ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-03-07  (läst 1983 gånger)

2001-07-02, 18:07
läst 1983 gånger

Utloggad Ann-Sofie Öman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 88
  • Senast inloggad: 2024-03-04, 17:24
    • Visa profil
Hej!
Jag läste i Släkthistoriskt forum nr 1 1999 om att man hade återupplivat ett släktvapen så att man kunde använda det idag.  
Jag blev nyfiken på vad det innebär att ha ett släktvapen. Hur går man tillväga om man själv skulle vilja ha ett släktvapen? Kan man ta vad som helst tex ett gammalt bomärke?
 
Hälsningar
Ann-Sofie

2001-07-02, 22:26
Svar #1

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Ann-Sofie Öman,
I Släktforskarnas årsbok 2001 finns en utmärkt artikel av Dag M. Hermfelt som förmodligen ger Dig svar på Din fråga ovan. Kan också rekommendera Dig att gå igenom materialet på hemsidan gröna stubbens heraldik för ofrälse.
Vänligen,
Olle Elm

2001-07-03, 16:19
Svar #2

Utloggad Ann-Sofie Öman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 88
  • Senast inloggad: 2024-03-04, 17:24
    • Visa profil
Hej Olle!
 
Tack för tipset om gröna stubbens hemsida. Ska genast surfa dit och titta där.  
 
Tack än en gång.
 
Hälsningar Ann-Sofie

2001-10-27, 11:14
Svar #3

dan. a.

om man bortser från adliga släktvapen ..kan man i något kyrkoboksmaterial hitta släktvapen av något slag som en person tagit själv? vart kan man i så fall hitta dem ?

2001-10-27, 13:21
Svar #4

Jonas Kuschner (Jonas)

Vapen, återgivna i sigill (och givetvis med okända tinkturer när de inte är på annat sätt är belagda) hittar man ofta använda för att försegla ett ihopvikt brev eller tillsammans med namnteckningen på suppliker och andra skrivelser från privatpersoner, på kvittenser i olika typer av räkenskaper, på fullmakter till ombud bland handlingar insända till domstolar m.m.  
 
Magnus Bäckmark, vars hemsida Gröna stubben Olle Elm har hänvisat till ovan, har använt sådana och liknande källor. Om du granskar hans källhänvisningar kan du bilda dig en uppfattning om var han har funnit sina belägg för olika sigill och vapen.

2001-12-26, 10:19
Svar #5

Dan. A.

Man kan alltså  i princip bara hitta släktvapen på olika brev och dylikt. (Med andra ord finns det inga längder eller kyrkoböcker som kan visa dem?)

2001-12-28, 00:16
Svar #6

Utloggad Peter Sjölund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 425
  • Senast inloggad: 2022-09-22, 13:15
    • Visa profil
    • genealogi.sjolunds.se
Det finns inga speciella längder över släktvapen, men mantalslängder, tiondelängder, saköreslängder, militära rullor och liknande längder som finns i länens landsboksverifikationer är oftast beseglade med sigill (som innehåller vapen). Där kan man alltså hitta vapen för präster, civila tjänstemän (som t ex mantalsskrivare och lagmän), officerare och ibland länsmän eller tionderäknare.
 
Framförallt under 1600-talet, men även under 1700-talet är verifikationsböckerna fyllda med handlingar med sigill på.
 
Att hitta sigill från allmoge, bönder och torpare är väldigt ovanligt, eftersom dessa använde sig av bomärken och sällan antog släktvapen. Men för mer officiella personer finns goda chanser.
 
Att studera sigill och tolka vapnen på sigillen ger både spänning och ögonfröjd, då många sigill är väldigt vackra. Ett tips bara om du ger dig ut på sigilljakt - ta med ett förstoringsglas!
 
Hälsningar / Peter Sjölund

2001-12-28, 11:38
Svar #7

Utloggad Torsten Berglund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 948
  • Senast inloggad: 2017-02-16, 01:20
    • Visa profil
I Släkthistoriskt forum nr 2/2001 (s. 12-13) har Magnus Bäckmark skrivit en intressant artikel om Bönders vapen - ett stickprov från Älvsborgs län 1744, som belyser att vapenbruk även förekom bland allmogen vid denna tid.  
 
I 1744 års mantalslängd för Älvsborgs län har inte bara sockenprästerna och mantalskommissarien undertecknat längderna för varje socken, utan också de tolv nämndemännen i varje härad. Med initialer, bomärke eller eget lacksigill har de intygat längdens riktighet. Bondesigillen innehåller oftast initialer eller rena bomärken, men Bäckmark ger i artikeln exempel på 20 bondesigill som innehåller vapenbilder i sköldar, ibland också med hjälm, hjälmprydnad och hjälmtäcke. T.ex. använde skattebonden Anders Håkansson i Hällestad bredgården, Hällestad sn, ett sigill med två korslagda pilar i en oval sköld med hjälm och hjälmtäcke samt initialerna AHS ovanför vapnet.

2002-06-22, 14:11
Svar #8

Utloggad Aage Öst

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 19
  • Senast inloggad: 2008-05-08, 21:34
    • Visa profil
Jag har köpt en cd från  www.adelsvapen.com  med grevliga friherrliga och adliga sköldar som jag varmt rekomenderar.
MVH Stig-Aage Öst

2004-03-26, 16:21
Svar #9

Annsofi Sterner

Av en slump fann jag denna hemsida som ägnar sig åt kommersiell försäljning av att kopiera  adliga vapensköldar. Även svenska ätter finns med där. För er som vill skaffa en kopia på adliga gamla ätter, det verkar som om det är utdöda ätter, finns till försäljning heraldik i olika former. På muggar, tavlor, broderat, glas och mycket mer.  
 
http://shop.store.yahoo.com/4crests/ocoatofarfam1.html  
 
Om någon känner till hemsidan skulle det vara intressant att veta hur återgivningen är av det man köper därifrån. Om det är bra kvalitet osv.

2004-03-26, 19:34
Svar #10

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Jag klickade in mitt eget namn. Jodå, med 98% säkerhet kunde de leverera tavlor med hoistorien bakom mitt namn och min släkt...
 
;-)

2004-03-26, 21:05
Svar #11

Annsofi Sterner

Tror du att det skulle framkomma något nytt och intressant om din släkt? Eller tror du inte att företaget är seriöst? Till saken hör att jag sökte på en utdöd adelssläkt och fick då träff via passagens sökmotor på den aktuella hemsidan. Dom har en ganska lång lista med olika ätter som dom nämner på sin hemsida.

2004-03-26, 23:08
Svar #12

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Företaget kan också med 98% sannolikhet leverera historien bakom kända efternamn som Jultomten och Påskris. Härligt med dessa seriösa företag!

2004-03-27, 00:28
Svar #13

Utloggad Ann Little

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1252
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:10
    • Visa profil
Mitt efternamn finns också med precis som det gjorde på en annan liknande site. Där visades även släkten Littles vapensköld; jag skrattade mig nästan fördärvad.

2004-03-27, 08:53
Svar #14

Annsofi Sterner

Min personliga uppfattning är ändå att det är en trevlig företagsidé som dom säkert lever gott på. Kanske något för Riddarhusets medlemmar att ta efter?? Jag menar seriöst, Kungliga slotten säljer ju olika saker med anknytning till släktvapen.

2004-03-27, 09:13
Svar #15

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Kanske finns det en företagsid?... Det verkar dock uppenbart att företaget inte är seriöst.
 
Exemplet med jultomten kan väl räcka.
 
Lite inresserad blir man ändå av att se hur leveransen skulle se ut... ;-) Mitt eget efternamn hittade min farfars farfar på 1860. Företaget utlovar:
 
Ancient origin of the name, Spelling variations, Early movement of the surname during the Middle Ages, Noteworthy bearers from the 1500-1600s, First settlers to North America, Contemporary notable bearers of the name or variants
 
Självklart har ett sådant företag sett till att sökmotorerna visar deras sajt - nästan oavsett vilket namn du söker på.

2004-03-27, 10:01
Svar #16

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Ett sånt här företag visade att namnet Berggren fanns i hela Europa, men inte i Skandinavien!  
 
Det finns högvis med dessa företag och i USA finns det i varje större köpcenter (mall) en plats där man kan köpa sig en mugg med t.ex. släkten Olssons vapen och ett fint utprintat diplom med familjehistorien.  
 
Det är nog bättre att lägga slantarna på några mikrokort eller en vettig bok.

2004-03-27, 11:33
Svar #17

Annsofi Sterner

Skulle vara intressant att veta vad man skriver för historik om dom utdöda adelsläkterna Stiernfelt, Oljeqvist mfl. Dessa två släkter fick jag träff på och dom erbjuder en affisch med deras historia på.

2004-03-27, 11:57
Svar #18

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Företaget som har sajten har funnits sedan 1994 och ägs av ett äkta par. De påstår sig kunna leverera en historia på 1800 ord för varje namn.
 
Jag tror det är mycket naivt att tro att de kan bibringa något nytt historiskt ljus kring namn och släkter.
 
Det är möjligt att de kan leverera en prydlig produkt. De ser gärna att man själv beskriver vapenskölden och skriver om dess bakgrund och om det man själv vet om namnet. Det är nog att rekommendera om man vill anlita dem.
 
Sortimentet ökar. De ska strax börja sälja vapensköldar på förnamn också...
 
Jag tror man ska betrakta det man får efter en beställning som en plojgrej... knasig present till den som har allt?

2004-03-27, 12:10
Svar #19

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Har du tur kanske du kanske kan få en sådan här informativ text om ditt släktnamn... ;-)
 
http://www.tcf.ua.edu/Jeremy/ButlerCr.htm

2004-03-27, 12:48
Svar #20

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Annsofi, tack för länken! Oj, så roligt jag haft då jag surfat runt och kikat på vapensköldar och läst om namns historia...
 
De mest osannolika blandningar av olika namn förs samman i en gemensam historia - så länge man kan tolka det som stavningsvarianter så gör man det. De mest banala namn får en vördnadsfull historia med inslag av keltiska legender och saxiska krigarhövdingar.
 
Jag gissar att Ellerstrand egentligen är en stavningsvariant av Ell eller möjligen Elwell och därmed har även jag hittat min vapensköld.

2004-03-27, 13:08
Svar #21

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Sådana här företags kunder är nog sällan ute efter en riktig historia om sitt namn och en riktig vapenbild. De är ute efter något som imponerar när chefen kommer på middag. En vapenbild på en tallrik eller ett diplom på väggen. Företaget och majoriteten av kunderna är alltså ungefär lika seriösa! Resten av kunderna är bara lurade.

2004-05-30, 11:17
Svar #22

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Hej på er
Jag skulle vilja höra lite utlåtande om en möjlig koppling mellan två vapen. Det ena vapnet är von Brömssen A932 (vet ej hur jag skickar bilder än)det andra är som beskrives av Karl A Karlsson (Ny svensk släktbok 1906) följande,Hans i kammararkivet från 1610 och i riksarkivet från 1612-02-12visa en delad sköld med i öfvre fältet en uppstigande åt höger seende örn och i nedre fältet tre sexuddiga stjärnor, två och en ställda, samt öfver skölden I.S. Personen som har detta andra sigill är Johan Svensson Bröms. Han var kyrkoherde i Ockelbo. Det sägs att Johan Bröms som adlades till von Bröms (men sedan har namnet ändrats till von Brömssen), upptog ett sigill/vapen som redan fanns i familj/släkt. Krävs det väldigt mycket fantasi för ett samband? Tanken jag har är om det skulle finnas ett sigill som kanske är slitet eller inte, där stjärnor ser ut som liljor, eller något liknande. Eller så ville man behålla likheten men ändå skilja på något, (fader/modersvapen).
Jag försöker nämligen att finna anorna till Johan (han som adlades). hans far heter Jöran Jönsson Bröms, sedan är det stopp. Är det hela  än så länge ett önsketänkande att koppling finns?
vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

2004-05-30, 14:54
Svar #23

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
von Brömssen-vapnet enl Riddarhuset.

För underlättande av jämförelse.
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2004-05-31, 07:48
Svar #24

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Tack Olle för att du hjälpte mig att få in en bild på vapnet.
vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

2004-07-02, 22:45
Svar #25

Utloggad Stig Geber

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1302
  • Senast inloggad: 2024-02-22, 17:51
    • Visa profil
Heraldisk antavla?
 
I Grödinge kyrka finns två arrangemang av släktvapen betedknade fäderne och möderne. De skall vara antavlor för Hans Abraham Kruuse af Verchou, f 1626 i Verchou i nuvarande Tyskland.
Hur skall man tyda uppställninarna- är det acognatiska tavlor visande f & m, ff & fm osc nerifrån och upp?
Finns det motsvarande arrangemang på andra ställen och finns det någon beskrivning hu man tolkar detta?
 

 
Hälsningar
Stig Geber

2004-07-02, 23:48
Svar #26

Jonas Kuschner

Stig! Du kunde kanske titta på Inga von Corswant-Naumburgs avhandling Huvudbaner och anvapen under stormaktstiden (1999) (Länk till post i Libris). Hon skriver antagligen något om de olika sätt på vilka sådana där vapen kunde vara organiserade. I just det här fallet räcker det kanske med att jämföra med Elgenstierna, men jag tror att det kunde variera.

2004-07-11, 17:15
Svar #27

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Hej på er
Jag undrar vems vapen detta kan vara? Är det någon som har en aning?

 
 
Vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

2004-08-03, 14:21
Svar #28

wasling

Svenska Heraldiska Föreningen har sammanställt en databas med ofrälse svenska vapen. Idag rymmer den 2000-3000 släktvapen från medeltiden och framåt.
 
Så fort vi får ordning på vår hemsida (www.heraldik.se) kommer databasen att där bli sökbar.

2005-03-07, 16:53
Svar #29

Utloggad Simon Olsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 320
  • Senast inloggad: 2012-02-13, 16:20
    • Visa profil
Kanske fel ställe att ställa frågan, men jag har en guldfärgad knapp, överst finns en uggla som sitter på två korslagda nycklar. Under nycklarna finns en stjärna.
 
Troligen inget släktvapen alltså.. Men är det någon som känner till detta vapen ?
 
Har letat bland vapensköldar för olika kommuner och organisationer/myndigheter utan resultat..
 
Jag tolkar nycklarna som så att det eventuellt kan vara någon form av förvaltning? Eventuellt är knappen från Östergötland..

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna