ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Sigill och monogram  (läst 3486 gånger)

2006-01-06, 12:41
läst 3486 gånger

Utloggad Peter Sjölund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 425
  • Senast inloggad: 2022-09-22, 13:15
    • Visa profil
    • genealogi.sjolunds.se
Nej Göran, i byn Viken fanns fyra hemman, alla med sina egna bomärken. Läs boken Bomärken i Medelpad av Valter Bergsten (1981), så behöver du inte fortsätta spekulera om detta.

2006-01-06, 13:04
Svar #1

Göran Johansson

Hej Peter, jag har inte lyckats att få tag i den rekommenderade boken. Menar du då att följande inte stämmer?  
 
Från diskussionen om Abeluna Mårtensdotter med följande text ur inlägg av Jörgen Blästa år 2001: I Algot Hellboms Bönder och Gårdar i Medelpad återfinns under byn Viken i Torp sn Kristoffer Siggesson, landsknekt död 1601. 1560-1571 ägde han 90 mål, vilket synes vara hela byn (som från 1700-talet kom att bestå av 4 gårdar). 1576-1600 ägde han Viken nr 1-2 och nr 3 ägdes då av kyrkoherden i Torp Martinus Laurentii. 1605-1636 ägdes Viken nr 1-2 av Johan Kristoffersson.
 
Har du tillgång till bilder ur den bok du nämner som visar samtliga hemmans bomärken? Före 1576 trycks ju Christopher Siggesson ha ägt hela byn - förutsatt att innegållet Hellboms skrift stämmer.

2006-01-06, 14:03
Svar #2

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Göran. Du bor i en universitetsstad. Där finns ett Universitetsbibliotek. Gå dit och beställ boken. Läs den när du får den. Ta det lungt med spekulationerna tills du är klar.
 
Mjau!

2006-01-06, 14:38
Svar #3

Göran Johansson

Hej, nu tänkte jag ju inte främst på mig själv när jag ställde frågan! Troligen finns det ett ett helt gäng oerhört otåliga och nyfikna katter som skuttar runt efter de senaste godbitarna från Bure-fronten. Det är fult av Dig göra att på detta viset.
 
Ditt undvikande svar får mig definitivt att tro att Du blev helt förkrossande svarslös!

2006-01-06, 15:21
Svar #4

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Är det fult av mig att uppmana dig att forska lite själv, samt att tipsa dig hur du kan göra?!  
Vad det gäller din spekulation om Viken, klart att jag blev svarslös, precis som man ibland blir när man ser teorier så helt gripna ur luften. Vad ska man säga?
 
Och jag kan lika lite som dig vad det gäller vilka bomärken de använde i Viken. Men jag vet var jag kan ta reda på det om det skulle intressera mig, och skulle aldrig få för mig att börja spekulera innan jag tagit reda på det... Och absolut inte utgå från mina fördommar om vad de bör föreställa...

2006-01-06, 15:41
Svar #5

Göran Johansson

Faktum är att jag forskar en hel del. Har Du någon fråga, vars svar kanske finns i mitt nära grannskap, så kom igen! Det går säkert att ordna.
 
Aha - Du blev svarslös! Nu avser jag förstås inte mina teorier om Viken. De är säkert åt skogen. Nej - jag menar förstås det där med att Christopher Siggesson, den arme knekten, som en gång ägde hela byn. Då behövdes väl bara ett bomärke - eller vad tror Du?
 
Tala om vad jag kan finna det - om Du kan!

2006-01-06, 15:59
Svar #6

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Jag tror att de idag bevarade bomärkena finns redovisade i Bergstens bok.
 
Och i övrigt tror jag att det är slöseri med tid att diskutera med dig.

2006-01-06, 17:18
Svar #7

Göran Johansson

Det är faktiskt ömsesidigt.  
 
Med de bästa hälsningar
Göran

2006-01-06, 17:33
Svar #8

Utloggad Peter Sjölund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 425
  • Senast inloggad: 2022-09-22, 13:15
    • Visa profil
    • genealogi.sjolunds.se
Göran, jag (och många med mig) har under den gångna hösten lagt mycket tid och möda på att försöka besvara dina många frågor. Personligen svarar jag gärna på frågor, men jag förväntar mig då två saker av frågeställaren:
 
1. Att frågeställaren faktiskt önskar lära sig något av svaret.
 
2. Att frågeställaren, om han/hon vill diskutera frågan vidare, är beredd att lägga ner en (om än aldrig så liten) egen insats  för att skapa en konstruktiv diskussion. (t ex att titta i en bok om ämnet)
 
Jag upplever inte att du gör varken det ena eller andra och det tycker jag är respektlöst mot de människor som faktiskt avsatt en del av sin egen tid för din skull! För min del är det definitivt slut på det och jag avslutar härmed alla diskussioner med dig.
 
PS.
Boken om Medelpads bomärken finns på hyllan i universitetsbiblioteket i din egen stad och såväl Medelpads landskapshandlingar från 1500-talet som boken Bönder och gårdar i Medelpad finns att låna på mikrokort från SVAR.

2006-01-06, 21:30
Svar #9

Utloggad Katrin Öhgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 490
  • Senast inloggad: 2012-10-25, 09:58
    • Visa profil
Göran! Jag vill gärna veta vad som står i dom där böckerna och handlingarna som Anders nämner. Jag kan beställa genom biblioteket, men det skulle gå betydligt snabbare om du som redan befinner dig i Uppsala kunde göra detta, Luleå är inte nästgårds. Vill du inte beställer jag genom biblioteket och lägger ut det jag hittar här!
Vänligen Katrin Öhgren

2006-01-06, 21:35
Svar #10

Utloggad Katrin Öhgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 490
  • Senast inloggad: 2012-10-25, 09:58
    • Visa profil
Göran! Jag menar förstås Peter och boken Medelpads bomärken. Det andra kan jag låna från SVAR själv.
Vänligen Katrin

2006-01-06, 22:07
Svar #11

Göran Johansson

Hej Katrin!
 
Det är i Lund jag bor. Jag är låntagare på Universitets bibliotek här och har sökt den litteratur som Peter har tipsat om. Problemet är att bibliotekets datasystem har varit avstängt under julhelgen för uppgradering. Jag har sökt i den mauella katalogen, men den omfattar bara äldre litteratur. På bibliotekets refernsavdelning finns tyvärr ingen litteratur som behandlar bomärken specifikt. Däremot finns en hel del litteratur om heraldik, men det duger ju inte här.  
 
Jag ska pröva nu efter helgerna igen. Men vi kan ju pröva bägge. En sak är dock säker, boken måste finnas här i Lund.
 
Vänlig hälsning
Göran

2006-01-06, 23:06
Svar #12

Joakim Bång (Slethoegius)

Har man lånekort på UB i Lund är det enklast att beställa fram böcker via deras hemsida (så kan man hämta dem dagen efter). Kollade i katalogen, och boken Bomärken i Medelpad av Valter Bergsten (1981) finns tillgänglig i magasinet. Den finns även i biblioteket på Folklivsarkivet i Lund (Finngatan 10).
 
mvh
Joakim

2006-01-06, 23:16
Svar #13

Utloggad Katrin Öhgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 490
  • Senast inloggad: 2012-10-25, 09:58
    • Visa profil
Göran! Vi gör så! Lund var ju ännu längre bort!  
Kollade vad biblioteket här i Luleå har och hittade Skatteboken af Medelpad pro anno 1543 utgiven 1896. Är det någon som har kollat den, är det värt att be dom ta upp den från magasinet?
För övrigt hittade jag Marcs bok inne för utlån!
Vänligen Katrin Öhgren

2006-01-07, 00:20
Svar #14

Utloggad Katrin Öhgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 490
  • Senast inloggad: 2012-10-25, 09:58
    • Visa profil
För övrigt har jag just köpt boken Bomärken i Medelpad för 120 kr + porto från ett antikvariat. Vi får väl se vem som först får den i sin hand!
Hälsningar Katrin och med en förhoppning om en lugn helg här på AF

2006-01-07, 01:10
Svar #15

Utloggad Kenneth Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1305
  • Senast inloggad: 2023-10-31, 10:03
    • Visa profil
Göran
 
Vad har detta med saken att göra?
 
Läs på lite mer om Månesköld innan Du uttalar dig.
Detta är inte ett svar i från en Bull utan från en som är ganska insatt i ämnet.
Anders hade helt rätt i det han skrev.
Däremot har Du skrivit ett antal inlägg utan substans, även om Du vill väcka debatt så tycker jag att detta är ett övertramp.
Det här med katter....
Det fanns väl en katt vid namn Trisse också......

2006-01-07, 01:12
Svar #16

Utloggad Kenneth Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1305
  • Senast inloggad: 2023-10-31, 10:03
    • Visa profil
Förlåt
 
Jag tänkte inte på att Du inte vill läsa på.

2006-01-07, 10:50
Svar #17

Göran Johansson

Katrin, den aktuella boken är beställd nu. Troligen kan jag hämta den på måndag. Den tycks ingå i en skriftserie som ges ut av Medelpads hembygdsför. Om den innehåller något av allmänt intresse så försöker jag scanna någon del av den. Jag är lite osäker på de regler som gäller för att återge tryckta källor i t.ex. Anbytarforum. Gissningsvis finns inga hinder. Universitetets lånesystem LOVISA var enligt hemsidan stängd vecka 52 för uppdatering. Nu tycks systemet ha kommit igång igen.

2006-01-07, 21:23
Svar #18

Utloggad Kenneth Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1305
  • Senast inloggad: 2023-10-31, 10:03
    • Visa profil
Göran
 
Har Du sett efter vad diskussionen om Månesköld handlade om?

2006-01-09, 14:29
Svar #19

Göran Johansson

Bergstens skrift om bomärken i Medelpad gav absolut inet nytt ifråga om hemmanet Viken i Torp socken. Det bomärke som Peter Sjölund la in i Anbytarforum 10/11 20:42 användes av kyrkoherden Martinus Laurentii som Lars Mårtensson. Peters text:
 
Peter Sjölund 10/11  
Och här kommer fakta i bomärkesmålet: Bomärket som användes på hemmanet Viken 3 i Torps socken  såg ut så här:  
 
 
 
Bomärket är belagt under perioden 1616-1817. Källa: Bergsten, Bomärken i Medelpad, sid 181  
 
Några större slutsatser går inte att dra av detta. Det är ett mycket ordinärt bomärke, men grundformen är onekligen ett M. Och eftersom söner som flyttade från ett hemman ofta använde grundformen och lade till några streck se exemplet Laurentius Svenonis och hans söner tidigare i diskussionen skulle det mycket väl kunna utvecklas till Herr Sigges bomärke.  
 
Peter Sjölund 14/11 20:28  
Till min glädje upptäckte jag att även Martinus Laurentiis sigill finns bland mina avritningar.  
 
Jag har nu digitaliserat detta, och här har vi en kille som definitivt visade att han bodde i Viken - kolla in bomärket i skölden!
 
 
 
Källa: kvittens i RA, Norrlands handlingar 1607  
 
Här är det ingen tvekan om att hans bomärke är hemmanets bomärke, med ett litet tillägg. Och eftersom den gode knekten Christoffer Siggesson bodde granne med Martinus Laurentii, säger det oss att han inte använde bomärket för Viken nr 3 och följdaktligen faller den i o f s långsökta idén om att Herr Sigges bomärke kunde vara en variant på detta
 
Peter har troligen missat att prästens hemman sannolikt var en avstyckning från det hemman som Christopher Siggesson ägde. Resonemanget om att knekten Siggo Christophori bomärke skulle kunna var en variant av bomärket Viken 3 faller kanske inte alls med hänsyn till det historiska ägandet av gården. Kanske tvärtom.
 
Det vore verkligen intressant att veta mer om ägoförhållandena på gården före Christophers tid.
 
Knekten Christophers vandel kan man kanske ha anledning att diskutera. Enligt Saköresbok för Medelpad, Kungl. Skytteanska samfundets handlingar no 14, 1976, Algot Hellbom blev han dömd såväl för misshandel som för stöld. Passar knappast in på teorierna om en kapten i Erik XIV:s livvaakt m.m.! Men det är ju en helt annan sak.

2006-01-11, 19:56
Svar #20

Göran Johansson

Kartin Öhgren
Har du fått hem den bok bomärken som du beställt? Jag kunde inte finna något av större värde för Viken-intressenter. Om du inte har beställt landskapshandlingar för Medelpad så kan jag göra det. Bra om du hör av dig först så jag vet.
Mvh
Göran Johansson

2006-01-12, 01:55
Svar #21

Utloggad Katrin Öhgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 490
  • Senast inloggad: 2012-10-25, 09:58
    • Visa profil
Göran! Jag har inte fått boken än men jag tror ändå att den kan vara intressant för min del med tanke att man faktiskt är nybörjare när det gäller sigill och bomärken.  
Har inte heller hunnit beställa landskapshandlingarna. Jag insåg inte att det skulle vara så mycket att göra på skolan första veckan efter jullovet. Håller på att köra in nya elever i fiket. Visserligen har dom varit där förut, men ungdomar har selektivt minne har jag kommit fram till, speciellt när det gäller diskmaskiner!
Så beställ du om du har möjlighet att göra det.
Vänliga hälsningar Katrin
katrinohgren@hotmail.com

2006-01-12, 09:43
Svar #22

Göran Johansson

Det finns inget äldre material än 1552 vad jag kan se i NAD. Flera volymer innehåller endast 1 kort. Perioden 1552-1559 omfattar 17 mikrokort i 9 volymer. Dessa har jag beställt. Borde ha fått plats i en volym! Ett hutlöst sätt att ta betalt av oss som inte bor i Stor-Stockholmsområdet. 205 kronor för att låna!
 
Här har Szabad och Släktforskarförbundet något att göra! SVAR prispolicy är i jämlikhetens namn oförsvarbar.

2006-01-26, 21:46
Svar #23

Göran Johansson

Har lagt in nya uppgifter under
Övriga släkter: Bure: Siggo Christophori Bure ovan.

2007-03-18, 02:39
Svar #24

Utloggad Staffan Benedictsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 279
  • Senast inloggad: 2023-04-30, 09:31
    • Visa profil
Hej!
Jag undrar lite om sigill och hoppas att någon kan hjälpa mig.
 
På den första bilden visas ett sigill användt av Inspektor Nils Jönsson på Häckeberga och Toppeladugård Genarp M. Barnen använder namnet Siöholm, men Nils verkar aldrig ha användt det. Kan S i NS stå för det? Står de övre bokstäverna för INSpector eller för Nils Jönsson Siöholm? På ett annat sigill ligger I/J högre upp och ser ut att vara ett I. Kan man av sigillet anta att S. i NS står för barnens namn Siöholm eller kan det stå för något annat?
 

Fick vem som hällst ha en riddarhjälm på sitt sigill, om inte: blev det tillåtet då han var inspektor på ett frälsegods?
 
 
Följande sigill används av Simon Samsiö 1714. Han är inte adlig, så kronan över måste får meg att tro att det kan vara någon slags ämbetessigill. Han borde varit kronofogde eller befallningsmann vid den tiden. I Torna, Bara och Harjagers härader. Har jag rätt i att det är ett ämbetessigill och vilka fick använda det? Han har även användt det i svärfaderns bouppteckning.

 
Mvh Staffan Benedictsson

2007-03-18, 10:55
Svar #25

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
När man skrev initialer för patronymikon förr inkluderade man son (S) eller dotter (D). Nils Jönsson blev sålunda NIS (eller NJS). Kerstin Andersdotter skulle ha blivit KAD.
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2007-03-18, 13:31
Svar #26

Utloggad Peter Sjölund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 425
  • Senast inloggad: 2022-09-22, 13:15
    • Visa profil
    • genealogi.sjolunds.se
I Sverige har vem som helst rätt att ta sig ett eget släktvapen och alla har rätt att sätta en hjälm över sin vapensköld i detta släktvapen. Dock är det förbjudet för icke adliga personer att använda en s k öppen hjälm. Ofrälse släkter använder istället en s.k. sluten hjälm.
 
Det var under 1600- och 1700-talen lite vilda västern när det gäller användandet av öppen hjäm, varför en kunglig förordning 1762 slog fast att öppen hjälm endast fick användas av adliga.
 
Ett bra lästips är: Bäckmark, M., Wasling, J. (2001): Heraldiken i Sverige. Lund: Historiska Media.
 
När det gäller kronan i det andra sigillet, så var det väldigt vanligt att länsmän, befallningsmän och liknande befattningshavare använde det i sitt sigill, troligen för att visa att man var i kronans tjänst.
 
M v h / Peter

2012-07-18, 16:42
Svar #27

Utloggad Fabian Persson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 87
  • Senast inloggad: 2023-05-14, 23:24
    • Visa profil
Kan någon dechiffrera figuren i detta sigill? Det användes 1678 av tingsskrivaren Hans Hansson i Ronneby.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna