ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 08 november, 2009  (läst 2489 gånger)

2007-12-01, 20:09
läst 2489 gånger

Utloggad Aina Messner

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 63
  • Senast inloggad: 2009-07-09, 19:24
    • Visa profil
    • w1.911.telia.com/~u91112253/
Hej, jag undrar var man kan lägga ut sin hemmsida gratis eller för en billig peng, sidan är för tillfället drygt 60mb för tillfället.....
Tackar för svar
/Aina

2007-12-01, 20:22
Svar #1

Utloggad Sven Luthman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 81
  • Senast inloggad: 2013-06-14, 09:39
    • Visa profil
    • www.genealogi.nu
Hejsan,
 
Att välja gratishotellen innebär oftast problem av olika slag. När man väljer hotell så bör du också välja ett med svenska servrar och bra support.  
Här har du ett förslag på ett prisvärt hotell som ger dig 400MB utrymme i privatpaketet
http://www.swedenet.biz/knowledgebase.php?action=displayarticle&catid=1&id=1
 
mvh
/Sven

2007-12-01, 21:55
Svar #2

Joakim Bång

Hej Aina,
 
Jag har min hemsida hos O. & K. Webhotel in Sweden AB
Kostar 299 kr om året för 1GB utrymme. Har funkat bra. Just nu har de problem med faktureringen, vilket har fått till följd att jag fått ett par månader gratis - inte helt fel.

2008-08-10, 19:08
Svar #3

Utloggad Stefan Lundgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 308
  • Senast inloggad: 2023-07-14, 18:54
    • Visa profil
    • okandahandelser.blogspot.com
Man kan skriva historia på blogg också och ett alternativ är www.blogger.com, de andra bloggsajterna är nog sämre. Men det är valfritt!!! Gratis är det dessutom och man kan skriva flera inlägg/artiklar/notiser under en dag också, jag har skrivit 16 artiklar under ett dygn utan problem.
 
Stefan
 
(Meddelandet ändrat av Stephannium den 10 augusti, 2008)

2008-08-11, 12:33
Svar #4

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Jag har också - förutom en hemsida om min släktforskning - i flera år använt ovanstående bloggsait ( http://smulansblog.blogspot.com/ ) för att skriva ner släkthistoriska berättelser, bygdehistoria och visa/berätta om gamla kort som intresserar mig. Det är ett lätt och billigt sätt att framföra sin egen historia. Och det kostar ingenting. Ett tips är att i rubriken skriva namn och plats på innehållet i inlägget så är det lättare att hitta inläggen i en sökmotor, eftersom det bara är de aktuella inläggen som först syns i en blogg.
 
Mvh Anita
 
(Meddelandet ändrat av anbe den 11 augusti, 2008)
 
(Meddelandet ändrat av anbe den 11 augusti, 2008)

2008-08-12, 16:22
Svar #5

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Som medlem på ifokus.se får man kostnadsfritt en egen sajt. Där kan du skriva om dig själv, skriva blogg och lägga upp fotoalbum.

2009-11-07, 12:47
Svar #6

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Jag har nu funderat på en sak och det gäller släktforskare som har sitt material i byrån (fast självklart kanske det används) där hemma. De som sitter med register, forskning och liknande och har funderat på det där med att lägga ut det på nätet, men då inte kommit sig för pågrund av krånglighet (det är enklare idag, men fortfarande finns det människor som inte kan tänka sig tanken) eller annat skäl. Jag tror inte det räcker med att säga att klarar jag det, klarar alla det. Det finns psykologiska spärrar som vi måste inse att det existerar.
 
Nu till tanken.
 
Skulle inte förbundet kunna vara någon form av länk där man lägger upp dessa arbeten under någon form av överskrift ex inskickade arbeten eller liknande? Man kan ju skicka in till DISBYT, men jag tänker mer på sådant som kanske inte går att skicka dit. ( å andra sidan så kanske vissa inte klarar att skicka dit heller?).
 
Så vad tror ni? själv känner jag folk som endast har sitt material i byrån. Det vore synd om inte fler fick ta del utav det andra har gjort. Finns intresse?
 
Vänligen Patrick (funderingar så här mitt på en lördag)
Vänligen Patrick : )

2009-11-07, 13:33
Svar #7

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Patrick, jag uppmanar mycket ofta medlemmar på mitt forum att på något sätt lägga ut resultatet av sin forskning. Det kan ju ske genom att man lägger ut det på sin hemsida, men också på många andra sätt. man kan skriva artiklar på en internetsida eller i en tidning. Det kan vara så enkelt som att göra ett inlägg på ett forum.  
 
Allra bäst är naturligtvis när allt material man har görs lätt tillgängligt, men lite är ändå bättre än inget.
 
Det är nog inte helt lätt att öka detta. Orsakerna till att material inte läggs ut är nog väldigt många, vilket gör att det krävs väldigt olika angreppssätt för att öka släktforskares tillgängliggörande av sitt material.
 
En sak som jag tror utgör ett hinder är den kritik som vissa släktforskare ägnar sig åt av andra. Jag kan förstå den släktforskare som väljer att hellre vara tyst än riskera utsätta sig för kritiken. Ett annat hinder är rädslan för det tekniska och även här tror jag kraven utifrån utgör ett hinder.

2009-11-07, 18:15
Svar #8

Sten Magnusson

Ska man lägga ut sitt material ska det därtill också läggas ut de källor man använt så att en objektiv granskning av forskningen kan ske, se för övrigt de diskussioner om källkritik/-hänvisningar m.m. som förs på annan plats i Anbytarforum. Inget ska läggas ut om man inte kontrollerat källorna till sina uppgifter.
 
Mvh/Sten Magnusson

2009-11-07, 18:49
Svar #9

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Det är just den syn som Sten här lägger fram som är så skadlig. Det finns ju de som tror att han har rätt och att det finns en massa krav som måste vara uppfyllda.
 
Sanningen är ju att det är upp till var och en vad man vill lägga upp och på vilket sätt.
 
För egen del skulle jag mycket gärna se att dessa tusentals människor runt om i landet som är i besittning av helt unika källor lade ut sitt material så att man fick möjlighet att upptäcka vad som finns. Granskning och tolkning av källor är ju sedan upp till mig om jag vill använda materialet.
 
Istället ser vi hemsidor med hundraprocentiga källangivelser, byggda på uppgifter från de arkivhandlingar vi redan har full tillgång till...

2009-11-07, 19:40
Svar #10

Utloggad Henrik Mosén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1228
  • Senast inloggad: 2018-10-22, 19:16
    • Visa profil
    • www.vifolka.se
Fast av egen erfarenhet kan jag konstatera att det är lite tröttsamt att se uppgifter som man själv med närmast 100-procentig säkerhet forskat fram dyka upp lite här och var på Internet, utan att någon uppgift om vem som gjort själva forskningen finns med.  
 
Det är inte bara lite tråkigt för egot, det kan väl också i sig finnas ett värde även för den som lägger ut uppgifterna att tala om att det här har någon annan forskat fram och det står jag för - dvs man lägger väl inte ut forskningen för att glänsa med lånta fjädrar i vanliga fall, utan för att visa lite om t ex sin egen släkt.  
 
Det är klart att man ibland befinner sig i en gråzon där man delvis forskat själv och delvis fått uppgifter, och det kan vara svårt att säkert säga vem som gjort vad. Då får man väl göra så gott det går.
 
(vill bara tillägga att det finns tillfällen när jag själv missat att ange vem som egentligen forskat fram en uppgift - men förhoppningsvis är det inte särskilt ofta som det blivit så)
 
(Meddelandet ändrat av Teofil 2009-11-07 19:42)
Henrik Mosén

2009-11-07, 21:19
Svar #11

Utloggad Ingrid och Olof Bergström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 853
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 19:26
    • Visa profil
Rötter har en sida där man kan skicka in (om mailadressen fortfarande funkar) eller läsa andras forskningsresultat. Det är under Sakregister Forskningsresultat.
hälsningar Ingrid
Olof och Ingrid Bergström

2009-11-07, 23:19
Svar #12

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 18:03
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Anders uppfattning är så typisk för kommentarer som alltid dyker upp när någon hävdar att man ska ange sina källor.
 
Det är just den syn som Sten här lägger fram som är så skadlig. Det finns ju de som tror att han har rätt och att det finns en massa krav som måste vara uppfyllda.
 
Naturligtvis är det tillåtet att publicera sin släktforskning utan att ange källorna; inte ens EU har mig veterligt lagstiftat om hur publicering av släktforskningsresultat ska gå till...  
 
Men varför skulle någon avstå från publicering bara för att slippa kravet på källangivelse? Man vet väl ändå själv varifrån man har fått uppgifterna - så vad är då problemet med att ange källorna?
 
Istället ser vi hemsidor med hundraprocentiga källangivelser, byggda på uppgifter från de arkivhandlingar vi redan har full tillgång till...
 
Och...? Att ha tillgång till en handling är ju inte det samma som att känna till vad som står i den. Det finns ju några hyllmil med handlingar som vi har tillgång till utan att ha en aning om de för vår forskning avgörande upplysningar som finns där inne någonstans - tills någon publicerar dem, och anger källan, så att vi kan kontrollera uppgifterna själva...
 
Och om källorna inte anges för de för oss helt nya upplysningarna som vi hittar på nätet, hur vet vi då att de helt unika källorna inte bara är gissningar, obekräftade rykten eller rena skrönor?
 
Granskning och tolkning av källor är ju sedan upp till mig om jag vill använda materialet.
 
Det är den mest klassiska av alla invändningar mot en ordentlig källangivelse. Men jag har aldrig sett någon av alla dem som har framfört denna synpunkt förklara hur man menar att det ska gå till. Alltså: Hur man ska kunna granska och tolka källorna om man inte vet vilka de är?  
 
(Meddelandet ändrat av jts 2009-11-08 01:24)
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2009-11-07, 23:29
Svar #13

Utloggad Jimmy Dahlund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 327
  • Senast inloggad: 2011-02-23, 23:17
    • Visa profil
    • www.dahlund.eu
Min far sa alltid: det du vill att andra skall göra för dig skall du också göra för dem. Ett enkelt rättesnöre som jag följer i allt jag gör. Alltså, vill jag hitta material som andra lagt ut bör jag också lägga ut material själv. Samma sak med källhänvisningar men jag vill ändå klargöra en sak: hellre material utan källhänvisningar än inget material alls!

2009-11-07, 23:40
Svar #14

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Jörgen, jag har inte sagt att det inte skulle vara bra med källor. Jag har inte heller sagt att det inte är bra att ha tillgång till källor.  
 
 
 
Du förbiser min poäng. Nämligen att den som försiktigt väljer att publicera något av sitt material omedelbart riskerar att bli påhoppad för att man missat någon källhänvisning, eller inte gjort det på ett alldeles 100 % godtagbart sätt. Jag vet många som tycker att de påhoppen är så tråkiga att man hellre låter bli.
 
Och vad jag vill ha sagt är att det inte på något vis är säkert att det är forskaren med de superkorrekt uppställda källhänvisningarna som har de intressanta resultaten.  
 
Om vi hade haft ett mer tillåtande och vänligt släktforskarklimat så tror jag många fler vågat visa upp vad de åstadkommit och då är jag helt säker på att en massa intressanta och spännande fynd blivit offentliga.  
 
Det i sin tur skulle göra det möjligt för mig att kontakta den där forskaren som har lite svårt att pränta ner sina källor, men som har så intressanta uppgifter. I den kontakten kan vi säkert både ta reda på vilka källorna är och ha en diskussion om bästa sättet att redovisa dem.

2009-11-07, 23:52
Svar #15

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Under mitt eget forskande har jag varit i kontakt med många människor som haft intressanta uppgifter utan källor. Det innebär ju att jag inte kan ta uppgiften och föra den direkt in i min forskning.
 
Men det innebär inte på något vis att uppgifterna varit ointressanta. De har fört in mig på nya spår och gett mig resultat som jag knappast nått annars.
 
De största hindren i min forskning är inte människors otillräckliga källhänvisningar. Det största hindret är människor som är rädda för att delta i släktforskningsdiskussioner av rädsla för att bli åthutade och påhoppade. Jag är säker på att dessa har mycket intressant att bidra med men det får vi alltför sällan tillgång till.

2009-11-08, 00:24
Svar #16

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 18:03
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Då får vi hoppas att den forskaren som du kontaktar, inte ser ditt efterfrågande av källan som ett påhopp...
 
Det är ju dessvärre så att det i alla sådana här diskussioner är några som ständigt upprepar vilket trist klimat som råder inom släktforskningen; att forskare ständigt blir påhoppade, utsatta för pekpinnar från besserwissrar, m.m. m.m. Påhoppen är då framförda synpunkter på forskningsmetoder, källangivelser, källkritik och liknande frågor.
 
Men hur många av dem som skräms bort har med egna ögon sett några påhopp som har fått dem att avstå från offentligheten (hemsidespublicering eller forumdeltagande) - eller bara läst dessa ständigt upprepade påståenden om påhopp? Kort sagt: Vilket skrämmer bort flest?
 
Under alla mina år i Anbytarforum har jag för visso sett åtskilliga påhopp i samband med diskussioner om den här typen av frågor, men i de absolut flesta fallen har det varit det omvända förhållandet. Det är alltså erfarna forskare som har blivit påhoppade för att de har delat med sig av goda råd och synpunkter; de har då anklagats för att ha gjort sig skyldiga till påhopp på nybörjare...
 
Men att några tycker att det är påhopp att framföra en åsikt som inte stämmer med deras egna betyder ju inte att det verkligen är ett påhopp. Det vore därför en välgärning - och skulle säkert också öka publiceringsviljan, i den den mån rädslan för påhopp avskräcker - om anklagelser om påhopp sparades till de enskilda fall när det verkligen förekommer, i stället för att upprepas som ett mantra i var och varannan diskussion.
 
(Meddelandet ändrat av jts 2009-11-08 00:28)
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2009-11-08, 00:29
Svar #17

Utloggad Kjell Gärme

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 174
  • Senast inloggad: 2013-04-27, 21:35
    • Visa profil
Hej Anders och övriga på den här tråden!
Jag har under många år varit en glad samlare på uppgifter som jag kommit över på ett eller annat sätt och som jag i början gladeligen matade in i min databas. Det var först när jag fick tillgång till ett smalt bredband och ett abonemang på AD som jag på allvar själv kunde börja kolla upp källorna. Det här betyder att jag har fortfarande har ett jättejobb innan jag är klar. Jag har därför valt att inte publicera vad min databas innehåller och särskilt då på grund av alla de pekpinnar och mer eller mindre påhopp av besserwissers som tyvärr till och från dyker upp på det här forumet. Kanske jag ändå börjar närma mej något, jag har skaffat mej ett domännamn och en plats på ett webhotell så kanske jag snart vågar mej på att visa upp åtminstånde delar av min forskning.
Det här var lite spontana reaktioner som dök upp när jag läste tråden.
 
Hälsningar
Kjell på Rickardsgården

2009-11-08, 03:48
Svar #18

Utloggad Jimmy Dahlund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 327
  • Senast inloggad: 2011-02-23, 23:17
    • Visa profil
    • www.dahlund.eu
Att det saknas källhänvisningar behöver inte betyda att uppgifterna är gripna ur luften. När jag började släktforska var jag så ivrig att komma vidare att jag slarvade med källhänvisningarna. När jag nu ett år senare tagit del av erfarna forskares goda råd och synpunkter känns det jobbigt att återvända till de gamla uppgifterna, det är mycket roligare att gå vidare. Det är också det som är poängen med släktforskning, det skall vara roligt, det är trots allt en hobby och väldigt få är yrkessläktforskare. Den som saknar källhänvisningar på min hemsida får gärna höra av sig, jag kan i de flesta fall förklara var uppgifterna kommer ifrån.

2009-11-08, 09:53
Svar #19

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Jörgen: Påhoppen är då framförda synpunkter på forskningsmetoder, källangivelser, källkritik och liknande frågor.
 
Eller så kan det vara personförföljelser, påstående om konspirationer eller påstående om oegentligheter på andra internetforum. Fast just i de fallen verkar redovisande av källor inte som någon prioriterad verksamhet. Det verkar det mest vara då man får chansen att platta till någon annan.
 
Du skriver att du tror att kontakter med källforskare för att diskutera källor kan uppfattas som påhopp. Om dina erfarenheter är sådana kanske du skall dra egna erfarenheter av det. Själv har jag 100 % positiva erfarenheter av mina dylika kontakter.
 
Jimmy: Ja, jag hoppas verkligen att du nonchalerar eventuella krav och påhopp. Om du lägger ut resultatet av din släktforskning får du chansen att göra många glada. Tyvärr är det väl ofta så att de som blir glada är mindre benägna att dela med sig av sin uppfattning än de som gärna pekar på grand i andras ögon.
 
(Meddelandet ändrat av ellerstrand 2009-11-08 10:10)

2009-11-08, 10:02
Svar #20

Utloggad Rickard Grusell

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 533
  • Senast inloggad: 2017-01-22, 20:51
    • Visa profil
    • rgrusell.se
Med tanke på referensen till Forskarkatalogen här ovan. Är det fler än jag som ej kan få indexet att öppna rätt sida. Alltså, jag klickar på de olika bokstäverna men trots att länken verkar innehålla motsvarande adress så öppnas enbart sidan med forskare som har namn som börjar med A.

 
Mvh /Ricke

2009-11-08, 10:09
Svar #21

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Hej!
jo jag upptäckte detsamma igår - det har säkert att göra med flytten av Rötter. Man kan söka upp namnen och ändra uppgiferna, men min ändring som jag gjorde kommer inte fram på senaste ... så jag tänkte felanmäla det till Förbundet (tillägg: nu anmält under rubriken för ).
 
Hälsningar,
Eva
 
(Meddelandet ändrat av edah 2009-11-08 10:37)

2009-11-08, 11:09
Svar #22

Utloggad Per Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1827
  • Senast inloggad: 2022-09-04, 21:36
    • Visa profil
Diskussionen efter Patricks funderingar om publicering av släktforskning blev klarläggande. Blotta tanken på att det kan finnas läsare med åsikten att Inget ska läggas ut om man inte kontrollerat källorna till sina uppgifter, styrker mig i mitt beslut att inte publicera något av min släktforskning. Det finns inget direkt samband mellan att ange en s. k. primärkälla och att ha kontrollerat den. Jag kan mycket väl ha kontrollerat källan utan att ange den när jag publicerar och jag kan skriva av och publicera någon annans forskning utan att själv någonsin se primärkällan.
 
I min föreställningsvärld är det inte källangivelserna som skiljer god släktforskning från dålig och inte heller självständiga resultat från plagiat. Konsten att tråka ut, är att säga allt. (François Marie Arouet, kallad Voltaire (f. 1694-11-21, d. 1778-05-30): Sept discours en vers sur l'homme. (1738). Min översättning).  
  Tack, Ann-Mari. Den gubben skulle det vara.
 
 
(Meddelandet ändrat av perth 2009-11-08 14:15)

2009-11-08, 12:28
Svar #23

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Per! Den finns som nr 19 bland gubbarna  
Ann-Mari Bäckman

2009-11-08, 12:33
Svar #24

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Hm. jag brukar visst få till det med trådarna
 
Det är lite av detta som Per skriver som jag är rädd för! Att folk inte skall våga! inte då bara på grund utav det tekniska utan även då kanske granskning på guldvåg. Självklart så är ju källor alltid  välkommet och bör vara med om man får önska, men skulle det saknas så finns ju ändå en möjlighet att även för mig att finna den (någonstans).  
 
Min första tanke var nog på just annat än ren anforskning ex register, avskrifter och liknande. Själv har jag inte offentliggjort mitt eget material, inte på grund av att jag vill sitta och hålla på det själv utan jag är osäker på det tekniska. Kommer nutid med? kommer alla inlagda uppgifter med (känsligt material)? Jag försökte vid två tillfällen skicka upp mitt material till DISBYT, men någon fil (eller något) var kass eller hur det nu var, kommer ej ihåg längre!
 
Självklart kan man inte tvinga någon att redovisa sitt material, tycker bara att det är synd att släktforskare uppfinner hjulet om och om och om........ igen. Det känns inte så meningsfullt. Då vore det ju bättre att den tiden man vill lägga ner kom tillgodo på ett bättre sätt i släktforskningen. Det finns ju som sagt olika former av projekt, MEN jag vill att fler skall vara igång för man är bra på olika saker och framför allt vad man vill ägna sig åt.
 
En hostig söndag
 
Vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

2009-11-08, 12:49
Svar #25

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Patrick, hoppas du inte har flunsan!
 
Det här med att ange källorna på sin hemsida, så har jag sett att vissa även om de har gjort det, skriver att de vill att man ska höra av sig om man finner något är fel i deras släktforskning. Svårare än så behöver det väl inte vara, d v s att kontakta ägaren av hemsidan om man finner något är oklart.
 
Vad är det som säger att en forskning är mer att lita på, genom att källorna finns angivna? Det kan ju finnas hur mycket fel som helst där. Ska man skriva av någons forskning, så måste man för att vara säker kontrollera allt. Vi är inte mer än människor, som gör våra fel.
Ann-Mari Bäckman

2009-11-08, 15:35
Svar #26

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 18:03
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Anders, din kommentar om mina egna erfarenheter var helt obefogad, eftersom alla kan se att det som du påstår att jag har skrivit att jag tror i själva verket var en kommentar till det som du skrev, nämligen: ...den som försiktigt väljer att publicera något av sitt material omedelbart riskerar att bli påhoppad för att man missat någon källhänvisning...
 
Visst förekommer det titt som tätt påhopp i Anbytarforum - med diverse tillmälen, nålstick och andra rena personangrepp - och jag har fått min beskärda del av sådana genom årens lopp (inte minst från en figur som förföljde mig i flera år för att han uppenbarligen var allergisk mot såväl ordet källkritik som mitt namn; det sistnämnda är det f.ö. fler som lider av). Men det är ju något helt annat än påhoppen som jag talar om i citatet i inledningen av ditt inlägg.
 
Något som skrivs blir inte ett påhopp bara för att någon som läser det ogillar andras uppfattningar om hur saker och ting bör göras...
 
Min databas är störst och bäst, och du är en idiot som inte fattar det - det är ett påhopp.
 
Men...
 
Du bör göra si i stället för så, därför att... - det är inte ett påhopp, utan ett gott råd.
 
Men dessvärre är det många som ser också goda råd som påhopp, därför att den som framför det goda rådet ju anser att man bör göra på ett annat sätt än den påhoppade har gjort. Och min snart tioåriga erfarenhet av Anbytarforum säger mig att det största problemet när det gäller diskussioner om olika metodfrågor är just detta att många släktforskare är alldeles för ömtåade och ser påhopp där de inte finns. Och resultatet av det har vi sett gång på gång: De som lämnar goda råd och tips 'tackas' på ett mindre trevligt sätt...
 
Och så finns det som sagt de som tar varje chans att tala om hur hemskt det är i släktforskningsvärlden med alla dessa påhopp som man råkar ut för jämt och ständigt - vilket knappast ökar publiceringsviljan hos dem som läser skräckskildringarna av besserwissrarnas härjningar...
 
Men varför är det mer påhopp att framföra ett gott råd i ett diskussionsforum än i en kursbok i släktforskning? Den enda skillnaden är ju att man i ett diskussionsforum deltar i en direkt diskussion med enskilda forskare (som dock själva har valt att delta där, och därmed får räkna med att bli motsagda - det är ju trots allt ett diskussionsforum). Inget hindrar emellertid att man också i ett forum kan föra ett allmänt principresonemang - men också sådana synpunkter uppfattas alltså av somliga som pekpinnar, eftersom de framförs som motargument i en diskussion.
 
Och det verkar bara finnas ett sätt att undvika det: Att den typen av frågor inte diskuteras alls i ett forum...
 
Om man skriver om en synål, så är det alltid någon enögd jävel som känner sig träffad.  
(Fritiof Nilsson Piraten)
 
F.ö. är det naturligtvis helt riktigt att publicerade uppgifter inte blir pålitliga/korrekta bara för att källan är angiven; självklart måste den som tar del av uppgifterna själv kontrollera om de stämmer. Men det är ju just för att den kontrollen ska vara möjlig som källangivelsen behövs! Källan ska alltså inte sättas ut för att formulär 1A ska följas; det finns en praktisk orsak.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2009-11-08, 17:43
Svar #27

Utloggad Henrik Mosén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1228
  • Senast inloggad: 2018-10-22, 19:16
    • Visa profil
    • www.vifolka.se
Som några kanske varit inne på ovan så är det viktiga att man förklarar hur man resonerat för att komma fram till ett visst resultat. Jag tycker det har blivit en väldig fixering vid just själva angivande av källa när det i och för sig är viktigt att ange källa i sammanhang då det kan vara oklart var en uppgift är hämtad. Ett exempel som många träffat på är väl t ex Disbyt som ger poäng beroende på om källor är angivna eller inte... men det spelar i min värld ingen roll hur noga man anger att man hittat en uppgift för en födelse i t ex C:1, s 34, om det ändå visar sig att det är fel födelsenotis som man hittat.  
 
Min poäng är att det inte borde vara sådan prestationsfokusering på angivande av källor som på resonemang kring varför t ex ett visst släktskap är det korrekta. Det finns som bekant många fällor man kan gå i på vägen mot sanningen.
 
Jag tror jag för övrigt förstår vad du Anders Ellerstrand är ute efter, att inte så många erfarna forskare trycker ner mer amatörmässiga forskare i skorna för att de inte lärt sig exakt hur man bör formulera sig för att uppfattas som trovärdig och seriös.
Henrik Mosén

2009-11-08, 21:13
Svar #28

Utloggad Per Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1827
  • Senast inloggad: 2022-09-04, 21:36
    • Visa profil
Patrick.
 
För min del är det egentligen inte fråga om att inte 'våga' publicera resultaten av min släktforskning. Jag vågar ju skriva här och det skulle jag inte om jag vore överkänslig för mothugg. Jag har hunnit bli föremål, både för välmotiverade rättelser och fullkomligt obegripliga vredesutbrott.  
 
Nej, det är snarare så, att jag tycker att min släktforskning i första hand är en angelägenhet för mig själv och mina släktingar. Jag är inte ute efter att flytta fram den genealogiska forskningsfronten, utan vill lära mig förstå mina förfäders liv och villkor. När jag, t. ex. via Disbyt, får kontakt med någon avlägsen släkting lämnar jag utan vidare ifrån mig de relevanta delarna av min databas om han/hon vill ha dem. Den som vill ha källhänvisningar och bakgrundsresonemang får dem. Om alltsammans sedan skulle dyka upp på någons hemsida stör det mig inte heller. Jag skulle sannolikt aldrig upptäcka det, eftersom jag inte botaniserar särskilt mycket på nätet.
 
Några register eller omfattande excerpter har jag inte åstadkommit. Om jag gjorde något sådant skulle jag knappast publicera resultatet utan minst en oberoende kontrollant. Risken för förargliga småfel är alldeles för stor. Jag vet hur många gånger jag måste korrekturläsa ett sådant här litet inlägg för att någorlunda få ner antalet fel.  
 
Om jag ändå skulle publicera något på egen hemsida, skulle jag göra det i den form jag sjäv finner lämpligast, inte efter några yttre direktiv om vilka uppgifter som 'ska finnas'. När jag skriver på ett forum som detta rättar jag mig naturligtvis efter där gällande regler.

2009-11-08, 21:16
Svar #29

Utloggad Torbjörn Jerlerup

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 388
  • Senast inloggad: 2019-11-30, 21:18
    • Visa profil
    • brandt.radient.org/wiki/
Som i allt är den gyllne medelvägen bäst.  
 
Å ena sidan... Det är klart, anser jag, att allas forskning är välkommen. Har ni kollat forskningen som stora VÄLKÄNDA och välrenommerade forskare gjorde i början av sin karriär? Källförteckningen är ofta bristfällig som tusan. Om nån hade sagt åt dem att inte sprida resultatet av sin bristfälligt dokumenterade forskning hade de med all sannolikhet lagt av och gjort nåt annat.
 
Men å andra sidan kan jag se på mig själv. Jag forskade som tonåring och till jag blev ca 20 år. Sen la jag i praktiken av och tog upp det för några år sen igen. Min tonårsforskning är full av fascinerande upptäckter, så jag gjorde rätt, men inte tusan vet jag var jag hittade de uppgifterna! *suck!* Bristfälliga källor kan ställa till det ibland.
 
Jag skulle uppmuntra alla att lägga ut sin forskning OCH uppmuntra dem att redovisa källor på något sätt. Det är min poäng! Källorna är viktiga men utan glöden och VILJAN att forska är källorna bara döda skrifter fyllda av tomma ord!
 
/Torbjörn

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna