ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Rikets vagga  (läst 1135 gånger)

2000-03-17, 14:33
läst 1135 gånger

Utloggad Johan Sjöberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 345
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hejsan!
 
Jag vill bara säga, att mitt förra inlägg absolut inte var något angrepp på Norrland och dess innevånare.
 
Men att vi sörlänningar skulle ta hand om allt som finns uppe i Norrland? Varifrån tror ni svenskarna i Norrland kommer (fråga er urbefolkning - samerna, vad de tycker)? Från södra Sverige, givetvis, precis som folk inkommit till södra Sverige från Danmark och Tyskland för flera tusen år sedan...
 
Med vänliga hälsningar
Hälsinge-ättlingen
Johan Sjöberg

2000-04-06, 22:48
Svar #1

ronny

Visst blir debatten lite hätsk när det gäller åsikter vad gäller Svea Rikets vagga. Sanningen är väl så att i Sverige vägras det konsekvent att  
lyssna eller diskutera med vanliga hembygdsforskare, utan akademiska betyg.  Läs gärna Dag Stålsjö, Mac Kay, Liljenroth, bl.a. för en egen uppfattning.

2000-04-07, 20:09
Svar #2

Bo Persson

Ronny - som gör sitt inlägg utan att vilja framträda med sitt namn - läs reglerna! - har inte riktigt fattat poängen. Huruvida någon akademiska betyg eller inte är fullständigt ovidkommande, så länge som argumenten framförs med belägg och att de därigenom blir kontrollerbara. Tyvärr lider de bidrag till diskussionen som Ronny hänvisar till av brister på den punkten - Mac Keys bok Myten om Ubsola (1977) är t.ex. en enda lång utläggning och argumentation, utan det minsta lilla källbelägg och således inte på en enda punkt kontrollerbar; självfallet kan sådana inlägg ej tagas på allvar. Den typen av hobbyarbeten mår diskussionen bäst av att vara utan.

2000-04-07, 22:22
Svar #3

Utloggad Rolf Liljhammar

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 466
  • Senast inloggad: 2010-12-03, 04:58
    • Visa profil
Hej igen Bo!
Det var ett tag sedan du och jag var inne på den gemensamma linjen att all diskussion skulle vara fri. Hade jag inte läst ditt tidigare inlägg hade jag nu lätt kunnat tro att du menar att avvikande åsikter inte skall framföras, om de inte framförs på Akademiska.
 
Självfallet skall en forskare som Mac Key få framföra sin uppfattning, sin tolkning. Men den skall givetvis ifrågasättas även den, som all forskning skall ifrågasättas. Att han inte fyller alla krav på den vetenskapliga uppställningen kan i o för sig vara ett argument i saken, men det får inte vara det avgörande.  
Det avgörande är om det finns grund för hans antaganden, och det vet man först när man läst, sökt förstå, kontrollerat hans resultat för att därefter anta eller förkasta dem.
Han har lagt ned ett enormt arbete och det skall han respekteras för. Respekten visar man genom en saklig diskussion över hans resultat, och hur han nått fram till dem, inte hur han (eller vilken annan forskare som helst) presenterat dem.  
Även om deras bidrag kanske inte alltid för forskningen framåt, så väcker de intresse hos sina läsare, som sedan i sin tur kanske lämnar värdefulla bidrag.
 
Jag kallar Mac Key för forskare, därför att han har forskat i sitt ämne i ett ärligt uppsåt. Ärligheten i uppsåtet är det som skiljer forskare från sådana som Erich von Dänicken, som funnit en ganska god inkomstkälla i folks godtrogenhet.  
Han har f ö egna TV-program i tysk tv. Vår Dag Stålsjö får inte visas enl beslut från Radionämnden, som tydligen har förmågan att bedöma historiska argument.
 
Som Einstein lär ha sagt när något halvdussin tyska vetenskapsmän  (nazitiden) samlades för att förkasta hans reletivitetsteori. Hade jag haft fel hade det räckt med vad en forskare kunnat bevisa.  
D v s sanningen är tillräckligt stark för att överleva felaktiga teorier.
 
M v h  
 
Rolf L

2000-04-08, 00:44
Svar #4

Jonas Kuschner

För att man skall kunna göra anspråk på att tas på allvar i en vetenskaplig diskussion, måste man följa de spelregler som finns för en sådan. Och detta handlar inte om att ha rätt åsikt om hur det ena eller andra förhåller sig, utan att, som Bo Persson påpekar, ge belägg för det man skriver, så att andra forskare kan gå till källorna och pröva den förste forskarens resultat. Om man sedan kommer fram till slutsatser som skiljer sig från vad som tidigare har varit rådande konsensus, kan man kanske förändra forskningens inriktning. (Sådant händer ju faktiskt hela tiden på olika områden.) Det gör man däremot inte med sådant dravel som Mac Key har producerat.
 
Varför får Dag Stålsjös TV-program inte visas? Det kan inte möjligen snarare ha att göra med det ogrundade förtal han utsatte vissa forskare för?

2000-04-08, 07:31
Svar #5

Utloggad Rolf Liljhammar

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 466
  • Senast inloggad: 2010-12-03, 04:58
    • Visa profil
Jonas!
Jag håller med dig i att i den akademiska historiska debatten bör man hålla sig till de etablerade spelreglerna.  
Det jag reagerar emot är attityden att amatörforskare inte bör framföra sina uppfattningar alls (Hårt tolkat. Bo Persson har vid tidigare tillfälle sagt att debatten skall vara fri så honom räknar jag inte som företrädare för den gruppen)
Mac Key var väl en av de första som väckte intresset för rödjordsteorin, som nu är mer eller mindre etablerad, så att kalla hans skrift för dravel, är väl i alla fall att ta i???
Dag Stålsjö ifrågasatte andra forskare, men förtalade han dem??
Forskare får sina slängar, det är väl den här diskussionen ett exempel på.
 
Med vänliga hälsningar
 
Rolf L

2001-08-26, 21:16
Svar #6

helene von Wachenfeldt

Hej alla!
Kan någon mellan tummen och pekfingret tala om för mej vad 650 riksdaler 1917, skulle ha motsvarat idag
MVH Helene

2001-08-26, 21:37
Svar #7

Lars Magnusson

Hej Helene !
 
Enligt SCB är det värt omkring 15000:-

2001-08-26, 21:51
Svar #8

Peter Karlsson (Peterk)

Vad har detta sista med 'Rikets vagga' att göra.. -observera ämnet (rubriken) för diskussionen.

2001-08-27, 12:48
Svar #9

helene von Wachenfeldt

Sorry Peter!
Jag letade på mynt för att hitta en lämplig rubrik. Och den här blev väll inte den bästa kan jag hålla med om.
Ska försöka vara mer observant nästa gång.
 
Tack Lars för ditt svar, det var en mycket viktig uppgift för mej.
MVH Helene

2001-08-27, 21:12
Svar #10

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Helene!
 
Man behöver inte lägga sina inlägg under en rubrik som redan finns. Det går lika bra (i detta fall bättre) att öppna en ny diskussion med egen rubrik.

2004-09-12, 23:28
Svar #11

Utloggad Erik Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 397
  • Senast inloggad: 2024-03-16, 13:07
    • Visa profil
    • www.pennapensel.se
Till Johan Sjöberg!  
 
Varifrån kom de svenskar som bosatte sig i Norrland... Jo, det kan jag berätta: Norr ifrån där det blev isfritt mot Finland/Ryssland, nordvästra Norge och södra Sverige. Visst var samerna inblandade men de bodde även i långt sydliggare trakter då än vad de gör i dagen Sverige. Så jag vill påstå att du förenklar att norrlänningar härstammar enbart från södra Sverige.

2004-09-13, 11:21
Svar #12

Bo Olsson

I Vännäs kommun har man gjort flera depåfynd av sydskandinaviska flintyxor som är från ca 2000 f.kr. Är dom importerade av samerna eller visar de att det fanns bosatta sydskandinaver här redan för 4000 år sedan?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna