ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Skogsbolagen  (läst 760 gånger)

2010-02-03, 12:56
läst 760 gånger

Utloggad Carina Ohlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 195
  • Senast inloggad: 2022-02-23, 15:37
    • Visa profil
Hej!
Kan någon ge mig lite tips?
Min släkt blev ”lurade” av skogsbolagen att sälja all sin skog i Hälsingland.
Vart hittar man, i vilka volymer letar man efter sådana handlingar? Jag förstår ju att det är i Härnösands LA...

2010-02-04, 13:42
Svar #1

Carl Szabad

Du ska nog ta sådana uppgifter med en nypa salt. Många sålde skogen och fick mycket pengar, som man sen inte var van att hantera, och sen när pengarna var slut så heter det att man blev lurad.
 
Men först måste du ta reda på vilket bolag som köpte och när. De flesta bolagsarkiv finns i SCAs arkiv Merlo i Timrå. Jag hittar ingen bra sajt, men ring SCA så kanske de kan tipsa. Men man kan inte bara gå in och forska där som på ett landsarkiv, utan du måste först meddela vilket material du vill titta på och då måste du veta ungefär när försäljningen skedde, till vilket bolag och fastighetsbeteckning. Ofta finns skogsbolaget inskrivet som ägare i husförhörslängden.

2010-02-05, 14:23
Svar #2

Utloggad Björn Engström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Senast inloggad: 2019-10-07, 10:24
    • Visa profil
Första stället att leta efter skogsförsäljningar är att kontakta lantäteri om det skett avsöndring från fastigheten. Om det gäller längre upplåtelser som senare med ny lagstiftning övergått i ägarskap kan handlingar finnas som bilagor i ev. äganderättsutredningar.  
Fastighetsförsäljning som beviljats lagfart finns i domböckerna. Fastighetsboken kan vara lämpligt att titta i.
 
Ev. storskiften där ofta skogsförsäljningar gjordes för att betala lantmäterikostnader. Inga stadsbidrag utgick för skiften som gjordes med skogsmarken. Den senare delen finns hos Lantmäteriet. Den tidiga revningen kan finnas hos Landsarkivet och ev. kopior kan finnas i kommunarkiv och/eller församlingsarkiv. Även kyrkostämmo och tingshandlingen kan innehålla föreskrifter kring skiftet. Ibland kan skrvelser eller klagoskrifter finnas i skifteshandlingarna.
 
Kopparfors arkiv finns hos Landsarkivet i Härnösand. Tyvärr är nog en del av arkiven förkomna.

2010-02-05, 21:49
Svar #3

Utloggad Carina Ohlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 195
  • Senast inloggad: 2022-02-23, 15:37
    • Visa profil
Tack både Carl och Björn!
/Carina

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna