ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Älvsborgs stad  (läst 1586 gånger)

2014-03-07, 18:57
läst 1586 gånger

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Varför anses inte Älvsborgs stad (Nedbrunnen mitten av 1550/70-talet) vara föregångare till nuvarande Göteborg?
 
Man säger ju att Karl IX stad (1603-1611) på Hisingen vara föregångaren.
 
Är det tidsaspekten som gör det? Planeringen startar ju 1619. För inte hette väl staden Göteborg? Det var väl Färjestaden?
 
Stadsdelen har fått sitt namn från hemmanet Färjestaden (tilläggsplats för färja), omnämnt sedan år 1600. Följande utdrag ur en gammal handling visar ... att enligt kammarkollegii registratur för den 20 november 1632 till en viss Canthor Hällender upplåtits besittningsrätten till Färriestaden wid Elfsborgh såsom ock en half Cronogård för sin boskap i Lundby mot det att han skulle Färrian oppehålla.  
 
Här grundlades det första Göteborg av Karl IX i början av 1600-talet med hjälp av holländare. Denna historiska stad kallas idag för Karl IX:s Göteborg. Staden växte snabbt och snart fanns där ett hundratal hus, flera kyrkor och ett rådhus. Men 1611 brändes staden ner av danskarna innan försvarsverk hade byggts upp.
 
Källa:  
 
http://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%A4rjestaden,_G%C3%B6teborg
 
Vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

2014-03-09, 15:57
Svar #1

Utloggad Lars Welinder

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 83
  • Senast inloggad: 2014-07-21, 19:58
    • Visa profil
Här skall staden ligga lär Gustav II Adolf ha sagt och pekade ut platsen 1621, men då hade hans son Karl IX redan grundat sitt Göteborg på Hisingen 1603 mitt emot befintliga Älvsborg. Dessutom har jag (i mitt sökande efter gamla släktingar)funnit en tidig ana som var den siste borgmästaren i Nylödöse, vilket sagts mig motsvara Gamlestaden i Göteborg. För mig verkar det som om Göteborg har anlagts flera gånger. I varje fall är nog Gustav II Adolfs roll som stadens grundläggare en smula tillrättad för att skänka nimbus åt kungen och hans stad. Vad säger dagens mindre lättflirtade historiker?

2014-03-09, 16:36
Svar #2

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Hej Lars!
 
Sökte lite mer nu. Och fann då att Färjestaden tydligen bar namnet redan 1604.
 
Källa: http://sv.wikipedia.org/wiki/G%C3%B6teborgs_historia
 
Den äldsta källan där namnet Göteborg omnämns är i en 'Sigge Svenssons' räkenskaper från 1604: Till 9 Stugur som opsatte ähre på hisingen der den Nyie Staden giötheborg blifua skall.
 
Förmodligen är det därför man valt att kalla det för förste Göteborg eller då föregångare till nuvarande Göteborg.
 
Såg samtidigt att ytterligare en ana var bland de första i Gbg. Paridon van Horn. Tror dessutom att min ana var borgmästare i Nylödöse också. Kommer inte ihåg namn nu.
 
Fast jag tror planeringen var redan 1619 för den nya staden, pekandet skedde då 1621. Tyvärr har jag inte källa på detta nu.
 
Ytterligare något intressant är en upptäckt som hädangångne historiken Lars Linge gjorde som handlar om Gbg. Det fanns en artikel av honom i Kungälvsposten för några år sedan. Han hade då fått fram någon ny information om när Gbg grundlades/privilegier??? Tyvärr la jag det inte på minnet, (hade då inte upptäckt anorna). Om detta framkommer i någon bok/officiellt, det vet jag inte. Jag hoppas det. Han tidigarelade bildandet.  
 
Någon som sett detta?
 
Vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

2014-03-27, 18:53
Svar #3

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Godkväll!
 
Har varit i kontakt med Kungälvs-posten. De skulle återkomma angående artikeln ifall den var digitaliserad/sökbar. De kunde bara gå fem år tillbaka. Kommer som sagt inte ihåg när artikeln var inne. Vet heller inte när Lars Linge gick bort (har inte dödskivan). Hitom 10 års gränsen är det väl? Nu har det gått två veckor så det var nog mer än fem år sedan.
 
Vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

2014-03-28, 07:57
Svar #4

Utloggad Allan Sjöö

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 576
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 19:59
  • allan.sjoo.yahoo.se
    • Visa profil
Hej
 
Lars Linge dog 29/12 2006
 
mvh Allan

2014-03-28, 17:57
Svar #5

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Hej Allan!
 
Då var säkert artikeln 2005/2006. Då har jag något att gå på.
 
Vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna