ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Västgötska vikingar  (läst 4230 gånger)

2014-03-14, 13:53
läst 4230 gånger

Utloggad Carl Wennerström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 158
  • Senast inloggad: 2019-07-11, 20:19
    • Visa profil
Hej,
 
Jag skickar ut det här ämnet med förhoppning om att andra också grubblat kring det.
 
I Västergötland (och Uppland) finns ett antal runstenar som berör färder i västerled till bl.a. England. Götar (antagligen då Västgötar) beskrivs även i litterära verk som exempelvis Beowulf. Beowulf själv och hans män var Götar (Geats). Kring Göta älv har det också grävts fram fynd som talar för att området var viktigt för handel under tiden.
Varför har Västra Götaland då fallit mellan stolarna i nordens vikingatida historia?  
 
Den anglo-saxiska krönikan berättar:  
Det här året tog Beorhtric till hustru Eadbur, dotter till kung Offa. Och i hans dagar kom först tre skepp med norrmän från Höthaland och sedan red sheriffen dit för att försöka tvinga dem att gå till det kungliga godset, för han visste inte vilka de var: och de slaktade honom. Dessa var de första danska skepp som kom till England.
 
Det verkar som om skribenten inte såg skillnad mellan norrmän och danskar, och låter inte Höthaland misstänkt likt Götaland?
 
 Jag hoppas detta kan väcka en diskussion.
 
Mvh,
Calle
 
(Meddelandet ändrat av callerox 2014-03-14 14:32)
 
(Meddelandet ändrat av callerox 2014-03-14 15:51)

2014-03-14, 20:29
Svar #1

Utloggad Gunnar Håkansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 528
  • Senast inloggad: 2016-01-13, 08:55
    • Visa profil
Västergötland låg tidtals under dansk eller norsk kung, tidtals under ingen kung alls. Permanent svenskt blev det inte förrän efter Kalmarunionen. Svenskar, danskar, norrmän och islänningar ansåg själva att deras språk var dansk tunga åtminstone fram till 1200-talet. Nationalism är en uppfinning från 1800-talet.

2014-03-14, 21:06
Svar #2

Utloggad Carl Wennerström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 158
  • Senast inloggad: 2019-07-11, 20:19
    • Visa profil
Västergötland som landskap var aldrig del av Danmark eller Norge. Bohuslän var norskt och Halland danskt, Västergötland var ett säte av stormän fram till och med Birger Jarl. Dansk tunga var ett begrepp för fornnordiskan och var inte bundet till Danmark. Samtida källor menar att dansk tunga talades i hela Skandinavien samt vikingarnas kolonier.

2014-03-14, 22:41
Svar #3

Utloggad Marcus Boman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1246
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 21:02
    • Visa profil
Enligt http://asc.jebbo.co.uk/e/e-L.html så står det Hereðalande dvs. inte alls likt Götaland...

2014-03-14, 23:07
Svar #4

Utloggad Jan Flyrin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 433
  • Senast inloggad: 2021-04-05, 16:46
    • Visa profil
Carl Wennerström. Jag tycker du är på fel forum med denna fråga. På denna sajt finns hundratals liknande frågor.. och ännu mera svar. http://www.arkeologiforum.se/forum/index.php

2014-03-15, 00:03
Svar #5

Utloggad Carl Wennerström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 158
  • Senast inloggad: 2019-07-11, 20:19
    • Visa profil
Ok, originaltexten har jag inte sett. Jag har bara sett översättningar till modern engelska och svenska. I de står det Höthaland.
In this year Beorhtric took to wife Eadburh, daughter of king Offa. And in his days came first three ships of Norwegians from Höthaland and then the reeve rode thither and tride [sic] to compel them to go to the royal manor, for he did not know what they were: and then they slew him. These were the first ships of the Danes to come to England.
Jag vet dock inget vidare om källan till denna text.
 
Hur som helst är det utdraget inte något av vidare tyngd i teorin. Det som främst visar på Götarnas (och Svearnas) inblandning i resorna till väst är runstenarna i landskapen.  
En stor del av den danagäld som vikingarna krävde för att lämna England var funna i Vimmerby (http://www.vimmerby.se/kultur-fritid/museet-naktergalen/fasta-utstallningar/knut -den-stores-mynt/?mode=share). Även Upplänningar mottog danagäld, Ett känt exempel är den sten som berättar om upplänningen Ulf i Borresta, som var med och tog tribut vid tre tillfällen. (http://blog.svd.se/historia/2013/02/12/danagald/).  
 
Jag tycker det bara är intressant att lyfta fram Götaland och varför det området verkar vara helt blankt under perioden trots att det finns många spår från resor i flera led samt vikingatida bebyggelser.

2014-03-15, 00:24
Svar #6

Utloggad Jan Flyrin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 433
  • Senast inloggad: 2021-04-05, 16:46
    • Visa profil
Om du går in på den sidan jag skrev ovan så kan se att Götaland inte alls är blankt och så kan du lära dig mycket mer om nutida syn på götar och svear.

2014-03-15, 11:37
Svar #7

Utloggad Carl Wennerström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 158
  • Senast inloggad: 2019-07-11, 20:19
    • Visa profil
Tack Jan! Det ska bli intressant att undersöka.
Det är bara märkligt att Götaland inte verkar ha haft någon vidare inblandning enligt de dokumentärer som hittills gjorts.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna