ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Elins brev 1887 från Stockholm bla om en strejk  (läst 891 gånger)

2009-02-25, 16:43
läst 891 gånger

Utloggad Börje Williams

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 114
  • Senast inloggad: 2012-12-10, 16:13
    • Visa profil
Hej!
Detta brev har jag svårt att komma vidare med. Jag har sökt i DISGEN efter Elin, men det är ingen som stämmer väl. Vilken strejk kan det handla om? All hjälp är välkommen
(Börje Williams 2006, avskriften är gjord bokstavsenlig.)
 
Stockholm 22 juli 1887
Älskade Föräldrar
Söskon å Svägerska
Guds frid !
 
Hjertligt tack för edrat kärkomna bref som vi har bekommit, jag ser att ni har reda på att vi strejka, ja det har vi jort sedan den 11 i dennes, var inte orolig der för, vi har entet ont jort och inte vill vi jöra ej heller, vi har helt biliga fordringar, och med samma rättvisa, vi har Stockholms Press och myndighet på vår sida
Vi hade särskilt i går sammanträde .Öfverståthållaren och vi fick beröm för vårt handlingsätt så väl som vårt beteende, ja kan inte redogöra i sin helhet som det är utan jag sänder en redogö.af aftonbladet, så vill ni veta om min stälning, ja det kan jag knappast ej heller förklara, som er är bekant så skulle vi öppna afär i höst, nog har det sig inte så lätt nu emedan vi har fott löfte om att få låna Pengar en af mina kamrater, ha strejkar och hans gäldenarar detsamma, för sträjken uppstod så hyrde vi bod, som Thilda vet 33 samma gata vi bor för 500 kr; altså 125 i qvartal, nu har den värden bjudit oss till att få flytta det när som hälst efter den är ledig, nu har jag det att sköta med jag har löst rättighet och skylten är under arbete men nu som sagt var fodras det Pengar, men inte kan ja vända mig till några slägtingar från hemorten det förstår ja väl emedan ja inte äger några fastigheter men ja hoppas att det blir alltid någon ting utsätt (?), hvad som angår strejken utgång vet ja inte ännu men inte kan ja lita på Karlsvik, inte för ja har gort eller sagt dem något förnär, får vi blott afären i gång så skall ja försöka att skaffa mig annat arbete för ja har varit ledsen på Karlsvik långt före detta och hur länge strejken varar vet vi inte ! ingendera vill gifva efter, di har annonser i tidningarna att vi skulle gå ner och hämta vår innestående liqvit och betyger, men det har inte behagas någon att gå å  hämta någotdera, vi väntar    (?)    från England hit nu snart så får vi se om någon förliknelse kan jöras  
Jag får omtala att vi eger alla hälsan vilket vi önskar att gud mottä förläna eder samma goda förmån vi alla gemensamt utbeder vår hjertliga hälsning till eder föräldrar, Söskon, Svägerska och
Elin

2009-02-25, 19:11
Svar #1

Utloggad Stefan Lundgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 308
  • Senast inloggad: 2023-07-14, 18:54
    • Visa profil
    • okandahandelser.blogspot.com
Kan vara nån strejk som inte blev av eller så var det lokalt utan att lämna några som helst spår efter sig. Jag har för mig att det var strejk bland bagare i slutet av 1880-talet, men om hon var gift med en bagare kanske hon var införstådd med det. Enligt mitt arkiv med dagspressen i från den tiden i A4-format.
 
Jag kanske kan snabbt såväl titta igenom mitt eget arkiv som att gå igenom nån tidning i tidningsarkivet på universitetsbiblioteket i Uppsala.
 
Stefan

2009-02-25, 20:04
Svar #2

Utloggad Mona-Lisa Mårtensson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 76
  • Senast inloggad: 2022-02-22, 08:31
    • Visa profil
Hej. Såg på Stockholms stadsbiblioteks hemsida www.biblioteket.stockholm.se att det ska finnas en bok av Kuno Beckholmen som heter Inedalsstrejken 1884 och Karlsviksstrejken 1887. Eftersom det är 1887 och hon nämner Karlsvik kanske det kan ha något samband?

2009-02-26, 10:44
Svar #3

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Karlsvik ligger utanför Luleå, där ligger Luleå järnverk, där strejkade man då. Men det kan vara ett företagsnamn, det verkar som hon hyr av dem eller liknande.
 
Kan detta vara en ledtråd:
SKÖRDETRÖSKA
Från Karlsvik på Kungsholmen dit Palmcrantz & Co flyttat expanderade
man vidare till Liljeholmen 1889. Här byggdes en fabrik för utvidgad tillverkning av en annan uppfinning - som Palmcrantz fått sitt första patent på redan 13 år tidigare - en lätt skördetröska som kunde dras av bara en häst.

2009-02-26, 10:48
Svar #4

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
PÅ Kungsholmen CD utgiven av stadsarkivet finns Carlsviks klädesfabrik, grundad 1856. 1880 övergick lokalerna till Palmcrantz verkstäder samt ett gjuteri. Bild finns på CD men går ej att kopiera.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna