ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hemsida  (läst 4748 gånger)

2009-12-21, 00:26
läst 4748 gånger

Sten Magnusson

Anders!
Om du läser mitt föregående inlägg ordentligt ser du att jag skriver om exemplet Nils Jönsson född 1830 bl.a.:
 
Denna uppgift följer ju med från vaggan till graven och att då utelämna de källor man har ger ju alla som eventuellt är släkt med denne person onödigt merarbete.  
Ovanstående citat avser m.a.o. inte den som publicerar sitt resultat utan den läsare som ska kunna granska sanningshalten i detta.
 
Som jag tidigare sagt leder ju publicering till offentliggörande av forskningsresultatet och att vem som helst kan läsa de resultat som framkommer och att då utelämna uppgifter efter eget godtycke torde m.a.o. vara något märkligt.
Ovanstående citat avser det faktum att man för läsarens skull publicerar även källorna. Annars kan ju vem som helst påstå att dessa uppgifter är helt felaktiga utan att det fördenskull behöver vara så.
 
Poängen är ju att alla läsare/forskare ska kunna granska resultatet på egen hand och därefter ta ställning till om uppgifterna stämmer eller inte.
Detta citat avser enbart att den som läser en publicering ska kunna göra en objektiv granskning utan att behöva påverkas subjektivt av uppgiftslämnaren.
 
Sedan kan det ju självfallet förekomma motstridiga uppgifter men då får man ju hänvisa till båda och göra en särskild anteckning om detta.  
Behöver väl egentligen inte kommenteras eftersom det framgår vad som avses.  
 
Sedan bör man väl också klargöra vilket landskap en person är född i så man inte i onödan letar i fel kyrkoarkiv.
 
Anders skriver här bl.a.  
Om då Nisse Nilsson skriver på sin hemsida att Greta var född i Örträsk så är det en hjälp för mig, inte ett merarbete.

Örträsk, Lycksele kommun, Västerbottens län (AC) torde ge betydligt bättre upplysning om födelseorten än bara Örträsk. skriver man bara att A föddes t.ex. i Örträsk ger det inte tillräcklig information om vilket landskap/län man ska söka i.
 
Ett annat exempel.
B föds i Backa. Jaha vilket Backa? Backa i Göteborgs kommun, Backa i Lysvik, Värmland eller Backa i Orsa finnmark, Dalarna?

 
Mvh/Sten Magnusson (petimetern)

2009-12-21, 01:20
Svar #1

Utloggad Annika Nygren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1634
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 23:53
    • Visa profil
    • anygren.se
Jag hade funderat på att skapa en hemsida med mina insamlade uppgifter man jag vet inte om jag vågar. Det verkar vara så höga form-krav. Vågar jag?  
 
Någon som har ett exempel på en BRA  
 
ANNIKA

2009-12-21, 03:28
Svar #2

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Annika, det är klart att du vågar! Tänk på alla som får nytta och glädje av din information!  
Om något blir lite tokigt i början, vilket det ofta blir, så kan du ändra efterhand!
Det är bra om du har med varifrån dina uppgifter kommer förstås, men låt inte några formkrav stoppa dig!
 
Om du vill kan du ju kika på min enkla hemsida www.freewebs.com/simander men det finns många som är mycket bättre.
 
Det är bättre att våga göra och göra lite fel, än att inte våga alls!  
 
LYCKA TILL!
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2009-12-21, 04:21
Svar #3

Utloggad Jimmy Dahlund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 327
  • Senast inloggad: 2011-02-23, 23:17
    • Visa profil
    • www.dahlund.eu
Du kan även kika på min hemsida http://www.dahlund.eu som är väldigt varierande vad gäller källhänvisningar. När jag började släktforska angav jag inga källhänvisningar men i min senare forskning har jag även angivit dopvittnen vilket underlättar för andra att bedöma riktigheten i släktskapsrelationerna. Jag ser ingen anledning att avstå från att publicera för att några källhänvisningar saknas. För övrigt tycker jag Stefan är lite för blygsam, det är en mycket bra hemsida som jag haft stor nytta av i min forskning.

2009-12-21, 04:22
Svar #4

Sten Magnusson

Annika!
Du kan ta en titt på Björn Espells hemsida.
http://web.telia.com/~u12214501/index.html (huvudsida)
http://web.telia.com/~u12214501/anor/default.html (släktkrönika)
 
Mvh/Sten Magnusson

2009-12-21, 05:05
Svar #5

Sten Magnusson

Jag skulle vilja ställa ett par frågor till Jimmy.
 
Har du kompletterat hemsidan med nya uppgifter allt eftersom du hittar nytt material och dessutom skrivit ner de källhänvisningar du har före publiceringen?
 
Om du finner fel i uppgifterna, kompletterar och rättar du dessa med en förklaring till ändringen/ändringarna på hemsidan?
 
Sedan ska man ju komma ihåg att uppgifter som lämnas av andra ändå för säkerhets skull ska kontrolleras.
 
Här en ganska praktisk länk.
http://kollakallan.skolverket.se/kallkritik
 
Mvh/Sten Magnusson
 
(Meddelandet ändrat av viking 2009-12-21 05:14)
 
(Meddelandet ändrat av viking 2009-12-21 05:17)

2009-12-21, 07:48
Svar #6

Utloggad Stig-Ove Wisberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 867
  • Senast inloggad: 2016-04-06, 07:45
    • Visa profil
    • wisberg.se
Jag blir alldeles kallsvettig. Satt igår och uppdaterade 5 släktgrenar på min hemsida, men jag har inte tillkännagivit eller förklarat vilka ändringarna är. Det är nog ett 50-tal det handlar om. Hur ska jag göra? Skriva en separat lista med ändringarna/kompletteringarna och länka till den? Göra rödmarkeringar där det är ändrat?
Hur ska hemsidan klassas? Är det en officiell sida där alla kan ställa vilka krav som helst på mig, eller kan jag lägga ut det jag vill (naturligtvis inom lagens råmärken) och låta betraktaren ta det eller förkasta det?
 
Det blir många ???
 
/Stig-Ove

2009-12-21, 07:59
Svar #7

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Det verkar som ett av våra stora standardverk, Elgenstierna, inte kör med källhänvisningar. Åtminstone inte i CD-upplagan från Riddarhuset. Ska vi förkasta den källan då?

2009-12-21, 09:52
Svar #8

Utloggad Mårten Swärd

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 876
  • Senast inloggad: 2020-03-08, 18:06
    • Visa profil
    • mygen.atavus.se
Jag förstår inte den här diskussionen.. Är detta verkligen ett problem??  
Släktforskning är ju en hobby, i.a.f. för 99% av alla utövare, och mig veterligen finns inga som helst skall-krav på det jobb man gör, var och en är ju fri att göra exakt vad man vill med sitt eget material och ingen annan har ju någon som helst rätt att ställa några krav på det som man publicerar..
 
Även om jag skulle sitta och hitta på namn och föra in i släktträdet och sedan slänga ut på Internet så får jag ju göra det om jag själv vill.. Likadant med källhänvisningar. Vill någon använda sig av det som finns publicerat på nätet så ligger det ju på betraktaren att filtrera informationen efter eget huvud. Alla är väl överens om att bra källhänvisningar är bra och önskvärt men det finns ju absolut inga krav och jag tycker inte att man ska ha dåligt samvete, eller överväga att inte publicera, bara för att man INTE har det.
 
Din forskning är ditt eget material och det gör du som du vill med, och andra synpunkter än vänliga råd kan man totalt ignorera tycker jag.

2009-12-21, 11:54
Svar #9

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Skalan emellan tvång, över krav till uppmaningar till stimulerande råd till likgiltighet är väl ändå ganska lååååång?  
 
Att Förbundet, föreningar och medlemmar arbetar för att släktforskare använder källor såväl sina i egna anteckningar som vid publicering behöver inte utgöra något problem, så länge vänlighet, respekt och tolerans råder.  
 
Inom gotlandsforskningen finns ett exempel här på Anbytarforum på en forskare som publicerade mycket material utan källhänvisning, men som ändrat sig och nu anger detta.  
Detta är så mycket viktigare när man tar uppgifter, särskilt stora mängder, från andra forskare, databaser, genealogisk litteratur, hembygdsböcker, etc.
 
Att man får göra hur man vill, behöver ju inte betyda att man måste göra det! Ju längre man forskar desto mer medveten blir man förhoppningsvis. Ju tidigare man inser vitsen med att ange källor desto bättre förstås. Gäller även faddrar förstås, även om de inte är källor i klassisk bemärkelse, kan de ju ofta användas för att spåra släktingar.
 
Faktum är att om man ändå samlar på sig uppgifter om sina släktingar, så tar det inte så mycket tid att lägga till källhänvisningar, om man gör det från början. Ska man ändra det senare så blir det mycket besvärligare.
 
Angående uppdateringar av sin hemsida, så kan det ju vara en fördel om man ser vad som är ändrat förstås, men kan ju absolut inte vara något krav. Jag har inte ens tänkt på att markera mina egna ändringar faktiskt! Får fundera på saken!
 
Det är i alla fall bra om man anger när hemsidan senast ändrades.  
 
(Meddelandet ändrat av simson 2009-12-21 12:59)
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2009-12-21, 16:07
Svar #10

Utloggad Stig-Ove Wisberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 867
  • Senast inloggad: 2016-04-06, 07:45
    • Visa profil
    • wisberg.se
Det är nu åtgärdat

2009-12-21, 17:21
Svar #11

Utloggad Joel Vogler

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 845
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 21:47
  • Quaerite et invenietis
    • Visa profil
Jag tycker att man måste göra klart för sig vilken målgruppen är när man publicerar något.
 
Om man vänder sig till Släktforskare - det må vara på en privat hemsida eller här på anbytarforum - är det mycket lämpligt att ange vilken källan till en viss uppgift är. Det blir till god nytta för den som själv Släktforskar.
 
Men om man är ute efter att visa upp släkten för vänner och bekanta (som ofta inte är särskilt intresserade, egentligen) är det bättre att göra presentationen så enkel som möjligt. Om bilden kompliceras av källhänvisningar och liknande tröttnar denna målgrupp mycket snabbt.

2009-12-22, 00:29
Svar #12

Utloggad Jimmy Dahlund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 327
  • Senast inloggad: 2011-02-23, 23:17
    • Visa profil
    • www.dahlund.eu
Jag skall försöka svara Sten Magnusson. När man kommer till min hemsida står det att den är ett levande arbetsmaterial. Det är alltså inte något akademiskt material producerat för något välrenommerat universitet. Man får helt enkelt ta det för vad det är. Syftet med publiceringen är dubbel, dels kan andra forskare få nytta av materialet, det är ju väldigt enkelt att kontrollera en uppgift i födelseboken om födelsedatum och ort står med även om källhänvisning saknas. Problemen uppstår då en uppgift kommer från husförhöret och den är felaktig, ett förhållande som fått mig att inse vikten av källhänvisningar. Den andra och roligaste orsaken till publicering är att man får kontakt med avlägsna släktingar, jag har till och med fått tillskickat mig ett fotografi på min morfars mormor och hennes barn så jag ångrar absolut ingenting.

2010-01-12, 10:53
Svar #13

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Enligt Telia så har deras privata hemsidor upphört från årsskiftet. Det är många släktforskare som har sina sidor där, och jag undrar vad som nu händer med dessa?
 
Det verkar som att de ännu finns kvar, men hur länge? Går de att uppdatera?
 
Hur tänker ni göra som har era sidor hos Telia?

2010-01-12, 11:48
Svar #14

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Hann aldrig lägga in min där, men närstående har flyttat sina till andra ställen. Man kan ju ganska billigt hyra ett webhotell (one.com t ex) som är säkrare.

2010-01-12, 14:08
Svar #15

Utloggad Karl Bergstrand

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 296
  • Senast inloggad: 2019-08-29, 07:46
    • Visa profil
    • kb44.se/rotter.htm
Anders
Jag uppmärksammade det när jag var inne på telias mina sidor i mitten av december. Skaffade ett konto på one.com och lade ut mins site där.
Sidorna ligger kvar ännu. Det går att komma in i servern och ladda ner, men det verkar inte att gå att ladda upp. Då jag ändrade min indexsida för att lägga in min nya adress så gick det inte att ladda upp.

2010-01-12, 18:48
Svar #16

Utloggad Rickard Grusell

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 533
  • Senast inloggad: 2017-01-22, 20:51
    • Visa profil
    • rgrusell.se
Jag har retat mig på detta besked från Telia ända sedan de informerade nån gång sen höst. Har legat på deras kundtjänst och efterfrågat alternativ, strax före jul kom besked om att man som privatperson kunde teckna nytt avtal typ Företag till minst den facila kostnaden av 140:- /mån och +moms.
I mellandagarna kom besked om att sidorna ligger kvar på Telia till sista januari. Jag tecknade också nytt avtal hos One.com för en vecka sedan, kostar mig nu 12:- /mån och 95:- / år för mitt eget domännamn. Initialt tillkom också en registreringsavgift.
 
Jag har länge gått och väntat på att någon annan skulle reagera, ett tag gjorde jag en sökning i forskarkatalogen för att se hur många som visar att de har hemsidorna hos Telia, tyckte att det inte verkade vara så många, därav inget inlägg från mig om detta förrän nu.
 
Tack Anders för att du äntligen gav anledning att skriva av mig lite av den frustration jag känt.
 
Mvh /Ricke

2010-01-12, 19:09
Svar #17

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Jag har varit ordentligt frustrerad över Telias manöver att privata hemsidor ska raderas! Jag har fått veta att Telia har förlängt fristen till den sista januari, för att därefter rabattera priset (140 kr/mån) för privata hemsidor, om man vill använda sig av Telias server. Det har dock inte gjort mig mer positiv till Telias service till sina kunder ..  
 
För min del har jag lagt min hemsida på ett annat, lite mindre webhotell som erbjuder mycket bra service, fri support  och hyfsade avgifter (ca 600 kronor/år), vilket jag gärna betalar i stället för att gynna Telia.
 
Webhotellet är http://www.demopoolen.se/
 
Hälsningar Anita
 
 
 
(Meddelandet ändrat av anbe 2010-01-12 22:47)

2010-01-12, 20:06
Svar #18

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Om det inte är alltför omfattande material som ska publiceras, kanske det ryms gratis på www.freewebs.com, där jag har delvis har min hemsida. Sedan har jag utökat till Bredbandsbolagets sidor, där det ingår i bredbandsabonnemanget.  
 
Kolla gärna på Simanderska palatset www.freewebs.com/simander, ingen reklam är det på sidorna heller! Det är min son som sköter det tekniska, så fråga mig inte om detta.
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2010-01-12, 20:55
Svar #19

Utloggad Vincent Eldefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2571
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 03:53
    • Visa profil
    • Släktingar.se
Telias system är förlegat och därtill riktigt uselt. Webbhotellkonton är idag så pass billiga att Telias upplägg inte fyller någon funktion alls så det var väl egentligen bara en tidsfråga innan de skulle försvinna.
 
Ett råd till alla er som flyttar till nytt efter Telia - se till att det är ni själva som står som ägare till eventuell egen domän och att det är ett seriöst webbhotell där ni har möjlighet att flytta utan krångel.
 
[PS. Vi webbutvecklare skulle inte ta i One med tång ens men de fungerar oftast bra till en enkel privat sida. DS.]
 
(Meddelandet ändrat av vineld 2010-01-12 20:58)
Sveriges största genealogiska databas med verifierad information:
https://www.slaktingar.se/

2010-01-12, 21:33
Svar #20

Utloggad Kenneth Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1305
  • Senast inloggad: 2023-10-31, 10:03
    • Visa profil
Vilket webbhotell skulle de seriösa webbutvecklarna använda ?

2010-01-12, 22:06
Svar #21

Utloggad Christer Gustavsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 895
  • Senast inloggad: 2023-01-28, 16:47
    • Visa profil
    • bergstorp.se
Utan att jag för den skull tillhör de seriösa webbutvecklarna så kan jag rekommendera både one.com och binero.se. Den första är billig och den senare var Bäst i test 2009 enligt InternetWorld.

2010-01-12, 22:09
Svar #22

Utloggad Stig-Ove Wisberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 867
  • Senast inloggad: 2016-04-06, 07:45
    • Visa profil
    • wisberg.se
Jag använder Cliche Webbhotell med tillgång till 2000 Mb och eget domännamn (http://www.clichehosting.com/se/). Har inget än gott att säga om dem. De har ett flertal olika erbjudanden. Telia erbjöd 10 Mb, ville man ha mer fick man länka mellan flera hemsidor.
 
/Stig-Ove

2010-01-12, 22:57
Svar #23

Utloggad Henrik Mosén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1228
  • Senast inloggad: 2018-10-22, 19:16
    • Visa profil
    • www.vifolka.se
Jag använder mig av one.com för ett par enkla hemsidor/sajter och det fungerar helt okej, även om det kräver en del handpåläggning för att bli som man vill. Helt enkelt prisvärt och okej funktionaliteter för helt oseriösa datoranvändare som mig.  
 
Det hade varit betydligt bättre för mig att kunna använda t ex DotNetNuke.com som kan användas gratis och är väldigt smidigt, men dock kräver en del som one.com inte har... För de som hos sitt webhotell kan använda asp.net och mssql (vad jag förstår krävs windowsservrar och inte Linux som hos one.com) så rekommenderas DotNetNuke om ni inte prövat det (finns som gratisversion).
 
Mvh, Henrik
Henrik Mosén

2010-01-12, 23:10
Svar #24

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
.NET i all ära, men de flesta fria CMS, bloggar m.m. är skrivna i PHP med databasen MySQL som stöd.
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2010-01-13, 06:48
Svar #25

Sten Magnusson

Är inte denna diskussion avsedd för huruvida man ska publicera sin forskning eller inte? Teknikfrågor hör väl inte hemma här?
 
Mvh/Sten Magnusson

2010-01-13, 09:33
Svar #26

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Om teknikfrågor hör hemma här överlåter jag till moderator att avgöra, men inledande fråga, som startade denna tråd var
Hej, jag undrar var man kan lägga ut sin hemmsida gratis eller för en billig peng, så nog tycker jag att det finns visst fog för att teknik och liknande frågor hör hemma här.

2010-01-13, 10:19
Svar #27

Utloggad Vincent Eldefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2571
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 03:53
    • Visa profil
    • Släktingar.se
Jag tror också att mer grundläggande teknikfrågor är ganska intressanta att ta upp i det här sammanhanget utan att vi fördenskull behöver gå in mer på detaljer.
 
Som Claes-Göran nämner så är .NET sällan något för privatpersoner även om det är Microsofts teknologi (kräver Windows-server). Det som är bra och gratis (de vanligare bloggarna, CMS osv.) är generellt sett byggt i PHP och då är det ett Linux-konto man ska skaffa sig på webbhotellet. Detta erbjuder i princip alla idag.
 
Ovanstående gäller allmänt endast om du behöver en databas till din hemsida (krävs normalt sett till bloggar, CMS, forum osv.). Är din hemsida enbart uppbyggd i vanlig HTML (text och bilder) så spelar det ingen roll vad för server du ligger på. De flesta webbhotell erbjuder inte längre enklare konton utan databasstöd men det finns hos en del, t.ex. Cliche.
 
Utrymme i stil med Telias 10 MB är borta för länge sedan. Alla seriösa webbhotell har numera konton på i storleksordningen 1-5 GB (dvs. 1000-5000 MB).
 
InternetWorlds årliga test är ganska bra men det har sina brister också.
 
Ett par forumtrådar med intressant information som kan vara bra att ha i åtanke för de som väljer danska One.com (tidigare B-one):
 
http://www.wn.se/showthread.php?t=37922&highlight=webbhotell
http://www.wn.se/t36518.html
 
Även om forumet riktar sig till mer eller mindre professionella webbutvecklare i första hand så är exempelvis backup en viktig fråga för alla.
 
Med min kommentar tidigare så menade jag inte alls att One, Cliche och andra budgetalternativ är usla för alla. För enklare privata hemsidor utan tyngre trafik fungerar de alldeles utmärkt men försäkra er om att det inte blir några problem (dyra avgifter) vid flytt av egen domän och att ni har en backup på allt publicerat material.
 
(Meddelandet ändrat av vineld 2010-01-13 10:33)
Sveriges största genealogiska databas med verifierad information:
https://www.slaktingar.se/

2010-01-13, 11:24
Svar #28

Utloggad Eivor Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 997
  • Senast inloggad: 2015-05-26, 12:02
    • Visa profil
Hej,
 
Kan man inte ha en hemsida i den egna datorn och skapa en länk dit bara?
Då behövs ju inga webhotell.
Bloggar är ju gratis också.
 
Hälsn. Eivor

2010-01-13, 11:46
Svar #29

Utloggad Benny Gustafsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 18
  • Senast inloggad: 2015-08-29, 11:32
    • Visa profil
One.com tog bort ASP för några månader sedan på sin hemsida. Det har väl klagats en del på problem med ASP hos dom tidigare och förmodligen är antalet som efterfrågade det väldigt lätträknde jämfört med PHP. Hur det nu fungerar på one.com för gamla kunder som använder ASP känner jag inte till.
 
(Meddelandet ändrat av Benny_g 2010-01-13 11:49)

2010-01-13, 12:12
Svar #30

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Eivor, visst kan du lägga en webbserver på din egen dator, men
- de flesta har inte sin dator uppkopplad mot Internet dygnet om
- de flesta med vanligt Internet-abonemang har dynamiska IP-adresser (adressen ändras; det finns visserligen tjänster som löser detta)
- det finns risker med att exponera en PC på Internet som en webbserver
- om många besöker din sida kommer du att få sämre prestanda då du ska använda din PC själv
- man måste ha en ganska bra uppkoppling om fler ska kunna ansluta till din dator utan problem
- osv
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2010-01-13, 12:47
Svar #31

Utloggad Eivor Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 997
  • Senast inloggad: 2015-05-26, 12:02
    • Visa profil
Tack Claes-Göran,
 
Jag har bara mobilt bredband, så det skulle nog inte fungera.
Jag har sett att det finns ? Genring eller Familyfinder tror jag det heter.
Där kan man fylla i släktingar m.m.
Har alla med egen hemsida ett webhotell?
Hälsn. Eivor

2010-01-13, 12:57
Svar #32

Utloggad Vincent Eldefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2571
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 03:53
    • Visa profil
    • Släktingar.se
Kör man webbserver hemma, vilket i princip aldrig är att rekommendera, så brukar man avsätta en dator enbart för detta syfte.
 
One.com erbjöd tidigare endast obsolet ASP, inte .NET. Dessutom körde de Chili!Soft ASP som saknade flera viktiga komponenter. Jag är inte helt säker men jag skulle tro att de fasar ut gamla kunder på ASP-konton så att de får vara kvar det år de betalat för.
Sveriges största genealogiska databas med verifierad information:
https://www.slaktingar.se/

2010-01-14, 12:03
Svar #33

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Jag har 123 hemsidor som ligger på web.telia.se i Personsökaren, och vill uppmana er som flyttat och känner på er att era databaser finns med där att meddela mig (med epost) om era nya adresser (och vilken gammal adress som ska tas bort).

2010-08-13, 10:18
Svar #34

Sten Magnusson

Angående mitt inlägg 21 december 2009 - 04:22 är länkarna där flyttade till nedanstående platser.
 
http://www.espell.se/index.html
http://www.espell.se/anor/default.html
 
Mvh/Sten Magnusson

2010-11-10, 00:20
Svar #35

Utloggad Susanne Seger

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 192
  • Senast inloggad: 2012-10-09, 00:11
    • Visa profil
Hej!
 
Nu vill jag väcka liv i denna tråd igen. Och min fråga är egentligen riktad till Stefan Simander, men andra kan kanske svara på detta med. När jag kollade på Stefans sida www.freewebs.com/simander så ser jag att han använt sig utav Min Släkt för att publicera sitt träd. Jag har nu funderat på att göra en sida och jag använder mig utav Min Släkt, fast jag har dock inte köpt programvaran ännu, utan använder mig utav demon. Så när jag publicerar/exporterar till Html så står det med röd text (Oregistrerad programkopia). Är det ok att använda sig utav programmet på detta sätt eller bör jag köpa programmet först? Eftersom det går att exportera till Html i demo så borde det väl vara ok? Eller?
 
Mvh Susanne

2010-11-10, 00:24
Svar #36

Utloggad Susanne Seger

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 192
  • Senast inloggad: 2012-10-09, 00:11
    • Visa profil
Nämen Oj jag blandade ihop sidor och personen frågan var till Jimmy Dahlund och sidan är http://www.dahlund.eu
 
Lite fel tid på dygnet för detta just nu .... :-/
 
Mvh Susanne

2010-11-10, 17:59
Svar #37

Utloggad Jimmy Dahlund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 327
  • Senast inloggad: 2011-02-23, 23:17
    • Visa profil
    • www.dahlund.eu
Känns det okej för dig borde det inte vara några problem men jag skulle känna mig lite obekväm om jag hade en oregistrerad programkopia. Det är ett ganska billigt program och jag tycker det är det bästa programmet för publicering på Internet.

2010-11-10, 19:12
Svar #38

Utloggad Susanne Seger

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 192
  • Senast inloggad: 2012-10-09, 00:11
    • Visa profil
Jag gillar själv programmet väldigt mycket och funderar på att köpa det men har inte råd just nu. Sedan har jag ännu inte så mycket data inlagt så jag kanske hinner köpa programmet innan jag lägger ut det. Och detta med att känna sig obekväm är ju just vad jag gör men jag ville se hur du och andra ser på det, annars hade jag inte frågat. Och inte har jag någon sida klar för att lägga upp det heller så jag får ett tag att fundera på hur jag ska göra.
 
Tack! :-D
 
/Susanne

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna