ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Spårvägen i Malmö  (läst 494 gånger)

2008-03-02, 21:34
läst 494 gånger

Utloggad Anders Klinteberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1310
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 17:10
    • Visa profil
    • www.klinteberg.se
Fanns det en i anställningstid reglerad karrärväg inom spårvägen i Malmö i slutet på 1800-talet?  
 
Min farfars far smedgesällen Anders Andersson Klinteberg flyttade till Malmö i januari 1886. Jag tror att han blev mästersmed i början på 1890-talet. Jag försöker nu klara ut om han arbetade vid spårvägen 1886-1896. I arkiv vid Stadsarkivet i Malmö har jag hittat att han blev anställd som ordinarie den 1 juni 1896. Den 1 juli 1896 blev han smedförman. Han stannade kvar vid spårvägen tills 1927 då han gick i pension som förrådsförman i verkstaden. Nu undrar jag om man blev anställd som ordinarie och förman under 1896 borde man då inte ha arbetat ett antal år vid spårvägen innan? Fanns det någon form av reglerad arbetsgång innan man kunde bli anställd som ordinarie vid spårvägen? Jag har inte lyckats hitta några arkivuppgifter för åren 1886-1896.
Anders Klinteberg
www.klinteberg.se

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna