ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Akta dig för att lägga ut material utan skriftligt tillstånd  (läst 988 gånger)

2005-03-16, 18:01
läst 988 gånger

Utloggad Bertil Magnusson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 575
  • Senast inloggad: 2019-03-21, 03:16
    • Visa profil
    • www.glimten.net
I fyra och ett halvt år har jag levt under stark spänning p.g.a. en rättsvist som kunde kostat mig mer än 130 000 kr i ersättning till min motparts advokat.
 
Orsaken var att jag 1993 lovade göra papperskopior från gamla fotoglasplåtar. Som ersättning för mitt arbete skulle jag få överta plåtarna och publiceringsrätten av bilderna.
 
Det MUNTLIGA avtalet förnekade min motpart senare och försökte via Kronofogde, Tingsrätt och Hovrätt återfå plåtarna.
 
Trots att jag tvingades föra min egen talan, då Länsförsäkringar inte ville ge mig hjälp med juridskt stöd, vann jag samtliga tre mål.
 
Jag vill med detta VARNA alla med hemsidor, att inte publicera material när skriftligt tillstånd saknas. Man skall inte lita på en vän. I mitt fall hade jag känt personen i mer än 40 år då jag erbjöd henne min hjälp med kopieringen.
 
Du kan läsa mer på min Nättidningen GLIMTEN
WWW.GLIMTEN.NET
 
MVH / Bertil Magnusson Tel. 031-443070

2005-03-16, 18:57
Svar #1

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 16:22
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Usch, vilken tråkig historia. Att denna person kunde vara så bergsäker på att det skulle gå att förneka den muntliga överenskommelsen, men bet sig så i foten. Inbilsk envishet fast man nog egentligen vet mycket väl själv att man har fel, men ändå räknar med att kunna få rätt - så destruktivt och tråkigt...
 
Det är väl antagligen snarare hennes juridiska biträde, advokaten som förlorade mot en lekman, som får lov att lastas för att hon förlorade 5000 kronor till i rättegångskostnader även i hovrätten. Så som tingsrättens dom löd förefaller det ju sällsynt onödigt att man ens försökte med en överklagan till hovrätten.
 
Jag gläds med dig, Bertil, att du fick rätt!
 
Och det är bara att inse att man får passa sig mycket noga där ute... eller här ute, borde jag väl säga...

2005-03-19, 17:34
Svar #2

Utloggad Bertil Magnusson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 575
  • Senast inloggad: 2019-03-21, 03:16
    • Visa profil
    • www.glimten.net
Hej Anders. Tack för ditt inlägg.
 
Till er andra i Anbytarforum vill jag säga:
Jag är förvånad över att inte fler gjort inlägg och startade en diskussion i detta angelägna ämne.
 
Debattglädjen brukar ju inte saknas här.
 
Rättstvister borde också vara bekanta för släktforskare som är vana att läsa domböcker.
Tyvärr kunde jag bara lägga ut domarna från Mölndals Tingsrätt och Hovrätten för Västra Sverige på min hemsida. Jag har dock TVÅ A4-pärmar fyllda med handlingar.
 
Personuppgiftslagen (PUL) som vår hoppy ofta lider av, spökade även här. Trots att domarna är offentliga och kan beställas av alla intresserade blev jag avrådd av Lagmannen och domaren i Tingsrätten från att lägga ut dem på Internet innehållande motpartens och advokatens namn. Jag råddes att anomymisera dem.  
 
Vårt rättssamhälle stöder ofta fel sida. För drygt 300 kr och en del bizarra anklagelser kan man få Kronofogden att agera mot en person man fattat agg till. Lyckas man inte då,  kan man för en något större summa stämma via Tingsrätten.
Gör man så behöver man inte deponera något garantibelopp för den skada man eventuellt vållar med sin stämning.  
 
Förlorar man och inte har några pengar får Kronofogden ett drygt arbete med att under lång tid mjölka ut den ersättning man blivit dömd att betala.  
 
Samhället orsakas stora kostnader då det ställer upp med fogdar och långvariga förhandlingar i domstolarna på allt för lösa grunder.
 
Kort sagt - med detta menar jag att det är alldeles för lätt att stämma sina medmänniskor.
- I morgon kan det vara din tur att drabbas.
 
MVH / Bertil Magnusson Tel. 031-443070

2005-03-20, 14:40
Svar #3

Marianne Solli

Hei Bertil. 
 
Jeg var inne og leste i Nættidningen Glimten om din sak angående disse utlånte fotoglasplåtarna. For en ekkel sak. Det må ha vært vanskelig for din tidligere venn å kunne dokumentere hvorfor og hvordan du var kommet i besittelse av disse plåtarna, uten å beskylde deg for tyveri av dem. Fint at det gikk i din favør. Håper du er bra etter bypassoperasjonen i fjor. 
 
Hilsen Marianne

2006-01-05, 06:09
Svar #4

Utloggad Anna Martinsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 615
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 23:25
    • Visa profil
Har en fråga. Jag har skaffat en amerikansk Cd med svenska invandrare på och har skrivit en lista på vilka som är med på CD:n och var de kommer ifrån i Sverige och när de är födda. Cd:n är kopieringsskyddad. Kan jag lägga ut min lista så den blir till hjälp för andra släktforskare som letar emigranter så de veta var de kan söka eller klampar jag in på tillverkarens område? Har sett några amerikanska släktforskarsajter har listor med namn från samma Cd.
May the Force be with you.

2006-12-19, 09:13
Svar #5

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 16:22
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Jag är glad att jag har mailet med det senaste inlägget i den här tråden kvar. Varför raderades det? En beskrivning av ett skeende, men utan att någon pekades ut, precis som Bertils inledande inlägg, såvitt jag kunde se - var fanns skillnaden? Var den som nämndes själv aktiv på Anbytarforum och hörde av sig och krävde en radering?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna