ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Uppsala möte 1593  (läst 4004 gånger)

2002-03-31, 21:00
läst 4004 gånger

Utloggad Mikael Hellman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 445
  • Senast inloggad: 2017-12-05, 21:51
    • Visa profil
Vad var detta för ett möte? Någon som vet?

2002-03-31, 21:42
Svar #1

Utloggad Carl-Johan Ivarsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 807
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 18:39
    • Visa profil
Det var ett kyrkomöte, som innebar att reformationen i Sverige avslutades och att den svenska kyrkan  definierades som evangelisk-luthersk. Det sammankallades av hertig Karl, för att skapa enighet i religionsfrågan när Sverige faktiskt hade en kung av romersk-katolsk trosbekännelse, Sigismund.
I själva mötet deltog några adelsmän, fyra biskopar och 302 präster, samt hertigen och rådsherrarna. Man antog Bibeln som läronorm och den oförändrade Augsburgska bekännelsen av år 1530 samt de tre ekumeniska symbola som bekännelseskrifter. I ceremonifrågor hänvisades till 1571 års kyrkoordning medan Johan III:s Röda boken avskaffades.
Antar att släktforskare oftast stöter på begreppet i samband med att någon prästerlig anfader har undertecknat Uppsala mötes beslut. Att man undertecknade behöver inte innebära att man var närvarande på själva mötet, utan beslutet skickades runt för att underskrivas av så många som möjligt.
Huruvida man skall se på mötet som något positivt är väl upp till var och en. I äldre historieböcker är enighet i religionen fortfarande ett positivt klingande uttryck, men i vår tids religiösa mångfald har det fått en stämpel av intolerans och trångsynthet.
Men man skall inte förledas att tro, att det fr. o. m. 1593 inte fanns några katoliker i Sverige. Om detta står att läsa i boken Förlorarnas historia av Magnus Nyman.

2004-05-06, 10:51
Svar #2

Utloggad Kjell Croné

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 490
  • Senast inloggad: 2015-01-02, 22:28
    • Visa profil
    • hem.passagen.se/kjell.crone/foto/gen/main.htm
Hej!
 
En amerikansk släkting har en fråga, som jag inte kan svara på, så jag ställer den här:
 
Min son är mycket intresserad av Uppsala möte 1593, har detta dokument skannats så det går att läsa det på nätet?
 
Om så inte är fallet, så kanske det finns avskrifter, som man kan kopiera.  
Det är lätt att hitta korta referat av beslutet, men det är tydligen originaltexten som sonen skulle vilja se.
 
Mvh, Kjell

2005-12-09, 07:07
Svar #3

Utloggad Kaisa Kyläkoski

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 52
  • Senast inloggad: 2018-08-12, 14:18
    • Visa profil
Hej,
 
finns det en lista om underskrivare av Uppsala möte beslut i någon bok?
 
MVH,  
Kaisa

2005-12-09, 08:57
Svar #4

Utloggad Carl Holm

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 34
  • Senast inloggad: 2019-02-23, 23:15
    • Visa profil
Uppsala mötes beslut cirkulerades bland prästerskapet i hela landet för underskrift. Det finns alltså ett mycket stort antal undertecknare, långt fler än de knappt 100 (?) som deltog i Uppsala möte. En lista på undertecknare finns i en bok med äldre riksdagsdokument som bland annat finns i läsesalen i Riksarkivets bibliotek i Marieberg. Kan tyvärr idag inte ge den exakta titeln på skriften.

2016-07-21, 13:13
Svar #5

Utloggad Per Starbäck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 254
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 23:57
    • Visa profil
Uppsala mötes beslut cirkulerades bland prästerskapet i hela landet för underskrift. Det finns alltså ett mycket stort antal undertecknare, långt fler än de knappt 100 (?) som deltog i Uppsala möte. En lista på undertecknare finns i en bok med äldre riksdagsdokument som bland annat finns i läsesalen i Riksarkivets bibliotek i Marieberg. Kan tyvärr idag inte ge den exakta titeln på skriften.

En hel del år senare söker jag också undertecknarna, och undrar om du eller någon annan har mer exakt besked nu.

2016-07-22, 17:48
Svar #6

Utloggad Birgitta Nordblom

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 172
  • Senast inloggad: 2023-06-13, 15:20
    • Visa profil
Då jag under många år har arbetat som kanslist på en pastorsexpedition i Västsverige och där haft tillgång till hela det gamla kyrkoarkivet kan jag berätta att jag själv, vid ett flertal tillfällen gm åren hållit i min hand en tjock gammal bok med frakturstil där underskrifterna från Uppsala möte, 1593, fanns upptecknade. Huruvida det var samtliga underskrifter kan jag dock inte säga, ej heller när boken var tryckt! Att jag kommer ihåg just denna bok och varför jag tyckte det var kul att kolla i den beror på att min egen förfader ( ff fm mm ff ff f ) Magnus Petri, kyrkoherde i Dannemora, "Gökomsprästen", var en av undertecknarna.
P gr a att alla gamla kyrkoarkiv i våra prästgårdar lagts ner och måst lämna ifrån sig sitt material vet jag ej om just denna bok längre finns kvar i församlingsarkivet (själv är jag numera pensionär). Allt arkivinnehåll hämtades ju undan för undan upp av Landsarkivet i Göteborg och bör alltså isf finnas på plats där.
Hälsn. Birgitta.

2016-07-25, 17:01
Svar #7

Utloggad Per Starbäck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 254
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 23:57
    • Visa profil
Jag kan nu svara själv att ett alternativ är Confessio fidei: Uppsala mötes beslut 1593 om Svenska kyrkans bekännelse, med kommentarer av Lars Eckerdal och Per Erik Persson (Verbum, 1993).

Eftersom den är relativt sent utgiven och den finns på 20 bibliotek i Libris så är den nog ett relativt enkelt sätt att få tag på listan.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna