt nedanstående fejkade exempel.
www.otterstad.nu
Är du intresserad så hör gärna av dig till mig angående kostnader för domännamn och webhotell.

1999-05-21, 22:04
Svar #3

Utloggad Åke Myrenäs

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 322
  • Senast inloggad: 2019-01-28, 20:02
    • Visa profil
    • akeshemsidanr10.se
Fredrikd. Vad tycker du om min hemsida. Se Enhörna hembygdsförening under altavista tex.

1999-05-21, 23:17
Svar #4

Utloggad Fredrik Derefeldt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1028
  • Senast inloggad: 2023-09-25, 12:41
    • Visa profil
Visst Christer!
En egendomän är bra. Själv har jag registrerat www.derefeldt.nu
Den kostnaden är inte så farlig, det är webbhotellen som kan bli dyra, det finns flera alternativ att välja mellan. Även utan webbhotell och domän. Vilket blir billigare.
 
Mvh
Fredrik

1999-05-22, 02:29
Svar #5

Anders Andersson

Som gammal Internet-uv har jag en smula svårt att förstå hysterin kring domännamn. Visst är det bra om man kan ha en kort adress som folk till nöds kan hålla i huvudet, men det känns som om det än så länge är i huvudsak slumpen som avgör vem som hinner först till ett visst namn. Om det i hela världen finns elva släktföreningar Falk, så kan högst en av dem erhålla domänen FALK.ORG (det i mitt tycke naturliga valet, som dock i verkligheten redan är registrerat av Marcel A. Stenzel för något för mig okänt ändamål).
 
De övriga föreningarna får i så fall sprida ut sig på FALK.COM, FALK.NET, FALK.NU, FALK.A.SE osv, ofta helt utan naturlig koppling till den aktuella toppdomänen. Vilken är lättast att hitta? Man kan ju lika gärna haka på ett löpnummer för att göra varje domännamn unikt; det går i alla fall inte att gissa sig till det.
 
Som katalog betraktat anser jag att domännamnsregistret har förvandlats till en skräpsamling, om än en alfabetiskt ordnad sådan. Att få en domän i .COM i dag tycks mig som att adoptera en godtycklig tall i Sibirien och få sätta upp sin namnskylt vid den, i den händelse någon turist skulle passera förbi. Motsvarigheten till en domän i .ORG blir väl en tall i Jämtland. På ön Niue pågår utplanteringen av tallskog för glatta livet.
 
Om man är ute efter att synas på WWW så borde det viktigaste vara att placera sig i just de kataloger där folk kan förväntas leta efter en, och en svensk släktförening skulle lämpligen återfinnas i en välstrukturerad förteckning hos Sveriges Släktforskarförbund, där man garanterat slipper slåss om annonsutrymmet med färöiska kamelhandlare, cybermanikyrister och buddhistiska välgörenhetsklaner. I det läget spelar det inte riktigt lika stor roll huruvida ens adress är  eller  (observera längdlikheten). Huvudsaken är att moster Agda kan peka och klicka.
 
Vi är sex miljarder människor på denna jord, och en vacker dag skall allihop ha varsin domän, vars namn helst skall vara både uttalbart på alla viktigare språk, kortare än 24 tecken och anknyta till ägaren. Sedan tillkommer alla företag, föreningar och andra organisationer. Gissa om den ekvationen går ihop.

1999-05-22, 11:37
Svar #6

Utloggad Christer Svensson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 118
  • Senast inloggad: 2024-04-11, 12:18
    • Visa profil
    • www.lifeisfab.com
Kan generellt hålla med dig Anders Andersson, men kan inte förneka den stolthet man känner med ett eget domännamn. Man får väl se domännamnet som ett namn och en adress till något på det logiska och virtuella Internet. Angående mängden domännamn som behövs så löses detta problem med IP version 2 som redan börjar lanseras.
Plats på ett webhotell behöver inte kosta mer än 60 kr/månad och det bör inte vara så tung kostnad för tex en släktförening som vill synas.

1999-05-25, 02:38
Svar #7

Anders Andersson

Visst kan det ligga ett nöje i att inneha en egen domän, och jag tänker inte bedriva något korståg mot enskilda som skaffar egna domäner i onödan. Jag frågar mig dock hur långvarigt det nöjet blir med nuvarande utveckling, och jag vill visa hugade släktföreningar vad som i realiteten är väsentligt om man vill synas på Internet. Det viktiga är väl ändå vilka kataloger man står i, inte vilket telefonnummer man har.
 
Att problemet med mängden domännamn skulle lösas med IP version 2 måste jag dock ifrågasätta. För det första verkar du ha blandat ihop IP version 6 med Internet 2; vad talar du om egentligen? För det andra handlar inget av dessa projekt om domänstrukturen (eller så känner du till något jag nog gärna vill veta mer om). För det tredje känns påståenden om en snar lösning på ett problem som få verkar begripa innebörden av lika trovärdiga som en patentmedicin mot cancer och fotsvett som säljs per postorder från Panama. Detta är nu inte rätt forum för att diskutera Internet i allmänhet, men frågan är då vart vi skulle gå i stället..?

1999-05-25, 09:20
Svar #8

Peter Rydén

En liten tanke: Vår hembygdsförening (Tabergs bergslags hembygdsförening) valde att göra en hemsida utan egen domän. Däremot fick vi en enklare om mer lätt-ihågkomlig adress via www.bigfoot.com
Vår adress blev då www.bigfoot.com/~taberg/ och e-postadressen taberg@bigfoot.com.  
Bigfoot fungerar som så, att den vidarebefordrar allt till den hemsida som du har sedan tidigare, men i stället för att behöva skriva in exempelvis w1.telia.com/6328844092/ räcker det med den ovan nämnda bigfoot-adressen. Likadant gäller med e-postadressen. All e-post som skickas dit, vidarebefordras till den vanliga adressen.  
 
Bigfoot-tjänsten är helt gratis, men den förutsätter att man kan engelska.

1999-05-25, 14:55
Svar #9

Utloggad Fredrik Derefeldt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1028
  • Senast inloggad: 2023-09-25, 12:41
    • Visa profil
Hej Åke Myrenäs!
 
Jag skall först nämna att jag är väl ingen hejare på hemsidor ännu. Men man lär sig ju hela tiden, och ideér har man ju.
 
Jag har kollat din Enhörna sida nu. Och har lagt märke till vissa detaljer och har några förslag till förbättringar.  
 
Först skall jag väl nämna att det skiljer lite mellan hemsidor för släktföreningar och (som i ditt fall) hembydsföreningar.
 
En fördel med din sida är att den finns både på Svenska och Engelska (underlättar för t.ex. amerikaner som har rötter i denna hembygd). Det är bra att ta upp hela styrelsen (en detalj är väl att om några styrelsemedlemmar har e-post adress, så tycker jag den borde vara med för dessa).
 
Det är bra med uppgifter om vad som händer för den intresserade i hembygden. Även en liten bakgrund om föreningen är uppskattat.
 
Länkar till andra sidor med anknytning till hembygden, och eventuellt även grannförsamlingar och eventuella släktutredningar som berör hembygden är alltid uppskattat och kan leda än vidare (kanske lite tunt i detta fall). Vad det beror på vet jag, svårt att hitta bra sidor med intressanta uppgifter är kanske en möjlighet.
 
Litteratur om bygden är en viktig hörnsten och det har ni lyckats få med ganska bra.
 
Nu till det som jag saknar mest av allt.
Det är åtminstone en liten beskrivning av bygden, läge i Sverige (nu vet ju jag var Enhörna ligger, men inte alla). Lite historik, vad det fanns för större egendomar, näringar (okey jordbruket, var ju den dominerande förr, men om det fanns andra större näringar och industrier av något slag).
 
Sedan tycker jag ett intressant inslag på en hemsida av detta slag är som t.ex. rötter har med Ulf Berggren (en krönikör), behöver inte vara så avancerat, men att någon skriver något om bygden i en krönika, t.ex. 1 ggr i månaden. Det gör ju bl.a. att man ser vad som händer i bygden, men även kan ju krönikan handla om något som hänt förr i bygden, om någon tingssak etc... Det tycker jag ger lite extra krydda. Och då blir ju hemsidan uppdaterad åtminstone 1 gång i månaden. Och inte som när jag ringde för en vecka sedan till ordföranden i Gåsinge-Dillnäs hembygdsförening och fråga lite om litteratur tips etc. (fann att de hade 1953 givit ut en krönika, där en av mina anor fanns med), när jag nämnde att jag fann dem via internet, kom han på att de kanske skulle skriva in deras hembygdsvandringar de skulle göra under sommaren (den var väl uppdaterad sommaren 1998).
 
Det var några tips och utlåtanden.
 
Kanske kommer på mera senare.
 
Mvh
Fredrik

1999-05-25, 16:03
Svar #10

Utloggad Christer Svensson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 118
  • Senast inloggad: 2024-04-11, 12:18
    • Visa profil
    • www.lifeisfab.com
Jag menar närmast problemet med antalet adresseringar (och med det antalet domännamn också)som i dagsläget använder 32 bitar och i nästa version av IP-protokollet 128 bitar. Det nya IP-protokollet kallas IPng eller IPv6 och ingår som en mycket viktig del i Internet 2. Dessutom kommer säkert Internet 2 förbättra kvaliteten och strukturen på nätet.

1999-09-07, 17:59
Svar #11

Lotte Jensen

Jag och min syster har gjort en hemsida med släktforskning på Gotland som tema, kanske kan den kan vara nåt att titta på för att få tips.
http://home.swipnet.se/gotlands_genvagar/  
Vår tanke är att den skall fungera lite som en nättidning, ja som en mötesplats för de med samma geografiska plats som gemensam nämmnare.

1999-09-08, 13:02
Svar #12

Lotte Jensen

Har ytterligare ett tips. En kille i Danmark har gjort en hemsida om släkten Schartau. de är spridda i Danmark, Sverige, Norge, Tyskland, England och USA.  
http://home1.inet.dk/schar/

1999-10-01, 15:11
Svar #13

Utloggad Åke Myrenäs

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 322
  • Senast inloggad: 2019-01-28, 20:02
    • Visa profil
    • akeshemsidanr10.se
Fredrik Derefeldt. Det var ett tag sedan du skrev om min hemsida. Jag är ej heller någon hejare på att göra hemsidor. Jag har ändrat  en del i mina sidor. Kanske inte helt bra ännu. Men en sak förstår jag ej. Jag tänkte lägga in en rullist med olika länkar och jag får fram en sådan men får ej bort html tecknen framför texten bl a br tecknet. Jag förstår hur man skriver html-koden. Har du något tips vart jag kan vända mig. Jag har använt Front Page Express för att få fram rullisten. Vänligen Åke Myrenäs

1999-10-01, 15:55
Svar #14

Utloggad Fredrik Derefeldt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1028
  • Senast inloggad: 2023-09-25, 12:41
    • Visa profil
Hejsan Åke!
 
Nu är inte detta en hemsidesskola. Och dessutom hängde jag inte riktigt med. Är du inne på att göra sidan med ramar eller? För en vanlig rullist kommer ju fram automatiskt om texten går utanför webbläsarens fönster...om man nu inte låser den funktionen.
 
Kan kanske hjälpa dig. Om du mailar mig vad du menar. Själv använder jag FrontPage 2000. Så jag kan nog lättare finns felet om jag inte kan det direkt i huvudet. Jag har lärt mig mera sedan senast. Kan ju kolla på min blivande nya hemsida på utformningen.
 
Mvh
Fredrik

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna