ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Johan Siggessons (Svartingstorpsläkten)  (läst 1394 gånger)

2007-07-17, 17:32
läst 1394 gånger

Utloggad Göran Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1500
  • Senast inloggad: 2018-09-27, 20:31
    • Visa profil
Kan detta vapen tolaks symboliskt på något sätt? Ett blodigt spjut som genomborrar en häst - vad kan det säga?

Göran Johanson

2007-07-19, 19:35
Svar #1

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Kan anspela på orsaken till adlandet - en krigsbedrift, där Johan Siggessons egen häst blev genomstungen av en lans. Det ska finnas flera andra adelsätter som upptagit liknande talande symboler som anspelar på den adlade personens egen upplevelse och tapperhet som uppskattades av kungamakten vilket renderade i adelskap.  
Vad är känt om varför Johan Siggesson fick adelskap? Vilka fälttåg deltog han i ? Finns det några samtida krönikor som omtalar hans bedrifter i kunglig tjänst?

2007-07-19, 20:34
Svar #2

Utloggad Göran Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1500
  • Senast inloggad: 2018-09-27, 20:31
    • Visa profil
Hej Niclas och tack för ditt svar.  
 
Johan Siggesson har ju diskuterats ingående under släkten Bure. Det vore kanske fel att utveckla diskussion för mycket under denna rubrik. Egentligen skulle jag vilja ha igång en diskussion om Svartingstorpssläkten som inte är kopplad till BURE. Det finns en rubrik under ointroducerad adel, men intresset har varit svalt. I strid mot reglerna har jag ställt nästan samma fråga (dvs om Johan Siggessons vapen) under Bure: Siggo Christophori Bure ovan. Det vore roligt om du ville hoppa in där istället.
 
Johan Siggesson deltog i Erik XIV:s norska fälttåg.
 
Vänlig hälsning
Göran Johansson

2007-07-29, 15:04
Svar #3

Utloggad Göran Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1500
  • Senast inloggad: 2018-09-27, 20:31
    • Visa profil
Finns det någon som har sett originalet till Johan Siggessons vapen? Mellan hjälmöppning och hjälmens guldfärgade underkant finns ett antal figur eller färgfläckar. Ingår dessa som en medveten del av kompostionen eller är det skador? Det vore intressant att veta.  

2007-07-29, 16:50
Svar #4

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Hej Göran!
 
Mig veterligt förekommer aldrig inom heraldik något på hjälmens nederkant. Du bör läsa boken Huvudbaner och anvapen under stormaktstiden av konstvetaren Inga von Corswant-Naumburg så inser du att det som syns bör vara kladd eller förslitning på teckningen. Med lite fantasi kan man faktiskt se tre människoansikten (med skägg) på hjälmkanten - och då tänker man ju givetvis på de tre vise männen i så fall och undrar om Johan Siggessons religiositet.
Originalet till vapenteckningen (adelsbrevet daterat 25/9 1572) ska finnas i Bergshammarsamlingen i Riksarkivet och dessutom ska det finnas ett koncept i serien Sköldebrev volym 1 på Riksarkivet - så vill du vara på den säkra sidan kan du be Riksarkivet att ta en starkt uppförstorad bild på bilden och hjälmkanten.
 
mvh
Niclas

2007-07-29, 17:03
Svar #5

Utloggad Erik Kuoksu

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 610
  • Senast inloggad: 2017-01-09, 15:28
    • Visa profil
    • hem.passagen.se/kuoksu/
Hej Göran!
 
Ställde du inte exakt samma fråga under: Anbytarforum: Släkter: Bureätten: Siggo Christophori Bure, för någon vecka sedan?
 
MVH
 
Erik Kuoksu

2007-07-29, 17:22
Svar #6

Utloggad Göran Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1500
  • Senast inloggad: 2018-09-27, 20:31
    • Visa profil
Jodå Erik, det gjorde jag! Stort tack för Dina svar här. Jag söker nu någon som kan ha sett originalet. Det är naturligtvis ett oskick att splittra diskussionen men jag föreställer mig att genom frågan på denna tråden så når man en större krets.
Vänlig hälsning
Göran Johansson

2007-07-29, 17:39
Svar #7

Utloggad Göran Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1500
  • Senast inloggad: 2018-09-27, 20:31
    • Visa profil
Niclas och Erik, ni har säkert rätt. Det handlar om förslitning av färgen. Det fanns kanske helt enkelt ett regelverk som avrådde eller inte tillät heraldik på en hjälms underkant. Med lite god vilja skulle det vara möjligt att tolka den nedre delen av fläckarna som en böjd arm men det är jag övertygad om att det inte är.
Vänlig hälsning
Göran J.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna