ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Var hittar man ägarförhållanden i gamla företag?  (läst 2377 gånger)

2013-04-06, 09:36
läst 2377 gånger

Utloggad Jan Suhr

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 320
  • Senast inloggad: 2024-01-09, 10:14
    • Visa profil
    • www.jansuhr.se
Min farmors far var chefsredaktör på Nerikes Allehanda i början av 1900-talet. I en bouppteckning efter hans svärmor så finns en post om 14000:- som hon har lånat ut till svärsonen och hans två kollegor på Nerikes Allehanda.
 
Jag funderar på om han ingick i ägarkretsen av tidningen då de två andra personerna var ägare. Jag har inte sett något om detta tidigare och vill undersöka saken närmare.
 
Finns det gamla företagsuppgifter i något arkiv?
 
 
Tack
 
Janne

2013-04-06, 10:26
Svar #1

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se

2013-04-06, 11:56
Svar #2

Utloggad Rune Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1331
  • Senast inloggad: 2018-01-28, 11:18
    • Visa profil
När vi på 1990-talets mitt skrev Slätthög-Mistelås boken om företag i socknarna från tidigt 1900-tal och framåt, minns jag inte riktigt vem vi kontaktade. I bakhuvudet ligger Patent- och Registreringsverket i Sundsvall.  
 
Troligtvis var det PRV som kontaktades då jag var med om att skriva boken om Nederleds by i Rydaholms socken och de lanthandlare där som hade sökt handelsrättigheter. Vi fick ett väldigt tjockt konvolut och i byaboken finns anteckning att den som först sökte rättighet efter den nya lagen var grenadjären Carl Källberg som 1864 sökte rättighet att bedriva handel med bland annat fisk, salt och sill.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna