ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Häxprocesser  (läst 1632 gånger)

2010-11-27, 20:54
läst 1632 gånger

Utloggad Mathias Söderström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 611
  • Senast inloggad: 2019-01-06, 13:30
    • Visa profil
    • www.genvagar.nu/show.asp?PersonId=270077
Lena,
Uppåtstigande led menar du väl?  
 
Horneus verkar ha varit en grym person. Han ingrep ju som sagt inte ens när hans egen mor stod inför rätta.
 
Men som du skriver det är spännande att ha en häxa bland sina anor. Önskar jag kunde finna en själv för att krydda släktträdet med fler intressanta historier.
 
/Mathias

2010-11-30, 20:23
Svar #1

Utloggad Mathias Söderström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 611
  • Senast inloggad: 2019-01-06, 13:30
    • Visa profil
    • www.genvagar.nu/show.asp?PersonId=270077
Sylvia,
Tack för informationen. Den häxan du gav mig var mycket närmare släkt med mig.
 
Passar på att fråga om någon känner till något om min ana Olof Petri Niurenius (1580-1645).
Hav var präst i Umeå, men var född på Prästgården i Njurunda.
 
/Mathias

2010-11-30, 22:15
Svar #2

Carl Szabad

För prästen finns det en biografi på två sidor i Bygdén - Hernösands stifts herdaminne. Han var alltså kyrkoherde i Umeå landsförsamling, inte stad.

2010-12-01, 13:00
Svar #3

Utloggad Ingrid Månsson Lagergren

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 93
  • Senast inloggad: 2012-11-25, 12:29
    • Visa profil
Vill bara rekommendera två böcker skrivna av Olof Fahlén. Båda handlar om häxprocessen i Torsåker. Titlarna är: Dömd till yxa och bål samt Eldens återsken. Det är visserligen två romaner men jag tycker ändå de är läsvärda och kan ge en del insikt.

2010-12-03, 14:32
Svar #4

Inga Ellsäter

Det tal som omtalas ovan och som Catharina Rolandsdotter Bure höll finns det att läsa någonstans eller var kommer kunskapen om det ifrån? Mycket intresserad av uppgifter. En bror till henne är min ana.
Inga Ellsäter

2010-12-03, 16:32
Svar #5

Carl Szabad

Jag hittar inte någon hänvisning till ett tal, men häxprocesserna finns dokumenterade dels via tingsprotokollen för respektive tingslag, eller i Trolldomskommissionens protokoll.

2010-12-04, 14:23
Svar #6

Utloggad Sylvia Leijon

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 453
  • Senast inloggad: 2024-03-07, 17:05
    • Visa profil
www.solace.se/~blasta/herdamin/index.htm finns Härnösands stifts herdaminne och om man klickar på Umeå landsförsamling hittar man som kyrkoherde nr 18 Olof Petri Niurenius. Man kan också googla på Härnösands stifts herdminne.
 
När det gäller Catharina Bures försvarstal så har jag hittat uppgifter om det i en liten skrift som Fängelsemuseet i Gävle har gett ut. Den är skriven av Kristina Nilsson, teol. dr och kyrkoherde i Gävle, och heter Från by up i sky och ända till helwetis
 
Jag återger här ordagrant ett stycke på sid. 30-31:
 
Under rättegången gav Catharina Bure själv prov på stor själsstyrka och personligt mod. Hon förklarade att trolldomsväsendet för henne var lika avlägset som öster från väster och bedyrade sin oskuld. Om än hela världen mot henne betygade, vet hon likväl att hon vore oskyldig, och fast så många stenar finns som djävlarna i muren så skall hon dock aldrig bekänna sig saker till denna beskyllning. Hon höll också ett lysande försvarstal, där hon framhöll att trolldomsryktena i själva verket stred mot Guds ord och att barnens vittnesmål var otillförlitliga. Barnen hade blivit lockade och tubbade att vittna emot henne, och deras berättelser om Blåkulla hade sin grund i vad de hört från de vuxna som förhört dem. Om man begynner med dem något inkvirera därom, lärer de det samma och kan någon fantasi därav komma dem i sömnen, sedan kanske mer och mer. Ty hade hon och hennes man med flit avhållit sina barn, att de icke skulle få höra talas om sådant.
[saker = skyldig, inkvirera = fråga]
 
Detta är ju en andrahandskälla, och jag vet inte varifrån detta är taget Kristina Nilsson har på sista bladet i skriften en lång litteraturlista, men de flesta böckerna där är av ganska sent datum. Troligast är att hon hämtat denna uppgift från Ur protokollen från trolldomsrannsakningarna i Gefle 1675 som har återgivits i Meddelanden af Gestriklands fornminnesförening 1926-2937
I en handskrift av Erik Sehlberg, Gefle och dess Slägter som finns på SVAR-kort finns hela Trolldomsrannsakningen återgiven.  
Personalen på Fängelsemuseet hjälper säkert gärna till om man har frågor kring detta. Den nås på info@fangelsemuseet.se.
 
För den som ev. kommer att läsa denna skrift vill jag tala om att den Anna Snifs som nämns där är indentisk med Anna Israelsdotter Bure.
 
Med vänlig hälsning/Sylvia

2010-12-04, 14:32
Svar #7

Utloggad Sylvia Leijon

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 453
  • Senast inloggad: 2024-03-07, 17:05
    • Visa profil
SVAR-korten med Gefle och dess Slägter har koden CE 7184.
 
Gestriklands fornminnesförening gav naturligtvis ut sitt meddelande  
1926 - 1927.
 
Sylvia

2010-12-05, 17:44
Svar #8

Inga Ellsäter

Tack Sylvia, mycket vänligt av dig.
Inga

2011-04-22, 02:21
Svar #9

Utloggad Leif Persson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 652
  • Senast inloggad: 2023-07-20, 15:08
    • Visa profil
Vill bara meddela att SVAR i dessa påsktider lägger ut sina skannade bilder av material rörande häxprocesser och trolldomskommissioner i olika delar av landet under 1600-talet fritt resten av månaden, se mer på http://www.svar.ra.se Besök Blåkulla i arkiven

2020-02-04, 17:33
Svar #10

Utloggad Anti Poika

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1729
  • Senast inloggad: 2021-03-11, 19:57
    • Visa profil
Mvh Anti

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna