ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Stockholmsutställningen 1897  (läst 1098 gånger)

2002-02-06, 12:14
läst 1098 gånger

Birgitta Persson

Jag har föremål som har varit med på Stockholmsutställningen 1897 och undrar om det finns någon förteckning över dessa.
Mvh Birgitta Persson

2002-02-06, 13:27
Svar #1

Birgitta Persson

Ursäkta formuleringen i min fråga här ovan.
Det ser ut som om min fråga gäller de föremål jag har, men jag undrar om det finns någon skrift eller förteckning som handlar om utställningen.
BP

2002-02-06, 13:40
Svar #2

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 10:33
    • Visa profil
Gå in på http://unow.kb.se/ALEPH och sök efter Stockholmsutställningen 1897så får du nio poster om denna utställning.

2002-02-07, 12:04
Svar #3

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Jag vill minnas att jag för några år sedan (kanske 1997) besökte en utställning på Nationalmuseum (var det väl?), med husgeråd och andra föremål från Stockholmsutställningen 1897. Den var fascinerande, eftersom de såg ut som nygjorda, fast de var hundra år gamla. Föremålen hade packats ner direkt 1897 och legat skyddade i hundra år. Kanske gjorde museet någon katalog till den utställningen där föremålen finns med.

2002-02-07, 18:29
Svar #4

Peter Karlsson (Peterk)

Du kan också höra med Rolf Linde, Enskilda byrån, Riksarkivet - om dom har något material därifrån. Tel 08/737 63 50 (vxl) eller e-post: rolf.linde@riksarkivet.ra.se

2002-02-08, 00:12
Svar #5

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
För den som är intresserad av kvarvarande större objekt från denna utställning så finns det (åtminstone) tre stycken kvar. Man kan besöka Biologiska museet (på Djurgården) som byggdes för utställningen och som verkar vara enda kvarvarande byggnad. (Ekorrvillan, som efter utställningen flyttades till stadsdelen Mälarhöjden i Stockholm, revs för 10-15 år sedan.) Man kan även besöka Telemuseum och titta på LM Ericssons bevarade utställningsmonter. Montern innehåller ett ännu fungerande klockspel som kan spela de nordiska nationalsångerna. Slutligen kan man ta sig en tur med Stockholms enda kvarvarande ångdrivna djurgårdsfärja s/s Djurgården 3, ägd av föreningen Stiftelsen Skärgårdsbåten och pietetsfullt restaurerad av medlemmar i denna förening. Färjans allra första trafikuppgift var att frakta besökare till och från utställningen.

2002-02-08, 18:26
Svar #6

Utloggad Rolf Liljhammar

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 466
  • Senast inloggad: 2010-12-03, 04:58
    • Visa profil
... samt en diamantborrad brunn, med pump,  
inte  
långt från Biologiska Museet.
 
Mvh
 
Rolf L

2002-08-28, 18:48
Svar #7

Carl-Erik Andersson

I Grönahög inom Ulricehamns kommun fanns en snus-
dostillverkare som hette Carl Andersson i Vinsnaholmen. Han deltog i Stockholmsutställningen
1897.I Grönahögs hembygdsstuga/museum finns det
formar för snusdostillverkningen samt vissa  
minnestavlor från utställningen.En del snusdosor
av tillverkningen har funnits, men var för be-
gärliga för tjuvar.

2002-08-28, 21:45
Svar #8

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Tillägg till mitt inlägg av den 8 febr 2002 ovan: Ytterligare ett kvarvarande större objekt finns kvar, nämligen den byggnad som innehöll Skånska Gruvan. Huset - som ligger nära restaurangerna Godthem och Ulla Winblad - blev efter utställningstiden mer eller mindre bortglömt och användes av Skansen länge som förråd. Huset har sedermera renoverats och sedan i oktober 2001  finns på bottenvåningen det trevliga och populära Kaf? Gruvan, som drivs av Skansen. På övervåningen har Skansen en byggnadsvårdsutställning med butik.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna