ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Köp av frälsehemman, hur?  (läst 1742 gånger)

2015-01-25, 20:25
läst 1742 gånger

Utloggad Jonny Olofsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 154
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 09:39
    • Visa profil
    • www.jonnyolof.se
I Marks häradsrätt FII30 sid 613 har jag under Fast egendom försökt renskriva enligt:
Ett fjärdedels mantal frälse
hemmanet Askerse Storg.
har af afl. mannen gemen
samt med efterlämnade Enkan
?? förwärft skatte- och
besittning-Rätten, enligt
köpebref af den 1 Dec 1779
fastebref af den 10:de Nov.
1781 och sedan frälse-Rätten
enligt köpe-bref af den 26
?? 1794 och faste bref af
den 16 febr. 1803 ??
?? till
 
Det talas här om två köp, dels av skatte-och besittningsrätten dels av frälserätten. Vad innebär detta? Köpte man den förstnämnda av adelsmannen och den senare av Kronan?
P.S. Tacksam för påpekande om jag läst fel...

2015-01-25, 21:34
Svar #1

Utloggad Tomas GH Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 617
  • Senast inloggad: 2023-11-14, 20:54
    • Visa profil
Några eventuellt riktiga rättelser(!)  
Rad i avskriften  
 
2: Storeg
3: hwaraf (i stället för har af)
5: först
6: besittningz-Rätten
11: julii
12: hwars värde
13: utföres
 
Din övriga fråga passar jag på, för säkerhets skull ...
 
Vänligen
Tomas

2015-01-26, 08:19
Svar #2

Utloggad Jonny Olofsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 154
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 09:39
    • Visa profil
    • www.jonnyolof.se

2015-01-26, 11:12
Svar #3

Utloggad Berit Sjögren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 325
  • Senast inloggad: 2021-12-09, 13:17
    • Visa profil
Jenny Olofsson!
Ang köp av ¼ hemman i Marks härad: Mycket är utelämnat men brevet tycks röra övertagande av ¼ SKATTEFRÄLSE hemman 1803? varvid åberopas fastebrev av 1781 då jorden (besittningsrätten till gården) övertogs och 1794 då frälserätten övertogs.
En skattefrälsegård betalade frälseräntan till en frälseägare men jorden tillhörde bonden som kunde överlåta den genom arv eller försäljning. Under Gustaf III:s tid kunde även bönder förvärva( friköpa sig till) frälseräntan. Tidigare var frälserätten förbehållen adelsmannen eller efter 1723 även ofrälse ståndspersoner.
Jag föreslår att du studerar alla handlingarna och skriver av dem. Vad gäller brevet? Troligen afl. mannens och änkans överlåtelse av gården - till arvingar? Har själv studerat gången rörande en gård i Kalmar län, där det framgår att bonden dyrt fick betala till frälseägaren för att få överta frälserätten. Den skulle medföra viss skattelättnad för bonden som då fick samma lindring av vissa skatter som frälseägaren tidigare haft. Allt detta urholkades under 1800-talet.
Köpen av skatterätt och frälseränta: skatterätten köptes av föregående jordägare och frälserätten av adelsmannen (om det nu var en sådan) som ägde godset.
Hur jag själv med stor möda kom fram till hur dylika köp gick till kan du läsa om i Släkt och Hävd 1981/2 där jag skrivit om ”vår” gård Bäckhult. Om nu SoH av 1981 finns kvar.
Mvh Berit Sjögren

2015-01-26, 20:33
Svar #4

Utloggad Jonny Olofsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 154
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 09:39
    • Visa profil
    • www.jonnyolof.se
Hej Berit!
Texten kommer från en bouppteckning och den är den enda information jag har om köpet. Jag är rätt säker på att det rör sig om ett köp av ett frälsehemman, i husförhörslängderna anges det som ett sådant.
Är det alltså så att skatterätten avser den skatt som hemmanet tidigare betalat till adelsmannen? Och att frälserätten är den skattebefrielse till Kronan, som hemmanet åtnjuter?
 
Tror du man kan hitta mer info om köpen någonstans, ex.vis i domböcker?
 
Jag ska försöka få tag numret av Släkt och Hävd som du nämner (såg att man kan beställa cd-skivor på deras hemsida), det verkar jätteintressant...
 
MVH
Jonny

2015-01-26, 22:58
Svar #5

Utloggad Tomas GH Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 617
  • Senast inloggad: 2023-11-14, 20:54
    • Visa profil
Jonny!
 
Visst kan du finna köpehandlingarna!  
Titta i arkivförteckningen för Marks häradsrätt i NAD (Nationell Arkivdatabas).
http://sok.riksarkivet.se/?postid=Arkis%20%7B873b2f31-77a1-11d5-a6f2-0002440207b b%7D&s=Balder
Uppbuds- och lagfartsprotokollen. Tyvärr lär du inte finna dem via internet, men de finns naturligtvis på Landsarkivet i Göteborg och på mikrofilm (och förmodligen på mikrokort) om dessa går att få tag på idag.
 
Vänligen
Tomas

2015-01-26, 23:31
Svar #6

Utloggad Tomas GH Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 617
  • Senast inloggad: 2023-11-14, 20:54
    • Visa profil
Lite till, Jonny
 
Här är ett par länkar om uppbud och lagfarter.
 
Marita Perssons domboksforskning:
http://www.domboksforskning.se/dombocker/vagledning_3.htm
 
DDSS - Demografisk Databas Södra Sverige
http://www.ddss.nu/swedish/means/judgementbook.htm
 
Och givetvis de oumbärliga böckerna: Hembygdsforska! Steg för steg, samt Släktforska! Steg för steg, av Clemensson/Andersson.

2015-01-27, 20:02
Svar #7

Utloggad Jonny Olofsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 154
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 09:39
    • Visa profil
    • www.jonnyolof.se
Återigen tack Tomas!
Jag tror det börjar bli dags för ett besök på Landsarkivet, Göteborg. Har aldrig varit där trots att jag bor i stan...
 
/Jonny

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna