ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vad betyder de heraldiska färgerna?  (läst 1829 gånger)

2002-01-31, 16:04
läst 1829 gånger

Utloggad Andreas Karlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 575
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 09:50
    • Visa profil
Jag minns att jag en gång läste om att färgerna i de heraldiska vapnen har en särskild betydelse, som att färg A står för arbetssamhet, färg B för gudsfruktan, färg C för trofasthet, färg D för fosterlandskärlek, et cetera. Tyvärr har jag dock inte lyckats återfinna var jag läste detta någonstans.  
 
Finns det någon som vet vad de heraldiska färgerna har för olika betydelser (om jag nu minns rätt att de har någon betydelse)?

2002-01-31, 18:11
Svar #1

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Något att börja med:
Blått står för trofasthet och beständighet.
Silver-vitt står för oskuld, renhet, visdom, kyskhet och glädje.
Guld-gult står för förstånd, anseende, dygd och höghet.
(Källa: nätet/Göteborgs vapen)
Vänligen,
Olle Elm

2003-03-01, 16:03
Svar #2

Utloggad Magnus Bäckmark

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 190
  • Senast inloggad: 2022-09-01, 13:30
    • Visa profil
    • www.svenskaslaktkalendern.se
Nja, inom heraldiken (och konst rent generellt) finns ingen given kod för att en viss färg har en viss betydelse. I populärvetenskapliga heraldikhandböcker har det sedan 1600-talet ofta förekommit mer eller mindre poetiska eller utsvävande utläggningar om färgers symboliska betydelse, så det är inte underligt att föreställningar om att sådana finns inom heraldiken florerar än idag.
 
Däremot är det i viss mån så att man inom heraldiken (precis som i övrig konst) ibland associerar en viss färg till något speciellt. T.ex. kan rött uppfattas som kärlekens färg och vitt (silver) som oskuldens. Men rött kan lika gärna associera till krig och vitt till iskyla...
 
I skilda vapen kan alltså en viss färg vara motiverad av helt olika symboliska skäl - eller, för den delen, av inga symboliska skäl alls, utan enbart av det enkla skälet att ett vapen måste bestå av minst två olika tinkturer och att det bara finns sex vanliga tinkturer att välja på: guld, silver, rött, blått, grönt, svart.

2003-03-01, 18:35
Svar #3

Utloggad Marita Persson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 425
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 22:05
    • Visa profil
Hej Magnus!
 
Jag har sett att du i Stora Mellby för några år sedan sökte efter ättlingar till nämndemannen Lars Andersson i Svalebacken. Han är min ana. Du skrev att han använde ett vackert släktvapen i 1744-års mantalslängd. Jag har läst den mikrofilmade längden men hittar inte släktvapnet. Syns det bara i originalboken?
 
Mvh Marita

2003-03-01, 20:54
Svar #4

Utloggad Magnus Bäckmark

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 190
  • Senast inloggad: 2022-09-01, 13:30
    • Visa profil
    • www.svenskaslaktkalendern.se
Hej Marita! Ja, avtrycken i rött eller svart lack, i regel ca 15 mm höga, gör sig otroligt dåligt på mikrofilm - där ser de ut som mörka plumpar. Du får titta på originalet som finns i Riksarkivet.

2003-03-01, 22:35
Svar #5

Utloggad Marita Persson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 425
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 22:05
    • Visa profil
Hej Magnus!
 
Jag misstänkte att det var så! Synd att Riksarkivet ligger så långt bort!  
 
Mvh Marita

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna