ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Krig  (läst 1104 gånger)

2004-05-17, 17:14
läst 1104 gånger

Andreas Gustavsson

Hej!
Jag undrar vad stormaktstiden har haft för betydelse för Sverige idag? Jag ska skriva ett arbete och skulle vara tacksam för några reflektioner.
 
Tacksam för snabbt svar!
Andreas

2004-05-17, 18:20
Svar #1

Utloggad Ralf Palmgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 953
  • Senast inloggad: 2020-03-06, 23:25
    • Visa profil
Hej, Andreas!
 
Det arbete du skall skriva om är så enormt brett och enormt stort att jag skulle rekommendera att du begränsar arbetet till något särskilt område eller till en viss tidsperiod inom den svenska stormaktstiden.
 
Om du inte själv får avgränsa ditt arbete så rekommenderar jag att du slår upp något bra uppslagsverk som t.ex. Nationalencyklopedin eller Fokus.
 
M.V.H.
En historiker

2004-12-08, 15:42
Svar #2

Utloggad Anne-Mai Carlberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 427
  • Senast inloggad: 2017-10-03, 11:39
    • Visa profil
Första Världskriget.
Jag har två släktingar som under 1.a världskriget arbetade i Berlin som sadelmakare. Jag förstår nyttan av sadelmakari för tyska arm?n, men det fanns kanske andra yrken som också var representerade? Känner någon till om detta var vanligt förekommande? Kanske mina släktingar var extra tyskvänliga? Vi har både vykort och andra foton. Bland annat visar ett foto en stor grupp män som tydligen kommer både från Sverige och Norge. Det verkar som om det fanns en skandinavisk koloni där. Mina två släktingar hade antagligen samröre med Hultsfred slätt. Någon som vet något om detta ? Jag vet inte var jag ska leta för att få mer information om denna företeelse.
 
Tack på förhand!
Mvh Anne-Mai

2005-11-29, 15:17
Svar #3

Inger Sundkvist

1803 i Kisa Vad var det som hände där?
Har undrat mycket om det var truppsammanslagningar i Kisa 1803. I så fall vilka regementen var representerade?  
Hälsningar Inger

2007-02-23, 08:28
Svar #4

Anders Bertrandsson

Hej! Jag håller på att samla in uppgifter om Gyldenlövefejden på Orust och Tjörn med omnejd. Detta krig nämns sällan i den svenska historien för norrmännen stod ju som segrare på nästan alla fronter i Bohuslän. Jag vet att det var ett värvat militeförband som drev bort norrmännen från Orust i aug 1677 men sedan blev tillfångatagna igen. De var för få. De hette Biuggs dragonskvadron och hade gråa rockar med svarta uppslag. Tydligen har det varit personer ifrån Orust som har ingått i detta förband.

2007-04-18, 23:09
Svar #5

Birgitta Ritzén

Hej!
Jag har en ana som jag inte hittar mellan 1707 (då pappan dör) och 1738. Fanns det något krig som han kan ha varit ute i på 20- o 30-talet? Han är född 1706 i Stockholm och bor där även senare.
 
Birgitta

2007-04-19, 14:07
Svar #6

Utloggad Ingela Martenius

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2013-10-25, 18:20
    • Visa profil
Stora nordiska kriget 1700-1721. Efter Poltava 1709 blev ca 30.000 personer krigsfångar. Det gällde alltså inte bara soldater utan även civila som följde med på sådana här krigståg; ca 1.600 var kvinnor! Bara ca 5.000 återvände och det först efter många, många år i fångenskap, en del i Sibirien men många användes för att bygga den nya ryska huvudstaden, St. Petersburg.
 
Arkiven om dessa krigsfångar är bristfälliga, och handlar såvitt jag förstår mest om officerae (och jämställda).
 
Ingela

2011-03-30, 18:25
Svar #7

Utloggad Peter Schmidt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 119
  • Senast inloggad: 2019-04-21, 22:35
    • Visa profil
Första världskriget
Finns det möjlighet att söka eller få hjälp att söka i danska och tyska register efter soldater som deltog i första världskriget?
Jag har en släkting som tillhör dom sønderjyder som tvingades delta i kriget på grund av Sønderjyllands placering i det tyska riket.
Skulle vara oerhört intressant att kasta ljus över denna okända släkthistoria!  
mvh
Peter

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna