ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Stora ofreden  (läst 2653 gånger)

2003-01-28, 13:52
läst 2653 gånger

Juha Kokkinen

Åren 1714 var i Finland så kallad stora hatet.  Då var Finland och Sverige tillsammals.  Jag har försökt att hitta några upgifter från denna tiden här i Finland.  Vet någon, om dett finns vad som helst uppgifter i Sverige om denna tiden.

2003-01-29, 12:49
Svar #1

Utloggad Hans Vappula

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 33
  • Senast inloggad: 2017-05-15, 15:09
    • Visa profil
Detta krig, då Finland var ryskockuperat 1713-21, och som avslutades med freden i Nystad 1721, heter på svenska Stora ofreden och på finska Iso viha, detta i motsats till Lilla ofreden, Pikku viha 1740-43.
 
Finskans viha betyder hat, men ska inte översättas så i detta sammanhang - och det är inte lätt att veta. Stora ofreden vore en bättre rubrik. (Ändring & flyttning genomförd.. /Anbytarvärden)
 
Ev. kan anbytarvärden ändra rubriken och/eller vid behov flytta diskussionen till en riktigare plats i Anbytarforum?
 
För att svara på frågan: Visst finns det material om denna tid i Sverige. Jag har inte själv forskat i detta, och kan det inte tillräckligt bra, men ett boktips är följande:
Johanna Aminoff-Winberg: Finska flyktingar i Sverige under stora ofreden.  Flyktingförteckningar. - Datateknik för släktforskning rf:s publikationer 4(1995), 280 s. ISBN 951-96990-2-3.
 
Den finns numera också tyligen på webben, se http://www.genealogia.fi/hakem/flykting/flykting1.htm

2003-01-30, 09:02
Svar #2

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Tack Juha Kokkinen för att Du skrev just Stora hatet. Att det hette så på finska hade troligen inte kommit fram annars. Var helt nytt för mig t ex.  
Hans Vappula, Du skriver ska inte översättas så i detta sammanhang. Det är säkert riktigt, men det skulle vara intressant att veta mer om varför Stora ofreden just kallas Stora hatet ... eller betyder inte hat, hat just här - även på finska... förvirrande...
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2003-01-30, 14:58
Svar #3

Kirsti Ervola

Hej Olle!
 
Orden som betyder fiende och hat härleds i det finska språket från samma grundform.
Viha är inte bara en känsla, utan betyder också fiendskap; vihollinen = fiende, vihollisuus = fientlighet, etc.
 
I benämmningar som Iso Viha och Pikku Viha (Stora och Lilla Ofreden) betyder viha ett tillstånd eller en tidsperiod då fiendskap råder. Ofred uttrycker situationen väl; inte fred eller regelrätt krig, men en mångårig ockupationstid.
 
Mvh KE

2003-01-30, 16:21
Svar #4

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Tack Kirsti för Ditt, som vanligt, nyttiga inlägg.  
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2003-01-31, 13:28
Svar #5

Kirsti Ervola

Till Juha: ett par lästips på svenska:  
 
Tarkiainen, Kari:
Stora ofreden i Finlands historia
Karolinska förbundets årsbok 1993
ISSN 0348-9833
 
Hornborg, Eirik:
Karolinen Armfelt och kampen om Finland under Stora nordiska kriget
Helsingfors 1953
 
Koskull, Walter von:
Finlands rättsväsen under Stora ofreden
Helsingfors 1953
 
Kuvaja, Christer:
Försörjning av en ockupationsarme
Åbo Akademi 1999
 
Mvh KE

2003-02-04, 11:15
Svar #6

Juha Kokkinen

 Stora Ofreden.  Tack för alla svar om Stora ofreden eller stora hatet.  Mitt intresse beror på om ett gammalt saga eller  story jag har hört from min farfar.  Han berettare, ett under 1714 små barn fångades till Ryssland av ryssar i Isokyrö och Vöyri.  En var en mycket ung flickbarn och hennes öronen hade blivit knivhuggad bort.  Barnen tas hand om en piga, eftersom hennes föräldrar hade blivit mördad. Hon levde och blev frisk och skulle ha träffad en annan fånge och dom skulle ha blivit ett familj. Dom kom tillbaka till Finland senare.Kninnan kallades Soppi utan öronen ( Korvaton Soppi) Vi tror , att hennes namn var Sophia Huhtala.Mitt farfars syster känner  också till denna story, så att en del kan vara sant.  Från Vöyri finns inga officiella kyrkopapper från denna tiden, så att det är svårt att hitta säkert bevis.  
Juha Kokkinen
Nokia Finland

2003-02-05, 00:46
Svar #7

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Jag har skrivit en artikel om barn som rövades bort av ryssarna på Åland under stora ofreden. Kanske kan den innehålla något av intresse. Artikeln finns publicerad i RÖTTER, klicka här.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna