ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: En stilla undran  (läst 2334 gånger)

2007-05-13, 11:24
läst 2334 gånger

Utloggad Kaj Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 628
  • Senast inloggad: 2009-03-25, 06:41
    • Visa profil
Som jag har uppfattat det, är det väl en kombination av dina punkter 2-5.
 
Och ansvarslösheten kanske också borde gälla en stämma, som trots tidigare stämmobeslut om budget etc låter verksamheten rulla på som om inget har hänt.
 
Det har nämnts konkurs i tråden. Innan ett så dratiskt steg tas, kanske man ska överväga mer balanserade steg. Det är inte helt ovanligt att ideella/ekonomiska organisationer bildar ett förvaltningsbolag, oftast som AB, dit den kommersiella verksamheten förläggs. Då äventyras inte moderorganisationen om den ekonomiska situationen blir ohanterlig.
 
Ssf:s stora underskott kan givetvis inte fösas in i ett Ssf Förvaltnings AB, utan miljonförlusterna kommer säkert att drabba medlemsorganisationerna.
 
Orkar man inte med dem, är väl en likvidation att föredra framför en utifrån påtvingad konkurs.
 
Styrelsen har här ett ansvar. Om man som styrelseledamot inte tar sitt ansvar och föreslår likvidation när man har vetskap om att detta borde ha gjorts, är det inte så bra. Sådan information ska revisorerna lämna, det ingår i deras uppdrag.
 
Jag hoppas att den förestående stämman orkar hantera förbundets ekonomi på ett mer ansvarsfullt sätt än tidigare.

2007-05-13, 13:19
Svar #1

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
I Angeläget 2 förra året finns SSf's ekonomiska status beskrivet. Där finns tillgångar, som om de står på rätt rad, Kassa/Bank, torde göra diskussionen om likvidation mindre aktuell. Även om årets underskott inte blir de tidigare annonserade 1,4 utan de 2,4 miljoner som senare beskrivits, så verkar förbundet inte lkvidationsmässigt.
 Bättre vore att se vad som bör göras framåt. Idag framgår det att bemanningen kraftigt reducerats, eftersom flertalet tjänter är vakanta, något som också visar sig i kvartalsrapporten från Sundsall.

2007-05-13, 23:50
Svar #2

Lars Öhman

Ett antal idrottsföreningar har under senare år gått i konkurs. Den som i dessa fall har ställts till svars är föreningarnas ordförande. Övriga styrelseledamöter har som regel sluppit undan.
 
Motsvarande har skett i en del konkursade bostadsrättsföreningar.
 
Man ikläder sig alltså ett stort ansvar när man accepterar ordförandeskap i föreningar med klen ekonomi. Det rekommenderas att teckna en styrelseansvarsförsäkring.

2007-05-14, 17:15
Svar #3

Utloggad Per Axson Hambrunger

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 155
  • Senast inloggad: 2017-12-02, 16:29
    • Visa profil
Så här har jag fått det förklarat vad gäller/avser IDEELLA föreningar:
 
 
Det konstituerande Årsmötet (samtliga röstberättigade medlemmar) beslutar och antar Föreningens stadgar.
 
Med stöd av stadgarna väljer Årsmötet ordförande och ett antal styrelseledamöter.
 
Stadgarna utgör därmed ordförandes och övrig styrelses ”bruksanvisning” och  befattningsbeskrivning. Således hur ledning och skötsel av Föreningen skall tillgå.
 
Ordförande (med ansvar inför Årsmötet!) är Föreningens officielle representant, leder styrelsens förhandlingar och övervakar Föreningens stadgars tillämpning och efterlevnad.
 
Ordförande och styrelsens ledamöter är gemensamt ansvariga för sin förvaltning.
 
Ansvarsfrihet kan medges av revisor.
 
 
De flesta föreningar inom t ex idrottsrörelsen bygger sina stadgar på ”Normalstadgar för föreningar”. I dessa fall en förutsättning för juridisk status och därmed medlemskap i t ex organisation.
 
Tvister avgöres i Tingsrätt.
 
 
Skulle undertecknad tillfrågas betr ordförande- eller styrelsepost i t ex Förbundets styrelse, skulle jag MYCKET INGÅENDE studera Förbundets stadgar INNAN jag accepterade ev post.  
 
Skulle Förbundet till äventyrs vara en EKONOMISK förening, skulle jag DESSUTOM låta min advokat läsa igenom stadgarna, innan jag accepterade.
 
 
Mvh/Per
 
PS  Var kan jag som medlem i en medlemsförening läsa Förbundets stadgar?  DS

2007-05-14, 17:31
Svar #4

Utloggad Peter Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 271
  • Senast inloggad: 2012-01-19, 20:39
    • Visa profil
Stadgarna finns läsbara för alla här

2007-05-14, 17:46
Svar #5

Utloggad Per Axson Hambrunger

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 155
  • Senast inloggad: 2017-12-02, 16:29
    • Visa profil
OK! Man tackar! Men jag fick inte, vid läsning av dessa stadgar, klart för mig vem/vilka som egentligen har det övergripande förvaltningsansvaret. Vem/vilka är det således revisorerna kan meddela ansvarsfrihet?
 
Undrar  
mvh/Per

2007-05-14, 23:07
Svar #6

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Det är alltid styrelsen, med ordförande i spetsen, som har det övergripande ansvaret. De kan aldrig avsäga sig det ansvaret, eller hänvisa till någon annan utanför styrelsen. Det går inte heller att lägga ansvaret på en ideell revisor. Däremot kan en yrkesrevisor ställas till ansvar i sin egen branschorganisation, om han/hon uppenbarligen brustit i sin yrkesroll.

2007-05-14, 23:14
Svar #7

Lars Öhman

Per,
 
Se det sista stycket i ?16 i stadgarna. Där står följande.
 
Revisorerna skall senast under april månad till förbundsstyrelsen lämna berättelse över granskning av föregående års förvaltning och ge förslag angående ansvarsfrihet för styrelsen.
 
Min kommentar till stycket ovan är, att det alltid i alla föreningar eller bolag är styrelsen (och VD om sådan finns) som ska erhålla ansvarsfrihet av årsstämman på förslag av revisorerna. Årsstämman beslutar självständigt och behöver inte följa revisorernas förslag även om det absolut vanligaste är att stämman beslutar i enlighet med revisorernas förslag.
 
Detta ansvarsutkrävande berör inte frågan huruvida styrelsens och VD:s förvaltning har varit oskicklig utan huruvida redovisning och förvaltning skötts enligt gällande lag och god redovisningssed.
 
Att misslyckas i affärer är inget lagbrott så en VD som misslyckats med affärerna får alltså ansvarsfrihet på årsstämman. Ansvarsutkrävandet beträffande de misslyckade affärerna sker istället genom att VD tvingas att avgå.

2007-05-16, 22:50
Svar #8

ulrika

Har nu läst inläggen och det som skrämmer mig är hur förbundet kan missa sin prognos med 1 miljon, som tydligen hittades veckan efter Sundsvall. Att inte veta den 20 april hur 2006 gick är skrämmande och jag hoppas verkligen att det var ett misstag, men jag är fundersam på hur mycket sanning det då ligger i kvartalsrapporten på ett plus på över 775 000 kr. Finns det samma fel där? Har det skrivits något på ordförandelistan om det?
 
Någon förändring på Förbundsnyttsidan har det inte gjorts, där står de 1,4 miljonerna kvar som något positivt. Kanske ett sätt att luras för att inte få för mycket koncentration på frågan varför det gick så dåligt.
 
Sen såg jag idag att det går att köpa Herdaminnen för 865 kr (inkl allt) i Bokhandeln och för 900 kr på förstasidan. Bra initiativ, tala om rea

2007-05-17, 00:25
Svar #9

Utloggad Peter Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 271
  • Senast inloggad: 2012-01-19, 20:39
    • Visa profil
Misstänker att någon i ren reaiver missat att det man får för 700 ju faktiskt är samtliga fem band - förmodligen har man räknat på att det normalt krävs 700 +200 +165, dvs 1065kr för att få hem det hela.. Lite galet kan man lugnt säga  
 
Det enda vettiga blir väl att bara ta 700kr inkl allt nu - annars blir det inte mycket till rea som sagt.

2007-05-17, 10:24
Svar #10

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Nu är det ändrat till 700 kr inkl. frakt på förstasidan. Men på informationssidan står 700 kr plus frakt, och i anslutning till beställningsavin står det att man betalar 900 kr när fakturan kommer. Något förvirrande!
 
Mvh
Ingegerd

2007-05-17, 12:08
Svar #11

Crister Lindström (Redaktor)

Jag har nu korrigerat. Ibland är det lite för stressigt. 700 kr inklusive frakt gäller fram till måndag.

2007-05-17, 13:10
Svar #12

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Vad är skillnaden mellan detta Härnösands stifts herdaminne och det man kan klicka fram på internet?
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2007-05-17, 16:27
Svar #13

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6911
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 08:52
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
På den numera korrigerade informationssidan om herdaminnet, med rubriken Passa på - nu rear vi de sista exemplaren av Härnösands stifts herdaminnen, står: Endast en liten upplaga finns kvar. Denna resterande upplaga - i fem band - slumpas nu för endast 700 kr inklusive frakt.
 
I sedvanlig ordning när Släktforskarförbundet rear, så står inte det ordinarie priset utsatt, trots att man enligt lag är skyldig att uppge det...
 
I Förbundets bokhandel (som det inte länkas till på reasidan) uppges priset, för såväl medlemmar som icke medlemmar, vara - 700 kronor... Det sägs dock inget där om att det är ett reapris, så då får man väl utgå ifrån att det är det ordinarie priset; vid tidigare reor har man heller inte brukat ändra priset i bokhandeln. Och lägger man herdaminnet i kundvagnen, så framgår att det tillkommer 25 kr i expeditionsavgift och 140 kr för porto - vilket ju ytterligare bekräftar att det inte rör sig om något reapris. Sammanlagt pris i bokhandeln blir alltså 865 kr.
 
Den s.k. rean innebär m.a.o. att herdaminnet slumpas bort till ordinarie pris! Dock bjuder Förbundet på frakten - d.v.s. man betalar det man i vanliga fall betalar om man köper böckerna över disk och fraktar hem dem själv...
 
Varför är man då inte så ärliga från Förbundet att man säger det - i stället för att köra med rena hästskojarmetoder?
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2007-05-17, 18:47
Svar #14

Eva Tallvik

I erbjudandet ingår de fyra banden + supplementbandet, alltså fem band för 700 kr. Ordinarie pris är enligt bokhandeln 1065 kr. Alltså tjänar man 365 kr. Det är väl bra.

2007-05-17, 18:57
Svar #15

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Jag tycker Ann-Maris fråga är intressant. Vad är skillnaden?
 
Helene

2007-05-17, 19:26
Svar #16

Utloggad Peter Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 271
  • Senast inloggad: 2012-01-19, 20:39
    • Visa profil
Eva, det är verkligen lätt att se fel på detta, men för 700 får man alltså det hela komplett med 4+1 band. Det är nog detta man missat i brådskan som jag skrev om tidigare..
 
Så normalpriset är 865 med frakt, och det blir alltså för den som ändå kunnat hämta dem på plats en skillnad på +/- noll kronor som Jörgen skriver.
 
Men om man man ändå måste få det postat - vilket väl gäller de absolut flesta är det faktiskt en rabatt på 19%
 
 
Man frågade också om skillnaden mot det herdaminne som finns på nätet, och det korta svaret är väl att det är enbart supplementet som är det nya - men t.ex. Carl Szabad kan nog tillägga om även annat skiljer. Dock är ju band 1-4 så billiga så de är nog en bra affär - särskilt om man ser till det trevliga i att ha en god bok att hålla i också.

2007-05-17, 20:08
Svar #17

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Tack Helene!
 
Frågan var tydligen ointressant, vilket inte jag tycker. Jag tycker att 700 kr är mycket, om man kan få fram samma uppgifter på nätet. Visst är det trevligt att ha boken i sin hand. Så är det alltid. Har man däremot kännedom om att den faktiskt finns på nätet och ändå köper den. Ja, då har man gjort det valet. Då spelar det ingen roll om man använder den ofta eller nästan aldrig.
Huvudsaken att man vet att detta alternativ finns, men det visste alla tydligen.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2007-05-17, 20:36
Svar #18

Eva Tallvik

Peter, vi håller ju med varandra, men siffran 865 gäller ju inte eftersom det bara gäller för 4 band. Alltså stämmer inte Jörgens resonemang.

2007-05-17, 20:45
Svar #19

Utloggad Peter Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 271
  • Senast inloggad: 2012-01-19, 20:39
    • Visa profil
Nej, för 700kr (+ frakt) gäller ju alla fem banden (se bild) - och det tror jag inte är något som har korrigerats i RötterBokhandeln nu idag.
 
Som sagt inte lätt att veta om man ändrat priset där, då de inte anger normalpris - men hur som helst har den posten som bilden visar alltid omfattat alla fem banden som jag minns det.
 

2007-05-17, 20:58
Svar #20

Eva Tallvik

Peter, du har rätt. Förlåt.

2007-05-20, 19:57
Svar #21

Johan Ericson

Nu borde väl Angeläget med årsrapporten komma snart...

2007-05-20, 21:33
Svar #22

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Ja, eftersom kallelse till riksstämman ska skickas ut senast tre månader före stämman, måste ju handlingarna gå iväg nu i veckan. De brukar vara en del av Angeläget, så om inte vi vanliga (som inte är stämmoombud) hålls på sträckbänken längre än föreningarna, borde väl årsredovisningen bli tillgänglig inom några dagar.
 
Mvh
Ingegerd

2007-05-21, 08:28
Svar #23

Utloggad Ted Rosvall

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1256
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 07:49
    • Visa profil
Angeläget 2/2007 går i tryck idag, och skickas ut senare under veckan. Vi räknar med att också lägga ut den på FörbundsNytt till helgen.
Mvh
Ted Rosvall

2007-05-21, 11:01
Svar #24

Utloggad Per Axson Hambrunger

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 155
  • Senast inloggad: 2017-12-02, 16:29
    • Visa profil
Hej, alla Forskar-Fränder!
 
Vet ni vad? Jo, jag tycker det skulle vara nycket intressant att höra vad Håkans kompisar på Ålcom har att säga om följande: Varför kommer detta meddelande upp titt som tätt (mest tätt) när man klickar på Nytt senaste vecka?  
 
Meddelandet ser ut så här:  
Use of uninitialized value in substitution (s///) at /usr/lib/perl5/vendor_perl/5.6.1/Net/HTTP/Methods.pm line 425. Use of uninitialized value in substitution (s///) at /usr/lib/perl5/vendor_perl/5.6.1/Net/HTTP/Methods.pm line 426. Use of uninitialized value in hex at /usr/lib/perl5/vendor_perl/5.6.1/Net/HTTP/Methods.pm line 427.  
 
Det irriterar verkligen och verkar vara av typen: långvarigt och svårlöst problem.
 
Därför frågan: Drivs Ålcom av ideella krafter?
 
mvh/Per

2007-05-21, 13:14
Svar #25

Utloggad Peter Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 271
  • Senast inloggad: 2012-01-19, 20:39
    • Visa profil
Allt håller ju på att stoppas in under en ny teknisk plattform, så detta problem (samt många andra) skall förhoppningsvis vara historia snart..

2007-05-21, 13:45
Svar #26

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6911
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 08:52
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Men om denna nya fantastiska Rolls-Royce drivs av en Trabant-motor, så kanske prestandan inte helt motsvarar förväntningarna... J
 
Eller m.a.o.: Vilken ny programvara Förbundet än börjar att använda för Rötter/Anbytarforum, så fungerar det hela inte bättre än serverns egna programvaror tillåter.
 
Detta har diskuterats tidigare, bl.a. under Ordet är fritt om släktforskning: Anbytarforum den 10/9 2006 kl. 20.38 och framåt, och under Datorprogram och teknik: Nättidningen Rötter: Rötter fungerar inte den 1/5 2007 kl. 15.45 och framåt.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2007-05-24, 22:46
Svar #27

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Nu finns Angeläget att hitta under Förbunds-Nytt och att ladda ner därifrån. Där finns mycket att fundera över inför stämman.

2007-05-25, 07:58
Svar #28

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
En stilla undran även för mig.
Håller med Ulrika. Till sist blev läsningen av de sista tre sidorna att få mig både ledsen och beklämd. Nu blir det inga fler svar på forskarfrågor för mig. Jag har redan skrivet det på Forumet i Torsåstråden innan Angeläget aviserades.  
Jan-Christer

2007-05-25, 08:29
Svar #29

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Språkbruket är skrämmande. Och det känns tråkigt att en del nybörjare som ställer många frågor på forumet också går under beteckningen avarter.  
 
Helene

2007-05-25, 14:38
Svar #30

Utloggad Hans Egeskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1264
  • Senast inloggad: 2024-02-10, 11:58
    • Visa profil
Ulrika
Man kan ju bli lite lack om man ofta blir påhoppad av folk som har så lite ryggrad att de inte ens vågar stå för sina åsikter med hela sitt namn, vilket är en av portalreglerna i Anbytarforum.
 
Mvh/

2007-05-25, 15:20
Svar #31

Utloggad Anna-Lena Hultman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 409
  • Senast inloggad: 2016-04-07, 12:17
    • Visa profil
Förbundets ekonomi, verksamhet och organisation skall inte diskuteras i Anbytarforum. Inlägg om förbundets angelägenheter publiceras lämpligen i Rötters debattsida. Debattinlägg skickas som mejl till redaktören på redaktor@genealogi.se.  
 
Mvh
Anna-Lena Hultman
Anbytarvärd

2007-05-25, 15:22
Svar #32

Utloggad Anna-Lena Hultman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 409
  • Senast inloggad: 2016-04-07, 12:17
    • Visa profil
Ett inlägg från anonym avsändare har raderats.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna