ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: En direkt fråga samt konstanterande  (läst 542 gånger)

2007-05-25, 09:59
läst 542 gånger

Utloggad Björn Thunberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1860
  • Senast inloggad: 2015-10-10, 13:54
    • Visa profil
Sitter här och funderar (kanske hörde jag fel det vore i så fall inte första gången).
 
Men sade inte Christer Lindström att alla inlägg skall räddas över till nya Anbytarforum gäller detta också nedanstånde.
 
1. Alla Rune Edströms bra svar på frågor.  
2. Hur göra med de kändisantavlor som föll bort pga Datainspektionen?  När det gäller nu levande kändisar som tex den fd fp-ledare som fick sin släkt utlagt på internet. Hur svårt vore det att fråga honom om lov. Då får man ett ja eller nej.
 
Då kan inte Datainspektionen säga njet.
Däremot kanske vissa diskussioner rensas på inlägg som inte hör hemma under varje kändis.
Har själv bidragit med ett och annat dylikt.
 
3. Vad göra med alla flumdiskussioner
Alla minns väl Val=Valloner och den okände kungasonen för att nämna några.
Visst kan det finnas ett kulturvärde att spara dem. Dock finns också risken att de sprider löjel och vanära över det vi håller på med.
 
Några tankar vid frukostbordet.
 
Emellertid tycker jag inte att framtiden för Rötter ser ljus ut.
Antalet inlägg ligger punkterat kring 140 diskussioner/dag. Vi hade perioder med kanske 200 tidigare.
Som jag redan sagt ovan alla diskussioner var säkert inte bra. Men det går att se en trend i nedgående sista tiden.
 
Någon som har någon kommentar.

2007-05-25, 10:30
Svar #1

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Björn!
 
Mina tankar:
 
1. SJÄLKLART ska Runes svar bevaras. Jag skulle bli mörkrädd och lämna forumet på studs om man tog bort släktforskningsrelaterade svar pga namnet på den som ger svar.
 
2. Det som en gång är publicerat är publicerat och torde följa med. Om jag förstått det hela rätt atällde bara DI kravet att tråden skulle stängas, inte raderas.
 
3. Flumdiskussioner ska inte heller raderas. Det som en gång är publicerat är publicerat. AF borde lägga mer resurser på Anbytarvärdar som styr upp diskussioner istället och om de absolut måste radera något ska det ske med en öppen motivering på AF så att ALLA är införstådda med varför.
 
Rötters framtid?
 
Med användarkonto slipper vi säkert spam, anonyma inlägg etc men att det ska vara avgiftsbelagt motsätter jag mig. Den enskilda användaren ska inte behöva finansiera förbundets ekonomi, det gör vi redan genom de medlemsavgifter vi betalar till medlemsföreningar. Och vad ger denna 100-lapp i längden? Administrationen av användarkonton och inbetalningar av en 100-lapp skall också skötas. Så när betald administratör har fått sin del, sociala avgifter och skatter har betalas för densamma, vad blir det då kvar av denna 100-lapp till förbundet?
 
Nej, öppna upp för nya släktforskare och uppmuntra de som redan är igång. Kalla inte nybörjare och frekventa frågeställare för avarter, detta torde också innefatta alla de som gärna hjälper till och svarar på förfrågningar. Sånt gör att man tappar lusten att avsätta tid till att hjälpa någon, att på lång sikt inspirera fler att forska själva, dvs fler medlemmar till släktforksarsverige och därmed mer intäckter till förbundet.
 
Helene

2007-05-25, 12:20
Svar #2

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Björn!
 
Angående det låga antalet inlägg, så är detta normalt efter årstiden. Ingenting att oroa sig över. Så här är det alltid från maj och några månader framöver och kring jul.
 
Däremot är det många kända namn, som försvunnit. Det kanske är mer det du märker?
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2007-05-25, 14:52
Svar #3

Utloggad Björn Thunberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1860
  • Senast inloggad: 2015-10-10, 13:54
    • Visa profil
Ann-Mari är alltid klok.
Hon säger det man tänker på.
Det är många namn som försvunnit.
 
Sedan håller jag med Helena i princip allt.
Det finns vissa diskussioner. Som där jag ibland tror att frågeställaren driver med läsarna. Dessa skall inte vara kvar anser jag.
 
Björn

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna