ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bomärke  (läst 1264 gånger)

2000-09-05, 17:36
läst 1264 gånger

Helen Ohlsson

Hej!
Ett gammalt mjölkfat med ett bomärke på undersidan.  
Hur gör jag för att spåra detta?
 
Är det någon som har några tips? Känner du till någon expert?  
eller någon som forskar på området?
Har du boktips?
 
Jag tror att bomärket kommer från Dalarna.
Är ytterst tacksam för alla slags tips! :-)
 
      /Helen Ohlsson  
aha@chello.se

2000-09-05, 22:58
Svar #1

Utloggad Torsten Berglund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 948
  • Senast inloggad: 2017-02-16, 01:20
    • Visa profil
Ett litteraturtips:
Carl Lindholm: Bomärken. Skrifter utgivna av Genealogiska Föreningen, nr 9, Stockholm 1976 (52 sidor).

2000-10-17, 23:28
Svar #2

Fredrik Blomquist

Hej Helen
 
Jag tror inte du skall ha för stora förhoppningar om att kunna spåra bomärket, om du nu inte kan följa det till en specifik gård.
Dalarna är ganska stort, och den bomärken som finns har använts av en mängd helt obesläktade personer. Visserligen förekommer i Dalarna ganska invecklade former av bomärken, som utgått från en stamgårds bomärken och sedan byggts på då ägosplittringar förekommer, men jag tror trots detta att du inte kommer att hitta något enda bomärke som endast ha andvänts av bara en enda släkt.
Annars vet jag att flera socknar har gett ut flera småskrifter om bomärkenas utseende vid storskiftena.
 
M.v.h Fredrik

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna