ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-05-13  (läst 2128 gånger)

2007-05-10, 13:46
läst 2128 gånger

Erik Grenholm

Förbundets ekonomi verkar ju för att utrycka det milt vara i lite obalans.
Först talar förbundsordföranden vid ordförande konferansen i S-vall för en tid sedan. Att det började se bättre ut.
 
Jag blev så glad när min ordförande delgav mig detta. Bara för att en kort tid därefter får veta av anonym källa att detta var inte helt sant.
Bland annat att en post som angivits som ca 200.000 som intäkt från SVAR visat sig vara en skuld till SVAR på samma belopp.
Detta gör att jag ställer frågan.
Kan inte någon på förbundet sköta ekonomin som det skall....
 
Så när Ted Rosvall kritiserar Riksarkivet för deras vägran att ge ut 1990. Se i stället till att rädda förbundet nu!!
 
Eller hade Ted naivt trott att 1990 skulle bli livlinan.
Tack för mig.

2007-05-11, 15:26
Svar #1

ulrika

Om det du påstår Erik , är rätt, vilket jag starkt betvivlar, så hoppas jag det skett av misstag och inte som en planerad åtgärd.
 
Att komma efteråt med minst 400 000 kr sämre resultat (var det för förra året elller detta kvartal?) är ju inget bra läge för en kassör/styrelse

2007-05-11, 21:51
Svar #2

Utloggad Kaj Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 628
  • Senast inloggad: 2009-03-25, 06:41
    • Visa profil
För att rätta upp förbundets ekonomi krävs uppenbart rätt rejäla tag kortsiktigt. Min bild är att man har koncentrerat sig på att höja intäkterna men inte sett på kostnadssidan tillräckligt. Att dra ner på utgifter är alltid smärtsamt. Det förefaller som om styrelsen inte har orkat med detta.
 
Det är som att segla i hårt väder utan att reva segel, ibland måste man göra det.
 
Men samtidigt måste man väl också sätta ut en kurs på lite längre sikt - undrar om styrelsen verkligen har orkat med det? Jag anser att att ledningen för Släktforskarföbundet fortfarande drar och rycker i spakar som man inte riktigt vet vart det leder. Ta den aktuella diskussionen om 1930 eller 1990. De allra flesta är intresserade av det svåra projektet 1930, men styrelsen prioriterar det lätta, lukrativa projektet 1990. Ett bra exempel på att släktforskarmotiven får ge vika för en ekonomisk prioritering på grund av dålig ekonomisk skötsel av förbundet.  
 
Tyvärr.
 
Flera av er kommer kanske att uppfatta detta som ett elakt sätt att bita Ted i skinkan, men det handlar inte om det. Släktforskningen är verkligen i tillväxt - då gäller det också att ha en ledning som orkar svara upp mot möjligheterna.

2007-05-12, 08:28
Svar #3

Anders Andersson

Ulrika det är nog värre än så. På ordförandelistan presenterades i slutet av april att förlusten för 2006 skulle bli 1,4 miljoner. En vecka senare kom en dementi. Nu hade förlusten ökat till 2,4 miljoner, med en hel miljon på en vecka. Fast ingen ordförande verkar bry sig längre, det var ingen som kommenterade det. Man har väl gett upp.

2007-05-12, 08:36
Svar #4

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7203
  • Senast inloggad: 2024-04-22, 16:50
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Den stora inkomstbringaren för 2007 lär bli Sveriges Dödbok 4 som beräknas komma i sommar!
 
Den lär rädda årets situation, men i övrigt verkar det svårt.
 
Särskilt med tanke på att de uppgivna 775000 kronorna plus, enligt uppgift inte lär stämma, pga att en skuld på över 200000 av misstag införts som inkomst och därmed drabbar redovisningen dubbelt så hårt! Stämmer detta, eller är det bara ont förtal?
 
Utgifterna för personalen har varit för höga, men den har nu skurits ned, och därmed kostnaderna. Frågan är om de kvarvarande orkar med arbetsbördan?
 
Redaktörsjobbet kostnader lär enligt uppgift, istället för Håkan Skogsjös 75000 kr i arvode, ligga på ca 4 ggr så mkt i lön och med arbetsgivaravgifter ungefär dubbelt så mycket.
Det spelar inte någon roll för denna diskussion vem det är som är anställd på redaktörsposten, utan det handlar om principen att ha det på detta sätt.
Är det så att uppdraget är så förändrat att det måste skötas på heltid?
 
Enligt uppgift ska styrelsen ha emotsagt sig detta, men Ted hotat med att avgå, om redaktören anställdes på heltid! Då backade styrelsen! Stämmer detta, eller är det bara ont förtal?
 
Kan man, eller snarare, måste man inte tänka sig andra lösningar?
 
Om inte, så är jag isåfall ändå beredd att låta Förbundet, och mig själv i Sawerts positiva anda, satsa på Rötter och Anbytarforum, som är enormt värdefullt för Sveriges släktforskare och vars värde ökar för varje dag! Bara det går rätt till!  
 
Då får det ju inte vara så att pengarna slösas bort, pga felsatsningar eller ekonomisk okunskap, som en del misstänker och till och med påstår! Kan man bli personligt ekonomiskt ansvarig som styrelsemedlem om Förbundet går i konkurs?  
 
Utgifterna för lokalerna i Sundbyberg fortsätter att kosta tills femårskontraktet går ut. Enligt uppgift är det svårt att finna andra som kan hyra lokalerna, samt inte klart med ersättningslokal för Förbundet. Det kan ju tänkas bli utanför Stockholm, kanske?
 
Varför plötsligt denna njugga inställning hos de flesta debattörer till en CD Sveriges Befolkning 1990, som skulle kunna inbringa inkomster till Förbundet?  
Det skulle ju vara bra med inkomster!
Dessutom så finns ju kritik förstås, men det gjorde det emot 1970 och 1980 också, ändå har de sålts (och kopierats) i stora upplagor!
 
Jag har absolut inget emot en CD 1990, om den får ett lagligt godkännande. Jag köper den gärna liksom många andra, eftersom jag forskar om nutida ättlingar också. Det kortar därmed telefonsamtalen en del om jag har en del uppgifter, eftersom jag ringer upp dem som jag registerar och berättar om och bjuder på min forskning bakåt och framåt, emot att jag får uppgifter framåt i tiden. Det har varit minst lika givande som anforskningen! Släktforskning handlar inte bara om döda släktingar, utan i lika hög grad om levande!  
Däremot är en sådan CD inte alls lika viktig som en av äldre slag förstås!
MEN det var INTE det frågan gällde!  
Dessa två satsningar står ju inte emot varandra! Snarare tvärtom! Pengar från 1990 kan ju användas för att ta fram en årgång 1930 till exempel!  
 
Eller hjälpa till att rädda Förbundets ekonomi, Släkthistoriskt Forum, Rötter och Anbytarforum!
Det har väl ingen något emot?
 
Eller är det som Anders Andersson skriver ovan att man har gett upp?  
Det vill och kan jag inte tro!
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2007-05-12, 09:53
Svar #5

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Mycket tänkvärt Stefan!
 
Med risk för att kasta sten i eget glashus då jag egentligen inte tycker att man ska diskutera förbundets ekonomi här så måste jag ändå lyfta ett par frågetecken.
 
Under länken  Förbundskansliet framgår det att tjänsten som Ekonomiansvarig är vakant. Hur länge har den varit det och vad innebär tjänsten tidsmässigt? Heltid, halvtid eller 10 timmar per vecka?
 
Vilka arbetsuppgifter omfattas tjänsten som Redaktör? Ett nyhetsbrev i veckan, uppdatering av nyheter några gånger i veckan, koll på döda länkar och vad mer? De fria utgåvorna såsom Dalarötter, Blekingerötter etc har sina egna webredaktörer.
 
Helene

2007-05-12, 10:01
Svar #6

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7203
  • Senast inloggad: 2024-04-22, 16:50
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Enligt uppgift mycket jobb med Porträttfynd. Försäljning och arbete på Förbundskansliet.
Framtagning av ny plattform för Rötter och Anbytarforum, men där har en konsultfirma gjort huvudjobbet och nu väntar vi tydligen på firman på Åland blir klara som har servern idag, så ska det nya komma igång före sommaren, allt enligt informativt telefonsamtal från Ted efter att jag mejlat honom och han svarade föredömligt snabbt.
 
Men sedan har ovannämnda uppgifter nått mina ögon och öron!
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2007-05-12, 10:09
Svar #7

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Helene!
 
Vad jag förstår så åtgår det mycket arbete för Redaktören att hålla ordning på Porträttfynd. Det är ju rätt mycket bilder som läggs in vaje vecka, plus alla kommentarer. Om jag inte minns fel så var det 14000 bilder, som inte var godkända, när Crister tog över. Så får det ju inte heller vara att en Redaktör ska vara så nedlusad med jobb att Porträttfynd blir eftersatt. Jag undrar om det inte lagts in ca 20 000 bilder sedan hösten 2004.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2007-05-12, 10:19
Svar #8

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7203
  • Senast inloggad: 2024-04-22, 16:50
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Men borde det inte gå att lösa Porträttfynd på något fyndigare sätt?
Med ett formulär för standarduppgifterna?
Inte var det någon som behövde kolla allt från början?
Varför behövs detta?
 
Det som eftersläpade har väl kommit ikapp nu, eller?
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2007-05-12, 10:41
Svar #9

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Ett förbund med ekonomiska åtaganden och med betalande medlemsföreningar ska skötas på samma sätt som ett vinstdrivande företag med betalande kunder. Delar av vinsten ska satsas på framtida projekt och utveckling. Inget konstigt i det! Men så länge ett företag går med förlust så har man egentligen bara en väg att gå; omorganisation, skära i kostnader, långsiktiga lösningar och prioritering av verksamheten.
 
Vid dylika tilltag måste varje anställd i ett företag förstå varför man gör vissa förändringar, veta exakt vad som är prioriterat mål, vilka deras prioriterade arbetsuppgifter är och detta med stöd av en tydlig chef.  
 
Har förbundet det idag? Det vet inte jag. Och detta är en av anledningarnatill att jag helst inte diskuterar förbundet och dess ekonomi här. Önskvärt vore dock att Förbundet redovisar de förändringar de ser är nödvändiga, långsiktiga planer samt en ekonomisk årsredovisning som innefattar alla kostnader.  
 
Helene

2007-05-12, 11:05
Svar #10

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Stefan!
 
Vad jag förstått så är allt ikapp nu. Det var väl efter den stora städningen som genomfördes.
 
Nog bör det vara någon, som håller koll på vilka kort som läggs in. Hund- och kattkort (förlåt Kjersti W.)och andra oväsentliga kort bör ju raderas bort, fel landskap till fel städer, fotografer på fel platser o s v. Sedan finns det tydligen något som heter indexing, vet inte vad det innebär, men om inte det görs, så syns inte kommentarena vid sökning på enskilda fotografer.
 
Fråga mig inte sedan hur mycket tid allt detta tar. Det vet ju bara den som sysslar med det.
 
Helene! Bra skrivet! (Så får man visst inte säga enligt vissa, men jag gör det i alla fall)
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2007-05-12, 11:39
Svar #11

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Stefan,
 
Du säger alltså att det är Ålcom som ska ha hand om även den nya plattformen, eller missförstod jag dig? Jag frågade om det för några veckor sedan men fick aldrig något svar. Vi får hoppas att dom uppdaterar sina serverprogramvaror då. ;)
 
Så kostnaderna för redaktörskapet har ökat med 4 gånger sedan Håkan Skogsjös dagar? Jag kan inte se att det blivit 4 gånger bättre. Som Stefan är inne på så verkar något vara fel organiserat med Porträttfynd. Det känns skevt att just den funktionen på Rötter ska ta i anspråk så stor arbetsinsats. Porträttbilder är en av många aspekter på släktforskning. Personligen intresserar den mig föga. Jag tycker organisationen av Anbytarforum är mycket viktigare. Där behövs också hela tiden omflyttningar, rättningar och allmän assistans till användarna, men allt det ligger praktiskt taget nere. Visserligen kanske delvis beroende på det förestående bytet till vBulletin. Endast akutåtgärder mot t ex spam görs.
 
När det gäller en 1990-CD så vänder jag mig emot att den framställs som en så viktig produkt för släktforskaren. Så är inte fallet. T o m anhängarna erkänner att man kommer fram utmärkt med skattekontoret, de äldre skivorna, telefonkatalogen och diverse mer eller mindre seriösa tjänster på nätet som finns nu. Ska den diskuteras så erkänn öppet att det är för ekonomins skull. Förbundet behöver pengarna! För mer viktiga projekt t ex. Tyvärr ökar väl inte en sådan ärlighet möjligheten att få Riksarkivet på andra tankar.

2007-05-12, 11:41
Svar #12

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Tack Ann-Mari! I den värld jag kommer ifrån (min yrkesveksamma värld) brukar sådant kallas Corporate Bullshit ;) men ibland är sådant nödvändigt ont.
 
Lite intressanta siffor:
 
Ekonomiskt resultat 1987 = 74 740 kronor, dvs en vinst på 74 000 kr
Ekonomiskt resultat 2005 = -1 776 064 kronor, dvs ett underskott på 1,7 miljoner  
 
Omsättning - 1987
Org.avg. 52 360 kr
Stödj. medl. 194 070 kr
Försäljning 102 153 kr
 
Omsättning - 2005
Org.avg. 440 238 kr
Stödj. medl. 1 517 054 kr
Försäljning 6 828 000 kr  
 
Dessa siffror bör dock granskas närmre då vi inte ser hur kostnaderna är fördelade och vad som kostar förbundet så mycket.
 
Helene

2007-05-12, 11:46
Svar #13

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7203
  • Senast inloggad: 2024-04-22, 16:50
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Hej Anders!
Vi väntar på att Ålcom ska göra sin del av jobbet med överflyttningen, sa Ted i telefonen i måndags den 7 maj.
 
Personligen så gillar jag foton och Porträttfynd. En utmärkt id?!  
 
Visst behöver den också kollas, men är det verkligen det bästa sättet att det måste gå via redaktören först.  
 
Räcker det inte med att ändra det som råkar bli tokigt i efterhand och då kan flera frivilliga krafter göra jobbet kanske.
 
Det nya forumet ska väl lösa en del organiseringsproblem av Anbytarforum förutspås det.
---
 
Tillägg med anledning av Anders Bergs tillägg:
Det är klart att det finns andra möjligheter att få tag på uppgifterna som skulle finnas på Sv Bef 1990, men det skulle vara mycket enklare och mer samlat med en CD. Dessutom skulle det ge en del välkomna pengar i ett trängt läge för vårt Förbund!
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2007-05-12, 11:58
Svar #14

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7203
  • Senast inloggad: 2024-04-22, 16:50
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Någon ekonomiskt och juridiskt kunnig som kan upplysa mig om det stämmer att styrelsemedlemmarna i Förbundsstyrelsen blir personligt ekonomiskt ansvariga vid en eventuell konkurs?
 
Brukar det gå till så i ideella föreningar?
Någon som känner till något liknande?
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2007-05-12, 12:15
Svar #15

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Svaret är nej (gäller ideella föreningar)
Ann-Mari Bäckman

2007-05-12, 12:27
Svar #16

Eivor Andersson (Ema)

Stefan,
När det gäller medlemsföreningar så kan det förekomma om styrelsen gått i borgen för lån m.m.
 
När det gäller lån, så är det ju en utväg i andra sammanhang - istället för konkurs.
 
Nedskärningar i utgifterna är ett måste och det kostar ju även att ta fram en CD 1900.
 
Ett mindre populärt förslag är att ta ett tillfälligt stopp på inlägg i porträttfynd, som tar en väldigt stor del av arbetsbördan har jag förstått.
 
Blir det för negativa siffror finns ju risken att medlemsföreningarna går ur Förbundet. Så är det i övriga Förbund.
 
Men de som skall reagera först är revisorerna.
De borde varna när nerförsbacken börjar.
 
Eivor

2007-05-12, 12:43
Svar #17

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Förbundet har tre (3) revisorer knytna till sig varav en är suppleant i styrelsen.
 
Se tidigare länk.
 
Helene

2007-05-12, 13:08
Svar #18

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7203
  • Senast inloggad: 2024-04-22, 16:50
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Tack för ditt svar Eivor!
 
Men om det finns skulder som inte täcks av inkomsterna, hur går det då för de ansvariga?
Därmed inte sagt att läget är, eller någonsin blir, så illa!
 
Jovisst blir det en initialkostnad för en CD 1990, men den skulle ju sannolikt snabbt generera mer pengar än den kostar.
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2007-05-12, 13:18
Svar #19

Eivor Andersson (Ema)

Hej igen,
De CD-skivor och böcker som redan finns, antar jag säljs efterhand hela tiden.
 
Jag är inte så säker på att en CD 1990 kommer att bli en kassasucc??
Uppgifterna är för lätta att få tag i och det är inte så stor skillnad på CD:n 1980.
 
Antavlorna som säljs, var väldigt fina och det finns säkert annat att ta in inkomster på.
Detta är bara mina åsikter- andra kanske tycker olika.
Men med så stor budget så tycker jag att det är viktigt att satsa på kunniga personer i kassa och revision.
 
Hälsn. Eivor

2007-05-12, 16:11
Svar #20

Utloggad Kjersti Nylander Wahlgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 160
  • Senast inloggad: 2018-07-05, 22:40
    • Visa profil
Hej Ann-Mari (!)Jag har inte lagt in hund eller kattkort på denna sajten Däremot kommentarer om puffärmar och fårskinn som nogsamt raderades under en liten tid . Men som numera föredömligt får vara kvar....

2007-05-12, 17:09
Svar #21

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Helene
 
Jag kan inte se att det finns någon suppleant i styrelsen, än mindre att en revisor är det.

2007-05-12, 22:47
Svar #22

Lars Öhman

Personalkostnader och lönekostnader enligt publicerade årsredovisningar och budgetförslag.
Eftersom Budgetförslag och Utfall inte alltid mäts i samma mått är det vanskligt att bedöma budgetavvikelsen. Däremot går det bra att följa kostnadsutvecklingen över åren.
 
2001  Budgetförslag**  1.150.000     Utfall**  1.233.000
2002  Budgetförslag**  1.670.000     Utfall**  1.399.000
2003  Budgetförslag**  1.300.000     Utfall**  2.082.000    
2004  Budgetförslag**  2.500.000     Utfall*    3.132.220    
2005  Budgetförslag**  2.995.000     Utfall*    4.478.157    
2006  Budgetförslag**  4.022.000     Utfall
2007  Budgetförslag*     3.400.000     Utfall
 
* Personalkostnader (innehåller förutom lönekostnader även en hel del andra personalrelaterade kostnader)
 
** Lönekostnader

2007-05-13, 09:15
Svar #23

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7203
  • Senast inloggad: 2024-04-22, 16:50
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Har i e-postmeddelande fått följande synpunkter:
 
Det kan nog faktiskt bli så illa att styrelsen blir ekonomiskt ansvarig om förbundet går i putten. Om nu ekonomin är så dålig som det ryktas borde de nog göra en s k kontrollbalansräkning för att klara sig ur den knipan och dessutom konsultera sina revisorer. Då ser man vilka skulder och tillgångar som finns och får ta tag i situationen och skära med mer än en osthyvel. Revisorerna kan nog komma med goda råd och dåd. De är inte gratis och borde kunna göra något kreativt för sina arvoden.
 
Ja, så var det ju Kjersti!
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2007-05-13, 09:19
Svar #24

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Du har rätt Mats! helt fel av mig. Ber om ursäkt för det.
 
Helene

2007-05-13, 09:29
Svar #25

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
I Förbundets stadgar under paragraf 16 Revision kan man läsa:
 
Revisorerna skall senast under april månad till förbundsstyrelsen lämna berättelse över granskning av föregående års förvaltning och ge förslag angående ansvarsfrihet för styrelsen.
 
Jag vet inte riktigt vad som menas med ansvarsfrihet. Någon som kan förklara?
 
Helene

2007-05-13, 10:08
Svar #26

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Stefan!  
Kjersti var det väl ändå inte :-). Jag heter Ann-Mari Bäckman, om det inte är bekant.
 
Beträffande frågan om styrelsemedlemmarna i en ideell förening kan bli betalningsansvariga om det blir en konkurs så rådfrågade jag min juridiskt kunnige make om saken. Nu är han inte hemma så jag kan fråga om ev. undantag o s v.
 
Ann-Mari Bäckman
Ann-Mari Bäckman

2007-05-13, 10:12
Svar #27

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7203
  • Senast inloggad: 2024-04-22, 16:50
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Hej Ann-Mari! Visst vet jag vad du heter, men jag svarade på Kjerstis inlägg lördag den 12 maj 2007 kl. 16.11. (vilket jag borde förtydligat) som stämde med min minnesbild av hur den diskussionen slutade!
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2007-05-13, 10:21
Svar #28

Utloggad Kaj Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 628
  • Senast inloggad: 2009-03-25, 06:41
    • Visa profil
Med ansvarsfrihet menas att förbundsstämman godkänner styrelsens förvaltning av det föregående verksamhetsåret, dvs styrelsens verksamhet har fått stämmans gillande.  
 
Ansvarsfriheten är enbart ett begrepp som täcker förtroendet från stämman. Styrelsen kan trots ansvarsfriheten ställas till ansvar rent juridiskt, eftersom lagstiftningen är starkare än stämmans beslut.
 
Det finns en hel del lagstiftning som reglerar ideella organisationer, bland annat hur de skall redovisa verksamheten. Med tanke på att Ssf inte omsätter över 25 Mkr eller har relativt få anställda, så har förbundet ganska stora friheter att agera. Man är t ex inte tvingade att upprätta en årsredovisning (men om det står i stadgarna att man ska göra det, så ska den skickas in till bolagsregistret).
 
Rena oegentligheter i form av förskingring etc faller under allmänt åtal, då hjälper ingen ansvarsfrihet från stämman.
 
I Ssf:s fall tycker jag att Lars Öhmans beskrivning av stämmans budgetbeslut och verkligt utfall ovan snarast påminner om ansvarslöshet istället för ansvarsfrihet....

2007-05-13, 10:42
Svar #29

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7203
  • Senast inloggad: 2024-04-22, 16:50
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Jo, det kan man ju tycka Kaj, men stämmorna har ju gett ansvarsfrihet!
Vad beror det på?
1) Att det inte är någon större fara?
2) Att det finns underförstådd information till stämmodeltagarna som inte framgår här?
3) Ren lojalitet?
4) Att stämmodeltagarna inte fått tydlig information om läget?
5) Att stämmodeltagarna inte förstått lägets allvar?
6) Att stämmodeltagarna blev överkörda?
7) Att stämmodeltagarna inte bryr sig?
8) Att stämmodeltagarna gett upp inför en alltför dyster framtidsprognos och omöjlighet att påverka och lägger allt ansvar i styrelsens händer?
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna