ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Skatter, Hundraden, Fat etc ??  (läst 1143 gånger)

2006-05-14, 13:16
läst 1143 gånger

Mikael Andersson

Skriver en liten historik över hembygden, som skall vackert mixas med familjens historik, intressantprojekt och mycket roande. Viss problematik framstår dock, och med lite tur kan någon lösa det här. Problemet är för att försöka ge en god bild av områdets historik behöver jag kunna förstå skattelängderna. Jag har hytteskatt för mitt område, men detta benämns i Fat, Hundraden och Osm. Vilket gör det lite problematiskt då det inte är några begrepp som ger någon bra information.
 
Fat är ju ett volymmått, men volym av vad = (året är 1538).  
 
Om någon kan nåpgot om detta uppskattar jag hjälp.
Mvh
Mikael

2006-05-14, 17:20
Svar #1

Rune Johansson

Mikael!
 
Här i ditt fall handlar det om järn och trävaror.
Fat är en förpackningsenhet och motsvarar mellan 480 till 600 osmundjärn.
 
Hundrade är stycketal som kan variera mellan 30 till 100 styck och gäller trä (plankor).
 
Osm måste vara förkortning för osmund. Enheten finns inte upptagen i Mått och vikt utgiven av Nordisk Kultur, tryckt i Stockholm 1936. Boken upptar mått, mål och vikt i Norden till 1500-talet, så osmund kan ha tillkommet senare.
 
Mvh/Rune

2006-05-14, 19:01
Svar #2

Rune Johansson

Hundrade är även järnvikt. Refererar till boken Bergsmansliv i Torsåker och Hofors av Ingvar Dandenell:
1 läst=12 fat=60 hundrader=7200 osmundar.
1 fat=5 hundrader=600 osmundar (ökades under 1500-talet från 480 osmundar).
1 hundrade (hunt)=120 osmundar.
1 osmund motsvarar cirka 0,35 kg.
 
Så efter 1604 ändras i jordeböckerna järnets vikt till lispund och marker.48 osmundar som utgjorde skatten för ett öresland, motsvarar 2 lispund a? 20 marker. 1 lispund osmundjärn=24 osmundar och 1 mark=1 1/5 osmundar.
 
Mikael, jag rekommenderar boken för den kan ge dig mycken information.
 
Mvh/Rune

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna