ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Läns- och landskapsförkortningar  (läst 4142 gånger)

2002-11-28, 10:22
läst 4142 gånger

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
En diskussion om länsförkortningar finns redovisad i Rötter under Hur ange var en socken är belägen? Min fråga är om diskussionen avslutades och om man kunde enas om en praxis?
 
När jag både i Anbytarforum och i det norska Debattforuma sett hänvisningar till länsbokstäver, ex vis F för Jönköpings län, tänker jag att vi som fortfarande kommer ihåg dessa, är ett släkte som är samtida med mjölkpallen. Förslagen med ex vis (Ög) för Östergötland verkar för mig både praktiska och samtidigt kulturvårdande - man använder en förkortning som snabbt associerar till det gamla ordet.
Vänligen,
Olle Elm

2002-11-29, 08:33
Svar #1

Utloggad Jan Åke Sandberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 282
  • Senast inloggad: 2018-12-20, 12:39
    • Visa profil
Hej Olle
Nej, ja brukar inte delta i sådana här diskussioner men det där med mjölkpallen var bra.  Nu fanns det ju inte så många sådana här i Göteborg men det hindrar inte att man såg dem på sommarloven.  Till saken: Har man som jag efter kriget samlat bilnummer så lärde man sig snabbt olika länsbokstäver så jag, som är i mjölkpallsåldern, känner det inte som ett problem (Gissa om man var glad när man hittade en I-bil).  Ditt förslag har det goda med sig att eventuella länsförändringar inte innebär några förändringar.  Habo och Mullsjö med alla dess socknar kommer att ligga i Vg och inte i län F (eller 6).  På tal om den där sista siffran (6 alltså) så är det ju f ö så att skattemyndigheterna använder just dessa siffror.  F ö så har väl egentligen aldrig släktforskare slutat att använda (O), (P) eller (R) efter den senaste reformen då väl allting egentligen skulle hitta (O).  Det går ju helt enkelt inte, tänk på - kanske inte så många - som har rötter i Mo (finns i Bohuslän, Dalsland och f d Skaraborgs län).
 
Ditt förslag är alltså gott
 
Jan Åke Sandberg
Mjölkpallsvän

2002-11-29, 14:36
Svar #2

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej,
När jag skrev ovanstående inlägg, var det för att jag själv inte kände mig riktigt säker på vad som var vedertaget i frågan. Kom nu plötsligt på att Sveriges Släktforskarförbund redan har en publikation där man möjligen kan utläsa ett ställningstagande - Svenska Antavlor. Fr o m åtminstone SvA 2001:3 finns Landskapsförkortningar angivna:

Förutom angivelsen finns i manusinstruktion till författare följande:
Sockenregister
Till varje antavla skall befogas en förteckning över alla socknar och städer som nämns i antavlan. Nuvarande landskapstillhörighet skall framgå av förteckningen.
 
Nuvarande landskap blev alltså tillhörigheten i denna publikation, samt t ex inte det kortare Ög utan Östg för Östergötland.
 
Min egen fundering är om denna standard har upptagits också av andra publikationer, ex vis SoH, eller om diskussionen fortfarande pågår?
 
Vänligen,
Olle
 
PS. Jan Åke, tack för responsen! DS
Vänligen,
Olle Elm

2002-11-29, 18:00
Svar #3

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Även Svenska Släktkalendern och Swedish American Genealogist anger numera landskap istället för län, och den senare använder samma förkortningar, som Svenska Antavlor.

2002-12-02, 08:38
Svar #4

Utloggad Anders Sisell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 206
  • Senast inloggad: 2023-06-13, 15:22
    • Visa profil
    • Östnors befolkning
Finns den rekomenderade landskapsförkortningslistan (härligt ord) som Olle nämner att hitta någonstans på nätet?

2002-12-02, 08:39
Svar #5

Utloggad Anders Sisell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 206
  • Senast inloggad: 2023-06-13, 15:22
    • Visa profil
    • Östnors befolkning
Förlåt han hade ju bifogat den på bild som jag inte fick fram första gången. Ursäkta, glöm min fråga.

2008-04-27, 07:52
Svar #6

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Hej!
 
Jag skulle önska att man struntar i att skriva länsbokstaven, när man hänvisar var en socken/ort ligger. Jag kan inte dessa utantill. Kan man inte skriva t ex Västm.land istället för U om man nu tycker det är för jobbigt att skriva ut hela namnet?
 
Jag undrar hur den tänker, som skriver dessa länsbokstäver, som källhänvisning? Att nog vet väl alla vad U betyder? Jag tror att man tar för givet, att alla ska veta vad länsbokstaven för ens eget län betyder. För nog vet väl alla vad AC är för län?  
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2008-04-27, 13:27
Svar #7

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
Hej Ann-Mari
Jag använder mig av länsbokstäver, eftersom jag går över länen, G,H,K,HÖ ofta.
Bra att kunna söka på en bokstav utan att behöva ha en harang av bokstäver när jag registrerar socken i forskningen. För den som inte vet vad länsboktstäver är kommer här en länk:
http://sv.wikipedia.org/wiki/L%C3%A4nsbokstav  
Jan-Christer

2008-04-27, 14:49
Svar #8

Utloggad Mårten Swärd

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 876
  • Senast inloggad: 2020-03-08, 18:06
    • Visa profil
    • mygen.atavus.se
Jag sällar mig nog till Ann-Mari:s åsikt.. Själv använder jag aldrig länsbokstäverna, länen har ju ett namn och där med nöjer mig jag..  Det är så pass enkelt att skriva ut hela namnet istället, det tar ju knappa sekunden, men det ger så mkt mer i läsbarhet och gör texten mera förståelig för en bredare publik
 
//mårten

2008-04-27, 19:17
Svar #9

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
I vissa sammanhang så kan det säkert vara okej att man använder sig av länsbokstaven, men då bör det vara i ett sådant sällskap där alla förstår varandra eller i sin egen forskning. Däremot om jag eller någon annan är lat och skriver länsbokstaven, så måste ju andra besvära sig istället ev. med att leta reda på var platsen ligger. Så därför kan jag om jag nämner en plats bjuda på exakt i vilket län eller landskap platsen ligger i.
Ann-Mari Bäckman

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna