ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Länsbeteckningar  (läst 2871 gånger)

2013-12-06, 09:28
läst 2871 gånger

Utloggad Kjell Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 477
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 18:44
    • Visa profil
Hej,
i SVAR var tidigare församlingarna redovisade per län enligt den gamla länsindelningen, i Skåne t ex fanns Kristianstad resp Malmöhus län. För att ange var församlingen hör hemma använde jag liksom de flesta andra då beteckningarna L resp M efter församlingsnamnet. Idag har SVAR (jag vet inte hur det ser ut i andra arkiv) gått över till att redovisa församlingar efter dagens länsindelning och då finns både gamla Kristianstad och Malmöhus län i stället under Skåne län. Detsamma gäller förstås även t ex Småland där tre tidigare län nu redovisas under Smålands län. Gäller denna ändring även andra arkiv ? Hur skall jag i fortsättningen beteckna i vilket län församlingen ligger ?  
 
Mvh
Kjell Johansson

2013-12-06, 09:40
Svar #1

Utloggad Mats Sundqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 216
  • Senast inloggad: 2016-03-07, 12:03
    • Visa profil
Jag skulle söka ut orterna som nu bytt län och byta till aktuellt län. För att få det konsekvent. Men det är ju upp till dig att avgöra hur du vill göra.

2013-12-06, 10:03
Svar #2

Utloggad Kjell Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 477
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 18:44
    • Visa profil
Hej,
vad skall jag i så fall använda för beteckning på t ex Skåne län, M och L är ju redan upptagna ? Jag kan ju inte ha ett eget system som ingen annan förstår. Det måste ju bli beteckningar som är gemensamma för alla i Sverige, det kanske redan finns sådana ? Om någon skall ta del av mina data vill jag ju gärna att även denna förstår att min beteckning avser just Skåne län eller Västra Götalands län. Sedan skulle jag gärna vilja veta om t ex Arkiv Digital också har bytt länsindelningsystem ? Det kommer att bli förvirrande om jag skall utbyta data med någon som använder det gamla länsindelningssystemet.
 
Kjell Johansson

2013-12-06, 10:20
Svar #3

Utloggad Joel Vogler

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 845
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 14:27
  • Quaerite et invenietis
    • Visa profil
Det blir förvirrande också för att det finns församlingar/socknar med samma namn i de olika länen. Jag för min del fortsätter med L-Kristanstads och M-Malmöhus län. Likaså O-GöteborgsochBohus, P-Älvsborgs och R-Skaraborgs län.

2013-12-06, 10:20
Svar #4

Utloggad Mats Sundqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 216
  • Senast inloggad: 2016-03-07, 12:03
    • Visa profil
Ja, frågan kommer att bli aktuell för fler inom inte allt för lång tid. Arbetet med att slå ihop länen till endast 6-7 stycken pågår. Det viktigaste måste vara församlingens namn. Inte länstillhörighet då eller nu. Skulle det vara samma församlingsnamn på några få ställen så får man vara extra observant där är min snabba reflektion.  
 
Mvh/Mats

2013-12-06, 12:25
Svar #5

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6194
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 11:59
    • Visa profil
Håller man sig till landskap är man på den säkra sidan.

2013-12-06, 13:05
Svar #6

Lotta Nordin

Kjell,
länen i Småland är fortfarande Kalmars, Kronobergs och Jönköpings län. Redovisas dom på annat sätt hos SVAR?

2013-12-06, 13:26
Svar #7

Utloggad Allan Sjöö

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 576
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 14:08
  • allan.sjoo.yahoo.se
    • Visa profil
Landskap räcker inte, i Småland finns det flera socknar med samma namn, men olika län.
Den säkraste indelningen är landskap, härad, socken.

2013-12-06, 14:08
Svar #8

Utloggad Kjell Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 477
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 18:44
    • Visa profil
Hej Lotta,
jag beklagar att jag sett fel. Länen i Småland redovisas fortfarande som tre separata län. Så mitt problem uppstår endast i Skåne, där två län blivit ett, och i Västra Götaland, där tre län blivit ett.
 
Kjell

2013-12-06, 14:41
Svar #9

Utloggad Carin Olofsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5009
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 11:39
    • Visa profil
    • Hembygdshistoria
Kjell, enligt Wikipedia så används oftast M för Skåne län, och det har jag ett vagt minne av att ha hört även på annat håll.
Så här står det:
 
L - Kristianstads län (numera del av Skåne län)
M - Malmöhus län (används numera ofta för Skåne län)
 
Själv fortsätter jag, precis som Joel, med de gamla länsbokstäverna. De flesta släktforskarprogram använder sig väl av dessa också, så än så länge funkar det att göra så.

2013-12-06, 16:36
Svar #10

Carl Szabad

Kjell! Liksom Kristina vill jag förorda landskap. Enda stället i Sverige som det finns två församlingar med samma namn inom landskapet är Småland, där de finns två Ljungby och två Voxtorp, men de får väl särskiljas på något sätt.
 
Fast annars är väl de gamla länsbokstäverna fortfarande OK, om man är medveten om bristerna. Händelser som inträffat efter 1996 i Skåne län kan man geografiskt ange som LM och efter 1997 för Västra Götalands län OPR. Det blir i så fall i analogi med Stockholms län som efter 1967 fått den sammanslagna beteckningen AB, efter att det tidigare skrivits A för Stockholms stad och B för länet.
 
Fast jag hittar inte var SVAR skulle använda dagens länsbeteckningar. I folkräkningen används fortfarande de gamla.

2013-12-06, 17:54
Svar #11

Utloggad Allan Sjöö

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 576
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 14:08
  • allan.sjoo.yahoo.se
    • Visa profil
Det finns två Ryssby också

2013-12-06, 23:07
Svar #12

Utloggad Lars-Åke Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 759
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 23:13
    • Visa profil
I Skåne finns en socken, Strövelstorp, där länsgränsen Malmöhus län/Kristianstad län före 1996 delade socknen tvärs igenom så att den administrativa delen fick skötas från såväl Malmöhus som Kristianstads länsförvaltningar. Arkiv Digital, Ancestry m.fl. har löst detta problem genom att placera Strövelstorp såväl i Malmöhus län som i Kristianstad län, dubblerat alltså.
Lars-Åke Johansson

2013-12-06, 23:34
Svar #13

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6194
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 11:59
    • Visa profil
Enklast är att hålla sig landskap och leta i Skåne efter Strövelstorp. I alla fall i AD där man kan välja.

2013-12-06, 23:56
Svar #14

Utloggad Lars-Åke Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 759
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 23:13
    • Visa profil
Kristina
AD presenterar sina volymer på sin hemsida http://www.arkivdigital.se/volymer fortfarande med de gamla länsnamnen för Skåne, Malmöhus resp. Kristianstad län. Det är först när man med abonnemang ser att man kan välja mellan landskap och län.
Jag föredrar landskap också, precis som du, Kristina.
Lars-Åke Johansson

2013-12-07, 20:15
Svar #15

Utloggad Kjell Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 477
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 18:44
    • Visa profil
Hej Carl,
om du tittar under kyrkoarkiv i SVAR så väljer man där först län och då finns alla fd L- och M-församlingar numera under Skåne län och all fd O-, P- och R-församlingar under Västra Götalands län.
 
Jag vill också tacka alla övriga för era synpunkter. När det gäller om man skall ange län eller landskap är detta för mig också en praktisk fråga: I min databas har jag tusentals angivelser av ett församlingsnamn åtföljt av en länsbokstav enligt den gamla länsbeteckningen, så om jag skall övergå till att ange landskap i stället betyder detta ett ganska omfattande arbete med att gå igenom alla poster i denna och byta beteckningar på alla ställen där detta behövs. Så jag väljer nog att bli kvar vid län, eftersom dessutom SVAR är organiserat efter län.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna