ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Heraldik på svenska  (läst 937 gånger)

2005-11-21, 18:15
läst 937 gånger

Utloggad Håkan Bergström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1337
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:21
    • Visa profil
Hej!
 
Jag skulle behöva få hjälp med hur man på svenska beskriver uppbyggnaden av en vapenbild.
 
Som hjärtsköld finns den påvlige 1:e kammarherrens personliga vapensköld som inramas med (eller kröns med?) apostoliska kammarens insigner, (dvs. två korslagda nycklar ett kardinalshatt och ovan allt nåt som ser ut som ett parasoll....)
 
Alltså hur skulle man uttrycka det på heraldisk svenska?

2005-11-21, 20:01
Svar #1

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Jesper Wasling och Magnus Bäckmark har skrivit en bok i ämnet, Heraldiken i Sverige.

2005-11-22, 23:47
Svar #2

Utloggad Håkan Bergström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1337
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:21
    • Visa profil
Hej!
 
Jag befinner mig utanför Sverige och har svårt att få tag på svenska böcker.
 
Jag har i alla fall räknat ut att kardinalshatten hör till kammarherrens vapen eftersom han är kardinal.
 
Alltså hur ska man beskriva en vapenbild med en personlig vapensköld som lagts in under en symbol för en institution?
 
Hoppas nån en en id?!
 
/Håkan

2009-06-19, 14:22
Svar #3

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Känner någon till vilken dagbok som kom fram för högst 10 år sedan. De var en adelsman som åkte runt och hälsade på i Sverige/Europa? hos andra fränder och där samtidigt målade av deras vapen. Jag tror det var på 1600-1700 talet han gjorde detta. Detta stod de om i olika tidningar. Det blev auktion på boken och jag har för mig att någon svensk institution köpte boken för dyra pengar, men vilken? finns den tillgänglig på något vis? En del utav vapnen fanns inte information om hur de såg ut innan dagboken kom fram och kunde uppvisa detta. Känner någon till denna?
 
Vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

2009-06-19, 14:55
Svar #4

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Känner inte till ovan nämnda vapenbok, men såg att SVAR precis nyligen (i färgbilder) lagt ut en handskriven vapenbok från Skoklostersamlingen.
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2009-06-20, 18:01
Svar #5

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Hej Claes-Göran
 
Det var roligt att de lagt ut denna bok från Skokloster. Men jag tror nog att den bok jag funderar över är en annan. Det kanske är fel tid att lägga ut en sådan här fråga, heraldikvänner är kanske få ändå, och färre nu. Jag har vapenbilden från det den kom ut, tyvärr magasinerad. Jag kommer inte ihåg om denna bok har varit med där.
 
Vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna